Sivu 1/1

Ford Fiesta 2002 - Akku tyhjenee ja ylimääräistä napsuntaa kuuluu

Lähetetty: 02 Syys 2015 12:00
Kirjoittaja Rednef
Hei!
Olen ollut nyt 5 viikkoa Ford Fiestan (4D FIESTA HATCHBACK 1.4-JH1/249 Ghia) vuosimallia 2002 omistaja. Eli ensimmäinen vuosi kyseistä mallia.

Auto on toiminut muuten hyvin, mutta kahtena kertana on akku ollut aivan tyhjä. Edes ikkunan nostimet eivät ole toimineet.

Ensimmäisellä kerralla tämä tapahtui 8 tunnin työpäivän jälkeen. Työmatka aamulla oli noin 30 km. Startti ei siis pyörinyt ja mittaristo vaan napsui aikansa kun koetti käynnistää. Apukaapelien voimin auto saatiin käyntiin ja matka jatkui.

Tässä vaiheessa vaihdoin akun uuteen, koska ajattelin alkuperäisen vanhan akun jo olevan tiensä päässä. Vanha pois ja uusi paikalleen, kaikki taas toimi hyvin.

Mutta sitten viime viikonloppuna oli sama tarina. Auto oli tällä kertaa n. 30 tuntia paikallaan. Ei taaskaan akussa yhtään virtaa. Jälleen saatiin apukaapeleille käyntiin ja ajo kiertotietä pitkin kotiin.

Hain seuraavana päivänä Motonetistä 15 euron yleismittarin. Mittailin akusta heti ajon jälkeen n. 13,1 volttia levossa, ja auton käydessä muistaakseni 14,1 V. Samoin laturin rungosta 14,1 V.

Virtaa mittasin miinus-navan ja kengän välistä n. 0,09-0,1 A kun mielestäni kaikki kuluttavat laitteet oli kiinni, myös ovet. Tämä arvo siis taitaa olla liian korkea? Jostain vuotaa runkoon ja tyhjentää akkua ajan kanssa.

Sulakkeita en ehtinyt hauenleukojen ja apurin puuttuessa testata yksitellen, minkä takana vuoto mahdollisesti on. Olisiko jollain hyviä mahdollisia kohteita mistä tarkistaa ensimmäisenä?

Huom! Aina pitkä seisottaminen ei ole akkua tyhjännyt.

Toinen asia joka ehkä liittyy tähän, on ajoittain kuuluva napsuminen. Mielestäni ääni on releen napsumista. Yleensä ääni kuuluu kylmällä koneella liikkeelle lähdössä, välillä vain hetken, joskus suhteellisen kauankin.

Pahimmillaan napsumista kuuluu noin 5-10 sekunnin välein. Napsumisen vaikuttaa myös välillä kierroslukuun, mikä nousee noin 100 rpm aina napsujen välillä, sitten taas laskien. Aina tosin kerrokset eivät nouse samalla lailla. Mikä tämä voisi olla? Akun alhaisen varaustason aiheuttamaa jonkun releen napsua? Bensapumpun rele? Jotain ihan muuta? Ilmastointilaite pitää vähän vastaavaa ääntä, mutta sen kun sulkee pois päältä, sen äänikin loppuu, toinen naksuminen jatkuu. Eli kyseessä ei liene se.

En tiedä onko aistit ylivirittyneet näiden ongelmien takia, mutta välillä tuntuu että ajossa auto nykii ihan vähän. Eli perstuntumassa tuntuu pientä nopeuden vaihtelua.

Kaikenlaiset vinkin ja tiedot ovat hyvin tervetulleita!

EDIT

Nyt sain mittariin hauenleuat ja kaverin auttamaan joten mittaukset sujuivat paljon helpommin.
Kun mittaria piti aikansa navassa ja kengässä kiinni, tippui lepokulutus 0,04-0,05 ampeeriin. Tämä taitaa jo olla aivan hyväksyttävissä rajoissa.
Kokeilin kuitenkin kaikki hansikaslokeron takaa löytämani sulakkeet erikseen. Millään ei ollut vaikutusta kulutukseen.

Testailin eri tilanteita miten kulutus nousee. Kuljettajan oven avatessa kulutus nousi noin minuutiksi jopa 3 ampeeriin. Tämä on varmasti jokin laite joka alustavasti ennakoi auton käynnistystä? Kattolamppu oli 0-asennossa.

Ainoa mitä keksin mikä voisi akun näillä mittauksilla tyhjentää, on takaluukun lamppu. Se voisi vahingossa jäädä päälle jos avaimesta painaa epähuomiossa avausnappia, ja takaluukku jää raolleen. En kyllä näissä omissa tyhjenemistapauksissa muista että takaluukku olsi ollut auki autolle palatessa.

Napsumisesta tuli mieleen voiko se olla ihan vaan koneen termostaatti? Voiko se napsua päälle ja pois ihan noin usein, jopa 5 sek. välein. Ja miten se vaikuttaisi kierroslukuun?

Re: Ford Fiesta 2002 - Akku tyhjenee ja ylimääräistä napsuntaa kuuluu

Lähetetty: 22 Loka 2015 09:12
Kirjoittaja Rednef
Noniin vihdoin jotain edistymista asian kanssa.

Auto oli pitkään tavallisella autokorjaamolla jossa vikaa ei osattu paikallistaa.

Autosähköliikkeessä (TD-Autosähkö, Turku) vika löytyi nopeasti.

Akun tyhjentää siis kiinni jäävä ilmastoinnin kytkin. Kulutus jopa 3 A, joten akku menee äkkiä. Omissa mittauksissani juuri sillä hetkellä vika ei ollut päällä joten tämä jäi huomaamatta. Akkuhan ei tyhjentynyt kuin vain aina silloin tällöin.

Ensiapu ongelmaan oli kompressorin virtajohdon irroitus. Nyt pitäisi virrat pysyä aisoissa ja auto lähteä aamuisin käyntiin.
Tämä ei tietenkään voi olla lopullinen ratkaisu.

Alkuperäisessä viestissäni kerroin napsumisesta. Nämä ovat selvästi toisiinsä liittyvät viat koska napsuntaa ei enää kuulu johdon irroituksen jälkeen.

Virrat siis jäävät päälle kompressorin kytkimeen vaikka virrat ovat avaimesta pois.

Osaisiko joku heittää vinkkiä missä päin vika voisi olla? Itse kompuran kytkimessä, releessä, johdotuksissa, virtalukossa, jossain muualla?