Sivu 1/1
Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 11 Syys 2015 22:41
Kirjoittaja turboruuvi
Onko ehdotuksia, mistä lähteä etsimään ongelman syytä?
Ajelin vanhempieni luo, kun loppumatkasta huomasin, että auton käyntiääni oli muuttunut teräväksi.
Epäilin ensin pakoputkea, kun terävä äänii ilmaantui vain, kun veto oli päällä - kiihdytys tai ylämäki.
Ulkoa kuunnellessa (perillä) oli ääni terävä tyhjäkäynnilläkin, ja koko motti tärisi jonkin verran.
Välillä ajaessa vika "korjaantui": terävä ääni hävisi ja tehot palasivat, ja muutaman kymmenen kilometrin jälkeen
ongelma ilmaantui taas.
Löpöä ei kulunut normaalia enempää, öljynpainevalo ei syttynyt, eivätkä lämmöt nousseet.
(Liene turha mainitakaan ettei mitään vikavaloa näkynyt.)
Vaihdoin (varmuuden vuoksi) öljytkin - ei minkäänlaista vaikutusta.
Seuraavana aamuna käynnistyi normaalisti, ja käyntiääni oli normaali, mutta pakki päälle, ja muutaman metrin
liikahdus, ja taas ilmestyi "kuorma-auto efekti".
Vielä en ole ehtinyt tutkimaan paremmin, mutta josko huomenna...
Vaan mitä olisi syytä tutkia? Minkälaiset oireet mahtaisivat parhaiten kertoa ongelmasta?
Ei huvittaisi suotta pistää konetta atomeiksi, jos sopivasta kohtaa kuuntelemalla tms. voisi päästä jäljille.
Ropponen siis 1999 Ford Focus 1.8 TD farmari (Endura DI).
[EDIT]
Ai niin, ei ole alkanut savuttamaankaan, vaikka enemmänkin kaasupetaalia survoisi.)
[/EDIT]
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 12 Syys 2015 18:49
Kirjoittaja turboruuvi
Tutkimukset aloiteltu. Apulaitehihnan kiristinrullassa vähän klappia, mutta pyörii kevyesti. 'Idler'-rulla timmimpi, mutta pyörii hieman tahmeammin (mikä mahtaa olla suomenkielinen nimi sillekin?). Sen verran päältä avasin, että nokka-akselin nokat ovat kuin uudet - kiiltävät eikä minkäänlaisia käytön jälkiä.
Aamulla siirsin autoa (jokseenkin tyhjäkäynnillä) n. 15 metriä. Koko ajan käyntiääni oli aivan normaali. Vajaa viisi minuuttia tyhjäkäyntiä, niin äänet ilmestyivät. Yritin stetoskoopilla kuunnella, kun auto kävi tyhjäkäynnillä, mutten oikein saanut tolkkua. Pelkääjän puolelta, koneen takaa (rintapellin puolelta) taitaa jostain tulla.
"Kilkatus"/"korina" kuuluu - lakkaa - kuuluu taas - lakkaa taas, muutaman minuutin välein.
Tämäntapainen ääni:
https://www.youtube.com/watch?v=bQV7q5V ... S&index=50
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 12 Syys 2015 19:12
Kirjoittaja focst
Onko kampiakselin hihnapyörä kunnossa?
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 12 Syys 2015 19:38
Kirjoittaja turboruuvi
En havainnut mitään outoa - en tosin yrittänyt pyörittää konetta hihnapyörästä. Pitäisköhän kokeilla huomenna....
Moniurahihna pois päältä, hehkutulpat pois ja yrittää pyörittää, ja kuunnella...
Noita rullia kokeilin, kun jossain täällä oli juttua samantapaisesta äänestä, ja syynä oli ollut hajonnut apulaitehihnan kiristinrulla (laakerit menneet).
Tilanne on sikäli kakkamainen, että asun yksin (vaimo kuoli vajaa vuosi sitten), toistaiseksi lomautettuna ja maalla.
