Sivu 1/1

Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 02 Touko 2015 17:51
Kirjoittaja Jerkka002
Terve.
Otsikon mukainen ongelma. Kyseessä on siis Volvo S40 (vuosimalli 2005) 1.8 Fordin Duratec HE -bensakoneella. Ajettu 169 000km. Sininen savupilvi pöllähtää melko usein muutaman päivän seisonnan jälkeen käynnistettäessä. Savua ei aivan älyttömästi tule käynnistyksen jälkeen, mutta kuitenkin huomattavasti siten, että sitä jää pihalle vähäksi aikaa leijailemaan. Savun määrä vaihtelee eri kerroilla, välillä tulee vain vähän, välillä huomattavammin. Savutus lakkaa alle 15 sekunnin kuluttua auton käynnistämisen jälkeen. Ajossa ei jää sinistä savupilveä auton taakse. Kone ei myöskään työnnä savuja kuumana käynnistettäessä. Kuumalla koneella ryntäytys kaasu pohjassa tuottaa ehkä pienen pölläytyksen, mutta se voi taas johtua muistakin asioista...

Ongelma on ilmennyt ihan viime aikoina. Auto polttaa öljyä jonkin verran. Valtuutetun huoltoliikkeen toimesta siihen on viime joulukuussa vaihdettu Nesteen City PRO A5/B5 0W-30 öljyt ja suodatin (noin 5000km sitten). Noin 3500 kilometriä öljynvaihdon jälkeen öljyä alkoi kulua ja lisäsinkin sitä noin 3,5 desiä noin tuhat kilometriä sitten. Jälleen on öljypinta laskenut ylä-ja alarajan puolenvälin hiukan yläpuolelle. Kone ei vuoda öljyä ulospäin mihinkään suuntaan, vaan ihan selvästi se polttaa sitä.

Mitään vikakoodeja/vikavaloja ei ole ilmennyt missään vaiheessa. Auto toimii muuten hyvin; tehot tallella ja kulutus on hyvä.
Autoon vaihdettiin alkuvuodesta termostaatti, sillä edellinen aukesi jo liian aikaisini (70°C). Nyt lämmöt pyörii OBD-lukijan mukaan siinä 92°C lukemissa.

PCV-venttiili, venttiilinvarren kumit, männän öljyrenkaat vai mikä voisi olla syynä tähän öljyn katoamiseen ja varsinkin muutaman päivän seisonnan jälkeisen käynnistyksen savutukseen? Onko joitakin helppoja konsteja tarkastaa helpoin menetelmin koneesta eri paikkoja ja mahdollisesti poissulkea vikoja?

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Lähetetty: 04 Touko 2015 17:23
Kirjoittaja Fiestalla
Voihan se olla venttiilivarren kumit kun käynnistettäessä pölläyttää..
Voi olla myös että tuo Nesteen öljy ei ole niin hyvää.. Eikö tähän mene Ford -öljykin, eikä ole pahan hintaista.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/F ... -F-5W30-5l

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Lähetetty: 04 Touko 2015 20:07
Kirjoittaja Jerkka002
Juu, Fordin omat Formula F 5W-30 öljyt käy kyllä koneeseen. Konepellin alla öljysuostustarrassa WSS M2C913-B, viskositeetti 5W-30.
Pitää katsoa, mitä ton kans nyt sit tekis...

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Lähetetty: 04 Touko 2015 21:34
Kirjoittaja Tunturipöllö
Venttiilivarsien kumien vaivaltahan tuo kuulostaa. Mutta mitään oireitako ei ollut ennen öljynvaihtoa? Jos näin niin kannattaa ehdottomasti kokeilla toisella öljyllä ennen isompaa remppaa. Tuota 5W-30 Ford specsien öljyä suosittelen minäkin. Siitä nuo Mondeot tuntuu tykkäävän ja et olisi ainoa joka olisi kokenut ongelmia muilla öljylaaduilla. Tuo 0W kun nimenomaan on juoksevampaa kylmänä kuin 5W -> valuu helpommin ohjurin kautta palotilaan

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Lähetetty: 04 Touko 2015 22:28
Kirjoittaja Jerkka002
Kyllähän minä noihin viskositeettijuttuihin olen perehtynytkin. Autolla en ole ajanut vasta kun sen 5000km, sitä ennen ollut siis edellisellä omistajalla. Ja tuo öljyn katoaminen ja savutus on ilmennyt ihan viime aikoina juurikin noilla 0W-30 öljyillä.
En tiedä sitten, miten nopeasti ne venttiilinvarren kumit sitten hajoavat...
Pitää ne öljyt tässä sitten vaihtaa, mikäli autoliike ei ota osuutta korjaukseen.

