Sivu 1/1

Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 02 Syys 2015 16:55
Kirjoittaja mondis
Nyt ne ongelmatkin sitten alkoi kun kelit kylmenee. Eli ongelma seuraavanlainen, aamuisin kun on kylmempää niin ensin hehkutus, sitten auto käyntiin, käy muutaman sekunnin ja sammuu, uusi hehkutus ja starttaus ei lupaakaan, jonkun 10-15 sekunnin sahauksen jälkeen ja kaasun avaamisen jälkeen ehkä hörähtää mutta ei jää käyntiin. Kolmas yritys, hehkutus ja starttaus, sahaamista se 10-15 sekuntia ja auto lähtee käyntiin ja toimii normaalisti sen jälkeen kotiin saakka. Näin käynyt jo parina aamuna ja ihan samanlailla! Koko kesän toiminut moitteetta, tietysti ollu lämpösempää.

Mikä tuollaisen voi aiheuttaa, selvästi kumminkin lämpöön liittyvää! Varmaan..... Vai se perhanan EGR, missäs se sijaitsee?

Auto -07 Mondeo 1,8 TDci 6v. Aj. melkein 300tkm. Muuten auto toimii loistavasti!

P.S. Vaihdoin autoon pari viikkoa sitten polttoaine suodattimen, ja sen jälkeen sahuutti käyntiin, mutta sen jälkeen toiminut moitteetta! En tiedä onko tuolla asialla nyt yhteyttä tähän ongelmaan? Luulis että ei.

Re: Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 02 Syys 2015 17:21
Kirjoittaja jansu83
Itse ehkä tarkistaisin/tarkistuttaisin aivan ensimmäisenä hehkujen johdotuksen näkyvältä osuudelta + kaikki hehkuihin liittyvät liitokset, jotka vaan löytyy helpolla + että tuleeko sinne sähköä. Sitten venttiilinvälykset myös jos ei ole hetkeen tarkistettu. Tietty vikakoodit vois olla kans hyvä lukea läpi, ettei ole mitään muistissa. Jos kaikki ok, niin olisko sitten hehkujen uusimisesta hyötyä?

Luin jostain, kun mietin joko Ford tourneo Connectia, tai sitten Citroen Berlingoa / Peugeot Partneria että noissa ranskalaisten koneissa on alkanu venttiilit kantamaan ja aiheuttanut ongelmia kylmäkäynnistyksessä. Nykyisin ajelen tuommosella Connectilla.

Re: Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 02 Syys 2015 17:27
Kirjoittaja mondis
Mutta kun se ensin lähtee hyvin käyntiin, sitten muutaman sekunnin käytyään sammuu! Luulisi jos hehkut olis pimeenä niin se ei lähtis käymään ollenkaan, alkuun!

Vika koodeja ei ole, itse tarkistin tänään omalla lukulaitteella.

Onkos tuo 1,8 kone ranskalainen kone???

125 hv 320Nm.

Re: Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 02 Syys 2015 17:30
Kirjoittaja jansu83
Voisko olla sitten vähän ilmaa vielä polttoainesuodattimessa, mene ja tiedä. Käykö se heti kaikilla pytyillä, kun lähtee kylmänä käyntiin ekat sekunnit?

MUOKKAUS: Niin ja toimiiko sulla lämpömittari autossa täysin oikein? Mulla Connectissa sekoili lämpömittari, näytti monesti puolilämmintä moottoria ja hyppäs siitä lämpimälle aina välillä. Koneena 1.8 TDCi ja vuosimalli 2005. Hain siihen sitten uuden anturin. Sanoivat, että nekin on joskus sotkeneet polttoaineensyöttöä jopa niin paljon, ettei enää oikein lähde käymään. Jotenkin ehkä kuitenkin tuntuisi tuo polttoainesuodatin tai hehkutukseen liittyvä ongelma olevan kuitenkin.

