Focus MK2:n ohjaustuntuman mystinen muutos huollon jälkeen
Lähetetty: 11 Elo 2016 17:20
Moi,
Tuli sen verran kryptinen ongelma eteen, että ajattelin josko täältä löytyisi mielipiteitä / tietoa, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle.
Eli taustaksi sen verran että kyseessä on noin 170 000 ajettu Ford Focus MK2 farmari. Auto oli normaalissa huollossa viime viikolla jossa siihen vaihdettiin takaiskarit, takapalat & levyt + toinen satula, peruskamaa siis. Tämän lisäksi siihen tehtiin vuosihuolto öljynvaihtoineen ja suodattimineen ja alusta käytiin muutenkin läpi vähän kovemmalla kädellä (olen lähdössä pidemmällä reissulle parin viikon sisällä ja pyysin tätä erikseen). Kävin hakemassa auton huollosta viime viikolla ja ehdin ajella joitain kymmeniä kilometrejä kunnes huomasin että ajotuntuma poikkeaa aiemmasta. Ohjaus on mielestäni selkeästi jäykempi ja kaikki urat ja pienetkin kallistukset tuntuvat hyvin selvästi. Vähän samaa fiilistä kuin ajaisi puolityhjillä kumeilla (paineet tsekattu, on kunnossa). Maantienopeuksissa tämän huomaa myös selkeästi, eli vika ei vaikuttaisi olevan niinkään ohjaustehostimessa. Lisäksi ominaisuus tuntuu voimistuvan pienen ajon jälkeen kun moottori lämpiää.
No vein auton takaisin huoltoon ja selitin ongelman, eli että ajotuntuma ei ole mielestäni sama kuin ennen huoltoa (olen ajanut autolla lähes neljä vuotta, eli pystyn mielestäni aika hyvin sanomaan milloin se käyttäytyy normaalista poikkeavasti). Huollossa tutkittiin ja käytiin pariin otteeseen koeajamassakin, mutta mitään erityistä ei löydetty (vian etsintä tosin keskitettiin raportin mukaan lähinnä ohjaustehostimen alueelle). Koeajajat olivat kyllä samaa mieltä että auto reagoi melko agressiivisesti uriin ja tienpinnan epätasaisuuksiin, mutta muuten vikaa ei tunnistettu.
Voisiko ajotuntuman selkeä muutos johtua yksinkertaisesti uusista takaiskareista jotka olivat ilmeisesti melkoisen loppu vai tuleeko jollekulle mieleen jotain muuta ilmeistä mitä pitäisi tarkastaa? Tuntuu vähän turhan isolta sattumalta että huollon jälkeen ohjauksessa on noin suuri ero verrattuna aiempaan. Olen tosiaan lähdössä autolla vähän pidemmällä reissulle ja sen takia ei huvittaisi jättää asiaa roikkumaan.
Kiitoksia!
Tuli sen verran kryptinen ongelma eteen, että ajattelin josko täältä löytyisi mielipiteitä / tietoa, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle.
Eli taustaksi sen verran että kyseessä on noin 170 000 ajettu Ford Focus MK2 farmari. Auto oli normaalissa huollossa viime viikolla jossa siihen vaihdettiin takaiskarit, takapalat & levyt + toinen satula, peruskamaa siis. Tämän lisäksi siihen tehtiin vuosihuolto öljynvaihtoineen ja suodattimineen ja alusta käytiin muutenkin läpi vähän kovemmalla kädellä (olen lähdössä pidemmällä reissulle parin viikon sisällä ja pyysin tätä erikseen). Kävin hakemassa auton huollosta viime viikolla ja ehdin ajella joitain kymmeniä kilometrejä kunnes huomasin että ajotuntuma poikkeaa aiemmasta. Ohjaus on mielestäni selkeästi jäykempi ja kaikki urat ja pienetkin kallistukset tuntuvat hyvin selvästi. Vähän samaa fiilistä kuin ajaisi puolityhjillä kumeilla (paineet tsekattu, on kunnossa). Maantienopeuksissa tämän huomaa myös selkeästi, eli vika ei vaikuttaisi olevan niinkään ohjaustehostimessa. Lisäksi ominaisuus tuntuu voimistuvan pienen ajon jälkeen kun moottori lämpiää.
No vein auton takaisin huoltoon ja selitin ongelman, eli että ajotuntuma ei ole mielestäni sama kuin ennen huoltoa (olen ajanut autolla lähes neljä vuotta, eli pystyn mielestäni aika hyvin sanomaan milloin se käyttäytyy normaalista poikkeavasti). Huollossa tutkittiin ja käytiin pariin otteeseen koeajamassakin, mutta mitään erityistä ei löydetty (vian etsintä tosin keskitettiin raportin mukaan lähinnä ohjaustehostimen alueelle). Koeajajat olivat kyllä samaa mieltä että auto reagoi melko agressiivisesti uriin ja tienpinnan epätasaisuuksiin, mutta muuten vikaa ei tunnistettu.
Voisiko ajotuntuman selkeä muutos johtua yksinkertaisesti uusista takaiskareista jotka olivat ilmeisesti melkoisen loppu vai tuleeko jollekulle mieleen jotain muuta ilmeistä mitä pitäisi tarkastaa? Tuntuu vähän turhan isolta sattumalta että huollon jälkeen ohjauksessa on noin suuri ero verrattuna aiempaan. Olen tosiaan lähdössä autolla vähän pidemmällä reissulle ja sen takia ei huvittaisi jättää asiaa roikkumaan.
Kiitoksia!