Endura DI autotalliin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Taitaa olla edessä mulle uusi tilanne. Pitäisi tutkiskella -99 Focus 1.8 TD farkun moottoria, ja vähän arastelisin läjäyttää sitä
kylmästi autotallin lattialle, kun varoittelevat jo kevittämästä tunkilla öljypannusta.

Niitä telineitäkin on, mutta mahtaako Endura DI olla raskaan puoleinen enimmälle osalle niitä telineitä?
Vai miten väki on asian hoitanut? Jostain muistelisin kuulleeni, että Endura DI painaisi n. 500 kg (valurautaa).

Viasta en ole saanut tolkkua (outo "koliseva" käyntiääni) onko yläosassa vai alaosassa - en edes stetoskoopilla.
Joka suunnasta kuuluu suunnilleen yhtä voimakkaana, joten kai se on avattava sekä ylhäältä että alhaalta.
Sikäli, tietty, pukki olisi varmaan kätevä, vaan millainen? Työttömälle voi moni kätevä vehe, tietty, olla liian kalliskin.

"Norsu" mulla on (max 2 tonnia).

Muita hyviä vinkkejä asiaan liittyen?
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja focst »

Kuormalava ja pahvia päälle..moottori pukki tietysti ois kätevä mutta ei sitä yhden homman takia kannata ostaa jos on raha tiukassa.. todennäköisesti kiertokangen laakeri vika..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Prkl, kuormalavaa ei taida löytyä, mutta muuta puuta sentään. Ja muutama vanha pahvilaatikko.

Varmaan Motonetin 450 kg pukki on liian heppoinen (59 eur).

Ai niin, ja kiitti vinkistä (kiertokangen laakerit).
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

turboruuvi kirjoitti:Jostain muistelisin kuulleeni, että Endura DI painaisi n. 500 kg (valurautaa).
Suurimmat Fordin valurauta-isolohko V8 painaa noin 300 kg...
Eiköhän joku 140- 150 kg ole lähempänä totuutta tuon endura DI suhteen (+ laatikko)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Oon yrittänyt etsiä moottorin painoa (yritin joskus aiemminkin - en muista miksi) vaan ei missään mitään selvästi ilmaistuna.
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

turboruuvi kirjoitti:
Niitä telineitäkin on, mutta mahtaako Endura DI olla raskaan puoleinen enimmälle osalle niitä telineitä?
Vai miten väki on asian hoitanut? Jostain muistelisin kuulleeni, että Endura DI painaisi n. 500 kg (valurautaa).

Viasta en ole saanut tolkkua (outo "koliseva" käyntiääni) onko yläosassa vai alaosassa - en edes stetoskoopilla.
Joka suunnasta kuuluu suunnilleen yhtä voimakkaana, joten kai se on avattava sekä ylhäältä että alhaalta.
Sikäli, tietty, pukki olisi varmaan kätevä, vaan millainen? Työttömälle voi moni kätevä vehe, tietty, olla liian kalliskin.
Kuvauksen perusteella vaikuttaa olevan kiertokangenlaakerivika.

Endura turbodiesel painaa muistaakseni noin 180kg joten halpiskonepukkeihin voi laittaa painon puolesta kolme Enduraa.

Moottorin irroitusta varten täytyy laskea myös laatikko alas jotta moottorin saa ilman vippaskonsteja/rikkomista irti.

Ai niin, jakopään ajoitukseen tarvitset ajoitussarjan koska merkkejä ei ole.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Kiitoksia. Sen Motonetin moottoripukin kävin hakemassa (59 eur). 450 kg pitäis kantaa.

Irroitus laatikosta pitikin vielä ihan tsekata. Haynesin manuska löytyy.

Nuo ajoitusjutut olikin tarkoitus tsekata ennen varsinaisia edesottamuksia.
Joko se, miten ajoitukset saa kohdilleen "tyhjästä", tai jos menee kovin hankalaksi, mitä kaikkea pitikään "lukita"/merkitä.

