Sivu 1/1

Focus MK2:n ohjaustuntuman mystinen muutos huollon jälkeen

Lähetetty: 11 Elo 2016 17:20
Kirjoittaja yesyesyall
Moi,

Tuli sen verran kryptinen ongelma eteen, että ajattelin josko täältä löytyisi mielipiteitä / tietoa, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle.

Eli taustaksi sen verran että kyseessä on noin 170 000 ajettu Ford Focus MK2 farmari. Auto oli normaalissa huollossa viime viikolla jossa siihen vaihdettiin takaiskarit, takapalat & levyt + toinen satula, peruskamaa siis. Tämän lisäksi siihen tehtiin vuosihuolto öljynvaihtoineen ja suodattimineen ja alusta käytiin muutenkin läpi vähän kovemmalla kädellä (olen lähdössä pidemmällä reissulle parin viikon sisällä ja pyysin tätä erikseen). Kävin hakemassa auton huollosta viime viikolla ja ehdin ajella joitain kymmeniä kilometrejä kunnes huomasin että ajotuntuma poikkeaa aiemmasta. Ohjaus on mielestäni selkeästi jäykempi ja kaikki urat ja pienetkin kallistukset tuntuvat hyvin selvästi. Vähän samaa fiilistä kuin ajaisi puolityhjillä kumeilla (paineet tsekattu, on kunnossa). Maantienopeuksissa tämän huomaa myös selkeästi, eli vika ei vaikuttaisi olevan niinkään ohjaustehostimessa. Lisäksi ominaisuus tuntuu voimistuvan pienen ajon jälkeen kun moottori lämpiää.

No vein auton takaisin huoltoon ja selitin ongelman, eli että ajotuntuma ei ole mielestäni sama kuin ennen huoltoa (olen ajanut autolla lähes neljä vuotta, eli pystyn mielestäni aika hyvin sanomaan milloin se käyttäytyy normaalista poikkeavasti). Huollossa tutkittiin ja käytiin pariin otteeseen koeajamassakin, mutta mitään erityistä ei löydetty (vian etsintä tosin keskitettiin raportin mukaan lähinnä ohjaustehostimen alueelle). Koeajajat olivat kyllä samaa mieltä että auto reagoi melko agressiivisesti uriin ja tienpinnan epätasaisuuksiin, mutta muuten vikaa ei tunnistettu.

Voisiko ajotuntuman selkeä muutos johtua yksinkertaisesti uusista takaiskareista jotka olivat ilmeisesti melkoisen loppu vai tuleeko jollekulle mieleen jotain muuta ilmeistä mitä pitäisi tarkastaa? Tuntuu vähän turhan isolta sattumalta että huollon jälkeen ohjauksessa on noin suuri ero verrattuna aiempaan. Olen tosiaan lähdössä autolla vähän pidemmällä reissulle ja sen takia ei huvittaisi jättää asiaa roikkumaan.

Kiitoksia!

Re: Focus MK2:n ohjaustuntuman mystinen muutos huollon jälkeen

Lähetetty: 11 Elo 2016 23:16
Kirjoittaja saksoboy
aurauskulmat takapäässä muuttunut?

Re: Focus MK2:n ohjaustuntuman mystinen muutos huollon jälkeen

Lähetetty: 12 Elo 2016 09:58
Kirjoittaja yesyesyall
aurauskulmat takapäässä muuttunut?
Periaatteessa voisi ollakin. Toisaalta tuo ei kai selitä sitä miksi tuntuma huononee kun kone on saanut lämpöä sisään. Luulisi myös että korjaamo tarkastaa kulmat iskareiden / muun alustaan liittyvän korjauksen tai vaihdon yhteydessä? Kävin vielä illalla heittämässä vähän pidemmän lenkin ja motarinopeuksissa (100 - 120 km/h) ajotuntuma oli aika kamala. Sen verran otti päähän, että varasin ajan toisesta huollosta, saavat katsoa kulmat samalla.

Re: Focus MK2:n ohjaustuntuman mystinen muutos huollon jälkeen

Lähetetty: 14 Elo 2016 13:55
Kirjoittaja saksoboy
yesyesyall kirjoitti: Luulisi myös että korjaamo tarkastaa kulmat iskareiden / muun alustaan liittyvän korjauksen tai vaihdon yhteydessä?
Todennäköisesti huollossa on luotettu siihen että laitetaan palikat samoille paikoille niin ei tarvi aurauskulmia tarkistella. Jotain on siis tapahtunut takaisin asennuksessa ja merkit ei ole mennytkään samoille paikoilleen.

Ajotuntuman huononeminen saattaa myös johtua siitä että renkaat lämpenee ja pehmenee jolloin tuntumakin muuttuu.

Re: Focus MK2:n ohjaustuntuman mystinen muutos huollon jälkeen

Lähetetty: 14 Elo 2016 14:03
Kirjoittaja tursas
En näitä Focuksia tunne, mutta tarkistaisin uudelleen rengaspaineet...toinen voi surutta laittaa sinne 2,9, kun oikea paine on 2,1....se tuntuu heti ajossa..tai sotkea PSI:t, Kg/cm2:t ja Baarit.. :D

Re: Focus MK2:n ohjaustuntuman mystinen muutos huollon jälkeen

Lähetetty: 14 Elo 2016 16:18
Kirjoittaja saksoboy
tursas kirjoitti:En näitä Focuksia tunne, mutta tarkistaisin uudelleen rengaspaineet...toinen voi surutta laittaa sinne 2,9, kun oikea paine on 2,1....se tuntuu heti ajossa..tai sotkea PSI:t, Kg/cm2:t ja Baarit.. :D
Kyllä korkeat rengaspaineet paremminkin keventää tunnetta ja liian matalat paineet huomaa kyllä silmämääräisestikkin...

Re: Focus MK2:n ohjaustuntuman mystinen muutos huollon jälkeen

Lähetetty: 15 Elo 2016 18:01
Kirjoittaja tursas
saksoboy kirjoitti: Kyllä korkeat rengaspaineet paremminkin keventää tunnetta ja liian matalat paineet huomaa kyllä silmämääräisestikkin...
Polkupyörässä ehkä, mutta kyllä se vaan niin on, että jos on liikaa rengaspainetta se tuntuu jo ratissa, koska renkaiden jousto on suunniteltu osaksi iskunvaimennusta. Ja noi luvut on ihan omaa kokemusta keväisen rengasliikkeen käynnin jäljiltä. Pointti on kuitenkin se, että ne kannattaa osata tarkistaa ensin itse ohjekirjan mukaan omalla mittarilla...

Re: Focus MK2:n ohjaustuntuman mystinen muutos huollon jälkeen

Lähetetty: 16 Elo 2016 23:03
Kirjoittaja saksoboy
tursas kirjoitti: Polkupyörässä ehkä, mutta kyllä se vaan niin on, että jos on liikaa rengaspainetta se tuntuu jo ratissa, koska renkaiden jousto on suunniteltu osaksi iskunvaimennusta. Ja noi luvut on ihan omaa kokemusta keväisen rengasliikkeen käynnin jäljiltä. Pointti on kuitenkin se, että ne kannattaa osata tarkistaa ensin itse ohjekirjan mukaan omalla mittarilla...
ööö... me ollaan samaa mieltä että liiat paineet tuntuu ratissa mutta kyse olikin uraherkkyydestä ja ohjauksen jäykkyydestä eikä "kivireki" efektistä. Itse olen edelleen sitä mieltä että kannattaa kattoa ne takarenkaat joko sinne on tullut epätasaista kulumista väärien pyöränkulmien vuoksi.