Sivu 1/1
esco 1.6-97 pakokaasuarvot
Lähetetty: 09 Maalis 2006 14:58
Kirjoittaja palontie
Mistähän lähtisi etsimään seuraavaksi vikaa,kun co2 arvot on korkealla?Vaihdoin lambdan:ei vaikutusta,pakoputkisto ehjä.Sitten on semmoinen asia,kun autolla ajaa ja pysähtyy niin tyhjäkäynti on hyvä,mutta kun antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin niin tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi.Sitten kun ajaa taas ja pysähtyy niin jälleen sama homma kun edellä.Onko kenellekkään tutun kuuloista?
Lähetetty: 10 Maalis 2006 00:29
Kirjoittaja Monteonisti
Tarkista aluksi mahdolliset imuilmavuodot, huohotussysteemi, siis molemmat putket ja vena sekä MAF. 8)
Re: esco 1.6-97 pakokaasuarvot
Lähetetty: 10 Maalis 2006 10:36
Kirjoittaja jpisteh
palontie kirjoitti:Mistähän lähtisi etsimään seuraavaksi vikaa,kun co2 arvot on korkealla?Vaihdoin lambdan:ei vaikutusta,pakoputkisto ehjä.Sitten on semmoinen asia,kun autolla ajaa ja pysähtyy niin tyhjäkäynti on hyvä,mutta kun antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin niin tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi.Sitten kun ajaa taas ja pysähtyy niin jälleen sama homma kun edellä.Onko kenellekkään tutun kuuloista?
Ei tarvitse etsiä vikaa, jos CO2 arvot ovat korkealla, sillä sitä parempi mitä korkeammalla ne ovat yli 13% ennen kattia (tai katiton) ja katin jälkeen yli 14%.
Siis ongelma on varmaan muussa kuin CO2 arvoissa.
Kannattaa laittaa kaikki mitatut arvot näkyviin joutokäynnillä ja kierroksilla, niin niiden perusteella on paljon helpompi antaa oikeita vinkkejä.
j.h
Lähetetty: 11 Maalis 2006 00:48
Kirjoittaja Monteonisti
Niinpä, korkea CO2 arvo viittaa yleensä liian suureen kulutukseen!

Lähetetty: 11 Maalis 2006 06:33
Kirjoittaja palontie
Monteonisti kirjoitti:Niinpä, korkea CO2 arvo viittaa yleensä liian suureen kulutukseen!

Eikö se käy laihalla kun co2 arvo korkealla,eli ei saa tarpeeksi kakkua

Laitan päivällä arvoista luvut kun talliin joudan hakemaan
Lähetetty: 11 Maalis 2006 23:53
Kirjoittaja Monteonisti
CO2 = bensan kulutus, siis bensasta syntyy aina palaessa vakio määrä sitä jos ei huonon palamisen takia ole CO eli häkä! 8)
Lähetetty: 12 Maalis 2006 09:19
Kirjoittaja jpisteh
Korkea CO2 (hiilidioksi) viittaa hyvään palamiseen (= pieni kulutus).
Korkea CO (hiilimonoksidi) ja matala lambda (alle 1) viittaavat polttoaineenkulutukseen.
j.h
Sanoisinko, näkemys eroja...
Lähetetty: 12 Maalis 2006 15:51
Kirjoittaja palontie
Tässä arvoja arvon herrat: co joutokäynnillä 0 sal 0.50 hc 90 sal 100 co2 11.20 o2 5.80 sal 5.00 korotetuilla kierroksilla co 0 hc 48 sal 100 lambda arvo 1.14 sal 0.97-1.03 co2 13.50 o2 2.80 sal 5.00
Katsastusmiehen kertomaa lambda arvo poikkeaa sallituista arvoista korotetuilla kierroksilla runsas happipitoisuus vääristää päästöärvoja

Lähetetty: 13 Maalis 2006 21:13
Kirjoittaja jpisteh
palontie kirjoitti:Tässä arvoja arvon herrat: co joutokäynnillä 0 sal 0.50 hc 90 sal 100 co2 11.20 o2 5.80 sal 5.00 korotetuilla kierroksilla co 0 hc 48 sal 100 lambda arvo 1.14 sal 0.97-1.03 co2 13.50 o2 2.80 sal 5.00
Katsastusmiehen kertomaa lambda arvo poikkeaa sallituista arvoista korotetuilla kierroksilla runsas happipitoisuus vääristää päästöärvoja :?
HC arvot yläkantissa, joten imuvuodot kannattaa tsekata (nostaa myös happiarvoa ja lambda-arvoa).
Pakoputkivuoto olisi luonnollisen selitys korkealla hapelle varsinkin kun vuoto pienenee kierroksilla. Kun pakoputki on kunnossa, niin auto menee todennäköisesti katsastuksesta läpi.
j.h
Lähetetty: 14 Maalis 2006 19:45
Kirjoittaja palontie
Niin mäkin pähkäilin että putki vuotaisi mutta ei