[Edit]
Ajoitussarja?
Tahtooko sanoa: se latikka nokka-akselin päähän(oliko 5mm?) ja 10mm kierretanko ("timing pin" - pitkäkös sen piti olla?) sekä vauhtipyörän lukitus?
Tarvittiinkos muuta?
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

turboruuvi kirjoitti:Kiitoksia. Sen Motonetin moottoripukin kävin hakemassa (59 eur). 450 kg pitäis kantaa.

Irroitus laatikosta pitikin vielä ihan tsekata. Haynesin manuska löytyy.

Nuo ajoitusjutut olikin tarkoitus tsekata ennen varsinaisia edesottamuksia.
Joko se, miten ajoitukset saa kohdilleen "tyhjästä", tai jos menee kovin hankalaksi, mitä kaikkea pitikään "lukita"/merkitä.

[Edit]
Ajoitussarja?
Tahtooko sanoa: se latikka nokka-akselin päähän(oliko 5mm?) ja 10mm kierretanko ("timing pin" - pitkäkös sen piti olla?) sekä vauhtipyörän lukitus?
Tarvittiinkos muuta?
Tuossa on yksi todella halpa sarja mutta se on erinäköinen kuin se mitä olen joskus käyttänyt. Ideana on lukita nokka-akseli takapäästä muistaakseni
5 mm:n lattaraudalla ja koneen etuosassa (sivussa) olevaan (laturin takana) proppuun kierrettävällä ajoituspuikolla saada kampiakseli yläkuolokohtaan (ruuvataan ajoituspuikko jonka jälkeen varovasti käännetään kampiakselia kunnes kampiakselin vastapaino koneen sisällä tapaa ajoituspuikkoon. Siis HYVIN varovasti ettei katkaise ajoituspuikkoa.
Kampiakseli lukitaan vauhtipyörän hammaskehään startin aukosta kiinnitettävään lukitustyökaluun.

Kuva

Itse olen käyttänyt tuollaista:

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FIESTA-F ... uz1FS6A9Fg

Kuva

Ja järjestys siis: ensin kampiakseli kohdalleen ja sitten vasta nokka-akselin lukitus. Tosin nuohan menevät käsi kädessä kun nokan voi laittaa lähelle ennen työkalun asentamista. Nokka-akselin hahlo siellä takapäässä on epäsymmetrinen joten se käy paikoilleen venttiilikopan tiivistepintaa vastaan ainoastaan yhdessä asennossa.

Lisäksi dieselpumpun hihnapyörässä muistaakseni merkki joka osoittaa täsmälleen ylöspäin. Nokka-akselin hihnapyörässä on kartio jossa ei ole minkäänlaista kiilauraa ja se on TIUKASSA jos sen irroittaa joten varovaisuutta ettei lohkaise sitä ulosvedettäessä.

Nokka-akselin kiristin kiristetään niin että sen liikkumavara jää keskiasentoon.

Tuossa on seikkaperäinen kuvaus ajoituksesta:

http://polepositionplus.com/uk/ppbullet ... _04108.pdf
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Rekkalastillinen kiitoksia!
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Tuo vika ilmestyi viime syksynä, ja nyt aloittelin tutkimuksia.
Pitkälle en ehtinyt, ennen kuin aloin epäillä laturia. Voisiko olla.
En saanut akselista pienillä putkitongeillakaan kääntymään - eikä edes apulaitehihna ollut päällä.

Voisiko olla?
https://www.dropbox.com/s/dxf23xmvt15gm ... i.JPG?dl=0
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja emax »

Aika mukavan näköinen.
Sitä voi hetken käyttää ilman ulkopuolista remmiä, jos ääni katoaa niin vika tuos. Mutta jos se ei edes tahdo pyöriä, niin kyllä se jotain ääntä on päästäny.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Koetin ton "laipan" tyvestä 30 cm putkitongeilla vääntää - en saanut inahtamaankaan.
Ja kun ilman apulaitehihnaa ja hehkutulppia kiersin kampiakselin hihnapyörän pultin päästä, en saanut mitään metallisia ääniä kuulumaan, vaikka stetoskoopilla yritin kuunnella.

