Jakohihnan vaihtovälin ylitys VUOSIEN takia?
Lähetetty: 08 Maalis 2016 13:56
Vanhemmissa autoissa voi tulla kiusaus ylittää jakohihnan vaihto jos KILOMETRIT eivät ole lähelläkään vaihtoväliä, mutta vuodet kylläkin tulleet juuri täyteen. Esim. normaalisti vaihtoväli olisi 150 000km TAI 10 vuotta, mutta kilometrejä olisi vasta 80 000km 10 vuoden kohdalla. Ajattelin pohtia tätä asiaa teoriassa että uskaltaisiko kenties VANHAA autoa ajattaa yli vaihtovälin tälläisessä tapauksessa JOS muutenkin pitää autoa jo suht arvottomana kuten ALLE 1000e hintaisena (ehkä pikemminkin noin 500e) juuri leimattuna ja muutenkin melkoinen vikalista tulossa lähivuosina plus nykyiset pikkuviat päälle.
Kyllähän sitä puhutaan että vuodet myös hapertavat jakohihnan kumiseosta, mutta jotkut sanovat että jos parin kuukauden välein tutkii lähinnä jakohihnaa hampaiden osalta (suojakoppa pois että näkee) että löytyykö selviä halkeamia yms. hapertumia ja jos ei löydy niin uskaltaa vielä ajaa. Varsinainen kysymys siis on että voiko itse arvioida hihnan katkeamista "luotettavasti" vai onko se NYKYÄÄN ihan arpapeliä ulkonäön suhteen? Toki myös olisi hyvä kuunnella moottorin käydessä sillointällöin ettei mitään ylimääräisiä kitinöitä kuulu myös kiristimestä tai hukkapyörästä, jotka viittaisivat kenties apupyörien laakerien hajoamiseen pompauttaen hihnan pois paikaltaan.
Minnekkään pitkälle tälläisellä "pommikoneella" ei uskalla lähteä ajelemaan välttämättä, joten "the lapin reissut" kannattaa unohtaa ja pörrätä enemmänkin nurkissa jos meinaa riskiä ottaa. Muutenkin olisi hyvä välttää voimakkaita kiihdytyksiä sekä moottorijarrutuksia, jotka kuormittavat jakohihnaa.
Olisin kuullut mielelläni tapauksia OIKEASTI ELÄMÄSTÄ että onko kuinka kriittistä ylitys todellisuudessa on? Erityisesti kommentteja käyttäjiltä jotka kenties työssään vaihtavat sillointällöin jakohihnoja. Onko kuinka yleistä ollut myös että fordeissa on katkennut jakohihna jo vaikkapa 9v kohdalla vaikka 10v piti alunperin kestää? Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten vaikeata on mitään luotettavaa vertailua tehdä esim. ajo-olosuhteet ja ajotavat. Autokoulussa kuulin tapauksesta että jossain toyotassa (20v sitten) oli katkennut jakohihna jo päälle 70 000km kohdalla vaikka 100 000km olisi pitänyt kestää. Ajomaikka arveli että opetuksessa auto käy myös niin paljon tyhjäkäyntiä jolloin ikäänkuin "työtunnit" tulivat ensin täyteen.
Kerrataan nyt vielä että kyseessä olisi vanhempi suht arvoton auto, joka kenties muutenkin menee romikselle seuraavaksi kun lähivuosina vikalista saattaa olla liian pitkä kuitenkin. Itselläni on tämä tilanne ehkä noin 4 vuoden päästä, joten sen takia olen pyöritellyt ajatusta jos riskillä ajaisin vain auton aivan loppuun korjaten vain pakolliset. Silloin autollani olisi ikää 20v ja arvokin kenties noin 500e juuri leimattuna... ja jakohihna pitäisi vaihtaa 10v takia. Mietin sitten auton kunnon perusteella että tuleeko minulla kiusausta ylittää vaikkapa vuodella jakohihnan vaihtoväliä "viimeisen leiman" hakien. Minulla siis ford focus -00 automaatti zetec 1.6. Ajoakin minulla on todella paljon vain pääkaupunkiseudulla, joten julkiset ja taksi pelastaa tarvittaessa jos hihna katkeaa...
Kyllähän sitä puhutaan että vuodet myös hapertavat jakohihnan kumiseosta, mutta jotkut sanovat että jos parin kuukauden välein tutkii lähinnä jakohihnaa hampaiden osalta (suojakoppa pois että näkee) että löytyykö selviä halkeamia yms. hapertumia ja jos ei löydy niin uskaltaa vielä ajaa. Varsinainen kysymys siis on että voiko itse arvioida hihnan katkeamista "luotettavasti" vai onko se NYKYÄÄN ihan arpapeliä ulkonäön suhteen? Toki myös olisi hyvä kuunnella moottorin käydessä sillointällöin ettei mitään ylimääräisiä kitinöitä kuulu myös kiristimestä tai hukkapyörästä, jotka viittaisivat kenties apupyörien laakerien hajoamiseen pompauttaen hihnan pois paikaltaan.
Minnekkään pitkälle tälläisellä "pommikoneella" ei uskalla lähteä ajelemaan välttämättä, joten "the lapin reissut" kannattaa unohtaa ja pörrätä enemmänkin nurkissa jos meinaa riskiä ottaa. Muutenkin olisi hyvä välttää voimakkaita kiihdytyksiä sekä moottorijarrutuksia, jotka kuormittavat jakohihnaa.
Olisin kuullut mielelläni tapauksia OIKEASTI ELÄMÄSTÄ että onko kuinka kriittistä ylitys todellisuudessa on? Erityisesti kommentteja käyttäjiltä jotka kenties työssään vaihtavat sillointällöin jakohihnoja. Onko kuinka yleistä ollut myös että fordeissa on katkennut jakohihna jo vaikkapa 9v kohdalla vaikka 10v piti alunperin kestää? Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten vaikeata on mitään luotettavaa vertailua tehdä esim. ajo-olosuhteet ja ajotavat. Autokoulussa kuulin tapauksesta että jossain toyotassa (20v sitten) oli katkennut jakohihna jo päälle 70 000km kohdalla vaikka 100 000km olisi pitänyt kestää. Ajomaikka arveli että opetuksessa auto käy myös niin paljon tyhjäkäyntiä jolloin ikäänkuin "työtunnit" tulivat ensin täyteen.
Kerrataan nyt vielä että kyseessä olisi vanhempi suht arvoton auto, joka kenties muutenkin menee romikselle seuraavaksi kun lähivuosina vikalista saattaa olla liian pitkä kuitenkin. Itselläni on tämä tilanne ehkä noin 4 vuoden päästä, joten sen takia olen pyöritellyt ajatusta jos riskillä ajaisin vain auton aivan loppuun korjaten vain pakolliset. Silloin autollani olisi ikää 20v ja arvokin kenties noin 500e juuri leimattuna... ja jakohihna pitäisi vaihtaa 10v takia. Mietin sitten auton kunnon perusteella että tuleeko minulla kiusausta ylittää vaikkapa vuodella jakohihnan vaihtoväliä "viimeisen leiman" hakien. Minulla siis ford focus -00 automaatti zetec 1.6. Ajoakin minulla on todella paljon vain pääkaupunkiseudulla, joten julkiset ja taksi pelastaa tarvittaessa jos hihna katkeaa...