Sivu 1/1

Focus -01 puhallin toimii vain 4-tasolla

Lähetetty: 23 Elo 2016 20:23
Kirjoittaja focusmann
Focus -01 farmari. Elikä puhallin toimii vain 4-asennossa. Olisiko tälläinen ohje paikkaansa pitävä:

"
Puhalitimen etuvastus sijaitsee puhaltimen kyljessä ja on helppo vaihtaa itse:
- irroita hansikaslokero (3 ristipääruuvia)
- irroita hansikaslokeron alla oleva verhoilulevy (3 ruuvia/muovitappia).
- etuvastus orggis on puhaltimen alareunassa kiinni (minulla oli sininen väriltään), se on yhdellä ruuvilla kiinni, irroita ruuvi, ota vastus kouraan, irroita nelijohtoinen liitin irti ja pistä uusi vastus tilalle
- ruuvaa vastus kiinni ja kokeile toimiiko
- pistä loput osat kasaan

Ford-liikkeessä etuvastuksen hinta oli 18,20 euroa (RS-huolto Tampere, Fordin alkuperäisosa). 150 euroa on kyllä kiskurihinta jos ne tämän homman teki.

Tohon meni puoli tuntia kun ei ollut ihan sopivan mittaista ruuvaria. Se vastuksen ruuvi on vähän hankalassa paikassa, mutta todellakaan ei mikään mahdoton homma jos osaa ruuvaria vaan käyttää. :)

Niin ja oireena oli että puhallin toimi vain nopeudella 4, 1-2-3 olivat mykkiä.
"
Hinta tänäpäivänä näyttäisi Motonetissä olevan:

Lämmityslaitteen moottorit ja esivastukset - Esivastukset
48-8643
488643 Lämmitysl vastus Connect/Focus/Mondeo
Sopivuudet:
- Focus 99->04 Esivastus puhaltimelle (myös manuaali-ilmastoituihin, ei automaatti-ilmastoidut)
Hinta :
24,90€

Todella vähän kokemusta tälläisestä ja vähän pelottaa alkaa "tee se itse" hommiin, mutta 150€ ei oikein olisi laittaa tähän :(

Olisiko jollakin ystävällisesti antaa lisää vinkkejä tähän / kannattaako itse se tehdä / vika ilmiselvästi tässä esivastuksessa?

Re: Focus -01 puhallin toimii vain 4-tasolla

Lähetetty: 25 Elo 2016 10:48
Kirjoittaja yritäedes
Siitä vain! Vika on ilmiselvästi etuvastuksessa, ohje on hyvä ja homma tosi helppo! Reippaasti ruuvari käteen :).

Re: Focus -01 puhallin toimii vain 4-tasolla

Lähetetty: 25 Elo 2016 18:10
Kirjoittaja focusmann
Kyllä, tämä korjasi sen vian :) :)

Mutta nyt huomasin, että puhallin toimii melko heikosti (nyt siis kaikilla 1-2-3-4).

Kun laitan "sisäilmakierron" päälle, puhallusteho on huomattavasti parempi.

Voiko vikana olla vanha raitisilmasuodatin? Vaihtovälisto jo hetki :oops: ja tällöinkin oli tuli ongelmaa tämän "muovikannen" (joka siis siinä tuulilasin ja moottoritilan välissä" jäämisestä huonosti kiinni.

Vai vikaa jossakin muualla?

EDIT:
Mielestäni myös outo haju, kun nyt käyttää tuuletinta

Re: Focus -01 puhallin toimii vain 4-tasolla

Lähetetty: 25 Elo 2016 18:57
Kirjoittaja focusmann
Raitisilmasuodatin vaihdettu, mutta mahtaako se ollakin ominaisuus, että tuuletin alkaa puhaltaa todella voimakkaammin
sisäilmakierron ollessa kytkettynä?

Re: Focus -01 puhallin toimii vain 4-tasolla

Lähetetty: 25 Elo 2016 22:53
Kirjoittaja yritäedes
Ainakin sisäilmakierto pitää kovempaa puhinaa, kun ilma kulkee toista reittiä...
Voihan olla, että puhallin itse on jo vähän väsähtänyt ja etuvastuksen kärähtäminen liittyy siihen?

Re: Focus -01 puhallin toimii vain 4-tasolla

Lähetetty: 05 Marras 2017 15:44
Kirjoittaja mondis
Itsellä nyt sama vika, puhallin toimii ainoastaan 4 asennossa. Autoon vasta vaihdettu puhallin ja vastus, mutta silti nyt siis tuo vika. Ja sisäkierto ei muuten mene päälle! Onko näissä ollut vikoja itse puhallinnopeus säätimessä kojelaudassa? Ja liittyykö tuo sisäilmakierron vika nyt tähän puhallin vikaan?

Re: Focus -01 puhallin toimii vain 4-tasolla

Lähetetty: 18 Touko 2022 16:56
Kirjoittaja swap
Kuulin edellisen omistajan neuvon, pitää paikkansa ettei kannata kylmänä laittaa ekaa eikä edes tokaa nopeutta vaan reilusti kolmosta koska lämppärinmoottorin akseli on näin vanhoissa rasvauksen tarpeessa ja kitka suurempi vanhan rasvan kovetuttua..kunnes lämppärin lämmettyä voi laittaa pienemmälle.näin koin itsekin vastuksen uusimisen,puoli vuotta kestävä Motonet vastus...ahdasta kykkiä polvet jäisessä maassa.

Re: Focus -01 puhallin toimii vain 4-tasolla

Lähetetty: 18 Touko 2022 16:58
Kirjoittaja swap
Kuulin edellisen omistajan neuvon, pitää paikkansa ettei kannata kylmänä laittaa ekaa eikä edes tokaa nopeutta vaan reilusti kolmosta koska lämppärinmoottorin akseli on näin vanhoissa rasvauksen tarpeessa ja kitka suurempi vanhan rasvan kovetuttua..kunnes lämppärin lämmettyä voi laittaa pienemmälle.näin koin itsekin vastuksen uusimisen,puoli vuotta kestävä Motonet vastus...vikinää välillä kuuluu pikkunopeuksissa,ehkä akseli huolto aiheellinenkin..ahdasta kykkiä polvet jäisessä maassa.