Sivu 1/1

-03 1.8 Mondeon lohkolämppärin korjaus

Lähetetty: 03 Touko 2015 17:29
Kirjoittaja Tapper81
Nestettä alkanu kulumaan enemmän kuin laki sallii ja vuoto paikallistettu lohkolämppärin (Defa) vastukseen. Onkohan tuohon vaihdettava koko vastus vai selviääkö hommasta halvemmalla, kuten tiivistämällä systeemiä esim. lämmönkestävällä silikonilla, kemiallisella metallilla tai jollain vastaavalla köyhän miehen patentilla? Vai olisko jostain syylärin paikka-aineesta apua? Menee taas kerran hermot. Aiheesta on kyllä ollut keskustelua aiemminkin, mutta nyt kaivataan oikeasti toimivaa ja halpaa keinoa vuotojen tukkimiseen.

Re: -03 1.8 Mondeon lohkolämppärin korjaus

Lähetetty: 03 Touko 2015 19:26
Kirjoittaja Krisse
Harvoin noi - yleensäkään mitkään - vuodot on korjattavissa päältäpäin millään aineilla.

Ite oon niin laiska että laittasin jäähytysjärjestelmän paikkausmämmillä, mutta paras ratkasu ois katsoa vastuksen liittimestä numero (kahta mallia käytetty, 412214 ja 411298) ja etsiä sellanen varaosamyyjä joka jaksaa selvittää varaosatiivisteet siihen.

Re: -03 1.8 Mondeon lohkolämppärin korjaus

Lähetetty: 03 Touko 2015 22:58
Kirjoittaja ReiluReiska
Varoituksen sanana kerron että kannattaa ainakin alkuaikoina katsoa että kikkailu korjaus varmasti pitää. Faijalla oli aikoinaan joku farmari mondeo ja kesken mökkiajon nousi lämmöt yllättäen tappiin ja kone alkoikin keittää. Äkkiä tiensivuun auto. Hieman odottelua ja kokeili käynnistää... ei käynnisty. Hinuri paikalle ja merkkikorjaamolle. Asentaja pikaisesti tutki konetta ja totesi ettei ole puristuksia... kone sökö. Myöhemmin faija sai kuulla että lohkolämppärin tiivistys oli pettänyt ja hiljakseen jäähdytysnesteet kadonneet osittain koneesta, mutta onnekseen takuu kattoi silloin uuden moottorin asennettuna ja sai vielä vaihtoauton käyttöönsä. Kuulemma tyyppivika että lohkolämppärin tiivistys pettää. Aikaa tästä on ehkä 10 vuotta, joten saattaa olla suurinpiirtein samaa vuosimallia kuin sinunkin mondeosi. Varsinaista konetta en tiedä.

... että salakavalasti jos jää vuotamaan (tai vuotaa myöhemmin) niin saattaa näyttää vielä pitkään normaaleja lämpöjä ja koneen surma on mahdollista. Suosittelen lämpimästi uusimaan oikean tiivisteen (jos sellainen on) ihan mielenrauhankin takia kun luet tämän varoituksen. :)