1.8 Tdci
Lähetetty: 07 Heinä 2016 16:26
Eli tuli ostettua tuossa viime syksynä 2009 ford S.max 1.8 tdci koneella, muuten oivallinen auto mutta pikku ongelmaa moottori puolella kun nykäisee välillä niin että sen selvästi huomaa.
tasakaasulla kun ajelee maantiellä niin yleensä pitemmän matkan ajettua (ajallisesti yli 30-40 min.) kone välillä nykäisee, joskus enemmän joskus vähemmän, silloin tällöin, tosin melko harvoin saattaa koko moottori sammua ilman mitään ennakko varoitusta ja "engine malfunction" teksti ilmestyy. tähän mennessä on vaihdettu polttoaine suodatin, ilmansuodatin ilman mitään vaikutusta.
itse tuossa irroitin EGR venttiiliä ohjaavan sähkömoottorin, paikat oli puhtaat ja siistit, venttiili imusarjassa pyöri karasta pyörittelemällä sorminki helposti, samoin irroitin ahtoputken imusarjasta ja katselin taskulampulla sisään ja paikat näytti suht siisteiltä, toki karstaa oli mutta ei oikeastaan muualla kuin EGR venttiilin kohdalla.
auto toimii muuten todella hyvin, kulutus on normaali lukemissa, lähteny aina käyntiin kuin palmun alta, myös talvella, kiihtyy normaalisti, tosin 4,5 vaihteella kun tasaisesti kiihdyttää saattaa joskus nykäistä mutta kiihtyminen jatkuu silti. ei pölläyttele mitään noki pilviä, keväällä katsastuksessa meni heittämällä läpi päästö testistä.
tuota nykimistä ei koskaan ole esiintynyt kaupunki nopeuksissa vaan ainostaan maantiellä ja silloinkin yleensä vasta pitemmän ajelun aikana, vakionopeuden säätimen jos heittää päälle niin nykimistä tulee reippaasti lisää verrattuna oman nilkan käyttöön, vika koodit on luettu kahdessakin eri merkki korjaamossa eikä mitään koodeja ole tallentunut muistiin, toisen korjaamon mielestä ei kuullosta EGR vialta, toinen ei sanonu mitään, kolmas ei merkki korjaamo tuumas vaan että ei pitäisi moottorin sammua vaikka EGR vikaa kesken ajon tulisikin. joten onko ehdotuksia mistä saattais vikaa lähteä ettimään? ei kiinnostais viedä korjaamollekaan ja ruveta vaihtelemaan kalliita osia ja arpoa olisko se tuo vai tämä osa ja vika ei korjaannu
tasakaasulla kun ajelee maantiellä niin yleensä pitemmän matkan ajettua (ajallisesti yli 30-40 min.) kone välillä nykäisee, joskus enemmän joskus vähemmän, silloin tällöin, tosin melko harvoin saattaa koko moottori sammua ilman mitään ennakko varoitusta ja "engine malfunction" teksti ilmestyy. tähän mennessä on vaihdettu polttoaine suodatin, ilmansuodatin ilman mitään vaikutusta.
itse tuossa irroitin EGR venttiiliä ohjaavan sähkömoottorin, paikat oli puhtaat ja siistit, venttiili imusarjassa pyöri karasta pyörittelemällä sorminki helposti, samoin irroitin ahtoputken imusarjasta ja katselin taskulampulla sisään ja paikat näytti suht siisteiltä, toki karstaa oli mutta ei oikeastaan muualla kuin EGR venttiilin kohdalla.
auto toimii muuten todella hyvin, kulutus on normaali lukemissa, lähteny aina käyntiin kuin palmun alta, myös talvella, kiihtyy normaalisti, tosin 4,5 vaihteella kun tasaisesti kiihdyttää saattaa joskus nykäistä mutta kiihtyminen jatkuu silti. ei pölläyttele mitään noki pilviä, keväällä katsastuksessa meni heittämällä läpi päästö testistä.
tuota nykimistä ei koskaan ole esiintynyt kaupunki nopeuksissa vaan ainostaan maantiellä ja silloinkin yleensä vasta pitemmän ajelun aikana, vakionopeuden säätimen jos heittää päälle niin nykimistä tulee reippaasti lisää verrattuna oman nilkan käyttöön, vika koodit on luettu kahdessakin eri merkki korjaamossa eikä mitään koodeja ole tallentunut muistiin, toisen korjaamon mielestä ei kuullosta EGR vialta, toinen ei sanonu mitään, kolmas ei merkki korjaamo tuumas vaan että ei pitäisi moottorin sammua vaikka EGR vikaa kesken ajon tulisikin. joten onko ehdotuksia mistä saattais vikaa lähteä ettimään? ei kiinnostais viedä korjaamollekaan ja ruveta vaihtelemaan kalliita osia ja arpoa olisko se tuo vai tämä osa ja vika ei korjaannu