Sivu 1/1

Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 09 Helmi 2016 01:01
Kirjoittaja BlueSedan
Mitä kaikkia eri osia pystyy asentamaan tuohon tanikan v4?

Paljo siitä voi repiä hevosvoimia?
Varmaan peltipakosarjalla ja isommalla nokalla saa ehkä jonkun 10 heppaa lisää kun iskee kiinni kaks kurkkusen kaasarin?

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 09 Helmi 2016 09:26
Kirjoittaja Möhkö
BlueSedan kirjoitti:Mitä kaikkia eri osia pystyy asentamaan tuohon tanikan v4?

Paljo siitä voi repiä hevosvoimia?
Varmaan peltipakosarjalla ja isommalla nokalla saa ehkä jonkun 10 heppaa lisää kun iskee kiinni kaks kurkkusen kaasarin?
Jos on yhtään samanlainen kuin 3.0 Essex niin 10 heppaa saat irti jyrkemmällä nokalla, peltipakosarjoilla paremmalla kaasarilla
hyvin säädettjä... Tosin polttoaineen kulutus kasvaa noin 30%. Itsellä 3.0 Essexistä siitä uudemmasta lähti ehkä joku 170 heppaa
järeämmällä nokalla peltisarjoilla... mutta kulutus kasvoi noin 5 litraa/100km. Eikös nää 1.7 colognet ollu ns vanhempaa tyyppiä
kaikki pienemmällä nokalla yms?


Tuo moottori on varmaankin ehkä en oo varma mutta veikkaan.. tasapainotettu vauhtipyörän kanssa, joten vauhtipyörää ei saa missään nimessa vaihtaa
jollet vie koko pakettia tasapainotettavaksi. 3.0 Essexissä oli tyypillistä, että öljypumpun akseli katkesi viileällä säällä
ja kierroksia kone ei kestä ottaa.... 550-6000 alkaa olemaan melko lailla maximi vakio osilla. Räyheet äänet oli kyllä peltipakosarjan kanssa. Lyijynkorviketta ja 98e5 käytettävä tossa. Ei 95e10 polttoainetta. Ventiilien säätö? Isompi öljynsuodatin volvosta...

Melkein kyllä unohtaisin tuon virittämisen... on aika €/hyötysuhde huono tossa. E85/ahdin yhdistelmällä on ainut
jolla oikeesti saa tehoa ehkä 150-200? jollain 0.5 paineilla, mutta onko se arvoista tiedä sitten.

Highpressure/highvolyme öljypumppu, laadukkaan synteettiset öljyt olisi sellaset hyvät... sulla
melkein sisäänajoa 500km-1tkm ja öljynvaihto kun ehkä seisonnu pitkään.

http://www.summitracing.com/int/search/ ... /make/ford
tuohon highpressure jousi niin on kova pumppu.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 09 Helmi 2016 21:28
Kirjoittaja JyriN
Saabimiehet rakentaa noita v4:a, ja kun kone on suoraan identtinen Fordin kanssa voi sieltä ottaa mallia. Ongelmaksi taitaa muodostua joidenkin osien saanti: ainakin kannentiivisteet jne. on vaikea löytää ja joissain tapauksissa sovelletaan kutoskoneen osia.

Virittämisestä on hyvin tietoa tuossa Saab clubin ketjussa ja lisää linkkejä samalle foorumille löytyy vastauksista. Itsellä ei ole tuosta kokemusta, mutta toisaalta tuon koneen kilpahistorian takia siitä löytyy hyvin julkisia dokumentteja (joku VM teki jopa viritysjutun tuosta koneesta).

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 10 Helmi 2016 01:16
Kirjoittaja BlueSedan
JyriN kirjoitti:Saabimiehet rakentaa noita v4:a, ja kun kone on suoraan identtinen Fordin kanssa voi sieltä ottaa mallia. Ongelmaksi taitaa muodostua joidenkin osien saanti: ainakin kannentiivisteet jne. on vaikea löytää ja joissain tapauksissa sovelletaan kutoskoneen osia.

