Sivu 1/1

W30 Öljy

Lähetetty: 15 Heinä 2016 20:22
Kirjoittaja anon1
Olen pitkään ihmetellyt, miksi fordin öljysuositus on W30, ainaski muutamissa malleissa.Tämä johtuu siitä, että
näiden moottorien öljypumppu tuottaa maksimaalisen öljynpaineen moottorille , jos laittaa paksumpaa öljyä niin alkaa venttiilien nakutus ,entisestään kohonneen öljynpaineen ansiosta.Nyt ymmärrän sanonnan , ford on tarkka öljyistään. Itse käytän kyllä Mobil 5W50 öljyä , eikö nakutusta kuulu.

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 15 Heinä 2016 21:24
Kirjoittaja focst
2.5t on volvon kone.. Ja ainoa kone mihin olen joutunut öljyä lisäämään jatkuvasti :evil: Fordin omat koneet ei syö öljyä kun käyttää juurikin näitä fordin suosittelemia 5w-30 öljyjä.. Eikä nakuta..

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 15 Heinä 2016 21:40
Kirjoittaja anon1
Kiitos tiedosta, mutta miten se liittyy aloitukseeni.Mulla pysyy öljyt koneessa , ei tarvii lisätä.Tiedän konstinkin millä tähän pääsee.

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 15 Heinä 2016 21:49
Kirjoittaja focst
Nakutusta ei kuulu volvon kone ei nakuta 5w-50 öljyllä ja miten se liittyy Fordin koneisiin? Miksi ei voi käyttää suositeltua öljyä kun se vielä on todella halpaa.?

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 15 Heinä 2016 22:17
Kirjoittaja anon1
Suomi on vapaa maa, täällä on valinnan vapaus, toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä. :thumbup:

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 15 Heinä 2016 22:20
Kirjoittaja focst
Niinpä.. :thumbup:

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 15 Heinä 2016 22:25
Kirjoittaja anon1
focst kirjoitti:2.5t on volvon kone.. Ja ainoa kone mihin olen joutunut öljyä lisäämään jatkuvasti :evil: Fordin omat koneet ei syö öljyä kun käyttää juurikin näitä fordin suosittelemia 5w-30 öljyjä.. Eikä nakuta..
Kyllä syö. Itsekin olet osallistunut keskusteluun, kun 1.8 kone syö öljyä 2dl /.1000km Alkaako muisti palautua. :D

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 16 Heinä 2016 07:29
Kirjoittaja focst
Joo mazdan koneen kanssa on kans ollu samaa ongelmaa kun volvon koneessa.. :lol:

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 16 Heinä 2016 15:14
Kirjoittaja saksoboy
kokemusta 2.0 tddi ja 2.0 tdci moottorista ja molemmissa aina käyttäny sitä fordin 5w-30 ölppää ja eikä öljynvaihtovälin aikana tarvi lisätä. tddi moottorilla oli kilometreja 480k ja nykysellä tdci moottorilla 340k. Varmaan noilla kahella koneella olen ajanut yhteensä noin 250k kilometriä.
Tohon tddi koneeseen joskus kokeilin ostaa "parempaa" öljyä ja nakutus alkoi.

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 16 Heinä 2016 17:09
Kirjoittaja anon1
Joo en väitäkään, että kaikki koneet syö kovasti öljyä.Mun käsityksen mukaan uusissa moottoreissa öljynkulutus
johtuu siitä, että männänrenkaiden istuvuus on huono. Wynn"sillä oli aikoinaan myynnissä ainetta mitä laitettiin uusiin kasattuihin moottoreihin männänrenkaiden ynnä muiden osien paremman istuvuuden takia.Vanhoissa koneissa
öljynkulutus ilmeisesti johtuu, pitkistä öljynvaihtoväleistä , silloin muodostuu öljyyn ns. mustaalietettä, mikä
muuraa männänrenkaat kiinni mäntään, jolloin renkaat ei toimi niin kuin pitäisi.Tämä ei ole välttämättömästi
100% totuus, minä näen nämä asiat näin.Mustanlietteen torjuntaan olen käyttänyt öljynvaihtojen yhteydessä
moottorinpesuaineita, ja hyvin tuntuu moottori puhdistuvan ja öljynkulutus pysyy kurissa.

jk. Merkkikorjaamot, esim. Ford vois ottaa ton moottorinpesun öljynvaihtoohjelmaansa, olis enemmän tyytyväisiä asiakkaita
ja vähemmän valituksen aiheita. Vai mitä Mikko?

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 16 Heinä 2016 23:37
Kirjoittaja Jari_68
Täällä Mondeo Mk4 2.0 Tdci ajettu 275 000km, öljyt olen vaihtanut 15 000km välein 5w - 30 eikä yhtään ole tarvinnut lisäillä vaihtovälillä, eikä myöskään mitään moottorin pesuaineita ole käytetty Hyvin toimii...

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 16 Heinä 2016 23:43
Kirjoittaja saksoboy
Miksi tuhlata rahojansa ylimääräisiin kemikaaleihin jos moottori pysyy kunnossa käyttämällä öljyjä mitä niihin suositellaan?

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 17 Heinä 2016 00:03
Kirjoittaja anon1
Noin minäkin ajattelin, siihen asti kun en ollut nähnyt tai purkanut moottoria.Puretusta motista näkee männänrenkaiden kunnon.Kyllä niiden liikkuvuuden ylläpitämiseksi käytän pesuainetta.On täällä muutkin
autokemikaalien puolesta ilmaisseet kantansa.Se pieni hinta n. 5 euroo, öljynvaihdon yhteydessä, ei varmaan kaada taloutta.

