Sivu 1/1

Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 20 Kesä 2015 21:39
Kirjoittaja roadmaster
Moro,tässä emännän auton käsijarrua ja sen toimintaa ihmetellään.Auto 2001 mondeo jossa kasijarrun kahva on hyvin kankea käyttää.Vaijerit vaihdettu 3/2015,Siinä samalla kun vaijerit oli irti niin kokeilin miten "käsijarruvipu" liikkuu jarrusatulassa,pientä kankeutta mutta ei tarvinut kumminkaan vääntää apinanraivolla.Palautusjousi geometria ei minun mielestä ihan oikea ole.Mutta käsijarrukahvan nostaminen on hyvin kankeaa,että onko tässä automallissa automaattisesti säätyvä kahva?Onko näihin Mondeoihin jossain vaiheissa tullut normaali käsijarrukahva,onko vaihdettavissa bolt on jostain esmes uudemmasta Mondeosta? :(

Re: Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 21 Kesä 2015 19:39
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllä vaan, olisko 2004 vuosimalliin tullut manuaalisäätöinen kahva tuon automaattisäätöisen ja rikkoutuvan tilalle. On vaihtokelpoinen osa, itseasiassa tuota vanhemman mallin kahvaa ei edes saanut vissiin varaosana, vaan tilalle myytiin uudemman mallin kahvaa. Ja melko pyllystä tuo mondeon käsiajrrusysteemi on muutenkin, yleensä aina jotain jumppaa satuloidenkin kanssa.

Re: Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 22 Kesä 2015 09:18
Kirjoittaja hluukkonen
Sierra2.3-16v kirjoitti:Kyllä vaan, olisko 2004 vuosimalliin tullut manuaalisäätöinen kahva tuon automaattisäätöisen ja rikkoutuvan tilalle. On vaihtokelpoinen osa, itseasiassa tuota vanhemman mallin kahvaa ei edes saanut vissiin varaosana, vaan tilalle myytiin uudemman mallin kahvaa. Ja melko pyllystä tuo mondeon käsiajrrusysteemi on muutenkin, yleensä aina jotain jumppaa satuloidenkin kanssa.
Ei siinä käsijarrussa mitään muuta vikaa ole kuin käyttäjä ja tietämätön korjaaja.

Käsijarrua ei käytetä ja se säädetään niin että liike on mahdollisimman lyhyt. Kun siellä satulassa alkaa olemaan jumittamista liian lyhyen liikkeen ja käyttämättömyyden takia niin peli on menetetty ja on kaksi vaihtoehtoa, purkaa satulaa atomeiksi ja putsata ja rasvata tai ostaa tehdaskorjattu osa tilalle, itse ostin uudet satulat, vaijerit, levyt ja palat, säädin käsijarrun niin että hyvä että edes hiekalla menee renkaat lukkoon mutta voima riittää silti katsastuksessa, liike pysyy pitkänä ja paikat notkeina kun käsijarrua käytän joka kerta kun auton pysäköin. Vaijerit kannattaa täyttää öljyllä ennen asentamista niin kestävät vuosia hyvänä.

Toinen on vuosittainen huolto, jos niitä liukutappeja ei putsata ja voidella vuosittain niin ongelmat on varmat.

ja kyllä, vaihtakaa se automaatti säätöinen kahva manuaaliseen.

Re: Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 22 Kesä 2015 15:04
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllä se mondeon käsijarru nyt vaan melkoinen murheenkryyni on monen muun auton vastaavaan samantyyppiseen verrattuna, ei millään pahalla ja ovaalinmuotoiset lasit hyljättynä jo jokunen vuosi sitten.. Parin vuoden välein kun jaksaa satulat vaihtaa tehdaskorjattuihin ja vaijjerit kanssa (vaikka ne voiteliskin teflon-rasvalla) niin kai tuonkin kanssa pärjää, mutta on niitä sellaisiakin, joiden satuloille ei tarvi auton käyttöiän aikana tehdä mitään.

Re: Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 22 Kesä 2015 21:41
Kirjoittaja ykskasimonsku
Kyllä tuo mondeon käsijarru on lähinnä vain huono vitsi. Pari korjauskertaa jaksaa naurattaa, sen jälkeen pelkästään ärsyttää..

Re: Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 23 Kesä 2015 12:49
Kirjoittaja hluukkonen
Korjasin kolme vuotta sitten täydellisesti ja vieläkin toimii kuin uusi, juuri käytin katsastuksessa ja 0% eroa käyttöjarrussa ja käsijarrussa. Lyön pääni vetoa että jokavuotinen putsaus ja rasvaus liukutapeille ja muille paikoille pitää paikat liikkeessä. Alkuperäset satulat kesti 7v ja 200tkm.

Re: Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 23 Kesä 2015 23:46
Kirjoittaja KajS
hluukkonen kirjoitti:Korjasin kolme vuotta sitten täydellisesti ja vieläkin toimii kuin uusi, juuri käytin katsastuksessa ja 0% eroa käyttöjarrussa ja käsijarrussa. Lyön pääni vetoa että jokavuotinen putsaus ja rasvaus liukutapeille ja muille paikoille pitää paikat liikkeessä. Alkuperäset satulat kesti 7v ja 200tkm.
Noin meillä on toimittu ja hyvät on olleet. Se kahvan "työmatka" pitää jättää mahdollisimman pitkäksi, jotta jarrupalojen automaattisäätö siellä jarrusatuloissa toimii. Opel Omegan käsijarruvaijerin suojakumit sopii sinne vaijerien takapäihin hyvin. Ja edellä puhuttu koskee '05-mallista, siihen '01-mallin automaattisäätöiseen kahvaan en sano mitään.

Re: Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 29 Kesä 2015 14:23
Kirjoittaja emax
Kyllä mulla on toiminu ihan hyvin, vaikken oo jaksanu sitä edes mitenkää huoltaa. Automaattivaihteinen vielä niin harvemmin tulee edes käytettyä...
Kuiteissa viimevuosikymmeneltä takajarrupalat, ei muuta sinneppäin viittaavaa. Kahvan liike on niin että 6. naksussa ottaa kiinni. Viime katsastuksessa ero alle 10%

Re: Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 03 Marras 2015 14:39
Kirjoittaja roadmaster
Juu kyllä siinä niin kävi että vaihdoin manuaalisäätöisen kahvan auutomaattisen tilalle.Tilasin autokeskuksesta,olikohan n.120e.Soitin Ford huoltoon mistä huoltomies kertoi että ovat vaihtaneet ihan järjestäin nämä automaattisäätöiset pois.Syynä tähän takajarrujen laahaamiseen on juuri toi kahva,alkaa vanhuuttaan vetään liikaa joten automaattikahva lähti kuin nappitakista kun sain manuaalisäätöisen tallille.Uusi kahva sopii täydellisesti automaatisen tilalle,aivan bolt-on.Vaijerit menee myös paikalleen bolt-on.No nyt pelaa Mondeon käsijarru. :thumbup:

Re: Mondeo mk3 käsijarru

Lähetetty: 07 Marras 2015 22:14
Kirjoittaja antsa_k
Jos joku on halukas ite purkamaan ja putsaamaan jarrusatuloita niin tässä linkki missä asia selvitetään aika selkeästi.

http://www.kolumbus.fi/entice/autot/mon ... /jarru.htm

Kuvassa nro4 olevaa viiskulmasta pulttia ei ollu ainakaan facelift farmarissa. Purkaminen ei ole hankala operaatio, kasaamisessa saa olla tarkkana että kamat menee oikein paikoilleen ja käsijarrun säätäminen oikeaan asentoon onnistuu.