Virittämisestä on hyvin tietoa tuossa Saab clubin ketjussa ja lisää linkkejä samalle foorumille löytyy vastauksista. Itsellä ei ole tuosta kokemusta, mutta toisaalta tuon koneen kilpahistorian takia siitä löytyy hyvin julkisia dokumentteja (joku VM teki jopa viritysjutun tuosta koneesta).
Oo hupattamatta.
Essex ja cologne on 100% erilaisia ja mikään osista ei käy päikseen.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 10 Helmi 2016 04:14
Kirjoittaja duster73
BlueSedan kirjoitti: Oo hupattamatta.
Essex ja cologne on 100% erilaisia ja mikään osista ei käy päikseen.
kukas tässä on hupattanut?saabin moottori ja tuo 1,7 v4 kuuluu samaan kastiin.cologneja molemmat.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 10 Helmi 2016 08:00
Kirjoittaja BlueSedan
duster73 kirjoitti: kukas tässä on hupattanut?saabin moottori ja tuo 1,7 v4 kuuluu samaan kastiin.cologneja molemmat.
Ja just tässä eilen kävin kyselemässä osia ja tarjosivat saabin osia ja mikään niistä ei käyny.
Vai onko noissa cologneissa jotain eroja?
Itellä on 1.7 super eli se HC motti.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 10 Helmi 2016 09:59
Kirjoittaja Möhkö
Totta essex ja cologne osat on käytännössä kaikki täysin erilaisia. Mutta Saab on käyttänny fordin moottoreita "cologne".

Joku aika sitten ite tilasin saksasta tiivisteitä ja minusta sama kaveri myi 1.7 V4 moottorin kannentiivisteitä yms sarjoja.
Saksasta kannattaa ettiä siellä noita on, englannista ei saa mitään tuohon.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 10 Helmi 2016 10:14
Kirjoittaja BlueSedan
Möhkö kirjoitti:Totta essex ja cologne osat on käytännössä kaikki täysin erilaisia. Mutta Saab on käyttänny fordin moottoreita "cologne".

Joku aika sitten ite tilasin saksasta tiivisteitä ja minusta sama kaveri myi 1.7 V4 moottorin kannentiivisteitä yms sarjoja.
Saksasta kannattaa ettiä siellä noita on, englannista ei saa mitään tuohon.
Se fiilis kun käyt autoalassa kysymässä virranjakajan kantta ja tarjoovat saabin kantta.. Siinä on muutaman millin ohuempi lovi niin ei tietenkään käy.
En tiijä onko mulla sitten joku aftermarket virranjakaja vai mitä peliä lie.. En tiedä itkeäkkö vai nauraakko.

En oo tällä hetkellä löytänyt mitään muita osia kun vaan sytytystulpat ja öljysuodatin.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 10 Helmi 2016 10:28
Kirjoittaja duster73
joo,tommosia eroja niissä voi olla,vaikka itse perusmoottori on "sama".löytyiskö siihen saabin jakaja sitten?jos sieltä miva-carilta ei löydy osia.
on noissa kutosissakin erilaisia jakajia olemassa.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 10 Helmi 2016 14:08
Kirjoittaja BlueSedan
duster73 kirjoitti:joo,tommosia eroja niissä voi olla,vaikka itse perusmoottori on "sama".löytyiskö siihen saabin jakaja sitten?jos sieltä miva-carilta ei löydy osia.
on noissa kutosissakin erilaisia jakajia olemassa.
Tässä just hieron kauppoja 1.5 koneen jakajasta kaikkineen osineen. Uskosin että kävis tuohon omaan peliin kun kuitenkin eikös se oo samalla lohkolla.
Ei varmaan sytytyspuolella oo mitään eroja matalapuristus ja korkeepuristus koneelle.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 10 Helmi 2016 14:15
Kirjoittaja Möhkö
http://www.motomobil.com/the-motomobil- ... ,4148.html


Tuolta etsimäään... miva-car tilaa tuolta tavaraa...
Pystyt kuvista jotain päättelemään miten osat käy keskenään.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 13 Helmi 2016 11:46
Kirjoittaja JyriN
Täällähän on onnistuttu kinaamaan viikolla. :lol:

Noita V4:sia ei oikein Fordipalstoilla harrasteta, kun alunperin niillä varustetut autot alkaa olla 40v+ ja vähääkään tuoreemmissa (Taunus) on tilaa asentaa ja vaihtoehtoja valita v6:sta - jotka tosiaan menee samaan kiinnitykseen lohkojen yhteneväisyyden ansiosta. Eli kysyntää ei ole ollut.

