
Eli kysymys kuuluu! Ensinnäkin auton tiedot: Ford focus sedan Vm. 2000 1.6 (zetec-S ?) automaatti. Olen näin tee-se-itse miehenä vaihtanut kaikkiin omistamiini autoihin jakopäänremmin aina auton siirtyessä mulle koskien ihan subaru-mazda-volvo linjalla eli laidasta laitaan, kaiken näköisiä vehkeitä on siis tullu ruuvattua. Nyt olen suunnittellut vaihtaa myös tähän meidän "kakkosautoon" remmiä jakopäähän.
Ensinmäinen "ongelma" tuli tästä kampiakselin lukituksesta mitä nyt googlettelulla törmäsin, missä fordin koneissa tuota lukitusta tarvitaan tarkalleen? Kävin nimittäin omasta kulkineesta tuota lukituspultin paikkaa katselemassa ja sitä ei löytynyt sieltä anturin vierestä mitä nyt oon kuvia nähnyt, kone on siis tässä tapauksessa FYDA -alkuinen. Onko tosiaan kone noin typerästi suunniteltu ettei kampiakselin nokkahihnan pyörällä ole kiilauraa?

Kertokaa siis Ford -viisaat heitänkö hanskat tiskiin vain mitä tässä tekis!

Edit: Kerkesin vaihdattaa paikallisessa huoltoliikkeessä remmin + vesipumpun! Mielenkiintoista oli se kun juttutin fordeihin vihkiytynyttä asentajaa kyseisen kapineen remmin asennuksesta. Herra se kehui ettei käytä nokan lukitus levyä eikä lohkoon ruuvattavaa lukitus pulttia, sanoi että "siinähän menee puolipäivää puratessa konetta". Käytti tekniikkaa: ykkös pytyn tulppa pois, ruuvari sisään ja mäntä yläkuolokohtaan. Sitten nokkiin merkit (ja ilmeisesti hihnaa?!) ja pulttipyssyllä kampparin pultti irti. Uusi remmi tilalle (merkien kopiointi vanhasta hihnasta) ja löysät pois. Ei muuta kuin kampparin pultti pyssyllä kiinni uuden pultin kera. Näin se jakopäänremmi kuulemma pitää vaihtaa, kuinka yksinkertaista