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 17 Heinä 2016 11:58
Kirjoittaja Tessu
Ja eikös vielä nykyäänkin ole ohje/huoltokirja missä on öljysuositukset ja vaihtovälit?
Ja jos raskaampaa ajoa TAI auto seisoo kokoajan niin voi vaihtaa kun tarvetta on...
Nykykalustosta en tiedä mutta ainakin ennen aikaan moottorit hajosi kun talvipakkasessa kiljutettiin jäykillä öljyillä tai kesähelteellä hävisi JO ohentunu öljykalvo pinnoilta,liian vähäselläkin ja liian likasellakin öljyllä on moottorreita rikottu.
Mitä väljempi moottori on sen useammin pitäs öljyt vaihtaa koska männärenkaat laskee polttoainetta läpi ja näin öljy ohenee,ehkä vielä kesähelteellä osa haihtuu pois mutta Suomen kylmissäoloissa tuskin enää kylmälläkelillä....
Puhdistus ym aineisiin en puutu ne ovat jokaisen oma ja auton asia,kaikkea voi kokeilla mikä on oikein,näillä on eteenpäin päästy ja uutta tietoa otan vastaan kun semmosta kuulen.
Totta on että niin öljyt kuin moottoritkin ON kehittyny 40vuodessa,ei nykyajan alumiinikoneisiin voikkaan laittaa jäykkiä öljyjä,ennen muinoin ei muita ollukkaan ja ne sekä kylmäkäynnistys kyllä teki selvää monista moteista!

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 17 Heinä 2016 13:02
Kirjoittaja tursas
En minäkään näitä nykyautoja tunne, mutta aikoinaan Tekniikan Maailma testasi 60-luvulla muistaakseni, että mitä tapahtuu, jos öljyjä ei vaihda ollenkaan, olikohan Skodaan, niin kone kävi ihan normaalisti 40 000 kilsaa eikä ollut millänsäkkään ja sitten testiporukalta meni hermot ja testi loppui siihen..., mutta sanoisin näin, että hyvä niitä öljyjä on aika-ajoin vaihtaa ja joskus tarkistaa, että sitä sieltä yleensäottaen löytyy., enkä oikein usko siihenkään, että W 30 sekaan ei vois laittaa W 40:tä tai päivastoin, koska sekaisin ne menee siellä... :D

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 17 Heinä 2016 19:20
Kirjoittaja anon1
Kyllä autolla voi ajaa vaikka 100k, vaihtamatta öljyjä, mut jälki on aika törkeen näköistä, eikä varmaan ole hyväksi koneelle.Youtubella on video millaista jälki on. "what happens when you don´t change your oil part1"

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 18 Heinä 2016 03:47
Kirjoittaja Tessu
Totta puhutte,ollaan avattu kahdesta samanlaisesta moottorista öljypohja ja toisessa oli käytetty aina hyvää öljyä ja toisessa mitälie ja vaihdettu millon lie,hyvä öljy oli pitäny moottorin puhtaana kun taas huonomassa oli ihan mustaa pinttymää öljypohjassakin,että näin se vaan on.
Empä muutes olekkaan koskaan ennen nähny NIIN törkystä venttiilikoppaa kuin siinä huonoöljysessä,piti öljykannulla ja sudilla harjata,paineilmalla puhaltaa ajaa ja vaihtaa öljy ja putsari,oli ylläri kun alko venttiileitä säätää ja ei mikään ihmekkään että MIKSI niitä joutu säätää jos tuommosta on omistaja saanu aikaan,oli kuin mustaa sokeria olis kaadettu kopan sisälle HUH!

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 18 Heinä 2016 10:13
Kirjoittaja anon1
Tämä taitaa todistaa, että mustaliete on olemassa, eikä ole mikään huhu.

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 18 Heinä 2016 10:16
Kirjoittaja saksoboy
eli jos vaihtaa öljyt kuten huoltokirja suosittaa tai jopa hieman aiemmin sekä käyttää öljyjä mitä valmistaja suosittaa niin moottori pysyy kunnossa. :thumbup:

itse ymmärrän tuon öljynvaihtovälin dieselin kohdalla tärkeämmäksi juurikin dieselin suuremman nokeamisen vuoksi. öljyn oikea viskositeetti taas takaa että öljyt kiertää koneessa niinkuin ne on suunniteltukin.

Edit. Sehän juuri tuon "mustanlietteen" mahdollistaa jos öljyjä ei vaihda.

Re: W30 Öljy

Lähetetty: 19 Heinä 2016 14:50
Kirjoittaja Tessu
Noin se menee ja hyvillä synteettisillä öljyillä voi ajaa sen 10tkm vaikka vasta parissavuodessakin vaihtaa,mitään haittaa ei ole ollu kuten joku väittää,tärkeämpää onkin SE että moottorinkäynti lämpötila on ainakin kylmillä ilmoilla riittävänkorkea että kaikki kosteus haihtuu sisäpuoleltakin,talvenpakkasilla kannattaa ajaa hieman jo huviajoakin jos on lyhyttä ajoa muuten.
Mittatikusta kun kattoo niin kertoo jo paljon,jos öljy on mustaa se kannattaa vaihtaa jos taas ruskeahkoa niin vielä on aikaa jäljellä.
Toki laitteet on yksilöitä kuten käyttäjätkin,toiset ajaa normiajoja toiset taas kärry perässä pitkiäkin raskaita ajoja,kaikki vaikuttaa kaikkeen se pitää huomioida.
Hyvä asia onkin SE että näistä öljyhommista puhutaan ja kirjotellaan,moni siinä sitten miettii että ai juu vois ne öljyt vaihtaakkin ja joo vaikka siihen ruohonleikkuriinkin sitte tänäkesänä heh!