Sivu 1/1

ilmastointi ongelma..

Lähetetty: 25 Heinä 2015 17:51
Kirjoittaja jermo
Elikkä itselläni on vm -01 oleva ford mondeo jossa on manuaalinen "ilmastointi". Ilmastointi ei toimi ollenkaan, mutta a/c nappiin tulee valo niinkuin se olisi päällä. Mistähän mahtaa löytyä tarkalleen ilmastoinnin sulake? Mikäli sulakkeet on ok, niin onko tietoa paljonko maksaa esim. Nesteiden täyttö? Toki itse tiedän niin vähän asiasta että jos jollakin vain on muita vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla niin otan kiitollisena vastaan jotta ei tarvisi hikisenä ajaa loppukesää.

Re: ilmastointi ongelma..

Lähetetty: 26 Heinä 2015 17:30
Kirjoittaja Jheinonen
En tiedä Mondeon sulakerasiasta, mutta omani löytyi konehuoneen puolelta..Täyttöjä saa 69e-100e. Täytön yhteydessä on myös koeponnistus, joka kattoo vuotaako systeemi. Oma, tosin Focus teki noin, etsin vikaa sulakkeista, flekteistä yms, mutta ilmastointi lähti laakista toimimaan uudelleen täytöllä. Edes flekti ei pyöri, jossei ainetta riittävästi järjestelmässä..Vikojahan voi olla releet, sulakkeet, kompura, flekti, vuoto yms..

Re: ilmastointi ongelma..

Lähetetty: 26 Heinä 2015 19:53
Kirjoittaja jermo
Pitääpä käydä täytätyttämässä ensin noi ennenkuin alan muuta kyselee. :D

Re: ilmastointi ongelma..

Lähetetty: 26 Heinä 2015 20:20
Kirjoittaja riikomi
Tuon ikäisissä Mondeoissa on tyyppivikana ilmastointikompuran magneettikytkimen toimimattomuus. Korjauksena on vaihtaa hihnapyörän alla olevan prikan paksuus (kytkin ei jaksa vetää kiinni). On tunnettu juttu ilmastointilaitteiden remppoja tekevissä pajoissa.

Re: ilmastointi ongelma..

Lähetetty: 27 Heinä 2015 13:43
Kirjoittaja ReiluReiska
Omassa focus -00 pakkaskoneen nappia painaessa alkaa myös keulassa tuuletin pyörimään aika pian. Voisin olettaa että sinullakin pitäisi alkaa tuuletin pyörimään? Jos ei mitään eloa konehuoneessa, niin voi olla hyvinkin pakkaskoneen kylmäaineet haihtuneet hiljakseen vuosien varrella (normaalia) tai sitten siellä on selvä (pieni) vuoto, jolloin paineet karanneet ja järjestelmä ei anna kytkeä pakkaskonetta kun kenties myös järjestelmän voitelu on puutteellinen eli suojelee hajoamiselta. Yksi mahis on myös paineanturin hajoaminen (jossain putkessa) tai sen liittimien hapettuminen, jolloin järjestelmä ei saa painetietoa eikä anna käynnistää kompuraa.

Voit ottaa myös kompressorin magneettikytkimen töpselin irti (hihnapyörän lähellä konehuoneessa) ja mitata tuleeko siihen edes sähköä yleismittarilla kun painat nappia sisällä. Jos sähköä tulee (noin 13,5v koneen tyhjäkäynnillä) niin joko magneettikytkin sökö tai sen säätö pielessä (normaali kuluminen). Olikos se nyt niin säädön osalta että pitää laittaa ohuempi prikka, jolloin tulee systeemi lähemmäksi ja magneetti jaksaa taas napata kiinni? Magneettikelan voi mitata yleismittarin ohmi alueella eli varmaankin joitakin kymmeniä ohmeja pitäisi olla arvo (googlella löytyy?) ja jos ei mitään (ääretön resistanssi), niin sitten magneettikytkin on sökö eikä prikka kikkailut auta koska magnetismia ei synny.

Yleinen vika kuulemma on monissa autoissa että ilmastointilaite toimii vain ehkä 10min ja ei mene enään päälle vähään aikaan eli katkonaista toimintaa. Johtuu kuulemma USEIN siitä että kaipaa etäisyyden säätöä tai hieman hapettunut liitos jossain (ei täyttä sähköä). Kun magneettikytkimen kela kuumenee, niin vastus lisääntyy, magneettikenttä heikkenee... kunnes ei jaksa enään pitää jousta vasten ja ote irtoaa. Kun magneettikytkin taas pääsee jäähtymään, niin taas toimii vähän aikaa.