Eberspächer (5 kW bensa vm. -04) ei toimi?
Lähetetty: 02 Marras 2015 09:21
Eber toimi vielä kesällä, kun kokeilin, mutta alkoi nyt syksyllä kiukuttelemaan ja enää ei käynnisty. Kellokytkimen liekkinappia painettaessa kuuluu 7 sekuntia hiljaista hurinaa ja sitten ei enää mitään. Puhallin pyörii, koska lämmittimen pakoputkesta puhaltaa. Tietysti puhallin voi pyöriä väärällä nopeudella eli laakerit tms. jumittaa tai sitten aivoissa on vamma.
Aivot ja keraaminen hehku on vaihdettu n. 7 vuotta sitten (hehku vaihdettiin turhaan, alkuperäinen oli ehjä). Sen jälkeen siis pelitti hyvin tähän syksyyn asti. Polttoainepumpun resistanssi 9,3 ohmia. Pa-pumpun liittimelle tulee lämmittimeltä 8,3 voltin (testi)jännite, kun lämmitintä yrittää käynnistää ilman pa-pumppua. Kun pa-pumpun kaapeli on irti, lämmitin ei inahdakaan, mutta tuo 8,3 v tulee liittimeen. Rele on vaihdettu (varmuuden vuoksi) ja relekannan liittimet käyty läpi.
Vilkaisin lopuksi myös lämmittimelle menevän kaapelin liitintä ja se on hyvässä kunnossa (vaseliinia kontakteissa). Tuon jälkeen lämmitin ei ole sitten sanonut enää sanaakaan eli meni joko kaapeli tai sitten aivot. Käytin vielä sulakkeet irti resetointia varten, mutta ei mitään elonmerkkiä enää. Täytyy paremmalla ajalla tutkia mitä hajotin vai jäikö liitin löysälle. Toivottavasti olisi vain joku johto poikki, muuten homma alkaa haiskahtamaan rahalta...
Vähän harmi homma, että Ford silloin myi tällaista skeidaa uuteen autoon. Muuten olisi mennyt ilman sähkövikoja, mutta Eber on vienyt rahaa sen verran, että halvemmaksi tulisi lämmittää autoa polttamalla pieniä seteleitä tai rakentamalla lämmin talli... Kyllä oikea lohko- ja sisätilalämppäri kelpaisi niin pääsisi tästä rahanmenosta...
Tuleeko vielä mieleen mitä vielä kannattaisi tutkia? Tuon liittimen nuuskin vielä uudestaan.
Edit: Pilkunviilausta otsikkoon, nimellisteho onkin ilmeisesti 5 kW...
Aivot ja keraaminen hehku on vaihdettu n. 7 vuotta sitten (hehku vaihdettiin turhaan, alkuperäinen oli ehjä). Sen jälkeen siis pelitti hyvin tähän syksyyn asti. Polttoainepumpun resistanssi 9,3 ohmia. Pa-pumpun liittimelle tulee lämmittimeltä 8,3 voltin (testi)jännite, kun lämmitintä yrittää käynnistää ilman pa-pumppua. Kun pa-pumpun kaapeli on irti, lämmitin ei inahdakaan, mutta tuo 8,3 v tulee liittimeen. Rele on vaihdettu (varmuuden vuoksi) ja relekannan liittimet käyty läpi.
Vilkaisin lopuksi myös lämmittimelle menevän kaapelin liitintä ja se on hyvässä kunnossa (vaseliinia kontakteissa). Tuon jälkeen lämmitin ei ole sitten sanonut enää sanaakaan eli meni joko kaapeli tai sitten aivot. Käytin vielä sulakkeet irti resetointia varten, mutta ei mitään elonmerkkiä enää. Täytyy paremmalla ajalla tutkia mitä hajotin vai jäikö liitin löysälle. Toivottavasti olisi vain joku johto poikki, muuten homma alkaa haiskahtamaan rahalta...
Vähän harmi homma, että Ford silloin myi tällaista skeidaa uuteen autoon. Muuten olisi mennyt ilman sähkövikoja, mutta Eber on vienyt rahaa sen verran, että halvemmaksi tulisi lämmittää autoa polttamalla pieniä seteleitä tai rakentamalla lämmin talli... Kyllä oikea lohko- ja sisätilalämppäri kelpaisi niin pääsisi tästä rahanmenosta...
Tuleeko vielä mieleen mitä vielä kannattaisi tutkia? Tuon liittimen nuuskin vielä uudestaan.
Edit: Pilkunviilausta otsikkoon, nimellisteho onkin ilmeisesti 5 kW...