(Ei apuria, rahaa eikä julkisia kulkuneuvoja.)
Tää kuullostaa vielä enemmän samalta:
https://www.youtube.com/watch?v=bOHPiS2d0pE
Tuo vaan lienee bensakone, kun mulla on diesel.
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 13 Syys 2015 15:42
Kirjoittaja turboruuvi
Otin sitten hehkutulpat irti ja apulaitehihnan pois päältä ja pyörittelin konetta kampiakselin hihnapyörän pultista useamman kerran ympäri. Raskaahko pyörittää (ei onnistu käsin hihnapyörästä, mutta räikällä pultista suht' helposti), ja ilmeisesti ne "ikään kuin pienet puristukset" johtuivat venttiileistä. Kun samalla kuuntelin stetoskoopilla, alaosasta ei kuulunut mitään ja yläosasta (venakopasta) pientä narinaa - niin kuin metalliakseli pyörisi kumitiivisteessä.
Sitten laitoin apulaitehihnan paikalleen ja pyörittelin. Ihan yhtä raskas pyöritellä, mutta narina oli muuttunut "jousimaiseksi" - ikään kuin jotain vieteriä venytettäisiin tai puristettaisiin.
Missään vaiheessa mikään ei tuntunut menevän mitään päin. Muut hihnapyörät tuntuivat pyörivän kevyesti eikä mitään nykimisiä tuntunut (ilman hihnaa kokeiltu).
Olisiko todennäköistä, että jossain on p*skaa, ja aiheuttaisi jotain jumimista (venttiilin?), ja jokin lisäaine voisi huuhtoa sen pois?
Jotain polttoaineen sekaan (ruiskujen putsaus), tai jotain öljyn sekaan, tyhjäkäyntiä ja öljyn + suodattimen vaihto?
Onko ajatuksia mitä kokeilla seuraavaksi? Auto ei mahdu talliin, ja taivasalla on vähän arveluttavaa ruveta varmuuden vuoksi purkamaan koko konetta.
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 15 Syys 2015 02:21
Kirjoittaja Tessu
Niinhän tuo kuulostaa kuin venttiilin nakutukselta? toivottavasti EI ole mitään pahempaa sisäisempää vikaa...
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 15 Syys 2015 11:27
Kirjoittaja turboruuvi
Ihan vain kaiken varalta, myydäänkö noita runkolaakereita ja kiertokangen laakereita setteinä vai yksittäisinä?
En ole oikein saanut tolkkua, kun ei ole mitään käsitystä hintatasoista.
Esim. tuo:
https://www.rexbo.eu/glyco/main-bearing ... 22&at=8523
tai tuo:
http://www.autoihinvaraosat.fi/7121622-mahle-original
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 15 Syys 2015 17:38
Kirjoittaja ReiluReiska
Kaukaa heitetty arvaus Tessun avustamana, yksittäinen (tai pari) venttiilin hydraulinostaja tiensä päässä kenties vielä imupuolelta aiheuttaen värinää moottoriin kun ei kunnolla imuventtiili aukea? Voihan kokeilla myös öljyjen vaihtoa jos pienellä mahiksella ääni katoaisi kun alkaisikin nostaja paremmin toimimaan ja äkkiä auto myyntiin? Tai yksi nostaja osittain jumissa jolloin välystä ja hakkaavaa ääntä satunnaisesti (paskaa välissä)?
Olikos täällä joku nimimerkki jolla oli jossain moottorissa omituinen naputus ja lopulta taisi paljastua männän kiertokanki hieman löysällä ja oli tuhonnut myös liukulaakeripinnat? En muista miten se ketju meni, mutta joku varmaan muistaa (linkki)? Oli kans sellaista satunnaista naputusta välillä aluksi ja vaikeaa oli hahmottaa missä todellisuudessa oli vika.
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 15 Syys 2015 21:29
Kirjoittaja turboruuvi
Ei taida 1999 1.8 TD Fokuksessa olla hydraulisia nostajia...
