Sivu 1/1

Mondeon käynnistysongelmat

Lähetetty: 01 Maalis 2006 12:26
Kirjoittaja mikkeri
Auto on mondeo 1.8 -94. Ongelmana on se että jos auto on seissyt lämpimässä hallissa muutaman tunnin ja kun starttaa niin joutuu sahaamaan aika pitkään ennenkuin lähtee käyntiin, kaasulla avitettaessa lähtee huomattavasti paremmin käyntiin, mutta hajusta päätellen on saanut liikaa bensaa. Sama juttu kesällä, kun auto on seissyt ulkona auringossa, talvella taas ei mitään ongelmia, elikäs mitä kylmempää, sitä paremmin starttaa. Olisko joku lämpötila-anturivika tai voisko tuo polttoaineen paine karata lämpimässä ja kylmässä ei?

Lähetetty: 04 Maalis 2006 18:42
Kirjoittaja gringo
Anturipuolelta itse etsisin... Tuota sahausta kai on ollut joissain Mondeoissa jonkin verran, mutta lähinnä lyhyiden ajojen (talliinajo tms.) jälkeen.

Bensanpaine tuskin on ongelma, joku väärä data huijaa kompuutteria. Lambda?

Haulla tietty lisäinfoa.

Lähetetty: 05 Maalis 2006 11:48
Kirjoittaja mikkeri
Jep. Täytyypä ruveta mittailemaan niitä antureita, jahka saan hommattua mittarin jostain. Voiko vuotava ruiskusuutin olla vikana tässä tapauksessa?

Lähetetty: 05 Maalis 2006 21:29
Kirjoittaja Monteonisti
Minä ainakin tarkistaisin aluksi MAFin ja lämpötila-anturit, tietenkin resetoisin myös keskusyksikön. 8)

Lähetetty: 05 Maalis 2006 22:59
Kirjoittaja DMR
Lämpötila-anturista kun tuli puhe niin mistä löytyy koneen lämpömittarin anturi? Oman autoni mittari ei välillä tykkää nousta mihinkään ja epäilen, että on anturi löysällä tai rikki.

Lähetetty: 06 Maalis 2006 22:30
Kirjoittaja Monteonisti
Siinähän se termarin yläpuolella kannen päässä. Tarkista myös imukanavan anturi. 8)

Lähetetty: 10 Maalis 2006 10:38
Kirjoittaja jpisteh
Monteonisti kirjoitti:Minä ainakin tarkistaisin aluksi MAFin ja lämpötila-anturit, tietenkin resetoisin myös keskusyksikön. 8)
Oire kuvaus natsaisi myös vuotavaan suuttimeen.'

j.h

Lähetetty: 10 Maalis 2006 11:59
Kirjoittaja Tinde
Monteonisti kirjoitti:Siinähän se termarin yläpuolella kannen päässä. Tarkista myös imukanavan anturi. 8)
Mittarin anturi on Mondeossakin termostaattikotelossa etualaviistossa, ylävesiletkun alapuolella. Päällä oleva on ecun anturi.

edit. Mulla omassani on sama vika eli kylmänä lähtee hyvin mutta muulloin joutuu starttaamaan kauemmin, kaasun painaminen auttaa selvästi. MAF on putsattu ja boxiresetoitu, ei vaikutusta. Merkkiliikkeessä epäilivät suuttimen vuotavan ja siltä se tuntuisi koska bensanpaine laskee auton seistessä liian nopeasti. Täytynee vaihtaa suuttimet kunhan toiset joskus vapautuvat muusta käytöstä.

Lähetetty: 10 Maalis 2006 20:46
Kirjoittaja mikkeri
Mittasin noitten suuttimien vastuksia ja sen mukaan niissä ei ole vikaa (pitäiskö muuten nuo mittaukset tehdä sit, kun auto on seissyt muutaman tunnin hallissa, jolloin tuota moottoria joutuu sahaamaan pitempää?).Moottorin lämpötunnistin, imuilman lämpötunnistin vaikuttaisivat olevan ok. Putsasin myös maf:n, saa nähdä onko vaikutusta, kun seuraavan kerran ajan auton sisälle.

Lähetetty: 10 Maalis 2006 21:28
Kirjoittaja Tinde
mikkeri kirjoitti:Mittasin noitten suuttimien vastuksia ja sen mukaan niissä ei ole vikaa (pitäiskö muuten nuo mittaukset tehdä sit, kun auto on seissyt muutaman tunnin hallissa, jolloin tuota moottoria joutuu sahaamaan pitempää?).Moottorin lämpötunnistin, imuilman lämpötunnistin vaikuttaisivat olevan ok. Putsasin myös maf:n, saa nähdä onko vaikutusta, kun seuraavan kerran ajan auton sisälle.
Ei kun suuttimet saattavat vuotaa, tällöin kone saa liikaa kakkua kun se seisoo hetken. Bensanpaine pitäisi olla 5min kuluttua virran katkaisusta vähintään 1.8bar.

Lähetetty: 10 Maalis 2006 22:15
Kirjoittaja mikkeri
Mitenkä saan selville, että mikä suutin vuotaa?

Lähetetty: 11 Maalis 2006 00:41
Kirjoittaja Monteonisti
Mittarin anturi on Mondeossakin termostaattikotelossa etualaviistossa, ylävesiletkun alapuolella. Päällä oleva on ecun anturi.
Näinhän se on ja olla täytyy! :D
Taas vaivas mua tuo "lukihäiriö"! :oops:

Lähetetty: 11 Maalis 2006 09:56
Kirjoittaja DMR
Tinde, kiitos tästä! Ei muuta kuin hallille ja termaria vaihtamaan =>.

Mitenkäs Mondeossa ilmaus? Ihan vaan täyttää säiliön, käyntiin ja puristelee letkuja? Lisää sitten nestettä sitä mukaa kuin hupenee.

EDIT: Nyt on termostaatti onnellisesti vaihdettu ja hyvin tuntuu pelaavan. Mittari tosin nousee vieläkin miten sattuu. Välillä kiltisti normaalille, mutta useinmiten jää aivan asteikon alareunaan ja pysyy siinä. Puhaltaa kyllä kuumaa, yms. joten lienee anturi rikki... täytyy siis sekin vaihtaa.

Lähetetty: 06 Huhti 2006 11:00
Kirjoittaja mikkeri
:D Vuotava suutin aiheutti tuon vian.

Lähetetty: 06 Huhti 2006 11:29
Kirjoittaja mikkeri
Vielä tämmäistä kyselisin, että onko 1.8 ja 2.0 moottoreiden suuttimet samanlaiset? Itse veikkaisin että on, mutta täällä on varmaan joku, joka tietää paremmin.

Lähetetty: 07 Huhti 2006 19:07
Kirjoittaja mikkeri
Vastaanpa itse, on samat suuttimet.