Sivu 1/2
Jarrulevy solmussa?
Lähetetty: 08 Maalis 2005 00:43
Kirjoittaja Marso
Elikkä semmosta Escortti tekee, ku painaa jarrua, ni ratti käy tärisemään ja jarrupoljin "väpäjää" muuten mitää tärinää ei ajaessa tunnu.. elikkä oisko menny jarrulevy solmuu vai johtuisko ilmauksesta? voiko jotenkii testata/kattoo, et kumman puolen levy ois solmussa?
Jarrulevy solmussa?
Lähetetty: 08 Maalis 2005 02:39
Kirjoittaja ImportTuning
joo tuo kuulostaa samalta kun että mitä mulla oli..elikkäs levyt ja palat vaihtoon.....!!
Lähetetty: 08 Maalis 2005 07:10
Kirjoittaja turbiiniriesa
tyypillinen foortin vika toi levyjen kieroon meneminen...mulla monessa samaa ongelmaa,jopa -99 mallin autossa.sitten vielä turhauttavaa hommaa,ku tietää jo vaihtaessaan,et taas jonkin ajan kuluttua ne on samanlaiset

Lähetetty: 08 Maalis 2005 08:45
Kirjoittaja Bootsi
Ja jos etupään nivelissä ja puslissa on väljää, niin tärinä ja väpina tehostuuuu!

Lähetetty: 08 Maalis 2005 09:03
Kirjoittaja mynok
kompataan nyt muita vähän lisää elikkä taatusti jarrulevyt kierot. parin vuoden välein noita saa olla vaihtamssa minunkin eskossa. mukavan tuntonen jos joutuu kovasti jarruttamaan samalla kun kääntää. tuntuu, että auto vatkaantuu solmulle

Lähetetty: 08 Maalis 2005 11:18
Kirjoittaja Bootsi
Mikäs kumma siinä on kun minun ei tarvitse vaihtaa levyjä, kuin vain silloin kun ne on liian kuluneet?? (mihinkään vehkeeseen Sierra, escort esim.)

Lähetetty: 08 Maalis 2005 11:25
Kirjoittaja turbiiniriesa
sen kun keksis miksi

vaihdeltu escorttiin,sierroihin,jne:x
jotkut sanonu et pitäs ottaa vanteen ja navan välistä prikka pois jos käyttää aluvanteita,mutta ku nekin oli poistettu.jäljelle jäi ajatus,et ne vaan on niin paskoja ne levyt et ei vaan kestä

Lähetetty: 08 Maalis 2005 13:12
Kirjoittaja Marso
Voisko mitenkä kattoo, et kumman puolen levy on solmus?

Lähetetty: 08 Maalis 2005 13:28
Kirjoittaja turbiiniriesa
nosta etupää ylös,renkaat pois ja jos levyn pulttaat kiinni napaan ja sit kone käyntiin vaihde päälle ja hanaa sit toinen katsoon näkyskö minkäänlaista vipatusta>jos nyt niin paljoo kierossa et silmällä näkee.
jos ei näe niin tyhjäkäynnillä antaa pyöriä ja ruuvari tms. levyn viereen melkeen kii ja tunnustelee ottaako levy ruuvariin jossain kohtaa kiinni.
Lähetetty: 08 Maalis 2005 19:42
Kirjoittaja hietsu
Marso kirjoitti:Voisko mitenkä kattoo, et kumman puolen levy on solmus?

Magneettijalalla oleva mittakello on aika potentiaalinen työkalu heiton mittaukseen, toisaalta miksi mitata kumpi on kiero koska suositus on vaihtaa molemmat.

