Jos uusimaan päädyt ja halpaa kattelet, niin ÄLÄ OSTA MERKKIÄ GSP!!! J&R on edullinen (löytyy ebaysta) ja laatuvaikutelma huomattavasti parempaa. Tässä vähän omaa kokemusta Ford Transit Connectissa näistä vetoakseleista lontoon murteella. Viimeisin päivitys topicciin tuli tänään, kun laitoin kuvia siitä, kun vaihtelin talvirenkaita reilu viikko sitten ja alle kymppitonnin ajettu GSP:n kokeiluakseli meni vaihtoon, kun oli puskenut rasvat ulos suojakumin halkeamasta. Otin siitä valokuvan ja löytyy viimeisimpien päivitysten joukosta 3. sivulta:
http://fordtransit.org/forum/viewtopic. ... 4&t=160842
Tossa J&R:ssä tuntuu olevan hinta ja laatu kohdallaan. Suojakumit tuntuu laadukkailta, toisin kuin tuossa GSP:n akselissa, jossa suoja"kumi" oli sellanen kova koppura tötterö, ja meni halki neljän kuukauden ajon jälkeen. Tempasin akselin irti laatikosta ja molemmat päät oli jo väljät + tuo ulkopää puskenu rasvat ulos.
Motonetissa näytti myös olevan GSP:tä hyllyt pullollaan, omani ostin ulkomailta, kun edullista hain. Toiselle puolelle tilasin tuon GSP:n ja toiselle J&R:n. J&R:ssä kumit tuntui ihan kumilta ja kannatinlaakeri tosi laadukkaan tuntuinen, saa nyt nähdä miten pitkään kestävät kun nyt sitten molemmille puolille tuli Connectiin J&R:rrät tuon GSP:n hajottua.
Mutta laatuvaikutelma oli siis J&R:ssä tosi hyvä ja tuola foorumilla kehuivat että ei ole ollut juurikaan ongelmia niiden kanssa. Mulla vaan on joku muu värinäongelma Connectissa, veikkaan pyörän kulmia tai puslaa. Korjaamolla kyllä sanoivat, ettei värinä vedättäessä voi tulla kuin vetoakselista, ja tarkistivat omasta nuo akselit. Kehui, että "nämä on aivan sohlot sisäpäästä" ja että näistä se mun värinä johtuu. Mutta itsellä on omaan jo tullut kokeiltua sen verran montaa eri akselia, etten usko omassa värinän johtuvan niistä enää. Molemmilla puolilla tainnu kevään jälkeen olla kolme eri akselia paikoillaan, käytettyä ja halpaa uutta, mutta ongelma ei korjaannu. Oma tärryyttää aika pahasti kiihdyttäessä vauhdissa 30...40 km/h ja nykyisin vähän joka nopeudessa vedättäessä.
Molemmilla puolilla on itsellä siis nyt uudet J&Rrrät (koko akselit) ja tilanne on edelleen sama. Katsastuksessa ei huomauttanut puslista mitään, joskin löysin autosta itse melkein heti leiman jälkeen väljän pyörän laakerin, joka oli pitänyt ääntä jo pitkään kääntäessä, mutta siitäkään ei leimatessa tullut mainintaa, joten lieköhän tarkistanut kunnolla noita pusliakaan. Vaihdoin pyöränlaakerit molemmille puolille eteen, ja jarruosatkin on tullut syksyn aikana vaihdettua. Värinäongelma kuitenkin oli jo leimatessa, joten oletin leiman jälkeen, että puslat on varmaan kunnossa, mutta nyt en siis ole enää ole oikein varma tästä asiasta kun itse huomasin tuon ääntävän pyöränlaakerin viikko leiman jälkeen olevan aivan väljänä senkin.
Omassa värinä vähenee huomattavasti melkein olemattomiin, jos apukuskin paikalla istuu kyytiläinen, ja jos yksin ajan, niin taas on ongelma ja vatkaaminen päällä, joten ongelma lienee puslissa tai pyörän kulmissa. Värinä tuntuu kolmosella vaihdekepissä asti hyvin terävänä, mutta jos auto ei tärryytä, ei sitä tunnu juuri kepissäkään. Yksin ajaessakin värinä katoaa joskus, kun autolla kääntyy risteyksestä ja pysyy poissa seuraavaan käännökseen asti.
Pitäis päästä jonnekkin dynorullille kiihdyttämään ja katsomaan samalla alapuolelta tuosta omasta autosta, missä on värinän aiheuttamaa välystä.