Sivu 1/2

Moottorin lämpö ja täristys jarruttaessa.

Lähetetty: 07 Maalis 2006 22:06
Kirjoittaja jokkero
Auto Mondeo 97 1.8.

Mikä on kun täristää kevyesti jarruttaessa kaikkialta ei kuitenkaan hirmu voimakkaasti mutta kyllä sen tuntee.

Ja lämpötila on just hikiseen normal viivalla ihan siinä vasemmalla, eli siis lämpöinen. Ihan sama kauanko ajaa.

En tiedä onko se normaalia kun olen entinen Nissan kuski.


- J

Lähetetty: 07 Maalis 2006 22:08
Kirjoittaja janzamar
Jarrulevyt vaihtoon ja termarin anturi tai termari myös varmaan.

Lähetetty: 08 Maalis 2006 08:54
Kirjoittaja gringo
janzamar kirjoitti:Jarrulevyt vaihtoon ja termarin anturi tai termari myös varmaan.
Juurikin noin. Siis jos lämpöä tulee hyvin, niin vika anturissa, eikä välttämättä tarvi vaihtaa. Tosin termareitahan nää syö kyllä.

Lähetetty: 08 Maalis 2006 08:56
Kirjoittaja lassi
Vaihda termarin merkkiä jos sun autos syö niitä :D

Lähetetty: 08 Maalis 2006 09:41
Kirjoittaja SbY
gringo kirjoitti: Juurikin noin. Siis jos lämpöä tulee hyvin, niin vika anturissa, eikä välttämättä tarvi vaihtaa. Tosin termareitahan nää syö kyllä.
Mulla vaihdettu kummatkin anturit ja lämmöt juurikin samassa paikassa kuin threadin aloittajalla, lämmintä tulee kuitenkin mukavasti. Joskus ruuhkassa nousee keskelle, muuten ei. Termarin tsekkaan vielä.

Lähetetty: 08 Maalis 2006 10:34
Kirjoittaja labbis14
olikos näissä montukoissa lukkorikat pitämässä jarrulevyjä paikallaan,orkkis vanteen kanssa ei ongelmaa mut jos vaihtaa aluvanteet pitäs noi rikat heittää poies,voi auttaa täristykseen.

Lähetetty: 08 Maalis 2006 23:22
Kirjoittaja Monteonisti
Ei ne prikat levyjä syö mutta vanteita kyllä! 8)

Lähetetty: 08 Maalis 2006 23:44
Kirjoittaja tohvo75
kaverille olivat joutuneet vaihtaan pyörännavatkin.
ja toiselle levyt vaihossa juurikin tuonn tärinän takia

Lähetetty: 09 Maalis 2006 00:02
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllähän kierot levyt täristää jarrutuksessa mutta tarkoitin että prikat ei levyjä riko, vanteita kylläkin! :oops:

Lähetetty: 09 Maalis 2006 11:11
Kirjoittaja jokkero
Ei ole aluvanteita alla. Tuntuu kyllä että levyt on kierot.

Pitää valittaa autokeskukseen, josta ostin tämän vaihdokin. Ainoa ärsyttävä juttu siinä on että ei ne mitään Fordin korjauksesta tiedä. Kun siinä oli keskuslukko rikki niin sain odottaa 4 päivää ja sitten olivat tilanneet väärän osan.

Lisäksi pitää sanoa heittelevästä kierrosluvusta lämpimänä,
rikkinäisestä termarista, takaluukku ei pysy ylhäällä, sisätuuletin vinkuu, penkinlämmitin ei toimi ja auto täristää 100-110km vauhdissa. Toinen vetari on jo vaihdettu ja renkaat tasapainoitettu.. Olisivat kyllä saaneet koeajaa ennen ostamista.

Toivottavasti ei vaan kulu viikkoja ennenkuin saavat nämä asiat kuntoon. Kun tuskin ne Nissan ihmisinä tietää missä mikäkin vika on joka nämä aiheuttaa.


Kiitos vastauksista.