Lähetetty: 08 Maalis 2005 20:31
Kirjoittaja turbiiniriesa
olen aivan samaa mieltä,vaikka tuommosta testausmenetelmää ehotinkin ja melkeen ne kumminkin on kieroja molemmat.
Lähetetty: 08 Maalis 2005 20:53
Kirjoittaja hietsu
turbiiniriesa kirjoitti:olen aivan samaa mieltä,vaikka tuommosta testausmenetelmää ehotinkin ja melkeen ne kumminkin on kieroja molemmat.
Ja jos haluaa TOIMIVAT jarrut, vaihtaa molemmat levyt, palat ja mielellään sen asennus-sarjan kera.
On niin monesti vaan vaihdettu se yksittäinn huono osa... ei sen "peilikuva" kaveria...
Lähetetty: 08 Maalis 2005 23:03
Kirjoittaja VesQ
Ja sitten kierot jarrulevyt tekee sellaista mukavaa ilmiötä että vipattaessaan työntää jarrupalat "kauas" levystä ja alkaa poljin lähentelemään lattiaa
Juu itsekkin pitäisi tuohon välikoppaan vaihtaa, vajaa puol vuotta sitte sorvattu suoriks, ja tuntu et pari kertaa ku jarrutti vähän kovemmin ja pidempään niin mutkalle meni
Lähetetty: 09 Maalis 2005 09:37
Kirjoittaja mjtee
turbiiniriesa kirjoitti:jotkut sanonu et pitäs ottaa vanteen ja navan välistä prikka pois jos käyttää aluvanteita,mutta ku nekin oli poistettu.
Tämä on ihan testattu ja todettu juttu. Meni parissa kuukaudessa levyt kieroon 2002-vuosimallin Mondeosta, kun väliin unohtui prikat. Kesti puolisen vuotta poistamisen jälkeen, että levyt oikeni eikä ongelma uusinut sittemmin. -92 ekkerissä sama tilanne, mutta silloin kyseessä oli alkuperäiset levyt, jotka piti vaihtaa muutenkin. Eivät alkaneet nekään väpättää ainakaan parissa vuodessa.
Toki levyt saa muutenkin paskaksi ja huonolla munkilla ei tarvita kuin kuuma levy ja sopiva lätäkkö. Pointtina vain se, että noilla prikoilla ja ei-merkkivanteilla levyt saa helpoiten ravistamaan.
ps. Jotkut valmistajat tekevät tarpeeksi suuren kartiosyvennyksen vanteen pultinreikään. Tällaisissa levy ei lähde vääntymään.
Lähetetty: 09 Maalis 2005 17:08
Kirjoittaja lateksi
JOS levyt ei ole kovin kuluneet, mutta ovat solmussa niin ei mittää muutaku sorviin kiinni ja sorvaa ne suoraksi. Näin tein omassa sierassa ja sorvauksen jälkeen ei oo vääntyny

Jos ei oo omaa sorvia niin sorvuuttaminen ei kauheita maksa.
Lähetetty: 10 Maalis 2005 08:27
Kirjoittaja wili
mulla täristi ainaki ku vaihdoin uuset levyt ja palat..
ootko kattonu onko palat kunnolla kiinni satuloissa.. seki aiheuttaa täristyksen.
Lähetetty: 10 Maalis 2005 16:06
Kirjoittaja hietsu
lateksi kirjoitti:JOS levyt ei ole kovin kuluneet, mutta ovat solmussa niin ei mittää muutaku sorviin kiinni ja sorvaa ne suoraksi. Näin tein omassa sierassa ja sorvauksen jälkeen ei oo vääntyny

