Sivu 1/2

1.6 kansi 1.8:siin

Lähetetty: 08 Maalis 2005 11:57
Kirjoittaja henu
eli onkohan joku joskus kokeilut laitaa 1.6 ohc:een kantta 1.8 ohc:hen et toimiiko siltään vai nouseeko puristukset liikaa ku olis tarkotus sotkee noi koneet tohon jäärassi tanariin, voikos sen miten laskee sen et paljon tulis puristuksii tolla kanella 1.8:siin :?:

Lähetetty: 08 Maalis 2005 12:30
Kirjoittaja ZyaS
puristussuhteen laskeminen..
mittaat esim. lääkeruiskulla palotilan tilavuuden
samoin pitää ottaa huomioon kannentiiviste, männän muoto(patti,kuoppa) ja tuleeko mäntä lohkon tasoon.

Puristussuhde= iskutilavuus+palotilantilavuus/(jaettuna)palotilantilavuudella

sekavaa eikö totta? :twisted:

eikä puristussuhdetta ole mitään suurta hyötyä nostaa yli 12:1 alkaa ton jälkeen tulemaan jo kestävyys nopeesti vastaan.. mutta jos kone oikein tehdään ni mikä ettei.. ja on sitä 108Okt racing bensaa...

Lähetetty: 08 Maalis 2005 13:35
Kirjoittaja henu
no kait joku täällä on mitannu ton 1.6 ohc:een kannen palotilan tilavuuden ku en ite voi nyt mitata ku se kans on kiinni vielä, vakio kans pitäs olla kyseessä eli jos joku on mitannu sen ni viitsisikö ilmoitaa

Lähetetty: 08 Maalis 2005 13:44
Kirjoittaja ZyaS
1.8Ohc:n yhden sylinterin palotila = 52,75cc
1.6Ohc:n yhden sylinterin palotila = 48,5cc

noi on laskettu arwidsonin luettelon tietojen mukaan

Lähetetty: 08 Maalis 2005 13:48
Kirjoittaja henu
ZyaS kirjoitti:1.8Ohc:n yhden sylinterin palotila = 52,75cc
1.6Ohc:n yhden sylinterin palotila = 48,5cc

noi on laskettu arwidsonin luettelon tietojen mukaan
no jos toi pitää paikaansa ni puristus suhteek tulis noin 10.3 eli menikö ihan perseelleen tai siis onko sine päinkään :?

Lähetetty: 08 Maalis 2005 14:06
Kirjoittaja ZyaS
henu kirjoitti: no jos toi pitää paikaansa ni puristus suhteek tulis noin 10.3 eli menikö ihan perseelleen tai siis onko sine päinkään :?
joo tulee puristussuheeks 10.26:1 riipuen tietenkin männistä ym..

Lähetetty: 08 Maalis 2005 14:08
Kirjoittaja henu
saikos tota puristus painetta mitenkään lasketua vai onko ainoa mahdollisuus saada selville se mitaamalla sit ku kone on läjässä :?:

Lähetetty: 08 Maalis 2005 14:10
Kirjoittaja henu
ZyaS kirjoitti: joo tulee puristussuheeks 10.26:1 riipuen tietenkin männistä ym..
ainiin ne männät pitääpä käydä purkamassa kans pois siitä 1.8:sta :D

Lähetetty: 08 Maalis 2005 14:15
Kirjoittaja ZyaS
henu kirjoitti:saikos tota puristus painetta mitenkään lasketua vai onko ainoa mahdollisuus saada selville se mitaamalla sit ku kone on läjässä :?:
kai siitä tosi mies pystyis huonon likiarvon laskemaan, mutta mittaamalla se pitää tarkastaa.. kun siihen vaikuttaa esim. männän renkaitten ohi karkaava paine ja venttiilien aukeamiset/sulkeutumiset ym. vastaava

Lähetetty: 08 Maalis 2005 14:16
Kirjoittaja ZyaS
henu kirjoitti: ainiin ne männät pitääpä käydä purkamassa kans pois siitä 1.8:sta :D
ja samainen arwidsonin luettelo näyttäis männän olevan tasalakinen