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Lähetetty: 07 Touko 2015 08:28
Kirjoittaja hluukkonen
Varma tapa pilata Duratec on laittaa väärät öljyt ja luulla säästävänsä 5€ öljynvaihdossa. Öljyt vaihtoon ja voishan tuolle tehdä Forte käsittelyn, omaan 1.8 durateciin tein 230tkm kohdilla kun kulutti hieman öljyä ja loppui kuin seinään öljynsyönti.

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen

Lähetetty: 04 Kesä 2015 17:25
Kirjoittaja Jerkka002
Nostellaas tätä.

Vaihdoin siis ne Fordin Formula F 5W-30 öljyt koneeseen +uusi suodatin.
Tyhjäkäynti muuttui hiljaisemmaksi moottorin äänien osalta. Kylmäkäynnistyksessä tulee edelleen ehkä pieni savupöllähdys jos oikein polkee, mutta _huomattavasti_ vähemmin, kuin aiemmilla öljyillä.

Tänään päätin tutkia tulpat. Tulpat ovat NGK TR6AP-13 (Volvo). Aloitin tulppien irroituksen järjestyksessä, ensin öljykorkin puoleinen tulppa irti. Tulppa oli jonkin verran öljyinen kierteen ja elektrodin kohdalta. Lisäksi tulppa oli melko kauttaaltaan musta ja karstainen.
Kaikki kolme muuta tulppaa olivat sen sijaan harmaita ja keskenään ulkonäöltään identtisiä, sellaisia, niinkuin niiden kuuluukin olla.

Mistä siis johtuu juuri tämän yhden tulpan musta väri, karstaisuus ja öljyjäänteitä tulpan pinnassa? Onko ne venttiilinvarren kumit kuitenkin loppu? Vai vuotaisiko venttiilinkopan tiiviste?

Autohan siis toimii muuten mainiosti, eikä mitään poikkeavaa ole ilmennyt. (paitsi kylmäkäynnistyksen pieni ja melko olematon savupölläys runtua annettaessa).

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 08 Kesä 2015 09:32
Kirjoittaja Jerkka002
Nyt on hieman vajaa 500km ajettu Fordin öljyillä ja havahduin, että öljynpinta on laskenut mittatikun ylä- ja alarajamerkkien puoleen väliin. Lisäsin 3 dl öljyä, ja nyt on öljynpinta ylärajassa.
Jotakin on siis pielessä. Auto oli 500km sitten huollossa tuon savupölläyttelyn takia. Vaihtoivat jonkin huohotusjärjestelmän magneettiventtiilin.

Eihän näin suuri öljynkulutus ole mistään kotoisin, neuvoja ja vinkkejä kaivataan!

Miten PCV-venttiilin toimivuuden voi tarkistaa? Auto käynnissä, ja öljyntäyttökorkin kautta toteamalla jotenkin?

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 21 Kesä 2015 16:53
Kirjoittaja Jerkka002
Tässä öljynkulutusta olen seurannut ja olen antanu öljyn pudota alarajaan ennen kuin olen lisännyt. Noin litra öljyä kuluu 1000km matkalla. Voiko tosissaan venttiilinvarren kumit aiheuttaa yksistään näin suuren kulutuksen?

Mitä kannattaisi tehdä asian eteen?
Auto oli alkuviikosta katsastuksessa ja läpi meni. Päästöt olivat todella hyvät (jopa hieman paremmat, kuin vuosi ditten).

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 21 Kesä 2015 17:06
Kirjoittaja Montti1
Jerkka002 kirjoitti:Tässä öljynkulutusta olen seurannut ja olen antanu öljyn pudota alarajaan ennen kuin olen lisännyt. Noin litra öljyä kuluu 1000km matkalla. Voiko tosissaan venttiilinvarren kumit aiheuttaa yksistään näin suuren kulutuksen?

Mitä kannattaisi tehdä asian eteen?
Auto oli alkuviikosta katsastuksessa ja läpi meni. Päästöt olivat todella hyvät (jopa hieman paremmat, kuin vuosi ditten).
Oletko koittanut Forte käsittelyä kuten hluukkonen ehdotti?

