Sivu 1/2

EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 04 Maalis 2016 18:53
Kirjoittaja ynjevi
Mitkä ovat EGR-venttiilin toiminnan kriteerit? Siis mitkä asiat vaikuttavat siihen? Moottorin lämpötila, kierrosluku, kuormitus, ulkoilman lämpötila, jotain muuta, miten. Kiinnostavaa olisi saada tietoa noista, kun pätkäajoa tulee paljon ja se varmaankin (?) karstoittaa kapinetta. Voisi vaikka omassa ajossa välttää tilanteita, jotka ongelmia aiheuttavat.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 04 Maalis 2016 19:27
Kirjoittaja riikomi
Ei oikein mistään löydä selkeitä dokumentteja, joissa noita kriteerejä olisi listattu. Saisihan tuon toki testerillä ajon aikana katsottua...

Mutta yleensä ottaen EGR on (enemmän tai vähemmän) auki tyhjäkäynnillä sekä pintakaasulla jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa "riittävä". Täyskaasulla venttiilin pitäisi sulkeutua.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 04 Maalis 2016 22:03
Kirjoittaja anon1
Löysimpä mielenkiintoisen sivun,etsiessäni egr venttiiliin puhdistusaineita, itselläni ei ole egr ongelmia, kun tota
imusarjaa paskaavaa värkkiä ei ole moottorissa.Näillä sivuilla näyttää siltä, et jenkeissä on keksitty tehokas suuttimien puhdistus.Lukekaa ja päätelkää itse. http://peswiki.com Siellä on juttua asetoonista.Hakukentästä
löytyy haulla "asetone as a fuel additive".

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 04 Maalis 2016 23:23
Kirjoittaja Tessu
Jos ei ole mikään uudempitekninen auto niin raapasee EGR.ät lepikkoon ja tulppaa paikat niin loppuu ongelmatkin,uudemmissa ei vissiin onnistukkaan?

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 05 Maalis 2016 09:26
Kirjoittaja ynjevi
Tessu kirjoitti:Jos ei ole mikään uudempitekninen auto niin raapasee EGR.ät lepikkoon ja tulppaa paikat niin loppuu ongelmatkin,uudemmissa ei vissiin onnistukkaan?
Mulla ei ole ongelmia ollut (vielä). Jos ajotavalla voisi vaikuttaa siihen, että venttiili liikkuisi tarpeeksi usein sen verran ettei se jumittuisi tai turhaan karstottuisikaan, niin noinhan sopisi ennakoivasti ajella. Maantieajossa vaikuttamisen mahdollisuudet ovat vähäiset, mutta kaupungilla ajonopeus on jotain 0-50 välillä. Ajaisiko pikkuvaihteella/isoilla kierroksilla vai vedättäisikö (moottorin rääkkäystä) isolla vaihteella. Pätkäajossa ei (ainakaan tdci) dieseli lämpene missään vaiheessa mittarin mukaan toivottuun lämpötilaan. Ja kun kylmään egr:ään kierrättyy pakokaasu, se tiivistyy seinämiin ja karstoitaa kapineen.

Tuolla peswikissä on näemmä kokeiltu ja ainakin fordin kokeet ovat parikymmentä vuotta vanhoilla moottoreilla, tulokset puolesta ja vastaan. Enpä kokeilisi vielä uudemmalla ja toimivalla.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 05 Maalis 2016 09:59
Kirjoittaja BlueSedan
PCV venttiili on tärkeä ja EGR venttiilillä ei tee mitään.


PCV toimii sillä tavalla että kun sylinterissä pamahtaa, osa paineesta karkaa männänrenkaitten välistä öljypohjaan.
Tämä pakokaasu kaasunomaisesti nousee ylöspäin ja tekee painetta koneeseen. PCV venttiili päästää sen paineen imusarjaan ja auttaa konetta päästämään tuon paineen pois. Se pakokaasu taas palaa uudestaan sylinterissä ja kiertää ympyrää. Öljyhuohotin taas ottaa happea ja toimii PCV venttiilin kanssa rinnakkain. Tämä antaa puhasta ilmaa joka "huuhtelee" sen pakokaasun pois.