Lähetetty: 08 Maalis 2005 14:21
Kirjoittaja henu
ZyaS kirjoitti: ja samainen arwidsonin luettelo näyttäis männän olevan tasalakinen
joo niin minunkin mielestä pitäs olla tasaset

Lähetetty: 08 Maalis 2005 14:36
Kirjoittaja henu
ZyaS kirjoitti: joo tulee puristussuheeks 10.26:1 riipuen tietenkin männistä ym..
mut jos toi puristussuhde pitää paikaansa ni eikös toi oo vielä ihan järkevä siis et mylly kestää

Lähetetty: 08 Maalis 2005 14:37
Kirjoittaja ZyaS
kyllä se tollaset helposti kestää..

Lähetetty: 29 Huhti 2005 20:00
Kirjoittaja henu
nonii nyt on tuo kyseinen paketti läjässä ja tuntus toimivan pirun hyvin, eli voin tosissaan suositella niille joilla lojuu nurkissa tuollanen 1.8 ohc mylly.
Verratuna siihen et 2.0 ohc sierra jää ihan kuus nolla kiihtyvyydessä ja varsinkii "börniksessä" :lol:

Lähetetty: 29 Huhti 2005 23:32
Kirjoittaja Eemeli
henu kirjoitti:nonii nyt on tuo kyseinen paketti läjässä ja tuntus toimivan pirun hyvin, eli voin tosissaan suositella niille joilla lojuu nurkissa tuollanen 1.8 ohc mylly.
Verratuna siihen et 2.0 ohc sierra jää ihan kuus nolla kiihtyvyydessä ja varsinkii "börniksessä" :lol:
HEI mutta tuohan on nyt "viritetty" 1.8. :wink: Saattaa hyvinkin vakio 2.0 jäädä... mut mites sitte kun lähtee kokeilee 2.0 kanssa jossa 1.6 kansi. :D

Lähetetty: 03 Touko 2005 12:18
Kirjoittaja martikainen
Nyt ois itellä tarkoitus laittaa riesaan(2.0) 1.6 kansi ja 284 asteinen nokka mut autolla on nyt ajettu noin 270 tkm ja paikallinen virityspajan äijä sano et pitäs koneistaa koko moottori jos haluut et se vielä juhannuksena ois läjässä :? Pitääkö toi nyt sitten paikkaansa :?: Halvemmaksi tulisi ostaa vähemmän ajettu kone ku rueta koneistaa toi entinen kokonaan "uuden" veroiseksi. Kyselin vähän hintoja tosta koneistamisesta ni kyllä siihen helposti saa sen 2000e menee ja hyvä jos vielä riittääkään.

Lähetetty: 04 Touko 2005 07:40
Kirjoittaja henu
martikainen kirjoitti:Nyt ois itellä tarkoitus laittaa riesaan(2.0) 1.6 kansi ja 284 asteinen nokka mut autolla on nyt ajettu noin 270 tkm ja paikallinen virityspajan äijä sano et pitäs koneistaa koko moottori jos haluut et se vielä juhannuksena ois läjässä :? Pitääkö toi nyt sitten paikkaansa :?: Halvemmaksi tulisi ostaa vähemmän ajettu kone ku rueta koneistaa toi entinen kokonaan "uuden" veroiseksi. Kyselin vähän hintoja tosta koneistamisesta ni kyllä siihen helposti saa sen 2000e menee ja hyvä jos vielä riittääkään.
ei kait sitä tarvii koneistaa jos se on hyvässä kunnossa mut eihän se pahitteeks olis viedä kampura koneistukseen ja uusia laakerit :wink:
toi kone minkä ite väsäsin ni sillä on ajettu vasta joku 150thk eli sen pitäs kestää vielä

Lähetetty: 04 Touko 2005 20:53
Kirjoittaja s.o.h.c
henu kirjoitti: mut jos toi puristussuhde pitää paikaansa ni eikös toi oo vielä ihan järkevä siis et mylly kestää
Kestää varmasti..