Saabissa tuo V4 on ollut nimenomaan syöksysämpylässä ja rallikäytössä tuo 1.7l "isolohko" on ollut se järkevin lähtökohta. Kannattaa perehtyä niin Saabismeihin. ;)

Nokka-akseleita löytyy edelleen R-koneistuksen kautta Keravalta. Niihin on hassut nostomitoitukset virinokkien tuttujen astemitoitusten sijaan, mutta toimivia ne ovat yhtä kaikki (profiilit on aikoinaan kehitetty tehtaan resursseilla rallitalleille). Tehoja koneesta saa hienosti, mutta kaikki on kiinni käyttäjästä ja henkilökohtaisista mieltymyksistä. Nuo Saabimiesten kertomukset alle 3000r/min hengettömistä "katumoottoreista" ei oikein henkilökohtaisesti sytytä.

Perusasiat; eli kansien avarrus, venttiilit, nokat, pakosarjat, kaasarit ja porauksen suurentaminen. Noilla pääsee lompakon paksuudesta riippuen sinne 140-150hv tienoille. Rajuimmissa koneissa on sitten luovuttu tuosta 1-aukkoisesta pakopuolesta ja joko tehty itse tai haalittu jostain tehtaan palikat pakoaukkojen kahdentamiseen. Rallikäytössä auton tehot on saatu nostettua 170-180hv väliin.

Henkilökohtaisesti en lähtisi tavoittelemaan hurjia tehoja tuosta koneesta, koska V6:a tarjolla ja niistä saa samat tehot vähemmällä vaivalla. Jos tuota haluaa laittaa, niin peruskunnostus: poraus, uudet männät, kansien siistiminen (imu- ja pakoaukon kohsitus), nokka ja kaasari.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 13 Helmi 2016 16:03
Kirjoittaja BlueSedan
Eli helpommalla pääsee v6 ja se siis käy suoraan lootaan kiinni?
Taidanpa säästää siihen v6:seen.

Re: Cologne v4 1.7 hc virittäminen

Lähetetty: 14 Helmi 2016 09:05
Kirjoittaja JyriN
Joo. Kaikissa köneissä on sama vaihteiston pulttijako ja lohkon kiinnityspisteet - periaatteessa. Tuota jalostettua lonkoa eri muodoissaan on tehty 60-luvulta alkaen ihan viime vuosiin saakka. Aika monta eri automallia mahtuu tuohon väliin. :)

Jos tuo kone olisi menossa tuohon profiilikuvasi Taunus P5:een (tunnistinkohan auton oikein), niin tuo muutos v6:een pitäisi onnistua mekaanisesti. Autossa on tosin ollut 3 tai 4 vaihteinen laatikko ja ehkä mielesi tekee päivittää se vaikka Sierran 5-vaihteiseen? Kardaanitunnelin tila voi tosin olla tätä muutosta rajoittava tekijä.

Sitten vielä ennen usien osien tilaamista tontille, kannattaa selvittää, että saahan suunnitellun moottorin vaihtaa autoosi? P5:een on ollut 2.0 V6 vaihtoehtona, mutta en löytänyt nopealla googlaamisella varmuutta moottorin teholukemista - ehkä Taunusklubilaisilla on tästä mustaa valkoisella? Joka tapauksessa seuraava moottorikoko 2.3 V6 sopisi muuten autoosi paitsi, että 2-litraisen vertailumoottori pitää olla se kaikkein tehokkain. Valitettavasti en tunne Taunuksia niin kovin hyvin. :(

Yhteenvetona: 2.0 V6 ptäisi mennä "heittämällä" ja 2.3:n kanssa pitää tarkistaa paperit ennen aloittamista.