EGR venttiili taas vähentää auton päästöjä kierrättämällä pakoputkesta (eli se pakokaasu mitä menee putkesta pois ulos millä ei oo mitään virkaa enää koneen kanssa kun kone on sen jo ulos heittäny), kierrätetään takas imusarjaan ja poltetaan uudestaan. Tämän poistaminen pidentää koneen ikää koska bensailmaseos on puhtaampi.
EGR on EXHAUST GAS RECIRCULATION ja se venttiili säätää kuinka paljon.
Kun kone on kylmä niin tämä venttiili aukeaa enemmän joka auttaa lämmittämään imusarjaa ja sen myötä lämmittämään konetta kylmäkäynnistyksessä. Eli talvella kone lämpiää vähän nopeammin.

Ja kun kone on jo lämmennyt ja käynnissä, tämä venttiili pienentää määrää jotta kone ei ylikuumene.
Tämän poistaminen ei tee harmia koneelle mutta vaikuttaa auton tietokoneeseen.
Tietokone näyttää katastroofista hälytystä kun EGR venttiili poistetaan ja tulpataan vaikkei se oikeasti tee koneelle mitään.
Minulla oli dodge aspeni jossa oli EGR venttiili tulpattuna eikä vaikuttanut mihinkään. Siellä se vaan lotkotti käydä säällä kun säällä.


Joissain autoissa EGR venttiili on yhdistettynä sytytyksen advance/retard säätöventtiiliin jonka tarkoitus on säätää sytytysajoitusta joten kylmänä auto käy kuumempana ja lämpimänä normaalina. Tämä sytytysajoitus säätö on myös turha koska toimii ilmankin. Tämän ajoituksen idea on vähentää päästöjä kun auto käynnistetään ja seisoo parkkipaikalla tyhjäkäynnillä. Kaasun painaminen nimittäin normalisoi ajoituksen.
Voi olla että kone sekoaa kun ei tiedä miten säätää ajoitusta. En tiedä näistä nykyajan tietokone autoista.


Joten lyhyesti sanottuna:
Pidä PCV venttiili ja heitä EGR menemään.
Jos uudempi auto niin älä nyvi mitään.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 09 Maalis 2016 19:58
Kirjoittaja anon1
Palaan tohon asetoni asiaan vielä.Laitoin 1/2 litraa asetonia täyteen tankkiin, ja koelenkki 80 kilsaa.
Kaasuun vastaavuus parani huomattavasti,aikaisemmin tyhjäkäynti kulutus on seilannut 0.9-1.6l/h, nyt se on asettunut 1.1l/h ,ja kone käy paljon tasaisemmin.Varmaan sen takia, kun polttoaineen syöttö on tasaisempaa. Näillä näkymin ei noi peswiki sivun jutut mitään huhaata ole.Mielestäni on kokeilemisen arvoinen aine.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 10 Maalis 2016 11:26
Kirjoittaja BlueSedan
anon1 kirjoitti:Palaan tohon asetoni asiaan vielä.Laitoin 1/2 litraa asetonia täyteen tankkiin, ja koelenkki 80 kilsaa.
Kaasuun vastaavuus parani huomattavasti,aikaisemmin tyhjäkäynti kulutus on seilannut 0.9-1.6l/h, nyt se on asettunut 1.1l/h ,ja kone käy paljon tasaisemmin.Varmaan sen takia, kun polttoaineen syöttö on tasaisempaa. Näillä näkymin ei noi peswiki sivun jutut mitään huhaata ole.Mielestäni on kokeilemisen arvoinen aine.
Asetoni syövyttää muovia.
Joten te joilla on muovinen bensasuodatin letkun välissä tai muita muoviosia, en suosittele.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 10 Maalis 2016 13:42
Kirjoittaja anon1
Totta että asetoni syövyttää muovia.Onko sulla tarkempaa tietoa pitoisuuksista, millä tämä tapahtuu.
Oma sekoitussuhde on 0.4l:70l , eli prosenteissa 0.0057142%. Empä usko,että tässä tapahtuu mitään syöpymistä.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 10 Maalis 2016 15:30
Kirjoittaja BlueSedan
anon1 kirjoitti:Totta että asetoni syövyttää muovia.Onko sulla tarkempaa tietoa pitoisuuksista, millä tämä tapahtuu.
Oma sekoitussuhde on 0.4l:70l , eli prosenteissa 0.0057142%. Empä usko,että tässä tapahtuu mitään syöpymistä.
Mikä tahansa pitoisuus syövyttää mutta tuo prosenttimäärä, siinä kestäis aika monta vuotta ennenkun mitään näkyvää tulee.
Kuhan pitää seoksen alle 0.1 prosentissa.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 10 Maalis 2016 15:39
Kirjoittaja duckworth
anon1 kirjoitti:Totta että asetoni syövyttää muovia.Onko sulla tarkempaa tietoa pitoisuuksista, millä tämä tapahtuu.
Oma sekoitussuhde on 0.4l:70l , eli prosenteissa 0.0057142%. Empä usko,että tässä tapahtuu mitään syöpymistä.
Mun päässälasku- tekniikalla tulee kyllä n. 0,56% tolla 0,4:70- suhteella, koska esin. 0,7l on 1% 70 litrasta.