Oisko vinkintynkää kellään

(niin ei mennyt katsastuksesta)
Lähetetty: 15 Maalis 2006 22:54
Kirjoittaja jpisteh
palontie kirjoitti:Niin mäkin pähkäilin että putki vuotaisi mutta ei :evil: :evil: Oisko vinkintynkää kellään :shock: (niin ei mennyt katsastuksesta)
Tsekkaisin vielä kerran pakoputkiston vuodot (pakosarjan tiivisteestä eteenpäin).
Analysaattorin happianturin viallisuuskin voisi aiheuttaa moisen ongelman, joten onhan ongelmaan tutustuttu useammalla pakokaasuanalysaattorilla.
Pakokaasuanalysaattorin letku huonosti pakoputkessa, niin tämä ongelma on myös mahdollinen (ei täysin tuntematon virhe konttorin tekemänäkään).
Tehokas pakokaasuimuri tiukasti pakoputken huulilla voi myös aiheuttaa nuo ongelmat.
j.h
Lähetetty: 16 Maalis 2006 19:58
Kirjoittaja palontie
Käytin tänään korjaamolla ja siinä pähkäiltiin tätä hommaa ja tultiin siihen päätökseen että se täytyy olla imuvuoto.Siinä sitten suihkutettiin jarrujen putsausspraytä sinnesuntänne ja ja imusarjan tiivisteeseen kun suihkautti niin arvot pieneni ja sitten katsottiin tiivistettä ulkopuolisesti niin näkyi tiiviste näytti katkenneen 1ja2 sylinterin välistä.Kysymys kuuluukin nyt miten se nyt noin vaan katkeaa?Onko näistä mitään kokemuksia muilla?
Lähetetty: 16 Maalis 2006 21:48
Kirjoittaja jpisteh
palontie kirjoitti:Käytin tänään korjaamolla ja siinä pähkäiltiin tätä hommaa ja tultiin siihen päätökseen että se täytyy olla imuvuoto.Siinä sitten suihkutettiin jarrujen putsausspraytä sinnesuntänne ja ja imusarjan tiivisteeseen kun suihkautti niin arvot pieneni ja sitten katsottiin tiivistettä ulkopuolisesti niin näkyi tiiviste näytti katkenneen 1ja2 sylinterin välistä.Kysymys kuuluukin nyt miten se nyt noin vaan katkeaa?Onko näistä mitään kokemuksia muilla?
Kyllä tiivisteestä johtuvat imuvuoto ongelmat ovat melko yleisiä (eurooppalaisissa) autoissa.
Aika, lämpötilavaihtelut jne... tekee tehtävänsä.
j.h
MEHÄN SANOTTIIN, ETTÄ IMUVUOTO :-)
Lähetetty: 17 Maalis 2006 03:07
Kirjoittaja palontie
NIINHÄN TE SANOITTE

Lähetetty: 17 Maalis 2006 09:39
Kirjoittaja tsetec
Joo kokemuksia on!!!!! Tsekkaa kirjoitetut viestit, tai haulla

Lähetetty: 17 Maalis 2006 15:38
Kirjoittaja palontie
Itsellä on vaan kylmä autotalli niin ei hirveesti inspiroi toi vaihto

Osaako joku kertoa paljonko korjaamolla suurinpiirtein menee vaihdossa aikaa

Ei huvittaisi maksaa aivan törkeetä hintaa
Lähetetty: 17 Maalis 2006 16:53
Kirjoittaja Jaakko85
Arvailuksi menee, mutta eikai tuo ole kuin 30-60min homma, onnistuu kyllä ilman talliakin.

Lähetetty: 17 Maalis 2006 23:11
Kirjoittaja Monteonisti
Ei ainakaan minulta tuossa ajassa onnistu!
Vuoti kerran myös yhdestä japsista että silleen! 8)
Lähetetty: 18 Maalis 2006 07:56
Kirjoittaja jpisteh
Jaakko85 kirjoitti:Arvailuksi menee, mutta eikai tuo ole kuin 30-60min homma, onnistuu kyllä ilman talliakin. :wink:
Yllä olevat ajat vaatii kaikki korjaamotyökalut ja siltä ei jää joutilasta aikaa ollenkaan 30 min, voi tehdä tiukkaa vielä 60 min.
Käsittääkseni tämä on 1.6 16V moottori.
j.h
Jos ensimmäistä kertaa tekee (puutteellisilla työkaluilla), niin varaa puoli päivää ja kaikki on plussaa mikä menee sen alle :-). Autodata antaa ohjeajaksi 2.6 h (L1K- moottorille).
Lähetetty: 19 Maalis 2006 14:25
Kirjoittaja tsetec
Nelisen tuntia kaverin kanssa, rauhallisesti tehden. Jouduttiin taljaamaan konetta ylöspäin että mahtu imusarja tulemaan kannen ja tulipellin välistä pois kun oli pinna pultit ja ei mahtunut tarpeeksi taaksepäin tulemaan