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 21 Kesä 2015 18:01
Kirjoittaja Jerkka002
Eipä ole Forte-käsittelyä kokeiltu. Voisihan sitä kokeilla. Pitäisi vaan selvittää, kuka Lappeenrannan alueella sellaisen käsittelyn suorittaisi.

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 22 Kesä 2015 09:28
Kirjoittaja hluukkonen
Jerkka002 kirjoitti:Eipä ole Forte-käsittelyä kokeiltu. Voisihan sitä kokeilla. Pitäisi vaan selvittää, kuka Lappeenrannan alueella sellaisen käsittelyn suorittaisi.
Kannattaa koittaa, duratec:ssä on ongelmana männänrenkaat ja tarkemin öljyrenkaat kun ajetaan väärillä öljyillä, periaatteessa jokainen korjaamo pystyy tuon tekemään, toinen on STP motorflush jota saa motonetistä ja jonka voi tehdä itse.

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 22 Kesä 2015 09:37
Kirjoittaja Jerkka002
Ymmärtääkseni se Mätänetistä saatava STP Motorflush ei ole niin tehokasta kuin Forte?
Mutta tosiaan, pitääpä soitella Lpr korjaamot läpi, missä onnistuisi se Forte käsittely ja mihin hintaan.

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 22 Kesä 2015 18:08
Kirjoittaja ReiluReiska
Itse kokeilisin autolehtien testaamaa RVS lisäainetta, joka on pärjännyt kyllä testeissä. Samoin netissä on paljon kehuvia ihmisiä, joten ei ole ihan huuhaa tuote kuitenkaan. Halvempi vaihtoehto kuin moottorin (kannen?) kunnostaminen kun tapauksessasi öljyn palaminen on vielä "pientä"? Jos itse kuminen ohjurikumi on rikki, niin ei varmaan RVS silloin pelasta, mutta jos itse venttiilin varsi on kulunut, niin lisäaine "korjaa" sen.

Eukon bemussa lakkasi moottorin/vaihdelaatikon välinen öljystefa vuotamasta kun laitoin RVS käsittelyn. Vuoto oli kyllä tihkuvan pientä mutta kuitenkin kuukausien aikana parkkiruutuun tuli häiritsevä musta läikkä kun aina muutaman tipan tiputti ajon jälkeen. Alunperin piti tehdä päästöjen takia RVS käsittely kun oli ihan rajoilla että meneekö päästöistä läpi vaikkei auto mitenkään savuttanut.

Kannattaa käydä lukemassa kattavaa teknistä pohdintaa RVS lisäaineesta, sillä useampaan vaivaan on kerrottu melko tarkasti arvio että onko siitä apua.
Laitoin suoran linkin tuohon "suuri öljynkulutus" ongelmaan.

http://www.rvs.fi/diagnostic/page30.html

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 30 Kesä 2015 16:54
Kirjoittaja Jerkka002
Autolle on tehty puristuspaine- ja ohivuototestit autoliikkeen "piikkiin". Olivat sen verran ystävällisiä palvelussa ja muutenkin kun auto on sieltä reilu puoli vuotta käytettynä ostettu, niin ottivat asian vakavasti siltä osin.

Puristuspainemittaus:
Cyl #1 13 Bar
Cyl #2 13,5 Bar
Cyl #3 14 Bar
Cyl #4 13 Bar

Ohivuotomittaus:
Cyl #1 10%
Cyl #2 10%
Cyl #3 10%
Cyl #4 10%

Tilanne jatkuu siten, että 1000 ajokilometrin päästä menen autoliikkeeseen uudelleen ja siellä määritetään öljymkulutus.
Edelleen kylmäkäynnistyksen ja kierrosten noston jälkeen on sinertävää pahankatkuista savua havaittavissa.
Jotenkin tuntuu, että venttiilinvarren kumit olisivat sököt.
Mitä olette mieltä?

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 30 Kesä 2015 23:12
Kirjoittaja turbopower
Paineet näyttää hyvältä. Tee/ teetätä se Forte käsittely.

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 14 Heinä 2015 22:05
Kirjoittaja turbopower
Onko mitään edistystä tapahtunut?

Re: Volvo S40 (Duratec HE 1.8) sininen savu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen (apua kaivataan)

Lähetetty: 18 Heinä 2015 20:24
Kirjoittaja Jerkka002
Eipä ole edistystä tapahtunut. On tuo armeija suoritettavana ni auton kanssa vähemmän aikaa värkkäillä.