Sivu 1/1
Escort 1,8 1994 hyytyi
Lähetetty: 26 Kesä 2016 14:50
Kirjoittaja Harri S
Kesken hitaan ajon veto pois, starttaa ja hörähtelee, mutta ei käynnisty.
Poksauttelee imusarjaan ja pakoputkeen.
Missähän vois olla vika?
Jäi aika pahaan paikkaan...
Re: Escort 1,8 1994 hyytyi
Lähetetty: 26 Kesä 2016 14:55
Kirjoittaja tuomo.h
Olikos näissä noita puolavikoja miten? Sieltä suunnilta vois lähteä tutkimaan...
Saat paikalle.varmasti paremmin neuvoja kunhan tänne tulee noita enemmin tietäviä paikalle.
Re: Escort 1,8 1994 hyytyi
Lähetetty: 26 Kesä 2016 15:55
Kirjoittaja futura68
Bensan paine... pumppu tai se letku tankkivarusteessa...
Re: Escort 1,8 1994 hyytyi
Lähetetty: 01 Heinä 2016 23:03
Kirjoittaja Harri S
Bensapumppu ok ja bensanpainetta on.
Puola ei anna 2 ja 3 pytyille kipinää.
Kokeiltu kahdella uudella puolalla ja sama vika edelleen.
Onko tässä erillistä sytkämodulia vai onko itse ECU kärvähtänyt.
Koetin kaivella netistä kaavioita, mutta en ole vielä ainakaan juuri tähän sopivaa löytänyt.
Missä sytkämodulin pitäis sijaita, siis jos sellainen on?
Minne ECU piilotettu?
Re: Escort 1,8 1994 hyytyi
Lähetetty: 01 Heinä 2016 23:54
Kirjoittaja tonza66
Koita katsoa onko apukuskin jalkotilassa. Oletko katsonut sulakerasian pohjan se on tämän mallin heikoin kohta se hapettuu
Re: Escort 1,8 1994 hyytyi
Lähetetty: 02 Heinä 2016 13:41
Kirjoittaja Harri S
Sulakeboksi irroitettu, purettu ja tinaukset lämmitelty läpi, ei muutosta.
Tähän on paprujen mukaan vaihdettu uusi sulakeboksi reilu 10v sitten.
ECUn (punainen) ja käynnistykseneston (keltainen) releet avattu, mitattu ja toimiviksi havaittu.
Keskuslukitusta renkattu auki-kiinni heti vian ilmettyä eikä sillä ole vaikutusta.
Syttäpuolen vika, koska bensa haisee startatessa ja bensahöyryt leimahtelee, irrallisten tulppien takia silloin kun seos saavuttaa ulkoilman.
Kipinä pätkii myös 1 ja 4 tulpissa ja häviää niistäkin startatessa ja palautuu, kun avaimesta päästää irti, ennen kuin moottorin pyöriminen lakkaa.
Virtalukko tutkittu siten, että annettu virtaa myös suoraan sulakepesän virtalukon liitinnastoille virtalukko ohittaen, ei vaikutusta.
Punainen jatkuva12V
Sininen (startin solenoidi) antaa 12V asennossa 3 (start).
Keltaisen 12V katkeaa starttausvaiheessa (asento 3) ja siis antaa 12V vain asennossa 2.
Erillistä sytkämodulia ei tässä näemmä ole.
ECU löydetty, tutkittu, avattu eikä pintapuolisia vaurioita.
Mutattu ECU:lta puolalle menevät johdot ja ne on kunnossa.
Puola mitattu ja se on ehjä, ainakin virta menee nastoista läpi.
Olisko tuosta nyt sitten ECUsta jotku trankut hajonneet vai mikä?
Mistä löytyy ehjiä ECUja ja vaatiikon ECUn vaihto myös ajonestoon liittyviä muutoksia (keskuslukituksen osien siirtoa elimenluovuttajasta)? Sulakeboksin vierestä löytyy keskuslukituksen moduli, onko ajonesto sijoitettu sinne?
Voiko kampiakselin asentotunnistin aiheuttaa tämän vian ja missä se sijaitsee?
Onko enää järkeä korjata, ketuttais vaan purkaa siisti ehjäkattoinen XR3 avo ECU-vian takia...
Re: Escort 1,8 1994 hyytyi
Lähetetty: 02 Heinä 2016 17:48
Kirjoittaja Harri S
Sen verran asiassa edetty, että ajonesto on vielä tässä mallissa ECUsta erillään. Se sijoitettiin ECUun vasta 1996 alkaen.
Asian pystyi tarkistamaan myös ECUn 60 pinnisestä liittimestä, jossa nastat 31-34 oli tyhjiä.
Tähän löytyy helposti käytettyjä ECUja ihan vaikka purkaamoilta ja tilasinkin samointien yhden nettikaupasta.
Kun auto viimeksi katsastettiin vajaa kuukausi sitten oli lamda-arvo koholla, jolle ei kuitenkaan mitään järkevää sekä selvää syytä löytynyt.
Joskus tuo lamdan kohoaminen on indikoinut ECU-vikaa ja ensi viikolla selviää, auttaako sen vaihto sytytyksen korjaukseen.
Re: Escort 1,8 1994 hyytyi
Lähetetty: 05 Heinä 2016 14:00
Kirjoittaja fo30
Epäilisin maavikaa jos kipinä katoaa startatessa ja palautuu avaimesta vapauttaessa ?
Re: Escort 1,8 1994 hyytyi
Lähetetty: 05 Heinä 2016 18:50
Kirjoittaja Harri S
Tänään tuli uusi käytetty ECU ja auto heräsi henkiin välittömästi.
Laitoin samalla uudet tulpat, koska vanhat oli saanee öljyä ja eivät enää olleet parhaassa vedossa.
Niissä vanhoissa tulpissa oli yli 3 millin kärkiväli, mikä yhdessä öljyn kanssa ilmeisesti sai puolan antautumaan, joka sitten hajotessaan rikkoi ECUn sytytysmodulin.
Tulpat oli nakattu joskus taannoin tehdyssä huollossa suoraan laatikosta paikoilleen, sen kummemmin kärkivälejä säätämättä.
Ja tuo vuotava venakopantiivistekin pitää uusia samalla, kun kerran jakopäähuolto olis seuraavaksi edessä ja osat ostettuna.
Uudet tulpat on Boschin Yttriumit, joiden pitäis olla hiukan laadukkaammat kuin perus Superit.
Modet vois siirtää tämän tuonne sähköosioon, kun kerran sähköviasta tässäkin oli loppujen lopuksi kyse.