T. Joakim

Lähetetty: 09 Maalis 2006 11:46
Kirjoittaja tumakirj
Minkäs paikkakunnan autokeskus on kyseessä? Yhden paikkakunnan autokeskuksen kanssa tappelin sierran kardaanista ja valuneista venttiilin ohjureista. Itte piti kuntoon laittaa loppujen lopuks kun eivät saaneet kun pahemmaks. Ikinä en siihen autokeskukseen enää astu.

Lähetetty: 09 Maalis 2006 11:56
Kirjoittaja jokkero
Tikkurilan Autokeskus, Helsingissä. On mennyt jo hieman kireeksi välit en tiedä kuinka suureksi tappeluksi menee. Mutta tosiaan huolettaa se että niillä ei ole Ford huoltoa. Pitäisi ehdottaa jos vois viedä se Fordille huoltoon ja niille lasku. Mutta tuskin onnistuu.

Toivottavasti ei mene tappeluksi. Edellisen auton kanssa oli ihan tarpeeksi huolia ja kaiken sai itse maksaa, voi pojat se tuli kalliiksi.

- J

Lähetetty: 09 Maalis 2006 14:13
Kirjoittaja tsetec
Mikä oli entinen auto :?:

Lähetetty: 09 Maalis 2006 14:33
Kirjoittaja jokkero
Nissan Primera 2.0SLX -92. Ja sen 8kk kun sen omistin laitoin sen korjaamiseen paljon rahaa (n. 4000€). Nyt kun se oli huippukunnossa myin sen kun löysin uudemman auton (Ford Mondeo 1.8GLX) ilmastoinnilla vm. 97 ja vain 100 000 ajettu. Hintakin oli oikein sopiva.

Kauppamiehenä kun ilsoja kertyy eikä halua hikoilla.

Toivottavasti kaikki menee vaan putkeen että ei tule pettymyksiä ja vanhaa autoa ikävä.

Lähetetty: 10 Maalis 2006 00:35
Kirjoittaja Monteonisti
On nuissa palveluissa tosiaan eroa! :shock:
Minä huomautin yli puoli vuotta käytetyn ostosta myyjälle yhdestä sinänsä mitättömästä jutusta, myyjä kuitenkin korjautti tuon vielä ilmaiseksi! :D
Sen jälkeen myyjä lähti liikkeestä, sai kait potkut, mutta miksi ihmeessä? :roll:

Lähetetty: 10 Maalis 2006 21:37
Kirjoittaja jokkero
Ei ihme että sai potkut :roll: Kyllä ne tarkkoja on siitä että takuu koskee voimansiirtoa ja moottoria. Penkinlämmittimen korjausehdotus ei mennyt läpi (mutta onneksi foorumilla on korjausohjeet) mutta kaikki muut lupasivat katsoa ja korjata. En tiedä onko sitten vinkuva sisätilantuuletin moottorin osa?

Mietin vaan täristystä 100 - 120km kohdalla. Vois mahdollisesti johtua renkaista jotka on Barum Polaris. Itselläni on kokemusta Norpolaris mallista joka taitaa olla uudempi. Ihan ok rengas oli edellisessä autossani mutta ei sitä tiedä onko renkaissa vai niissä vetareissa vikaa. Ainakin toiselle puolelle on vetari vaihdettu.

Katsotaan ensiviikon puolivälissä mitä ovat saaneet aikaiseksi. Kyllä mä tulen tännekin itkemään jos hommat ei suju :D

Lähetetty: 11 Maalis 2006 00:44
Kirjoittaja Monteonisti
Olen joskus "törmännyt" samaan, siis täristänyt 100-120, mutta kun nostaa vauhtia niin häviää! :shock:
Vika oli renkaissa! 8)

Lähetetty: 11 Maalis 2006 23:47
Kirjoittaja Monteonisti
Milloin rummut on muuttunut levyiksi? :shock:
Kirjoitin siis että LEVYT! 8)
Ei kait kummatkaan voi vääntyä kun navassa kiinni? :shock:

Lähetetty: 12 Maalis 2006 09:33
Kirjoittaja tohvo75
tosiaan oli joku vuosi sitte kaverille rengasliikkessä pultti mopolla aluvanteet täräyttäneet paikalleeen,prikat oli jääneet ottamata pois välistä ja oli vaihtaaneet pyörän navatkin eteen kun olivat kieroutuneet. kyllä siinä varmaan levytkin voi vähä vääntyä.
saattaa kyseisessä liikkeessä muistua tuo prikka asia aina mieleen kun mondeon näkee hallissa. :?