Mutta aattelin, että jos vaikka vena vähän takeltelisi, ja pääsisi isompi välys tulemaan (ei sulkeutuisi täysin), voisi "kiinniotto" kilautella...
Aloittelin tutkimuksia alapäästä, mutten onnistunut. Ilmeisesti kampiakselin hihnapyörän alla olevat ruuvit olisi pitänyt saada auki, jotta olisi saanut lohkon alaosan irti? Yksikseen on halvatun vaikeeta saada se hihnapyörän pultti auki. Olipakko lyödä kasaan, kun sateet alkoivat uhata. Vettähän sinne koneen sisuksiin vielä olisi kaivattukin...
Ja yöksikin pitää aina ehtiä saada myös kamat kasaan, kun kastekin alkaa olla jo aika reipasta.
Ai niin, ja oisko kellään käsitystä paljonko se lohkon alaosa suunnilleen painaa? Irroitus/takaisinlaitto-operaatiota ajatellen.
Ai niin, vielä sellainen outo juttu, että kun aina välillä otin hehkutulpat pois kiertääkseni kampiakselin hihnapyörän pultista ja kuunnellakseni (joka paikasta kuului stetoskoopilla sama ääni), nelospytyn hehkutulpan kärjessä oli aina öljyä, muiden ei.
Paljastaisiko tämä, mistä on kysymys?
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 15 Syys 2015 22:34
Kirjoittaja focst
Sitä alakertaa ei saa purettua jos on vaihdelaatikko paikallaan..eli turha irrottaa sitä hihnapyörää..vain sen öljypohja osan saa kohtuudella irti mutta sieltäkään ei paljoa pääse näkemään..
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 15 Syys 2015 22:45
Kirjoittaja turboruuvi
Kiitokset. Enpä sitten heti syöksy lyömään päätä seinään. Haynesin kirja kun ei ole tuossa oikein selkeä...
Sanoo vain, ettei kampiakselia saa irti, jos vaihdelaatikko on paikoillaan.
Kömytään siis alakertaan vasta, jos ei yläkerrasta löydy syytä, kun niin työlääksi menee.
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 18 Syys 2015 20:58
Kirjoittaja jansu83
Juu sielä on vauhtipyörän takana kampiakselin takastefan laippa pultattu sekä lohkoon että ylempään öljypohjaan. Eli se pitääirrottaa jos haluaa alakertaan käsiksi päästä, ja siksi pitää olla laatikko pois.
Voiko jakoketju pitää tuota ääntä? Siinä on käsittääkseni kiristys öljynpaineella, mitä oon eri foorumeilta asiaan tutustunut. Omaa kokemusta tuosta ketjun hypistelystä ei onneksi ole vielä tarvinnu kartuttaa. Siinähän on ketju pumpulle kampiakselilta ja pumpulta nokalle menee hihna.
Olisko tuo vietriääni sretoskoopilla alipainepumppu nokan vaihteiston puoleisesa päässä?
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 18 Syys 2015 22:16
Kirjoittaja focst
Ennemmin kietokangen laakeri kun jakoketju..
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 21 Syys 2015 11:55
Kirjoittaja Tessu
Oliko suutinkärjen öljy moottoriöljyä? vai dieselöljyä?
Jos moottoriöljyä on männäengas poikki jos dieselöljyä on vika suuttimessa ehkä jumissa ja kusee eli kolistaa myös
Re: Focus 1.8 TD käy kuin kuorma-auto
Lähetetty: 21 Syys 2015 17:59
Kirjoittaja turboruuvi
Vaikuttaa siltä, että aika laajat tutkimukset tulossa.
Tessu: ihan moottoriöljyä.
Muuten, oisko kellään tietoa, mitä ihmeellistä siinä Fordin nokka-akselin hihnapyörän ulosvetäjässä on, kun ei kuulemma tavallinen ulosvetäjä kelpaa? Entä onko kellään mittoja sille "timing pin"-pultille?
Ovatkohan kalliita työkaluja, jos Fordilta ostaa - ja saako edes ostettua?