Sytytyshäiriö Mondeossa
Lähetetty: 14 Syys 2015 20:34
Auto on Ford Mondeo -farmari, vm. -02, 1.8 bensakoneella. Auto alkoi viime viikolla nykiä kiihdyttäessä. Tyhjäkäynti on normaali, mutta vapaalla kaasutellessa nykiminen kuuluu myös, joskaan ei läheskään niin pahasti kuin kiihdyttäessä. Nykiminen helpottaa tai lakkaa, kun vaihtaa pienemmän vaihteen. Välillä nykiminen on melko pientä, välillä nykii melko voimakkaasti. Nopeudella, kierroslukualueella tai vaihteella ei tunnu olevan mitään vaikutusta nykimiseen, vaan sitä tuntuu kaikissa nopeuksissa. Mutta vain kiihdyttäessä, ei muuten.
Kun tätä oli jatkunut jonkin aikaa, kojelautaan syttyi moottorin toimintahäiriön merkkivalo. Kävin luettamassa vikakoodin läheisellä katsastusasemalla ja vikakoodi sanoi, että "Sytytyshäiriö 1-sylinterissä". (kummalla puolella -sylinteri muuten on, paisuntasäiliön vai akun puolella?).
Vaihdon eilen uudet tulpat ja tulpanjohdot. Kärkiväliksi laitoin 1,3mm. Valo palaa kuitenkin edelleen. Nykiminenkään ei poistunut, tosin se on ehkä hieman vähäisempää (tai sitten kuvittelen vain).
Mitähän seuraavaksi kannattaisi kokeilla? Puolan vaihtamista? Vai voisiko vika ollakin jossain ihan muualla? Pitäisikö valon sammua itsestään, kun vika korjaantuu vai pitääkö se jotenkin erikseen "nollata"?
Tulppia vaihtaessani huomasin, että kaksi vanhaa tulppaa oli melko öljyisiä, kun otin ne pois. Onkohan se huono merkki? Öljyä on kyllä kulunut ehkä tavanomaista enemmän, ainakin yksi mittatikun min/max -väli viimeisen tuhannen kilometrin aikana.
Kun tätä oli jatkunut jonkin aikaa, kojelautaan syttyi moottorin toimintahäiriön merkkivalo. Kävin luettamassa vikakoodin läheisellä katsastusasemalla ja vikakoodi sanoi, että "Sytytyshäiriö 1-sylinterissä". (kummalla puolella -sylinteri muuten on, paisuntasäiliön vai akun puolella?).
Vaihdon eilen uudet tulpat ja tulpanjohdot. Kärkiväliksi laitoin 1,3mm. Valo palaa kuitenkin edelleen. Nykiminenkään ei poistunut, tosin se on ehkä hieman vähäisempää (tai sitten kuvittelen vain).
Mitähän seuraavaksi kannattaisi kokeilla? Puolan vaihtamista? Vai voisiko vika ollakin jossain ihan muualla? Pitäisikö valon sammua itsestään, kun vika korjaantuu vai pitääkö se jotenkin erikseen "nollata"?
Tulppia vaihtaessani huomasin, että kaksi vanhaa tulppaa oli melko öljyisiä, kun otin ne pois. Onkohan se huono merkki? Öljyä on kyllä kulunut ehkä tavanomaista enemmän, ainakin yksi mittatikun min/max -väli viimeisen tuhannen kilometrin aikana.