Jos ei oo omaa sorvia niin sorvuuttaminen ei kauheita maksa.
Sorvaus EI kannata nykyisillä jarrulevy hinnoilla ja toisekseen ei niissä yleensä siinä vaiheessa ole edes varaa sorvata!!!
Jos säästää meinaat, säästä jossain muussa...
Lähetetty: 10 Maalis 2005 16:46
Kirjoittaja janzamar
Lähetetty: 10 Maalis 2005 19:46
Kirjoittaja toniwe
hietsu kirjoitti:
Sorvaus EI kannata nykyisillä jarrulevy hinnoilla ja toisekseen ei niissä yleensä siinä vaiheessa ole edes varaa sorvata!!! :lol: :lol: :lol:
Jos säästää meinaat, säästä jossain muussa...
Itse sorvautin lähes uudet kierot levyt, sen jälkeen on pysyny suorana..
Tiedä sitten, sorvaus maksoi muutaman euron, uudet levyt kuitenkin tarvikkeenakin lähemmäs 40euroo omaan autoon ja jos ne taas on vähän ajan päästä kierossa ni eihän siinkää mitää järkee oo..
Lähetetty: 10 Maalis 2005 19:56
Kirjoittaja hietsu
toniwe kirjoitti:
Itse sorvautin lähes uudet kierot levyt, sen jälkeen on pysyny suorana..
Tiedä sitten, sorvaus maksoi muutaman euron, uudet levyt kuitenkin tarvikkeenakin lähemmäs 40euroo omaan autoon ja jos ne taas on vähän ajan päästä kierossa ni eihän siinkää mitää järkee oo..
Eikös jo siinä vaiheessa kannattas mennä levyjen kanssa takas kauppaan ja vaatia suorat tilalle tai rahat takas, suoristahan ymmärtääkseni maksetaan...
Ja kannattaa muistaa putsata navanpinta esim. "somalilaikalla" ennen uuden levyn asennusta, siin tulee helposti pikkuheitto levyyn jos ei putsaa.

Lähetetty: 10 Maalis 2005 20:09
Kirjoittaja toniwe
hietsu kirjoitti:
Eikös jo siinä vaiheessa kannattas mennä levyjen kanssa takas kauppaan ja vaatia suorat tilalle tai rahat takas, suoristahan ymmärtääkseni maksetaan...
Ja kannattaa muistaa putsata navanpinta esim. "somalilaikalla" ennen uuden levyn asennusta, siin tulee helposti pikkuheitto levyyn jos ei putsaa. :!:
Nää mun kokemukset perustuu ihan mitä oon ite autoissa huomannu. Itse olen mieltänyt tuon jarrulevyjen kierouden vanhojen foordien ongelmaksi, voi olla että on pelkästään asennuksestakin kiinni. Sorvatut levyt itsellä ei ole uudelleen kieroutuneet. Voihan myös valittaa kieroutuneista levyistä. Samalla hinnalla kuitenkin ku ajaa valittamaan niin sorvaa itselleen toimivat levyt ..
Lähetetty: 10 Maalis 2005 20:23
Kirjoittaja hietsu
toniwe kirjoitti:
Nää mun kokemukset perustuu ihan mitä oon ite autoissa huomannu. Itse olen mieltänyt tuon jarrulevyjen kierouden vanhojen foordien ongelmaksi, voi olla että on pelkästään asennuksestakin kiinni. Sorvatut levyt itsellä ei ole uudelleen kieroutuneet. Voihan myös valittaa kieroutuneista levyistä. Samalla hinnalla kuitenkin ku ajaa valittamaan niin sorvaa itselleen toimivat levyt ..
Juu toki uusia voipi sorvailla, kuten jo aiemmin ilmaisin kantani; vanhoissa ei yleensä edes varaa sorvata: Joko jäähdytetyt hajoaa käsiin tai tavalliset menee liian ohuiksi.
Lähetetty: 11 Maalis 2005 00:11
Kirjoittaja Monteonisti
Mulla on kyllä aina levyt kestänyt, mitä yhdessä muka meni liian ohuiksi katsastusinsin mukaan!

Ois niillä omasta mielestäni vielä ajellut pitkään!

Syy kulumiseen kait on ABSeissa, minun mielestä, ABSittomissa on ainakin minulla kestänyt, ei koskaan ole tarvinnut vaihtaa!

Lähetetty: 11 Maalis 2005 16:42
Kirjoittaja lateksi
En tiiä johtuuko abseista kun omassa sierassa ei niitä oo ja ekan kerran kun joutu vesikelillä jarruttaa vähä kovemmin nii solmussa oli.. Mut sen jälkeen ei oo vääntyny kun kerran sorvas ne

Melkein kannattaa kokeilla.
Lähetetty: 26 Maalis 2005 06:12
Kirjoittaja teemup
bilteman levyilla ei tee sitten yhtään mitään.. mutta kohtuudella ne levyt menee kieroon jos jarruttelee pari kertaa voimakkaasti eikä sitten jäähdytä niitä ollenkaan eli ajaa auton suoraan parkkiin.