Sivu 1/1
Esco -96 1,8 16V zetec moottori ongelma??
Lähetetty: 02 Elo 2015 21:13
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Elikkä nyt tarttis neuvoo ja tietämystä viisaammilta...
Autona siis Escort -96 1,8 16V zetec 115hp, josta luultavasti mennyt kansi/kansipahvi?
Ostin pari päivää sitten ton auton ja siitä vuosi vesipumppu(?) kuin seula ja paisarin veden väri oli jotain ihan muuta kuin kirkasta. Vettä joutu kyllä jatkuvasti lisään vuodon takia ja paineita sekä pulputusta esiinty aika lailla veden lisäyksen yhteydessä. No pakko oli kotio yrittää ajaa se (150km), mutta alko sirinää kuuluun 20-30km ajon jälkeen ja sitte hyyty eikä enää lähteny käymää, mutta pyörittää kuitenkin konetta. ---> Puomin perässä loppumatka

(lämpöjä ei ihme kyllä nostanu kertaakaan punaselle

)
Niin, että onkohan mahdollisesti mennyt myös kansi kieroks?? Ja mitähän tuon jakopään kanssa tekee, jos alkaa kantta irrottaan? Ettei mee jako sekasin..?
Kannattaako kantta käyttää koneistuksessa vai vaihtaako kokonaan toisen kannen, jos siis tarvetta on kannelle jotain tehdä?
Ps. Älkää ihmetelkö miks menin ostaan kansivikasen auton noin kaukaa ajamalla. Mulle EI KERROTTU tästä viasta mitään, eikä se oireillut kauppoja tehdessä! Vesivuotokin huomattiin vasta lähimmällä huoltoasemalla
Kyseinen autoliike kyllä kuulee perästä!

Re: Esco -96 1,8 16V zetec moottori ongelma??
Lähetetty: 02 Elo 2015 21:33
Kirjoittaja pasleh
Voi olla että on päässy kuitenkin ilmaa järjestelmään niin on polttanu kansipahvin. Kansi täytynee plaanata että pitää varmasti. Hihnan vaihto on zetecissä helppoa. 5mm lattarauta pitämään nokat paikoillaan ( päissä epäkeskeiset kolot), hihnapyörässä ja öljypohjassa merkit( hihnapyörä. Jälkimmäinen kolo pyörimissuuntaan nähden on 0-kohta).
Eli hihnapyörä 0-kohtaan, venakoppa irti, lattarauta paikoilleen( voi hiukan joutua liikuttamaan konetta, hihnapyörässä 18mm pultinkanta)
Takaisinlaittaessa saattaa joutua avaamaan nokkapyörien pultit. Itse oon uskaltanu avata ja kiristää (68Nm) lattarautaa vasten.
Pasi
Re: Esco -96 1,8 16V zetec moottori ongelma??
Lähetetty: 02 Elo 2015 23:59
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Okei, kiitos paljon tiedoista! Tietääkö kukaan halpaa paikkaa Pirkanmaalla, jossa vois tuon kannen käydä plaanaan? Venttiileille ja nokille tuskin tarttee mitään tehdä?
Re: Esco -96 1,8 16V zetec moottori ongelma??
Lähetetty: 03 Elo 2015 00:07
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
pasleh kirjoitti:Voi olla että on päässy kuitenkin ilmaa järjestelmään niin on polttanu kansipahvin. Kansi täytynee plaanata että pitää varmasti. Hihnan vaihto on zetecissä helppoa. 5mm lattarauta pitämään nokat paikoillaan ( päissä epäkeskeiset kolot), hihnapyörässä ja öljypohjassa merkit( hihnapyörä. Jälkimmäinen kolo pyörimissuuntaan nähden on 0-kohta).
Eli hihnapyörä 0-kohtaan, venakoppa irti, lattarauta paikoilleen( voi hiukan joutua liikuttamaan konetta, hihnapyörässä 18mm pultinkanta)
Takaisinlaittaessa saattaa joutua avaamaan nokkapyörien pultit. Itse oon uskaltanu avata ja kiristää (68Nm) lattarautaa vasten.
Pasi
Mutta mitä teen, että ei mee jako sekasin, kun kannen aukasen? Vai pitääkö kaikki purkaa, nokkineen ja hihnapyörineen päivineen jne, kun kantta alkaa aukaseen? Ja sitten vaan merkit kattoo kohdalleen, kun alkaa kasaan...?
En oo ikinä kansiremonttia tehny itte, niin siks kyselen tyhmiä

Tai voin kyllä ehkä saada kaverin avuks, joka tietää enemmän näistä hommista.
Re: Esco -96 1,8 16V zetec moottori ongelma??
Lähetetty: 03 Elo 2015 07:15
Kirjoittaja tuomaz
Jos kannen irroittaa, niin eiks siinä joudu jakopään purkamaan niin meneehän se jako uusiks anyway kun asennat uuden hihnan? Mä näkisin et se jaon kohdilleen laittaminen on pieni homma loppujenlopuks jos kansiremonttiin ryhtyy et siitä on turha murehtia.
Toisaalta päästään siihen et onko järkevää tämän hintaluokan autoon teettää kansiremonttia jos ei nyt ihan törkyhalvalla saa? Vai olisko edukkaampaa jos jostain sais halvalla koko moottorin? Hinnat tietty määrää paljon et mitä maksaa osat ja mitä maksaa työt ja mitä kannattaa tehdä..
Re: Esco -96 1,8 16V zetec moottori ongelma??
Lähetetty: 03 Elo 2015 14:51
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
tuomaz kirjoitti:Jos kannen irroittaa, niin eiks siinä joudu jakopään purkamaan niin meneehän se jako uusiks anyway kun asennat uuden hihnan? Mä näkisin et se jaon kohdilleen laittaminen on pieni homma loppujenlopuks jos kansiremonttiin ryhtyy et siitä on turha murehtia.
Toisaalta päästään siihen et onko järkevää tämän hintaluokan autoon teettää kansiremonttia jos ei nyt ihan törkyhalvalla saa? Vai olisko edukkaampaa jos jostain sais halvalla koko moottorin? Hinnat tietty määrää paljon et mitä maksaa osat ja mitä maksaa työt ja mitä kannattaa tehdä..
Oon kyllä miettiny sitäkin vaihtoehtoa, että vaihtas koko moottorin, mutta noita 115hp 1.8 koneita ei hirveesti näy myynnissä olevan, ainakaan halvalla. Ja jotain 1.6 mopokonetta taas ei hirveesti innosta laittaa tilalle.
Jos jollain sattuis löytyyn edullisesti tuommonen moottori vaikka ilman apulaitteita, niin saa tarjota?!?

Re: Esco -96 1,8 16V zetec moottori ongelma??
Lähetetty: 03 Elo 2015 17:02
Kirjoittaja Xanthe_
"Ei tarttee" on sama tulos kuin vesipumpulle.. eli varmaan vaihdettu hihnat ja aateltu "ei tarttee vesipumppua".
Eli jos halutaan pidemmälle ajalle autoa niin "kannattaa" vaikka ihan myös männän renkaat vaihtaa.. pikku homma ja menee sivussa.
P.S. Eikö tuommoinen Zetec-SE vapari mikä sieltä nettivaraosasta löydy ole ihan hyvä? Tarkoitan sitä 200heppaista vaparia.. "mopokone"
Re: Esco -96 1,8 16V zetec moottori ongelma??
Lähetetty: 03 Elo 2015 21:34
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Xanthe_ kirjoitti:P.S. Eikö tuommoinen Zetec-SE vapari mikä sieltä nettivaraosasta löydy ole ihan hyvä? Tarkoitan sitä 200heppaista vaparia.. "mopokone"
En löytäny kuin 115hp koneen ja sattuu oleen aika lähelläkin. Pitää nyt vähän laskeskella ja miettiä kumpi kannattaa enemmän.. vaihtaa kone vai korjata vanha

Toisaalta ei sitä ikinä tiedä sen vaihtokoneen todellisesta kunnosta, että jos sekin laukee!

Re: Esco -96 1,8 16V zetec moottori ongelma?? Ratkaistu.
Lähetetty: 04 Elo 2015 12:21
Kirjoittaja ÄRÄSfiesta
Päätinkin ostaa toisen koneen, kun päästiin sopukauppoihin myyjän kanssa.

Suuret kiitokset vastanneille ja suuri apu oli noista jakopää ohjeista, kun aion vaihtaa samalla hihnan ym uuteen koneeseen.