Löysin tuon anturivian OBD lukijalla ja kännykällä jossa Torque, kun katsoin suoraan mitä tietoa ECU saa lämpöanturilta ajon aikana. Eli oli "lisälämpömittari" tuuletusräppänässä ja se heitteli 20 asteen sisällä kokoa ajan satunnaisesti lämpimänäkin. Auton oma lämpömittari näytti 80 asteen jälkeen normaalilämmintä moottoria, ja mittari ei liikkunut, vaikka ECU sai tiedon väliltä 82....105 astetta. Välillä 60....80 astetta se auton mittari näytti tasan sitä, mitä kännykkäkin. Anturi oli sylinterikannessa eikä nesteen sisällä, joten tuommoinen lämmönvaihtelu äkillisesti ei ole mahdollista ja ongelma antoi osviittaa anturiviasta. Uusi anturi oli marmorilla 27 euroa. Varmaan kuitenkin harvinaisempi ongelma tuo lämpöanturi, mutta itsellä sattunut kohdalle. Uudella anturilla auton mittari on näyttänyt koko ajan oikein.

Re: Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 02 Syys 2015 17:55
Kirjoittaja jansu83
mondis kirjoitti: Onkos tuo 1,8 kone ranskalainen kone???
On noita palaneita venttiilejä olleet Fordinkin TDCi koneissa, ei pelkästään ranskalaisissa PSA:n koneissa.

Re: Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 02 Syys 2015 22:40
Kirjoittaja jansu83
Jos kone on tuon näkönen niin se on Fordin kone, ei PSA:n

http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Ford/FO ... pe_id[0]=0

Mulla Connectissa saman näkönen, tosin vanhempi versio tuosta 90 heppanen TDCi. Sama peruskone, mutta eri polttoainejärjestelmä (ja EGR ja taitaa olla tuossa muuttuvasiipinen turbo, itsellä kiinteäsiipinen)

Re: Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 02 Syys 2015 23:37
Kirjoittaja mondis
Joo tommonen kone mullakin on.

Re: Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 03 Syys 2015 17:07
Kirjoittaja ReiluReiska
Kaukaa haettu arvaus että onko polttoaineen imuputkisto varmasti tiivis? Uusi suodatin kiristetty kunnolla (tiivis)? Joskus ollut tapauksia että ajettu jopa pari paivää joillakin merkeillä ja sitten tilttaakin auto jonnekkin paljastuen ettei suodatinta ole kunnolla kiristetty. Kai tietyissä tilanteissa sitten hörppää hieman ilmaa polttoaineen sekaan ja ongelmat alkaa. Jos sinun tapauksessasi "lämpölaajennus" on vielä pitänyt raon tiukkana ja kylmänä imee pieniä kuplia jo sekaan, jolloin aiheuttaa sahaamista kunnes taas paineet nousee ja käynnistyy?

Re: Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 04 Syys 2015 10:15
Kirjoittaja mondis
Itekin vähän mietin sitä suodatinta, kun tuntui niin hololta. Mutta eilen aamulla tein sillein että hehkutin ja starttasin, jolloin lähti käyntiin, enkä koskenut kaasuun vähään aikaan, niin nyt pysyi käynnissä! Aiempina aamuina ehkä vähän koskin kaasuun kun lähti käyntiin, silläkö se sitten sammui? Tuo saattais ehkä silti just johtua polttoaineen vähyydestä, täytyypäs tutkia sitä suodatinta!

Re: Mondeo 1,8 Tdci kylmäkäynnistys

Lähetetty: 09 Syys 2015 11:16
Kirjoittaja mondis
Syy todennäköisesti ilmaa seassa. Luulin että autossa olisi tankissa sähköpumppu joka syöttäisi polttoainetta koneelle mutta ei siellä ilmeisesti mitään pumppua ole vaan kone imee itse. Kokeilin löysätä käynnissä vähän suodattimen päällä olevaa ruuvia, niin sehän sammui kokonaan eikä millään enää käymään. Siitä älysin että kone pelkästään imee itse, eikä mitään sähköpumppua ole olemassakaan. No sain onneksi jarrujen ilmaus laitteella imettyä ilmat pois ja sain auton käyntiin. Eli joka paikka oltava tiivis imuputkistossa!