Näin pilkkua viilatakseni tai siirtääkseni :D

Jatkakaa.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 10 Maalis 2016 17:59
Kirjoittaja anon1
No pilkku tais siirtyä hieman väärin.Mutta asiaan.Asetonin muovia syövyttävä vaikutus on yllättävän pieni.
Tutkimpa muovien kestävyyttä kyseisessä aineessa, ja tämä tarkoittaa 100% asetonia.Tässä listaa,
+=hyvä +-=rajoitettu -=ei kestä.

pa+
pom+-
petp+
pe+
pp+
pvc-
pvdf+
pf+
ptfe+

Mitä tulee asetonin käyttöön polttoaineen yhteydessä, niin näyttää siltä ettei siitä ole vaaraa.Autoteollisuus
käyttää pvc muovia, eristeisiin,toppauksiin,turvatyynyihin, korroosionesto pinnoitteisiin.Pom muovia autoteollisuus
käyttää bensatankin korkeissa, eli noin puolen prosentin asetonin käytöstä ei ilmeisesti koidu suuria vaurioita.
Ja voihan asetoni pitoisuutta pienentää, jos haluaa pelata varmanpäälle.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 11 Maalis 2016 16:01
Kirjoittaja anon1
BlueSedan kirjoitti: Mikä tahansa pitoisuus syövyttää mutta tuo prosenttimäärä, siinä kestäis aika monta vuotta ennenkun mitään näkyvää tulee.
Kuhan pitää seoksen alle 0.1 prosentissa.
Ei ole tarkoitus käyttää asetonia jatkuvasti, vaan kerran vuodessa tai parissa.Eiköhän muoviosat selvii tälläisesta käytöstä.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 11 Maalis 2016 16:20
Kirjoittaja riikomi
Asetoni on yksi kemianteollisuuden peruskemikaaleista, jonka ominaisuudet ja iskukyky muiden tavallisten kemikaalien kanssa ovat hyvin tunnetut. Jos asetoni bensan seassa antaisi huikeita parannuksia kulutukseen tai tehoon tai johonkin muuhun ominaisuuteen, se olisi ollut yleisessä tiedossa jo vuosikymmenten ajan.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 11 Maalis 2016 16:33
Kirjoittaja anon1
Asetonin käyttöni tarkoitus on , suuttimien ja bensalinjojen putsaus.Mikä näillä näkymin toteutuu paremmin kuin
aikaisemmin käyttämilläni putsausaineilla.Voin suositella.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 14 Maalis 2016 19:29
Kirjoittaja anon1
riikomi kirjoitti:Asetoni on yksi kemianteollisuuden peruskemikaaleista, jonka ominaisuudet ja iskukyky muiden tavallisten kemikaalien kanssa ovat hyvin tunnetut. Jos asetoni bensan seassa antaisi huikeita parannuksia kulutukseen tai tehoon tai johonkin muuhun ominaisuuteen, se olisi ollut yleisessä tiedossa jo vuosikymmenten ajan.
Ihmettelempä suuresti jos kaikki tieto on, kun palamisen tuloksena suuttimiin kertyy lakan tyylisiä aineita, ja asetoni liottaa lakkaa.Miksei asetonia sit käytetä. :D

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 14 Maalis 2016 19:45
Kirjoittaja emax
Ennenvanhaan ku ei meinannu raju virinokka mennä kaasarien kans päästöistä läpi, niin bensaa jatkettiin katsastukseen spriillä. Jos tankis oli hyvin kosteaa tavaraa niin sprii/etanoli imi kosteutta itseensä, eikä sekoittunu bensan kanssa. Tähän tautiin oli taas lääkkeenä asetoni.

