Sivu 1/1
ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 27 Touko 2016 11:21
Kirjoittaja Jari_68
Moi.
Auto Ford Mondeo mk4 2.0 tdci vm. 07. Autosta ollut akku irti noin parin viikon ajan vaihdelaatikon vaihdon vuoksi. Nyt remontin jälkeen syttyy mittaristoon heti käynnistyksen jälkeen moottorin häiriövalo ja jonkin matkan ajon jälkeen sytty ESP valo. Mondeon mittariston näyttö antaa koodit DTC#03 C41668, DTC#02 41568 ja DTC#01 90BD13. DTC#02 41568 viittaa ilmeisesti jarruihin mikä sytyttää ehkä tuon ESP valon, mutta mitähän nuo muut koodit tarkoittaa??
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 27 Touko 2016 17:37
Kirjoittaja Mk2Cortina
Jari_68 kirjoitti:Moi.
Auto Ford Mondeo mk4 2.0 tdci vm. 07. Autosta ollut akku irti noin parin viikon ajan vaihdelaatikon vaihdon vuoksi. Nyt remontin jälkeen syttyy mittaristoon heti käynnistyksen jälkeen moottorin häiriövalo ja jonkin matkan ajon jälkeen sytty ESP valo. Mondeon mittariston näyttö antaa koodit DTC#03 C41668, DTC#02 41568 ja DTC#01 90BD13. DTC#02 41568 viittaa ilmeisesti jarruihin mikä sytyttää ehkä tuon ESP valon, mutta mitähän nuo muut koodit tarkoittaa??
Jospa se auto on unohtanut missä asennossa pyörien pitää olla ja se ei siten osaa antaa ESP:lle oikeaa tietoa.
Kokeile kääntää pari kertaa pyörät ääriasennosta toiseen niin kääntökulmatunnistin saa keskikohdan selville.
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 27 Touko 2016 17:52
Kirjoittaja Mk2Cortina
Jari_68 kirjoitti:Moi.
Auto Ford Mondeo mk4 2.0 tdci vm. 07. Autosta ollut akku irti noin parin viikon ajan vaihdelaatikon vaihdon vuoksi. Nyt remontin jälkeen syttyy mittaristoon heti käynnistyksen jälkeen moottorin häiriövalo ja jonkin matkan ajon jälkeen sytty ESP valo. Mondeon mittariston näyttö antaa koodit DTC#03 C41668, DTC#02 41568 ja DTC#01 90BD13. DTC#02 41568 viittaa ilmeisesti jarruihin mikä sytyttää ehkä tuon ESP valon, mutta mitähän nuo muut koodit tarkoittaa??
Ja tietysti toinen selkeä vika voi olla kääntökulmaanturin virheellinen asento. Koska sinulla on ollut apurunko pois, on myös ohjausakseli ollut liitoksestaan irti joten se on voinut kääntyä kierroksen jompaan kumpaan suuntaan.
Itse aikanaan vastaavan ESP-valon kanssa temppuilin kunnes huomasin kokeilla tuota ohjausakselin anturin keskittämistä. Siellä on todennäköisesti sellainen "kellojousi" joten ratin kääntely booriliitos irroitettuna tulee tehdä hyvin varovasti. Kierroksia laidasta laitaan taisi olla muistaakseni peräti 6 ja keskitys tietysti keskelle eli jos niitä oli 6 niin laidasta 3 kierrosta takaisin.
Saattoi olla myös 4 kierrosta mutta se selviää kun kokeilet varovasti.
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 28 Touko 2016 11:30
Kirjoittaja futura68
Olen jokusen kytkimen ja vauhtipyörän vaihtanut... sehän kuuluu jättää paikoilleen tuo hammastanko eli irrottaa apurungosta.. Keskitys voi auttaa, jos tuossa on rattiakseli irti ollut...
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 28 Touko 2016 14:00
Kirjoittaja Jari_68
Moi,
Kiitos vastauksista. Ratti akselia ei ole irroitettu ohjausvaihteesta, vaan irroitin koko systeemin apurungosta ja sidoin sen runkoon kiinni, kun otin kelkan irti. ESP valo ei pala kun laittaa auton käyntiin, syttyy kun ajaa noin 500m. Muut vikakoodit sain nollattua lukulaitteella, ESPinkin sain nollattua, mutta vika palaa heti kun ajaa jonkin matkaa. Testeri antaa koodia P2263 P.
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 28 Touko 2016 14:27
Kirjoittaja Mk2Cortina
futura68 kirjoitti:Olen jokusen kytkimen ja vauhtipyörän vaihtanut... sehän kuuluu jättää paikoilleen tuo hammastanko eli irrottaa apurungosta.. Keskitys voi auttaa, jos tuossa on rattiakseli irti ollut...
Kumpi on helpompi?
Ottaa ohjausakselin 8mm pultti auki ja tehostimen letkut...vaiko nyhrätä hammastanko irti ja ripustaa paikoilleen?
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 28 Touko 2016 16:11
Kirjoittaja Jari_68
Sen verran selvittelin tuota vikakoodia, että P2263 P viittaisi turboon.
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 28 Touko 2016 17:02
Kirjoittaja Mk2Cortina
Jari_68 kirjoitti:Sen verran selvittelin tuota vikakoodia, että P2263 P viittaisi turboon.
Tuo ohjausakselin asento on aika tarkka joten onko mahdollista ettei se ole keskittynyt kunnolla? Eli tuliko se hammastanko sen apurungosta irroituksen jälkeen samaan kohtaan takaisin?
Koska turbon vikakoodi ei liity ESP:en.
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 28 Touko 2016 17:22
Kirjoittaja Jari_68
Joo tuolla turbon koodilla ja espillä ei ole mitään tekemistä keskenään. hammastanko on kahdella pultilla kiinni eikä niissä apurungon pultin reijissä paljoa väljää ollut eli luulisin, että aika kohillaan on.
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 28 Touko 2016 20:40
Kirjoittaja Jari_68
Juttelin tuossa volkkari miehen kanssa, hänellä oli ollut myös akku pidemmän aikaa irti jonka jälkeen mittaristoon oli syttynyt ESP ja moottorin häiriövalo. Volkkarissa kuulemma ESP kalibroituu ajon aikana ja valo sammuu. Tiedä sitten miten näissä Fordeissa...
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Lähetetty: 30 Touko 2016 13:01
Kirjoittaja Jari_68
Vika löytyi, oli irronnut alipaineletku imusarjan alta. Nyt toimii niin kuin pitää ei anna enään vikakoodeja..