Sivu 1/1
Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007
Lähetetty: 15 Maalis 2016 16:15
Kirjoittaja macao
Moottori siis täristää kun sillä kiihdyttää. Voimakkain tärinä on alhaisilla kierroksilla eli alle 3000. Tärinän voimakkuus/tiheys vaihtelee moottorin kierrosten muuttuessa, ei silloin kun nopeus muuttuu. Eli jos kiihdyttää 4 vaihteella niin tärinä on tiheämpää kuin samassa nopeudessa 5 vaihteella. Lisäksi moottori täristää/jumputtaa kun paikalla ollessa nostaa koneen kierroksia. Tällöin jumputus loppuu kun kierroksen on yli 2000. Vähän niin kuin kaikki pytyt ei olisi heti mukana?
Auto on katsastettu eilen ja esim. pakokaasut oli OK. Eikä väljyksistä etupäässä huomautettu.
Re: Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007
Lähetetty: 18 Maalis 2016 17:14
Kirjoittaja macao
Tarkennetaan vielä vähän. Tärinä ei vaikuta rattiin vaan koko auto tärisee. Voisiko vika olla vaihdelaatikossa? Vaihteet kuitenkin menee hyvin päälle?
Re: Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007
Lähetetty: 18 Maalis 2016 18:36
Kirjoittaja Mk2Cortina
macao kirjoitti:Tarkennetaan vielä vähän. Tärinä ei vaikuta rattiin vaan koko auto tärisee. Voisiko vika olla vaihdelaatikossa? Vaihteet kuitenkin menee hyvin päälle?
Eräs vaihtoehto on viallinen kaksoismassavauhtipyörä joka on nykyisin valitettavan yleinen vika. Tuollainen koko kytkinsarja maksaa noin 500€ ->
plus työt suunnilleen saman verran (arvio).
Re: Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007
Lähetetty: 18 Maalis 2016 20:24
Kirjoittaja macao
Kuullostaa järkevältä selitykseltä ... meneekö osa kulumalla rikki vai voiko se johtua jostain äkillisestä tilanteesta, esim. jos koneen rytkähtää sammua esim. liikennevaloista lähtiessä?
Re: Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007
Lähetetty: 18 Maalis 2016 22:59
Kirjoittaja Mk2Cortina
macao kirjoitti:Kuullostaa järkevältä selitykseltä ... meneekö osa kulumalla rikki vai voiko se johtua jostain äkillisestä tilanteesta, esim. jos koneen rytkähtää sammua esim. liikennevaloista lähtiessä?
Niin tämä on pelkkä arvaus mutta joillakin automerkeillä kestävyys on ollut luvattoman heikkoa, ei tarvita mitään käyttäjän virhettä tai syytä ajotavassa.
Tuolla yhdellä brittisivulla Focuksen omistaja oli ollut katkera kun tuollainen kaksoismassa-vauhtipyörä oli hajonnut vaikkei maileja ollut vielä kuin noin 36000 ( vajaat 60 000km). Joten kyllä sellaisen rikkoutuminen on mahdollista. Se saattaa pitää jonkinlaista kilkatusta ja myöskin epätäsmällistä vaihtamista, ikäänkuin potkaisee takaisin kytkintä nostettaessa.