Sivu 1/1

Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 06 Syys 2015 00:00
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Morjens! Olen vaihtamassa -96 sport escooni -98 gt:n tekniikkaa ja huomasin, että tuossa -98 mallin moottorissa on erinäkönen pakosarja kuin mun hajonneessa -96 koneessa on. Molemmat siis 1.8 16V zetec (115hp).

Että onko kellään tietoa sopiiko tuosta vanhasta koneesta pakosarja tuohon uudempaan, ettei mun tarttis pakoputkea alkaa vaihtaan uudemman koneen pakosarjaan sopivaksi :?:

Sekavasti selitetty, mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkotan :D


Ja tiedän, että kokeilemalla se selviää parhaiten, mutta ajattelin, jos joku täälä tietäis sanoo, ettei tartte sitten turhaan repiä ruostuneita pakosarjan pultteja irti, jos ei sovikkaan ja pitääkin koko putki vaihtaa toiseen. Tai varmaankin vaan pakosarjan jälkeinen pätkä?

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 08 Syys 2015 22:10
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Eikö kellään oo tietoo? :? Viikonloppuna pitäs kyseinen operaatio tehdä..pakosarja vaihtoon tai pakoputki.. :roll:

Uudemmassa moottorissa siis on tän näkönen pakosarja, jossa on tuommoset tapit, joihin pakoputki kiinnitetään:
Kuva
Kuva
(Lainattu googlesta, anteeksi siitä)

Vanhemmassa mallissa (-96) on tavalliset pultit(siitä ei löytynyt kuvaa)

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 09 Syys 2015 12:23
Kirjoittaja Tpa
Siis onko erona ainoastaan nuo pultit?

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 09 Syys 2015 14:37
Kirjoittaja Mara
Ihan on -92 Escortissakin ollut tollaiset tapit ja vieterit. Tuskinpa tarvii edes alkukäyrää vaihtaa.
Vai onko tosiaan pinnapultit kiinteästi pakosarjassa?

Ite jouduin modaamaan tapit suoraan läpipulteiksi ja orkkisjouset ympärille. Hyvin pelaa sekin.
Toinen sarja 1.6 -94 ja toinen 1.8 -92. Mitään eroa en sarjassa havainnut.

Tossa kuvassakin näkyy että -92 alkaen toi kuvan "uudempi" sarja.

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 09 Syys 2015 15:12
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Uudemmassa tulee katti muistaakseni suoraan pakosarjaan kiinni, ja vanhemmassa se on pohjan alla, voi olla versiostakin riippuva asia kyllä, mutta kumpiakin oon nähnyt.

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 09 Syys 2015 22:52
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Tpa kirjoitti:Siis onko erona ainoastaan nuo pultit?
Juu on ja tietysti suojapelti, mutta sillä nyt ei merkitystä ole.

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 09 Syys 2015 23:00
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Mara kirjoitti:Ihan on -92 Escortissakin ollut tollaiset tapit ja vieterit. Tuskinpa tarvii edes alkukäyrää vaihtaa.
Vai onko tosiaan pinnapultit kiinteästi pakosarjassa?

Ite jouduin modaamaan tapit suoraan läpipulteiksi ja orkkisjouset ympärille. Hyvin pelaa sekin.
Toinen sarja 1.6 -94 ja toinen 1.8 -92. Mitään eroa en sarjassa havainnut.

Tossa kuvassakin näkyy että -92 alkaen toi kuvan "uudempi" sarja.
Pultteja ei saa irti eli tavallaan ovat kiinteästi. Tämä siis uudemmassa.
Niin kyllä nuo varmaan sopii päittäin joidenkin moottoreiden kanssa, mutta tässä mun tapauksessa noi uudemman kiinnityspultit tai mitkä ovatkaan, niin ei sovi alkuperäiseen -96 vuoden sport escortin pakoputkeen. Kiinnitys ihan erilainen...
Siks kysyinkin, että onko kellään tietoo, sopiiko tuo vanha pakosarja uudempi vuosimalliseen moottoriin. Teoriassa pitäis, kun kyseessä on muuten sama(?) moottori, mutta eri vuosimallia?

MYÖSKÄÄN lambda-anturi ei ole samassa paikassa... Vanhassa se on pakosarjassa kiinni?? Ja uudemmassa sarjassa ei ole paikkaa sille anturille :shock: :(

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 09 Syys 2015 23:05
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Sierra2.3-16v kirjoitti:Uudemmassa tulee katti muistaakseni suoraan pakosarjaan kiinni, ja vanhemmassa se on pohjan alla, voi olla versiostakin riippuva asia kyllä, mutta kumpiakin oon nähnyt.
Nyt en 100 varmaksi sano, mutta muistaakseni tuossa -96 moottorissa katti tulee heti pakosarjan jälkeen.
EDIT: -96 1.8 moottorissa katti tulee pakosarjaan kiinni. Tarkistettu eilen. :D



Iskällä onneks -99 1.6 esco, niin pystyy vähäsen mallia katsoon ja eroja havaitseen paremmin. :) Esim. siinä on samanlainen pakosarja yms., kuin tuossa mun -98 1.8 moottorissa...

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 11 Syys 2015 12:05
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Eli pystynkö vaihtaan tuon pakosarjan vanhemmasta uudempaan moottoriin :?:

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 11 Syys 2015 13:49
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No ruuvaa pakosarjat irti ja kokeile!

Re: Escortin pakosarjojen erot ja sopivuus

Lähetetty: 11 Syys 2015 21:23
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Sierra2.3-16v kirjoitti:No ruuvaa pakosarjat irti ja kokeile!
Niin teenkin huomenna. Kuten aiemmin kerroin, niin ajattelin ensin kysästä täältä, jos joku sattuis tietään, etten sitten turhaan revi noita ruostuneita pultteja auki, jos ei sovikkaan. Mutta pakko se kai vaan on kokeilla, kun ei kellään varmuutta asiasta oo. :roll: