Jarrulevy solmussa?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Marso
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Helmi 2005 14:40
Paikkakunta: Kotka

Jarrulevy solmussa?

Viesti Kirjoittaja Marso »

Elikkä semmosta Escortti tekee, ku painaa jarrua, ni ratti käy tärisemään ja jarrupoljin "väpäjää" muuten mitää tärinää ei ajaessa tunnu.. elikkä oisko menny jarrulevy solmuu vai johtuisko ilmauksesta? voiko jotenkii testata/kattoo, et kumman puolen levy ois solmussa?
ImportTuning
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Helmi 2005 12:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Jarrulevy solmussa?

Viesti Kirjoittaja ImportTuning »

joo tuo kuulostaa samalta kun että mitä mulla oli..elikkäs levyt ja palat vaihtoon.....!!
FiksaaOmatRomusDorka
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

tyypillinen foortin vika toi levyjen kieroon meneminen...mulla monessa samaa ongelmaa,jopa -99 mallin autossa.sitten vielä turhauttavaa hommaa,ku tietää jo vaihtaessaan,et taas jonkin ajan kuluttua ne on samanlaiset :x
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Ja jos etupään nivelissä ja puslissa on väljää, niin tärinä ja väpina tehostuuuu! :wink:
mynok
Viestit: 259
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mynok »

kompataan nyt muita vähän lisää elikkä taatusti jarrulevyt kierot. parin vuoden välein noita saa olla vaihtamssa minunkin eskossa. mukavan tuntonen jos joutuu kovasti jarruttamaan samalla kun kääntää. tuntuu, että auto vatkaantuu solmulle :evil:
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Mikäs kumma siinä on kun minun ei tarvitse vaihtaa levyjä, kuin vain silloin kun ne on liian kuluneet?? (mihinkään vehkeeseen Sierra, escort esim.) :roll:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

sen kun keksis miksi :roll: vaihdeltu escorttiin,sierroihin,jne:x
jotkut sanonu et pitäs ottaa vanteen ja navan välistä prikka pois jos käyttää aluvanteita,mutta ku nekin oli poistettu.jäljelle jäi ajatus,et ne vaan on niin paskoja ne levyt et ei vaan kestä :evil:
Marso
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Helmi 2005 14:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Marso »

Voisko mitenkä kattoo, et kumman puolen levy on solmus? :?:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

nosta etupää ylös,renkaat pois ja jos levyn pulttaat kiinni napaan ja sit kone käyntiin vaihde päälle ja hanaa sit toinen katsoon näkyskö minkäänlaista vipatusta>jos nyt niin paljoo kierossa et silmällä näkee.
jos ei näe niin tyhjäkäynnillä antaa pyöriä ja ruuvari tms. levyn viereen melkeen kii ja tunnustelee ottaako levy ruuvariin jossain kohtaa kiinni.
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Marso kirjoitti:Voisko mitenkä kattoo, et kumman puolen levy on solmus? :?:
Magneettijalalla oleva mittakello on aika potentiaalinen työkalu heiton mittaukseen, toisaalta miksi mitata kumpi on kiero koska suositus on vaihtaa molemmat. :lol:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

olen aivan samaa mieltä,vaikka tuommosta testausmenetelmää ehotinkin ja melkeen ne kumminkin on kieroja molemmat.
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

turbiiniriesa kirjoitti:olen aivan samaa mieltä,vaikka tuommosta testausmenetelmää ehotinkin ja melkeen ne kumminkin on kieroja molemmat.
Ja jos haluaa TOIMIVAT jarrut, vaihtaa molemmat levyt, palat ja mielellään sen asennus-sarjan kera.
On niin monesti vaan vaihdettu se yksittäinn huono osa... ei sen "peilikuva" kaveria...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ja sitten kierot jarrulevyt tekee sellaista mukavaa ilmiötä että vipattaessaan työntää jarrupalat "kauas" levystä ja alkaa poljin lähentelemään lattiaa

Juu itsekkin pitäisi tuohon välikoppaan vaihtaa, vajaa puol vuotta sitte sorvattu suoriks, ja tuntu et pari kertaa ku jarrutti vähän kovemmin ja pidempään niin mutkalle meni
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

turbiiniriesa kirjoitti:jotkut sanonu et pitäs ottaa vanteen ja navan välistä prikka pois jos käyttää aluvanteita,mutta ku nekin oli poistettu.
Tämä on ihan testattu ja todettu juttu. Meni parissa kuukaudessa levyt kieroon 2002-vuosimallin Mondeosta, kun väliin unohtui prikat. Kesti puolisen vuotta poistamisen jälkeen, että levyt oikeni eikä ongelma uusinut sittemmin. -92 ekkerissä sama tilanne, mutta silloin kyseessä oli alkuperäiset levyt, jotka piti vaihtaa muutenkin. Eivät alkaneet nekään väpättää ainakaan parissa vuodessa.