Tuo oli se alkuperäinen juttu: viewtopic.php?f=3&t=49133&p=251028#p251028
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja emax »

Kyllä mä tuon laturin kannalla kovasti olisin, tai sitten sielä on kaks vikaa... Kunpa olis kuullu sen äänen. Oliko se ääni mitenkään riippuvainen moottorin kuormituksesta? Esim. hiljenikö se missään vaiheessa kiihdytystä tai moottorijarrutusta?
Ja jos hiljeni, tekikö se sen säännöllisesti, ja oliko eroa käyntilämpöisellä, ja kylmällä koneella?

Muuten en epäilisi hetkeäkään etteikö se tuo laturi olisi, mutta tämä moottori on aika surullisen kuuluisa hajonneista laakereista/männäntapinheloista.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Tuossa alkuperäisessä jutussa yritin kuvailla vikaa.
Siis tuossa: viewtopic.php?f=3&t=49133

Talven auto yli seisoi pihassa etupyörät ramppien päällä.
Kristjan
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Kesä 2022 22:38

Re: Endura DI autotalliin

Viesti Kirjoittaja Kristjan »

Mk2Cortina kirjoitti: 29 Huhti 2016 20:52
turboruuvi kirjoitti:Kiitoksia. Sen Motonetin moottoripukin kävin hakemassa (59 eur). 450 kg pitäis kantaa.

Irroitus laatikosta pitikin vielä ihan tsekata. Haynesin manuska löytyy.

Nuo ajoitusjutut olikin tarkoitus tsekata ennen varsinaisia edesottamuksia.
Joko se, miten ajoitukset saa kohdilleen "tyhjästä", tai jos menee kovin hankalaksi, mitä kaikkea pitikään "lukita"/merkitä.

[Edit]
Ajoitussarja?
Tahtooko sanoa: se latikka nokka-akselin päähän(oliko 5mm?) ja 10mm kierretanko ("timing pin" - pitkäkös sen piti olla?) sekä vauhtipyörän lukitus?
Tarvittiinkos muuta?
Tuossa on yksi todella halpa sarja mutta se on erinäköinen kuin se mitä olen joskus käyttänyt. Ideana on lukita nokka-akseli takapäästä muistaakseni
5 mm:n lattaraudalla ja koneen etuosassa (sivussa) olevaan (laturin takana) proppuun kierrettävällä ajoituspuikolla saada kampiakseli yläkuolokohtaan (ruuvataan ajoituspuikko jonka jälkeen varovasti käännetään kampiakselia kunnes kampiakselin vastapaino koneen sisällä tapaa ajoituspuikkoon. Siis HYVIN varovasti ettei katkaise ajoituspuikkoa.
Kampiakseli lukitaan vauhtipyörän hammaskehään startin aukosta kiinnitettävään lukitustyökaluun.

Kuva

Itse olen käyttänyt tuollaista:

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FIESTA-F ... uz1FS6A9Fg

Kuva

Ja järjestys siis: ensin kampiakseli kohdalleen ja sitten vasta nokka-akselin lukitus. Tosin nuohan menevät käsi kädessä kun nokan voi laittaa lähelle ennen työkalun asentamista. Nokka-akselin hahlo siellä takapäässä on epäsymmetrinen joten se käy paikoilleen venttiilikopan tiivistepintaa vastaan ainoastaan yhdessä asennossa.

Lisäksi dieselpumpun hihnapyörässä muistaakseni merkki joka osoittaa täsmälleen ylöspäin. Nokka-akselin hihnapyörässä on kartio jossa ei ole minkäänlaista kiilauraa ja se on TIUKASSA jos sen irroittaa joten varovaisuutta ettei lohkaise sitä ulosvedettäessä.

Nokka-akselin kiristin kiristetään niin että sen liikkumavara jää keskiasentoon.

Tuossa on seikkaperäinen kuvaus ajoituksesta:

http://polepositionplus.com/uk/ppbullet ... _04108.pdf


Moi, olen lukenut tätä vanha keskustelu ja mulla tarvitse vkl vaihtaa se Jakopää mondeossa mutta ku en saa enää mistään tuota työkalu sarja, jos sattumalta tietäisit kiellä olisi edelä Suomessa sellaista lainata korvausta vastaan. Olisin erittäin kiitollinen.

T. Kristjan
Vastaa Viestiin