Ford Focus mkI vesipumppu vaihto-ohje + kuvia
Lähetetty: 23 Tammi 2016 19:24
Potilaana focus vm.2001 1.6 bensakoneella. Ohjelmassa siis vesipumpun vaihto. Ohjeiden noudattaminen ihan omalla vastuulla ja varmasti jotakin jäi tästäkin ohjeesta puuttumaan tai voi tehdä toisin.
Ensiksi paisarin korkki auki ja nesteet pihalle. Poistoproppu löytyy jäähdyttimen alareunasta, semmonen muovikantainen ruuvi mikä aukeaa esim taltalla näppärästi.

Leikattu kanisteri johon valutin nesteet.

Tässä vaiheessa kun laturin hihna on vielä paikoillaan, kannattaa löystää vesipumpun hihnapyörän neljä mutteria.
Ota laturin hihna irti, kiristinrulla löytyy sieltä ihan alhaalta ohjaustehostimen öljysäiliön alta. Säiliö kannattaa nostaa pidikkeestään sivuun. Muistaakseni kiristimen kantaan menee 17mm lenkkiavain jota käännetään ylöspäin, eli tuulilasin suuntaan jolloin hihna löystyy. Tässä on vääräkätinen kierre, eli jos käännät alaspäin pultinkantaa, alkaa kiristin irrota kiinnityksestään.
Sitten laturi irti. Liitin irti, toinenki piuha 10mm mutterin alta irti. Itse laturi on yhdellä pultilla ja yhdellä mutterilla kiinni edestä ja yhdellä pultilla vielä laturin alapuolelta kiinni. Nämä tais olla 15mm? Pitkä hylsy auttaa alimmaisen pultin avaamisessa.

Laturi kun on poissa, vesipumppu töröttää tossa keskellä.

Irrota hihnapyörä vesipumpusta. Eli ton näkönen pyörylä. Kiinni neljällä 10mm pultilla.

Irroita laturin hihnan apupyörä, joka näkyy seuraavassa kuvassa. Tais olla 12mm kanta?
Tämän jälkeen tulee ottaa jakopään suojakotelo irti, koska muistaakseni osa vesipumpun kiinnityspulteista on sen alla. Itse jakopäähän ei tarvitse koskea, joten pelko pois. Muovikotelossa on näköjään 9 kpl 8mm pulttia, joiden sijainti näkyy kuvassa. Muutama pultti on pidempi kuin muut, joten paina niiden paikat mieleen.

Tässä vaiheessa kannattaa laittaa valutusastia vesipumpun alle, kun irroitat pumpun, sieltä tulee pikkasen nestettä.
Sitten napsit vesipumpun kiinnityspultit irti. Niiden sijainnit havaittavissa kuvasta. Aika monta niitäkin oli, 8mm kannalla...

Tämän jälkeen kannattaa putsailla paikat, kattoa ettei vanhasta pumpusta jäänyt tiivisteriekaleita jäljelle. Samalla voi tsekata esim termarikotelon letkulähtöjen klemmarien kireyden ja kotelon kiinnityksen. Ne on kuvassa pumpusta heti oikealla. Uusi tiiviste paikoilleen ja pumppu kiinni. Varmista ennen kiristystä että pumppu tosiaan tulee kohdilleen, mulla sitä piti pikkasen nitkutella ennenkuin klonksahti paikalleen.

Sitten kun pumppu on kiinni, laita jakopään suojamuovi paikoilleen ja kiinnitä pumpun hihnapyörä ja irroittamasi hihnan apurulla.

Hihna paikoilleen.
Varmista että jäähdyttimessä on poistoproppu kiinni.
Täytä jäähdytinnesteellä, tilavuus pitäis olla 5 litraa.
Ilmaa järjestelmä, lyhkäset ohjeet:
-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.
Kovin kummoisia työkaluja ei tarvinnut. Tavallinen iso räikkä, pitkällä hylsyllää laturin irroitukseen. Pikkuräikkä pitkällä ja lyhyellä hylsyllä pikkupulttien avaamiseen. Pari kiintoavainta rullien irroitukseen ja hihnan kiristimeen. Taltta jäähdytimen proppuun. Siinä kai ne tärkeimmät.
Pulttien jengoihin kannattaa laittaa kasatessa kuparitahnaa, että aukeavat nätisti ens kerralla. Edellinen pumppu kesti 3v 3kk, saa nähä kauan tällä pääsee.
Kovaa ajoa vaan.
Tuossa linkissä jotain lisähöpinää.
viewtopic.php?t=33528
Ilmaukseen oli paremmatkin ohjeet, mutten löytänyt toimivaa linkkiä tähän hätään.
Ensiksi paisarin korkki auki ja nesteet pihalle. Poistoproppu löytyy jäähdyttimen alareunasta, semmonen muovikantainen ruuvi mikä aukeaa esim taltalla näppärästi.