Lähetetty: 12 Maalis 2006 09:37
Kirjoittaja janzamar
:lol: yhden tutun American-Fordin vanista olivat aukoneet pulttipyssyllä
muovisia pölykapseleita..
en millään muista sitä liikettä,joku Euro-master varmaan.
On varmaan saanut sekin "asentaja" kuulla jonkun kerran :lol: :lol:

Lähetetty: 16 Maalis 2006 21:26
Kirjoittaja jokkero
No niin. Nyt on Mondeo tullut takas.

Lämpötilat ei nousseet kun on anturi rikki.
Ravistus jarruttaessa johtui kieroista jarrulevyistä
Sisätilan tuuletin rasvattiin. Renkaat tasapainoitettiin, niissä oli heittoa. Eli kaikki ok.. Mutta....

Edelleenkin vielä kun jarruttaa kovemmassa esim. 100km ja kevyesti painaa auto täristää.

Ja vieläkin 100-120 vauhdissä täristää. Sen huomaa aika hyvin kaasupolkimessa, penkissä ja vähän ratissa. Olisko se sitten kiinni niistä vetareista? Liittyykö toi jarrutus tärinä vetareihin myös? Vai mikä on?

- J

Lähetetty: 16 Maalis 2006 23:13
Kirjoittaja janzamar
Enemmän toi ravistus tulis ehkä pyöränlaakereista
sitten vielä kun vetareista...vetarit pitäis huomata
mutkissa parhaiten,jos alkaa
käymään kääntäessä rutinaa.
Ja voihan siellä alustassa olla muuta väljää,
tuo ravistus noissa nopeuksissa ei ihan
laakereistakaan varmaan kuitenkaan johtuisi..koiranluut?

Lähetetty: 17 Maalis 2006 12:43
Kirjoittaja anttij80
kyllä vika viittais jarrulevyihin jos edellee jarruttaessa ravistaa. itse vaihtanu 2 mondeoon jarrrulevyt halkeamisen takia.
tarkastitko onko levy halki? molemmilla kerroilla levy haljennut jäähdytys ripojen välistä joka on kakkamainen huomata.

Lähetetty: 17 Maalis 2006 23:18
Kirjoittaja Monteonisti
Tietenkin levytkin kieroutuu jos navatkin menee kieroksi! 8)

Lähetetty: 18 Maalis 2006 09:37
Kirjoittaja Juutas
No mä vaihdoin uudet levyt ja palat Escoon ja etulaakerit ni johan loppui tärinät. Ajoin n. 7000km levyillä ja sitten tuli innostuttua motarilla vetämään 210km/h (mittarilukema) ja tulikin kiire jarruttaa liittymään niin armoton meteli jarruista ja poljin lattiaan... (uudet nesteet oli DOT 5.1) Sain auton pysähtymään ja ulos katsomaan. Jessus mikä haju ja levyt kuin formuloissa aivan punaiset. No sitten kun ne alko jäähtymään niin pelkääjän puolen levy päästi naps äänen ja levy halki.. :cry: Joten olis pitänyt ajaa hiljaa ja jäähdyttää ajossa ehkä... No mitä tästä opimme. Escon jarrut ovat sairaan alitehoiset joten ei kannata surmanajoa harrastaa vakio levyillä... Ja nyt täristää sitten ihan sikana levyjen ja palojen vaihdon jälkeen... Jotain meni edestä paskaks, mutta kun on niin laiska ettei viitti mennä edes katsomaan ja rahatkin on loppu. :twisted: