Sivu 1/1

1.8tdci hehkut

Lähetetty: 18 Loka 2015 11:53
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Onko 2005 1.8tdci koneen hehkut ihan perinteiset?
Eli ohmimittarilla mitaten pitäisi näkyä lyhyt vastus? 1 ohmi tjsp?

Kumma kun connecti lähtee hyvin käymään mutta vähän sillain rykimällä.
Alle sekunnin starttaamisella kumminkin.
Aloin ihmettelemään kun tuntuu olevan ihan sama odottaako hehkuvalon sammumista vai ei. Samalla lailla käynnistyy.

Mittailin sitten aikani kuluksi hehkutulppia niin kaikki näyttää muutamaa sataa ohmia.
Poikkihan ne silloin on jokainen. Eikö vain?

Re: 1.8tdci hehkut

Lähetetty: 19 Loka 2015 19:46
Kirjoittaja Krisse
Ei oo arvoista muistikuvaa ku on viimesestä hehkujen mittaamisesta aika paljon aikaa. Mutta jos yhteys on kokonaan poikki niin vastusarvo on silloin ääretön, eli sähkö ei kulje ollenkaan.

Mut sanoisin kyllä niin että jos kaikki antaa samaa arvoa niin eikhän ne oo kunnossa, ei ne kuitenkaan kaikki kerrasta pimene. Ja se minkä verran on tiisselistä kokemusta niin jo kahdella hehkulla käynnistyvyys on aika hiinä ja hiinä, jos kaikki oisvat pimeet niin noinkohan lähtisi ollenkaan tulille.

Pistä seuraavan kylmästartin yhteydessä vaikka volttimittari hehkuun niin näet että yrittääkö se vehje edes hehkuttaa. Ja hehkutulpanhan voi testata suoralla virallakin, vaikka starttikaapeleilla suoraan akusta. Jos se toimii niin se kyllä kirjaimellisesti hehkuu, näkyy ihan päivänvalossakin. Liian kauaa tuosta valaistuksesta ei toki kannata nauttia, ja jos hehkut ovat 'vajaavolttisia' (ainakin monissa vanhemmissa vehkeissä voi olla esim 6v hehkut vaikka onkin 12v auto) niin pimeäksi polttaminen onnistuu hyvinkin helposti.

Tai sitte vaan vaihtaa uudet, ei ne nyt ihmeitä maksa ja ompahan sitten talvea vasten varmasti tikissään.

Ja infopläjäyksenä kerrottakoon että yhdellä sun toisella valmistajalla alkaa olemaan nykyään sylinterin painetunnistimet hehkutulpassa ja silloin hinta on jo aika lailla jotain muuta. Jonnein tuoreehkoon Ooppeliin kun tuollaisia kerran katselin niin taisi olla lähtöhinta reilun 400e/kpl Boschina :-D

Re: 1.8tdci hehkut

Lähetetty: 19 Loka 2015 22:43
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Kyllä ne on sökönä kaikki. Ei lämpiä saati sitten hehku :D
Ihmeen hyvin Connecti käynnistyy ilman hehkuja.

10V on leimattu tulpan kylkeen.
Motonetistä Boschit tilalle.

Re: 1.8tdci hehkut

Lähetetty: 20 Loka 2015 12:02
Kirjoittaja Tpa
pienessä pakkasessakin ainakin mondeo tuntui käynnistyvän ilman hehkuja hyvin kun oli sulake pimeenä :) sit kun oli -10 niin joutu jo sahaamaan urakalla :D

Re: 1.8tdci hehkut

Lähetetty: 20 Loka 2015 18:54
Kirjoittaja tuomo.h
Näissä tdci koneissa ilmeisesti lähtee hehkut ihan nätisti pois?

Oli ainakin mersun cdi koneissa melko paljon katkeillut hehkuja kanteen irroittaessa.
Jämähtävät erittäin tiukkaan kiinni noissa.

Re: 1.8tdci hehkut

Lähetetty: 20 Loka 2015 19:11
Kirjoittaja PiuhaPoikki
tuomo.h kirjoitti:Näissä tdci koneissa ilmeisesti lähtee hehkut ihan nätisti pois?
Ainakin nämä lähti ihan kiltisti.
Paskat pois juuresta paineilmalla ja ruiskaus irroitusöljyä.
Sitten vaan pitkällä 10mm hylsyllä vääntö. Alle tunnin homma kaikkinensa.

Re: 1.8tdci hehkut

Lähetetty: 23 Loka 2015 22:21
Kirjoittaja tuomo.h
Hyvä juttu, tulevaisuutta ajatellen. Itse kun tulee huollot ja korjaukset tehtyä niin pitkälle kun rahkeet riittää.

Onneks on näitä foorumeita niin saa paljon apuja. Jäis muuten varmaan monet korjaukset tekemättä.

Re: 1.8tdci hehkut

Lähetetty: 24 Loka 2015 00:12
Kirjoittaja focst
1.8 tdci hehkut etu puolella ja 2.0 tdci hehkut koneen taka puolella vaihto 2.0 koneessa huomattavasti hankalampi mutta hehkuja menee rikki paljon harvemmin ja kunto helppo mitata liitin jakopään puolella..

Re: 1.8tdci hehkut

Lähetetty: 05 Joulu 2015 18:06
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Vähän päivitystä tähän jos vaikka olisi jollekulle apuja:

Rykimällä käynnistyminen palasi takaisin eikä hehkuttamisella ole mitään vaikutusta.
Ihmettelin, että olipas lyhytikäiset hehkutulpat.

Mutta kas kummaa, kun mittasin tulpille tulevaa jännitettä niin paljastui ettei tule sähköä ollenkaan.
Rele kyllä naksahtaa ja sulake on ehjä.'

Syylliseksi paljastui katkennut kaapelikenkä öljytikun jalassa olevassa liitoksessa.
On vissiin tärinässä taittuillut/heikentynyt ja nyt kun virtaa taas kulki niin palanut poikki.