Sain just oman kannen takas koneistamolta jossa sitä laskettiin. Nyt puristussuhde 11.3:1 ja kone 1.6ohc.

Lähetetty: 18 Touko 2005 13:26
Kirjoittaja martikainen
Huomenna ois tarkoitus aloitella tota kannen vaihtoa eli siis 1.6 kansi 2.0 tilalle. Ajattelin laittaa vähän ohuemman tiivisteen mitä toi vakio tiiviste mut luin jostain että 1.6 kannen palotilat ois pari millii pienemmät kuin 2.0 kannessa ja sen takia siinä pitäs sit käyttää sitä vakiotiivistettä.

Onko tossa jutussa nyt mitään perää vai voinko laittaa huoletta ohuemman tiivisteen.?

Lähetetty: 18 Touko 2005 13:30
Kirjoittaja ZyaS
ei kaipaa sitä ohutta tiivistettä kyllä tavallisella tiivisteelläkin jo nousee riittävästi puristukset, ainaki jos tulee joka päiväiseen ajoon

Lähetetty: 19 Touko 2005 23:27
Kirjoittaja martikainen
Tänään sain sit otettuu kannen pois ja huomenna uus paikalleen. Pitänee sit varmaan laittaa sillä vakio tiivisteellä kun päivittäisessä käytössä toi auto on... Paljonko on puristukset tolla 1.6 kannella ja vakio tiivisteellä.? Vaikuttaako toi ohuempi tiiviste sit paljonkin tohon puristuspaineeseen.?

.......ja sit ku vielä sais kaikki Kampi/nokka akselin hihnapyörät ja virranjakajan/sytytykset yms. kohalleen kun katkes toi remmi :( eipä oo ennen tarvinnu tommosta hommaa rueta ite tekemään mut opetellaan nyt sitten sekin homma ja varmaankin kantapään kautta. Onhan tässä viikonloppu aikaa laitella. 8)

Ja ekan starttauksen jälkeen tietysi toi "uusi" kansi taas koneistamolle... ja eikun alusta taaaaaaas. :lol: 8) :lol:

Lähetetty: 20 Touko 2005 13:09
Kirjoittaja ZyaS
10,62:1 tulee puristussuhteeks.. vakiotiivisteellä..
tarviis tietää ohuemman tiivisteen paksuus kun se on paikallaan kiristetty oikeaan momenttiin

ja merkithän niissä hihna pyörissä on..

kun kampi-akselin merkki kohdalla niin nokka-akselin merkki kohdalle ja sytytys 1. sylinteriin

Lähetetty: 20 Touko 2005 14:04
Kirjoittaja hynkkeli
Ajelettekos muuten vielä 95-bensalla, kun olette noita puristuksia nostaneet, vai joko on pitänyt vaihtaa 98:iin?

Lähetetty: 20 Touko 2005 14:46
Kirjoittaja Mik_
Vähän offtopic,mutta ihmettelin vaa tässä näistä puristukista kun omasta 1.8 ohc:stä mitattiin muutama viikko sit puristuspaineet ja jokaisessa sylinterissä oli noin 17 ?? ja vakiothan pitäs olla jotain 13? tuli mieleen et eihän tollanen oo mitenkää mahdollista,vai onko? ja mittari ei ollu rikki,sillä mitattiin 10min ennen yhden biimerin paineet ja oli kohallaan...jos jollain jotain ajatuksia mitä tolle ois voitu tehdä,itse en oo perillä et onko siihen jotain väsätty vai ei..
että kiitos vaan :)
Loistokas ilma muuten tänään 8)

Lähetetty: 20 Touko 2005 15:36
Kirjoittaja s.o.h.c
hynkkeli kirjoitti:Ajelettekos muuten vielä 95-bensalla, kun olette noita puristuksia nostaneet, vai joko on pitänyt vaihtaa 98:iin?
Nakuttaa 95:lla joten 98:lla ajetaan. (puristukset 11.2:1)