Kuga 2.0 TDCi 2010 vauhtipyöräongelmiako?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jake_soomi
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Syys 2015 09:01

Kuga 2.0 TDCi 2010 vauhtipyöräongelmiako?

Viesti Kirjoittaja jake_soomi »

Alkoi Kuga oireilemaan, kun kiihdyttää isoilla vaihteilla (5. tai 6.) esim. 80-90km/h vauhdista täydellä kaasulla ohitustilanteissa siten, että ensin alkaa kuulumaan vaimeaa "vihellystä" 1500-1800 kierrosalueella, ja jos kiihdytystä jatkaa täydellä kaasulla, niin hetken kuluttua ääni muuttuu matalataajuiseksi "jyrinäksi" n.1800-2200 kierrosalueella. Ahtopaineet ovat jyrinän alkaessa ihan tapissa eli noin 21 PSI:ssä torgue-softalla ja OBD2-bluetooth-palikalla mitattuna. Kun kaasua vähänkin löysää, niin "jyrinä" ja/tai "vihellys" loppuu välittömästi. Voisiko kyseessä olla kaksoismassavauhtipyöräongelma? Onkohan Kugista mennyt paljon vauhtipyöriä? Paikallisen Ford-huollon mukaan ei olisi mennyt 2.0 TDCi koneista, mutta kuulemma useitakin jostain 1.8 -mallin koneista?! Ongelma ei ainakaan vielä ilmene mitenkään tyhjäkäynnillä tai pienemmillä vaihteilla ja suuremmilla kierroksilla kiihdytettäessä.

Auto on vuosimallia 2010 alkuperäisenä ollut 136hv./320Nm versio ja itsellä se on ollut vasta 2kk/10 000tkm. Kilsoja mittarissa on nyt 120tkm. Auto on aikaisemmin ollut ilmeisesti vanhemmalla naishenkilöllä ja dieselin hiukkassuodatin siitä meni tukkoon viikon ajon jälkeen. Hiukkassuodattimelle tehtiin staattinen regenerointi Fordin liikkeessä, mutta se auttoi ainoastaan pari viikkoa ja muutaman tuhat kilsaa, minkä jälkeen suodatin meni uudestaan tukkoon ja poistatutin sen kokonaan, kuten myös EGR-venttiilien toiminnan ohjelmallisesti ja samalla koslaan ohjelmoitiin lisää tehoja 170hv./390Nm.

Vauhtipyörän valmistajien mukaan yleensä kaksoismassavauhtipyörien pitäisi kestää n.30% väännön lisäys ja oman pirssin tapauksessa väännön lisäys on ainoastaan 21%. Merkkiliikkeestä arvelivat puhelimessa käydyn keskustelun perusteella, että kun hiukkassuodatin meni tukkoon noin vähillä kilsoilla,niin ajotyyli on saattanut olla edellisellä omistajalla sekä hiukkassuodatinta että myöskin kaksoismassavauhtipyörän jousia kuormittavaa (lyhyttä kaupunkiajoa, hieman kytkintäluistattaen ja tosi alhaisilla kierroksilla jurnuttaen). Pajalla en ole vielä autoa käynyt näyttämässä, kun kolsa ei vielä oireile, kuin noissa isojen vaihteiden täyden kaasun kiihdytyksissä. Niistä selviää pykältämällä pienempää silmään ohituksiin.
hlohi
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Marras 2022 23:39

Re: Kuga 2.0 TDCi 2010 vauhtipyöräongelmiako?

Viesti Kirjoittaja hlohi »

Löytyikö tälle selitystä?
Vastaa Viestiin