Toki levyt saa muutenkin paskaksi ja huonolla munkilla ei tarvita kuin kuuma levy ja sopiva lätäkkö. Pointtina vain se, että noilla prikoilla ja ei-merkkivanteilla levyt saa helpoiten ravistamaan.

ps. Jotkut valmistajat tekevät tarpeeksi suuren kartiosyvennyksen vanteen pultinreikään. Tällaisissa levy ei lähde vääntymään.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
lateksi
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Helmi 2005 08:14
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja lateksi »

JOS levyt ei ole kovin kuluneet, mutta ovat solmussa niin ei mittää muutaku sorviin kiinni ja sorvaa ne suoraksi. Näin tein omassa sierassa ja sorvauksen jälkeen ei oo vääntyny :wink: Jos ei oo omaa sorvia niin sorvuuttaminen ei kauheita maksa.
wili
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2005 09:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili »

mulla täristi ainaki ku vaihdoin uuset levyt ja palat..
ootko kattonu onko palat kunnolla kiinni satuloissa.. seki aiheuttaa täristyksen.
- http://wili.1g.fi - http://www.cosworthrsclub.com -
- vw bora 1.9tdi - ford escort 1.8 - saab 96 -
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

lateksi kirjoitti:JOS levyt ei ole kovin kuluneet, mutta ovat solmussa niin ei mittää muutaku sorviin kiinni ja sorvaa ne suoraksi. Näin tein omassa sierassa ja sorvauksen jälkeen ei oo vääntyny :wink: Jos ei oo omaa sorvia niin sorvuuttaminen ei kauheita maksa.
Sorvaus EI kannata nykyisillä jarrulevy hinnoilla ja toisekseen ei niissä yleensä siinä vaiheessa ole edes varaa sorvata!!! :lol: :lol: :lol:
Jos säästää meinaat, säästä jossain muussa...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ei sieltä mitään junia t...
toniwe
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:43
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe »

hietsu kirjoitti: Sorvaus EI kannata nykyisillä jarrulevy hinnoilla ja toisekseen ei niissä yleensä siinä vaiheessa ole edes varaa sorvata!!! :lol: :lol: :lol:
Jos säästää meinaat, säästä jossain muussa...
Itse sorvautin lähes uudet kierot levyt, sen jälkeen on pysyny suorana..
Tiedä sitten, sorvaus maksoi muutaman euron, uudet levyt kuitenkin tarvikkeenakin lähemmäs 40euroo omaan autoon ja jos ne taas on vähän ajan päästä kierossa ni eihän siinkää mitää järkee oo..
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

toniwe kirjoitti: Itse sorvautin lähes uudet kierot levyt, sen jälkeen on pysyny suorana..
Tiedä sitten, sorvaus maksoi muutaman euron, uudet levyt kuitenkin tarvikkeenakin lähemmäs 40euroo omaan autoon ja jos ne taas on vähän ajan päästä kierossa ni eihän siinkää mitää järkee oo..
Eikös jo siinä vaiheessa kannattas mennä levyjen kanssa takas kauppaan ja vaatia suorat tilalle tai rahat takas, suoristahan ymmärtääkseni maksetaan...
Ja kannattaa muistaa putsata navanpinta esim. "somalilaikalla" ennen uuden levyn asennusta, siin tulee helposti pikkuheitto levyyn jos ei putsaa. :!:
toniwe
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:43
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe »

hietsu kirjoitti: Eikös jo siinä vaiheessa kannattas mennä levyjen kanssa takas kauppaan ja vaatia suorat tilalle tai rahat takas, suoristahan ymmärtääkseni maksetaan...
Ja kannattaa muistaa putsata navanpinta esim. "somalilaikalla" ennen uuden levyn asennusta, siin tulee helposti pikkuheitto levyyn jos ei putsaa. :!:

Nää mun kokemukset perustuu ihan mitä oon ite autoissa huomannu. Itse olen mieltänyt tuon jarrulevyjen kierouden vanhojen foordien ongelmaksi, voi olla että on pelkästään asennuksestakin kiinni. Sorvatut levyt itsellä ei ole uudelleen kieroutuneet. Voihan myös valittaa kieroutuneista levyistä. Samalla hinnalla kuitenkin ku ajaa valittamaan niin sorvaa itselleen toimivat levyt ..
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

toniwe kirjoitti:
Nää mun kokemukset perustuu ihan mitä oon ite autoissa huomannu. Itse olen mieltänyt tuon jarrulevyjen kierouden vanhojen foordien ongelmaksi, voi olla että on pelkästään asennuksestakin kiinni. Sorvatut levyt itsellä ei ole uudelleen kieroutuneet. Voihan myös valittaa kieroutuneista levyistä. Samalla hinnalla kuitenkin ku ajaa valittamaan niin sorvaa itselleen toimivat levyt ..
Juu toki uusia voipi sorvailla, kuten jo aiemmin ilmaisin kantani; vanhoissa ei yleensä edes varaa sorvata: Joko jäähdytetyt hajoaa käsiin tai tavalliset menee liian ohuiksi.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mulla on kyllä aina levyt kestänyt, mitä yhdessä muka meni liian ohuiksi katsastusinsin mukaan! :shock: Ois niillä omasta mielestäni vielä ajellut pitkään! :D Syy kulumiseen kait on ABSeissa, minun mielestä, ABSittomissa on ainakin minulla kestänyt, ei koskaan ole tarvinnut vaihtaa! :shock:
lateksi
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Helmi 2005 08:14
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja lateksi »

En tiiä johtuuko abseista kun omassa sierassa ei niitä oo ja ekan kerran kun joutu vesikelillä jarruttaa vähä kovemmin nii solmussa oli.. Mut sen jälkeen ei oo vääntyny kun kerran sorvas ne :wink: Melkein kannattaa kokeilla.
teemup
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Maalis 2005 16:16
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja teemup »

bilteman levyilla ei tee sitten yhtään mitään.. mutta kohtuudella ne levyt menee kieroon jos jarruttelee pari kertaa voimakkaasti eikä sitten jäähdytä niitä ollenkaan eli ajaa auton suoraan parkkiin.
Vastaa Viestiin