Sivu 1/1

Ford fiesta mk3 manuaaliksi

Lähetetty: 10 Kesä 2015 10:25
Kirjoittaja sakke
Tuli hankittua automaatti-fiesta vuosimallia 92 josta laatikko kuitenkin luisti niin paljon etten sitä ruvennut korjaamaan vaan hankin tilalle manuaalilaatikon kun halvalla sain. Auto on hyvässä kunnossa ja lähes ruosteeton, joten ei raaskinut paaliin vielä laittaa.

Osa-luovuttajana manuaalilaatikolle ja muille osille toimii Ford Ka :D joka on käytännössä lähes samalla tekniikalla kuin fiesta(?). Vaihteisto ja polkimet tuntuisi passaavan paikalleen mutta eräitä ongelmia tuli vastaan:
-Mistä ryöstän kytkimelle nesteen?
-Kuuluuko lohkon ja vaihdelaatikon väliin metallinen "tiiviste" kuten automaattilaatikossa oli tai onko se pakollinen?
-Startin paikka Ka:n manuaalilaatikossa on yläpuolella "moottorin takana" kun taas automaattivaihteistossa startti tuli alas ja moottorin etupuolelle. Tuleekohan tästä ongelmia?
-Vaihdelaatikon kiinnitys kannattimeen? Ka:n kiinnikkeet ovat aivan erilaiset korista johtuen.

Tämä on ensimmäinen fordini enkä näiden tekniikasta juuri mitään tiedän. Eräs bmw on tullut manuloitua aiemmin mutta takavetoisessa hieman helpompi homma.

Ja jos joltain löytyy tähän manulointiin kiinnostavia osia niin saa huudella ;)

Re: Ford fiesta mk3 manuaaliksi

Lähetetty: 10 Kesä 2015 22:44
Kirjoittaja pasleh
sakke kirjoitti:

-Mistä ryöstän kytkimelle nesteen?
-Kuuluuko lohkon ja vaihdelaatikon väliin metallinen "tiiviste" kuten automaattilaatikossa oli tai onko se pakollinen?
-Startin paikka Ka:n manuaalilaatikossa on yläpuolella "moottorin takana" kun taas automaattivaihteistossa startti tuli alas ja moottorin etupuolelle. Tuleekohan tästä ongelmia?
-Vaihdelaatikon kiinnitys kannattimeen?
Kaassa siis nestekytkin. Nesteet kykinpolkimen sylinterille menee letkulla jarrunestesäiliön kyljestä, sieltä sitten putkella ja letkulla laatikolle.

Lohkon ja laatikon väliin kuuluu pelti, peittää turhat raot.

Vanhemmassa bc tyyppisessä vaihteistossa startti edessä, näissä uudemmissa ib5 laatikoissa takana. Ei muuta ongelmaa kuin johtojen veto startille eri kautta, mahdollisesti joutuu jatkamaan? Ja startti täytyy olla uudemmasta kun on vääränkätinen.

Vaihdelaatikon kiinnityspalkki täytyisi olla mk3 manuaalista, ellei automaatin palkki käy.

Melkoisesti jumppaa siis ka:n osilla. Suosittelen mk3 manuaaliosien käyttöä?

Pasi

Re: Ford fiesta mk3 manuaaliksi

Lähetetty: 11 Kesä 2015 08:13
Kirjoittaja sakke
Kiitos vastauksesta.

Startin johdot näyttää riittävän. Myös startti ka:sta hankittuna eli ei siltäkään osin ongelmia enää. Tai sittenhän sen näkee kun koittaa startata :D

Fiestassa siis ei alunperin ole nestekytkintä? :o selittänee miksei fiestan jarrunestesäiliössä ole ylimääräistä lähtöä sylinterille. Täytynee joko vaihtaa jarrunestesäiliö tai tehdä/hankkia jostain oma säiliö pelkästään nestekytkimelle.

Hommasin koko pedaalipaketin sylintereineen ka:sta. Toivottavasti tuo nyt mahtuu paikalleen. Paljon on saman näköinen fiestan alkuperäisen kanssa ja ainakin kiinnitys on juuri samanlainen.

Vähän offtopiccina voisin kysyä syitä takaluukun toimimattomuuteen? Sisältä napista ei tapahdu mitään eikä ulkoakaan aukea. Ilmeisesti joku solenoidi-toiminen sähköinen lukko?

Re: Ford fiesta mk3 manuaaliksi

Lähetetty: 08 Syys 2015 20:59
Kirjoittaja sakke
noniin tuli oltua viisas (kait) ja hankittua elimenluovuttajaksi 1.4 koneinen (ilmeisesti CVH?) manuaali fiesta joka oli menossa paaliin. Vaihdoin sitten koko koneen lootineen autoon niin että vetaritkin oli paikallaan niin aika nätti homma oli kaikki tuntuu toimivan ok. Vähän huonosti ottaa kylmänä kierroksia mutta vähän kun polettaa alkaa toimia joten kuten. Mikähän voisi olla vikana? onko moottorinohjaus näissä se musta kanttinen murikka konehuoneessa tulipellissä johon tulee leveä liitin?