Ja tämä seuraava on ihan sitä "mitumutu" tietoa, mutta mun mielestä tuo 95E10 haisee vähän asetonille...

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 14 Maalis 2016 20:31
Kirjoittaja anon1
Pikaisella vilkaisulla, en asetonia löytänyt 95E10:tä.Lista löytyy haulla" 95E10 bensan koostumus" sieltä nesteen
sivuille.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 15 Maalis 2016 02:16
Kirjoittaja anon1
Emaxin tarinoita asetonin käytössä saada auto katsastuksessa läpi päästöjen osalta,tukee löytämäni sivusto, siellä todetaan, että hiilivedyt väheni astonilla 440ppm 195ppm.Vaikutus on mahtava.Tässä hyvä kikka, päästöjen vähentämiseen.Samaisella sivuilla todetaan, että tehot lisääntyy ja polttoaineen kulutus vähenee.Riikomi taitaa olla niitä harvoja jotka eivät tunne asetonin ominaisuuksia. :D
Tarinat löytyy täältä. http://www.pureenergysystems.com/news/2 ... 9_acetone/

jk. Löytyy googlelta haulla "acetone in fuel said to increase mileage" ja "acetone mixed with gasoline"
Samaisilla sivuilla todetaan, että alkoholi on erittäin vahingollista moottorilla ja bensapumpulle.Näyttöä
löytyy esim. brasiliasta missä ajetaan enimmäkseen viinabensalla.Usassa myydään E15 bensaa, Toyota ja Lexus
kieltää autojensa omistajia tankkaamasta tätä bensaa.Minkähän takia.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 15 Maalis 2016 10:51
Kirjoittaja 96taunus
BlueSedan kirjoitti:PCV venttiili on tärkeä ja EGR venttiilillä ei tee mitään.


PCV toimii sillä tavalla että kun sylinterissä pamahtaa, osa paineesta karkaa männänrenkaitten välistä öljypohjaan.
Tämä pakokaasu kaasunomaisesti nousee ylöspäin ja tekee painetta koneeseen. PCV venttiili päästää sen paineen imusarjaan ja auttaa konetta päästämään tuon paineen pois. Se pakokaasu taas palaa uudestaan sylinterissä ja kiertää ympyrää. Öljyhuohotin taas ottaa happea ja toimii PCV venttiilin kanssa rinnakkain. Tämä antaa puhasta ilmaa joka "huuhtelee" sen pakokaasun pois.


EGR venttiili taas vähentää auton päästöjä kierrättämällä pakoputkesta (eli se pakokaasu mitä menee putkesta pois ulos millä ei oo mitään virkaa enää koneen kanssa kun kone on sen jo ulos heittäny), kierrätetään takas imusarjaan ja poltetaan uudestaan. Tämän poistaminen pidentää koneen ikää koska bensailmaseos on puhtaampi.
EGR on EXHAUST GAS RECIRCULATION ja se venttiili säätää kuinka paljon.
Kun kone on kylmä niin tämä venttiili aukeaa enemmän joka auttaa lämmittämään imusarjaa ja sen myötä lämmittämään konetta kylmäkäynnistyksessä. Eli talvella kone lämpiää vähän nopeammin.

Ja kun kone on jo lämmennyt ja käynnissä, tämä venttiili pienentää määrää jotta kone ei ylikuumene.
Tämän poistaminen ei tee harmia koneelle mutta vaikuttaa auton tietokoneeseen.
Tietokone näyttää katastroofista hälytystä kun EGR venttiili poistetaan ja tulpataan vaikkei se oikeasti tee koneelle mitään.
Minulla oli dodge aspeni jossa oli EGR venttiili tulpattuna eikä vaikuttanut mihinkään. Siellä se vaan lotkotti käydä säällä kun säällä.