Leikattu kanisteri johon valutin nesteet.

Tässä vaiheessa kun laturin hihna on vielä paikoillaan, kannattaa löystää vesipumpun hihnapyörän neljä mutteria.
Ota laturin hihna irti, kiristinrulla löytyy sieltä ihan alhaalta ohjaustehostimen öljysäiliön alta. Säiliö kannattaa nostaa pidikkeestään sivuun. Muistaakseni kiristimen kantaan menee 17mm lenkkiavain jota käännetään ylöspäin, eli tuulilasin suuntaan jolloin hihna löystyy. Tässä on vääräkätinen kierre, eli jos käännät alaspäin pultinkantaa, alkaa kiristin irrota kiinnityksestään.
Sitten laturi irti. Liitin irti, toinenki piuha 10mm mutterin alta irti. Itse laturi on yhdellä pultilla ja yhdellä mutterilla kiinni edestä ja yhdellä pultilla vielä laturin alapuolelta kiinni. Nämä tais olla 15mm? Pitkä hylsy auttaa alimmaisen pultin avaamisessa.

Laturi kun on poissa, vesipumppu töröttää tossa keskellä.

Irrota hihnapyörä vesipumpusta. Eli ton näkönen pyörylä. Kiinni neljällä 10mm pultilla.

Irroita laturin hihnan apupyörä, joka näkyy seuraavassa kuvassa. Tais olla 12mm kanta?
Tämän jälkeen tulee ottaa jakopään suojakotelo irti, koska muistaakseni osa vesipumpun kiinnityspulteista on sen alla. Itse jakopäähän ei tarvitse koskea, joten pelko pois. Muovikotelossa on näköjään 9 kpl 8mm pulttia, joiden sijainti näkyy kuvassa. Muutama pultti on pidempi kuin muut, joten paina niiden paikat mieleen.

Tässä vaiheessa kannattaa laittaa valutusastia vesipumpun alle, kun irroitat pumpun, sieltä tulee pikkasen nestettä.
Sitten napsit vesipumpun kiinnityspultit irti. Niiden sijainnit havaittavissa kuvasta. Aika monta niitäkin oli, 8mm kannalla...

Tämän jälkeen kannattaa putsailla paikat, kattoa ettei vanhasta pumpusta jäänyt tiivisteriekaleita jäljelle. Samalla voi tsekata esim termarikotelon letkulähtöjen klemmarien kireyden ja kotelon kiinnityksen. Ne on kuvassa pumpusta heti oikealla. Uusi tiiviste paikoilleen ja pumppu kiinni. Varmista ennen kiristystä että pumppu tosiaan tulee kohdilleen, mulla sitä piti pikkasen nitkutella ennenkuin klonksahti paikalleen.

Sitten kun pumppu on kiinni, laita jakopään suojamuovi paikoilleen ja kiinnitä pumpun hihnapyörä ja irroittamasi hihnan apurulla.

Hihna paikoilleen.
Varmista että jäähdyttimessä on poistoproppu kiinni.
Täytä jäähdytinnesteellä, tilavuus pitäis olla 5 litraa.
Ilmaa järjestelmä, lyhkäset ohjeet:
-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.
Kovin kummoisia työkaluja ei tarvinnut. Tavallinen iso räikkä, pitkällä hylsyllää laturin irroitukseen. Pikkuräikkä pitkällä ja lyhyellä hylsyllä pikkupulttien avaamiseen. Pari kiintoavainta rullien irroitukseen ja hihnan kiristimeen. Taltta jäähdytimen proppuun. Siinä kai ne tärkeimmät.
Pulttien jengoihin kannattaa laittaa kasatessa kuparitahnaa, että aukeavat nätisti ens kerralla. Edellinen pumppu kesti 3v 3kk, saa nähä kauan tällä pääsee.
Kovaa ajoa vaan.
Tuossa linkissä jotain lisähöpinää.
viewtopic.php?t=33528
Ilmaukseen oli paremmatkin ohjeet, mutten löytänyt toimivaa linkkiä tähän hätään.