Sivu 1/1
1998 mk2 1.8 clx Mondeo ei vastaa kunnolla kaasuun
Lähetetty: 20 Maalis 2006 11:29
Kirjoittaja balt
korjattu
Lähetetty: 21 Maalis 2006 17:50
Kirjoittaja balt
itse itselleni vastaten..
Otin tänään TPS:n irti -> avasin ja putsasin CRC:llä. Auttoi asiaan melkoisesti. Nyt kaasusta löytyy muitakin asentoja kuin "on" ja "off", eli ryntäily väheni. Vieläkin kone mielestäni kyllä reagoi laiskasti kaasuun, mutta olisko tämä sitten kuitenkin mondeon ominaisuus.. Vai pitääkö ECU:a ensin opettaa aikansa?
-
balt
Lähetetty: 21 Maalis 2006 17:54
Kirjoittaja gringo
Kyllä sen pitäisi kaasuun vastata ihan ilman kummempia viiveitä... paitti jos oot vahingossa ostanut turbotiisselin 8)
Lähetetty: 27 Maalis 2006 15:48
Kirjoittaja balt
Onko muuten kaikissa mondeoissa EGR?
Lähetetty: 27 Maalis 2006 18:31
Kirjoittaja eskomk4
focucsessa ainakin oli samanlainen vika, eli oli pieni viive kaasuun vastatessa. Samaten välillä tyhjäkäynti heitteli 800 ja 1000 väliä. Otin irti tyhjäkäyntiventtiilin ja putsasin, rupesi pelaamaan.
Lähetetty: 28 Maalis 2006 14:46
Kirjoittaja balt
tepsi taisi korjata ongelmat.
Lähetetty: 30 Maalis 2006 23:22
Kirjoittaja Monteonisti
Helppo putsata ainakin -95 mallissa.
Jos ei vikaa muuten löydy niin tarkista varalta jakopää!

Lähetetty: 31 Maalis 2006 09:06
Kirjoittaja fofo
balt kirjoitti:itse itselleni vastaten..
Otin tänään TPS:n irti -> avasin ja putsasin CRC:llä. Auttoi asiaan melkoisesti. Nyt kaasusta löytyy muitakin asentoja kuin "on" ja "off", eli ryntäily väheni. Vieläkin kone mielestäni kyllä reagoi laiskasti kaasuun, mutta olisko tämä sitten kuitenkin mondeon ominaisuus.. Vai pitääkö ECU:a ensin opettaa aikansa?
-
Sipi
Saman kaltaisten ongelmien kanssa painiskelen. Tuon TPS:n voisi putsailla, oliko paha homma? Kilkkare sinänsä tuskin monimutkainen, mutta onko jotain mitä kannatta ottaa huomioon ennen kuin alkaa purkamaan/kasaamaan?
-ville
Lähetetty: 31 Maalis 2006 09:57
Kirjoittaja balt
Saman kaltaisten ongelmien kanssa painiskelen. Tuon TPS:n voisi putsailla, oliko paha homma? Kilkkare sinänsä tuskin monimutkainen, mutta onko jotain mitä kannatta ottaa huomioon ennen kuin alkaa purkamaan/kasaamaan?
Ei ole paha homma: Liitin irti, kaksi torxia irti ja TPS varovasti vetämällä pois. Sitten vähän kinkkisempi homma on avata se, sillä sitä ei varsinaisesti ole tehty avattavaksi. Mun TPS:ssä oli sellainen metallinen kansi, minkä sai irti kun varovasti eri puolilta nosteli pienellä ruuvvarilla. Kansi vääntyi operaatiossa vähän, mutta sillä ei tuntunut olevan merkitystä, sillä se suoristui takaisin laitettaessa.
Operaation hyödystä en nyt sitten mene takuuseen.. Nyt kun on vähän enemmän ajettu, niiin tuntuu, että samat ongelmat on vieläkin. Olisi kannattanut myöskin mitata tuo potikka samalla.
Pyysivät myyten liikkeessä uudesta TPS:stä yli satasta, mikä on mun mielestä ihan älytön hinta säätövastuksesta..
Lähetetty: 01 Huhti 2006 00:41
Kirjoittaja Monteonisti
Mikäs tuo TPS taas olikaan kun aivot on ihan tohjona koska piti ajatella töissä ja sen jälkeen kitata mäyris?

Lähetetty: 01 Huhti 2006 11:42
Kirjoittaja Volmari
nää tämmöset ruuttapelit ovat mulle vielä liian hankalia.
Mikä on TPS ja missä sijaitsee.
ja olenko aivan väärässä jos sanon että tyhjäkäyntiventtiili sijaitsee jossain keskellä imusarjaa??
on tuota samaa että vastaa kaasuun pienellä viiveellä ja tyhjäkäynti laukkaa.
Lähetetty: 01 Huhti 2006 13:55
Kirjoittaja Sultzi
TPS on kaasuläpän asentoanturi ja sijaitsee yllättäen kaasuläppäakselin toisessa päässä

Lähetetty: 01 Huhti 2006 22:05
Kirjoittaja balt
jees.. throttle position sensor nääs.
Lähetetty: 02 Huhti 2006 00:29
Kirjoittaja Monteonisti
No sehän se on todellakin!

On tuo "Fingelska" joskus hakusalla!
Tyhjäkäyntivenan sijainti vaihtelee eri Zeteceissä. -92 Eskossa on "imusarjan päällä". -96 Eskossa imusarjan alla ja sen ja lohkon välissä, tosi ketokukkamainen irroittaa ja vähän vaikeampi asentaa!

Mk1-Monteossa imusarjan "alla", mutta helppo irroittaa ja asentaa!
Muita ei ole tarvinnut "räpeltää", mutta kertokoot viisaammat! 8)
Lähetetty: 03 Huhti 2006 12:22
Kirjoittaja fofo
balt kirjoitti:
Ei ole paha homma: Liitin irti, kaksi torxia irti ja TPS varovasti vetämällä pois. Sitten vähän kinkkisempi homma on avata se, sillä sitä ei varsinaisesti ole tehty avattavaksi. Mun TPS:ssä oli sellainen metallinen kansi, minkä sai irti kun varovasti eri puolilta nosteli pienellä ruuvvarilla. Kansi vääntyi operaatiossa vähän, mutta sillä ei tuntunut olevan merkitystä, sillä se suoristui takaisin laitettaessa.
Operaation hyödystä en nyt sitten mene takuuseen.. Nyt kun on vähän enemmän ajettu, niiin tuntuu, että samat ongelmat on vieläkin. Olisi kannattanut myöskin mitata tuo potikka samalla.
Pyysivät myyten liikkeessä uudesta TPS:stä yli satasta, mikä on mun mielestä ihan älytön hinta säätövastuksesta..
Selkeä ja mutkaton vastaus kysymykseen, todella harvinaista herkkua

Kiitokset. Pitänee tuota käpistellä jahka keväämmällä ehtii. Ainakin liittimet putsailla ja vastukset mittailla.
Samalla pitänee tutkiskella tuota tyhjäkäyntiventtiiliä. Kun nähtävästi senkin irrotus ja jonkin asteinen avaus ja putsaus on mahdollista.