Tyyppiviat mondeo mk4

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Tyyppiviat mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja Billie »

Oon nyt alkanu kattelee jo vähä tuota uudempaa mondeota ja aika vähän siitä on juttua tällä foorumilla mitä nyt noita kokemuksia oon lukenu. Halusin tähän semmosen pika yhteenvedon siitä mitä kannattaa ottaa huomioon ko. autoa kun menee ostamaan ja kattomaan. Lähinnä itteä nyt kiinnostaa erityisesti 2007 vuodesta eteenpäin ennen faceliftiä olevat mallit joissa on joko 2 litranen duratec 145hv tai sitten se 2,5 turbo. Onko jotain lapsentauteja 2007 vuoden malleissa jotka on korjattu heti 2008-2009 malleihin?

Onko mk4 mondeosta korjattu noi murheet joita oli mk3:ssa? Tarkotan takajarrusatuloita, käsijarrua, imusarjan läpät ja keskuslukon murheet. Entä mites tuo ruoste? Vihaan ruostetta niinku kaikki muutkin joten mihin sitä tulee ensimmäitteeksi ja mistä sitä kannattaa kattoa sekä farmarissa että viistoperässä että sedanissa? Mites nuo vetoakselit, että onko ne myös kulutustavaraa kuin kolmoskoppases? Entä pysyykö vesi ulkona, mistä yleensä vuotaa vettä sisään?

Mites tuo 2,5 turbokone? Mitä murheita siinä tulee ensimmäitteenä? Mikä on jakohihnan vaihtoväli ja misä vaiheessa kannattaa alkaa kattelee uutta turboa? Onko tuossa muuten intercooleria?

2 litranen duratechan taitaa olla aika lailla sama kone kuin kolmoskorisessakin mutta onko siitä korjattu jo imusarjan läppä ongelma?
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Tyyppiviat mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Vähiten vikoja ollut mk4 -09 Fordissa. Noita on ollut Taunuksia, Sierroja, Mondeoita.Suurin remppa 120000km
ajettu, niin jarrulevyt ja palat kaikkiin nurkkiin.Cooleri on.Hihnanvaihtoväli on 10v. tai 200000km, eli se on
vähäinen kustannus noihin kilometreihin.Pintaruostetta on alustan osissa, korissa ei.Eipä muuta kuin ostoksille.
Käsijarrukahvasta on säätö poistunut, sen kanssa ei tartte pelata. :thumbup:
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Tyyppiviat mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Billie kirjoitti:2 litranen duratechan taitaa olla aika lailla sama kone kuin kolmoskorisessakin mutta onko siitä korjattu jo imusarjan läppä ongelma?
Mk4 2007 alkaen erona ainakin nää:
-Puolat jokaisessa tulpassa, ei siis enää sitä yhtä puolamötikkää
-Sähköinen kaasuläppä, ei ole enää tyhjäkäyntiventtiiliä
-Sähköhydraulinen ohjaustehostin, eli sähköpumppu, joka ei pyöri hihnalla -> hihnat järjestetty eri tavalla.
-joku oli vielä mutta ei tuu mieleen ny.

Imusarjan läppäongelma korjattiin käsittääkseni jo joskus 2004-2005 alkaen. Vuosia forumia seuranneena ei läpistä oo russuttanu ku 01-03 omistajat.

Pari postausta on tullu vastaan missä helmoissa ollu ruostetta ku hiekkasuihku rikkonu maalipinnan etupyörän takaa. Roiskeläpällisissä autoissa
ehkä vähemmän tätä probleemaa. Mutta tuo sinänsä ei erityisesti Mondeo mk4 -ongelma. Maali menee rikki autossa ku autossa jos päästellään
hiekkateillä ilman roiskeläppiä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
MP-Autoilija
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Kesä 2021 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyyppiviat mondeo mk4

Viesti Kirjoittaja MP-Autoilija »

Itseä kiinnostaa samat Billien mainitsemat koneet mk4 Mondeossa. Erityisesti itseä kiinnostaa noin ja yli 200 000 km ajetut Mondeot, kun niitä saa niin edullisesti. Onkohan niissä mitään erityistä normaalista poikkeavaa tutkittavaa ennen ostopäätöksen tekemistä?

Kaverin Mondeo tuolla 2.0 bensakoneella alkanut vuotamaan öljyä. Onkohan nuo öljyvuodot joku tyyppivika, kun olen joskus ennenkin kuullut samasta ongelmasta samassa koneessa mk4 Mondeossa? Tosin kaverin Mondeolla jo ajettu lähes 300 tkm.
Vastaa Viestiin