Joissain autoissa EGR venttiili on yhdistettynä sytytyksen advance/retard säätöventtiiliin jonka tarkoitus on säätää sytytysajoitusta joten kylmänä auto käy kuumempana ja lämpimänä normaalina. Tämä sytytysajoitus säätö on myös turha koska toimii ilmankin. Tämän ajoituksen idea on vähentää päästöjä kun auto käynnistetään ja seisoo parkkipaikalla tyhjäkäynnillä. Kaasun painaminen nimittäin normalisoi ajoituksen.
Voi olla että kone sekoaa kun ei tiedä miten säätää ajoitusta. En tiedä näistä nykyajan tietokone autoista.


Joten lyhyesti sanottuna:
Pidä PCV venttiili ja heitä EGR menemään.
Jos uudempi auto niin älä nyvi mitään.
Tosta pcv venttiilistä kyselinkin jo classikko puolella, mutta ei kukaan vastannut.
Kuinkas ton kuparin värisen venttiilin siinä venakopalta tulevan letkun päässä pitäis toimia. Tuntuu vaikutttavan paljon käyntiin.
Pitäiskö olla suljettuna tyhjäkäynnillä vai pikkasen raollaan. Säätänhän sitä kyllä pystyy.
Jos laittaa niin että tyhjäkäynnillä on kiinni, ja kun antaa kaasua niin pitää kivaa rapinaa(voi johtua väljästä koneestakin).
Aiemmin ollut kokoajan auki. Eli konehan on cologne 2.0v6.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 15 Maalis 2016 13:39
Kirjoittaja anon1
BlueSedan kirjoitti: Asetoni syövyttää muovia.
Joten te joilla on muovinen bensasuodatin letkun välissä tai muita muoviosia, en suosittele.
Paljon syövyttävämpää näyttää olevan etanoli tiivisteille ja moottorin osille. Googlelle "e10 problem" "e15 proplem"
En suosittele. :D

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 15 Maalis 2016 16:59
Kirjoittaja 96taunus
Tosta pcv venttiilistä kyselinkin jo classikko puolella, mutta ei kukaan vastannut.
Kuinkas ton kuparin värisen venttiilin siinä venakopalta tulevan letkun päässä pitäis toimia. Tuntuu vaikutttavan paljon käyntiin.
Pitäiskö olla suljettuna tyhjäkäynnillä vai pikkasen raollaan. Säätänhän sitä kyllä pystyy.
Jos laittaa niin että tyhjäkäynnillä on kiinni, ja kun antaa kaasua niin pitää kivaa rapinaa(voi johtua väljästä koneestakin).
Aiemmin ollut kokoajan auki. Eli konehan on cologne 2.0v6.
Löysinkin netistä vastauksen kysymykseeni.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 16 Maalis 2016 23:01
Kirjoittaja Tessu
Ensimmäisen kerran mä elämässäni kuulen että ASETONIA tankkiin!!
No en ite kyllä laittais jollei joku insinööri keksi sille oikein hyvän selityksen?
Kaikenmoiset turhat venttiilit voi poistaa ja tulpata JOS? ne eivät ole pakollisia päästömittauksissa,omasta katti Sierrasta raksin kaikki turhat pois ja tulpat tilalle,sielti vielä käy kuulemma laihalla.
EGR venttiiliä ei ollu mutta kaikenmoista bensahöyryn kerääjää ja ilman puhallinta,iha nturhia kapistuksia vanhemmiten kun venttiilit ja letkut alkaa vuotamaan.
Huohottimen kun pitää auki ja suoraan ulkoilmaan puhaltamassa niin johan hengittää!
Eihän noita kaikkia rojuja ollu missään -80 luvun Voorteissa ja hyvin nekin pelas

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 16 Maalis 2016 23:54
Kirjoittaja anon1
Sulla ja varmaan monella muullakin, on paljon asioita mistä ei ole kuullut mitään.Ensimmäinen tankillinen ajettu, ja
iloisesti kiertää yläkierroksille asti.Laitoin toisen satsin kun siitä ei ole mitään haittaa ollut.

Re: EGR-venttiilin toiminnan perusteet

Lähetetty: 17 Maalis 2016 02:12
Kirjoittaja Tessu
En todellakaan ole ikinä kuullu,mitäs sen asetonin sitten pitäs tehdä?
Senverran tuossa oli että Jenkeissä kehitelty joopa joo kuulostaa ihan samalta taas kuin jotkuin Motor Down aineet millä saadaan väljä motti pelaamaan...