Sivu 1/1
Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 28 Huhti 2015 17:58
Kirjoittaja ReiluReiska
Minulla on tarkoitus pitää focus 1.6 -00 hatchback ehkä noin 5 vuotta vielä eli ajaa se lähes loppuun. Olen välillä miettinyt että mitä piilevää ja kriittistä vikaa voi tulla autovanhukseen, jolloin se jättää tielle tai vain varovasti nilkuttaen voi ajaa? Siis vaikka olisi juuri katsastettu, niin silti jätti tielle tai voi ajaa vain vaivalloisesti. Mitä kaikkea olet kuullut/kokenut, millaisessa tilanteessa/käytöllä ja millä iällä/kilometreillä? Varmasti monesta muustakin fordista voisi tehdä ikäänkuin varoittavan muistilistan, jotta muutkin osaavat kiinnittää ehkä huomiota ajoissa. Ylläpito voi vaikka auttaa parantamaan tätä avausta/otsikkoa ja harkita perustetaanko monille muillekkin fordeille omat "kriittiset viat" avaukset?
Muistelen että itselläni taisi mennä sytytyspuola jossain 160 000km nurkilla kun focuksella ikää oli ehkä 13v. Hajosi moottoritiellä ajaessa kesällä ehkä 120km/h. Pystyi kuitenkin ajamaan kolmella sylinterillä. Kuulemma tyyppivika että puolia menee. Motonetistä hain uuden noin 50e hintaan. Vanha on nyt vielä takakontissa varmuuden vuoksi jos seuraavalla kerralla hajoaa kokonaan puola eikä voi ajaa ollenkaan, niin voi vaihtaa 3/4 toimivan tilalle että pääsee tieltä pois.
Laitetaan nyt tähän läjä vihjesanoja kriittisistä vioista: Pyöränlaakeri (varoittamatta), laturi, startti, ohjainboxi, ajonesto, sytytyspuola, bensa/diesel pumppu, jäähdyttäjä/paisuntasäiliö/vesiletku/vesipumppu (vuotaa), apulaitehihna, hukkapyörä, jarruputki/letku/tehostin vuoto, kytkin/vaihteisto.... mitä vielä?
Sitten vain omia tai muiden kokemuksia ja tilastoa focus 1998-2004 osalta... niin osaan lihottaa jo lompakkoa valmiiksi ajoissa.

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 28 Huhti 2015 21:11
Kirjoittaja janti
Takajarrulevyt/sylinterit (jarrut jumissa tai laahaa niin paljon että savuaa/vanne tulikuuma), akku sippi (ei lähde käyntiin) ja vetonivelet (ääni pelottaa niin paljon ettei uskalla ajaa kovaa).

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 28 Huhti 2015 22:24
Kirjoittaja yritäedes
Laturi:
- lataussäädin (sis. hiilet) meni vaihtoon 165 000 km kohdalla (latausjännite heittelehti). Liukurenkaille samalla kevyt hionta.
- laturi vaihtoon, liukurenkaat lopussa, 245 000 km. (Tähän mennessä ainoa tielle jättänyt vika, senkin olisi voinut ennakoida tarkastamalla...)
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 10 Touko 2015 22:18
Kirjoittaja ReiluReiska
Varoittiko tuo laturi mitenkään ensin kun hiilet lopussa esim. himmeä akkuvalon palaminen/vilkkuminen? Kannattaako suosiolla ostaa vaihtolaturi suhteessa vaivaan jos hiilet päättää vaihtaa yhden kerran? About 170 000km mittarissa nyt, mutta onneksi on suht hyvä akku autossa... mutta ehkä kohta tuo laturi homma minulla kuitenkin edessä?
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 10 Touko 2015 23:01
Kirjoittaja villuke
vaihdevivusto/vaijerit vika.
-02 1.6 5ovinen ghia, 270tkm. 2kk sitten tuli focus ostettua ja hienosti toimi 1.5 viikkoa kunnes vaihdekeppi vaihtaessa muuttui löysäksi. sain kaivettua kepin kehyksen irti tien sivussa ja huomasin että toinen vivuista lähti vaihtaessa irti paikaltaan. nivel paikalleen ja sain ajettua kotiin 2 kertaa saman toimenpiteen tehtyäni. uutta vaijeria katselin netistä ja olisiko hintaa ollut 300euroa kyseisille vaijereille.
keksin korjata vian poraamalla kuulanivelen läpi reiän ja tekemällä kierteet metalliseen kuulaniveleen. sopivan pitkä M5 pultti paikalleen ja sen kiersin pohjaan asti prikoilla säätäen pienenvälyksen itse niveleen. inhottava vika mutta on helppo tarkastaa onko kyseisessä muovinivelessä välystä.

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 12 Touko 2015 11:09
Kirjoittaja ReiluReiska
Kiitos mainiosta vinkistä vaihteiston osalta.
Muistui mieleeni että aikoinaan myös automaattilaatikko mallinen fokkerini ei suostunut irrottamaan avainta virtalukosta talvella kuin satunnaisesti kun piti autosta poistua. Olisko kilsoja silloin ollut noin 140 000km ja ikää autolla ehkä 11v. Löytyihän siitä vanha ketjunikin kun olin ihmeissäni mikä nyt mättää.
viewtopic.php?f=6&t=31346&p=167689#p167689
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 01 Kesä 2015 21:05
Kirjoittaja Jheinonen
Paljos puolan kmvaihtoväli on? varmaan kohtapuolin taas kaput puola, nyppii kiihdytyksissä ja saa välillä sahata käyntiin
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 24 Kesä 2015 14:34
Kirjoittaja JiiHoo
Termarin kotelo; Jäähdytysneste tihkuu hiljalleen pihalle, kone kuumenee ja heittää hätäohjelman päälle eli käy kolmella pytyllä ilmajäähdytteisenä. Ei sikäli kriittinen vika, sillä kotiin tai korjaamolle pääsee nilkuttamaan. Käsikirjan mukaan tietokone sammuttaa moottorin, jos moottori meinaa lämmetä liikaa eli hirveästi ei kannata silloin polkea. Helppohan tuo kotelo on vaihtaa, jos kädet eivät ole niin kuin Karelinilla.
Kertaakaan ei ole jääty tien päälle (kop, kop...). Luotettava kärry tosiaan ja kulkee ihan kivasti. Nykyisellä ruostumisvauhdilla tällä pääsee vielä aika pitkälle.
2.0 bensa 131 hv ja 235 000 km/11 vuotta armotonta menoa.
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 24 Kesä 2015 15:46
Kirjoittaja ReiluReiska
Tarkoititko että termarin kotelo jotenkin syöpyy/ruostuu pistemäisesti puhki vai jotenkin vain tiivistys pettää? Ruuvien kiristäminen ei auta edes väliaikaisesti?
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 25 Kesä 2015 11:09
Kirjoittaja JiiHoo
ReiluReiska kirjoitti:Tarkoititko että termarin kotelo jotenkin syöpyy/ruostuu pistemäisesti puhki vai jotenkin vain tiivistys pettää? Ruuvien kiristäminen ei auta edes väliaikaisesti?
Muovia se mulla on ja nesteet tihkuivat ulos pienen murtuman takia. Aika pieniä ainevahvuuksia siellä, ei mikään pomminkestävä ratkaisu.
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 25 Kesä 2015 16:49
Kirjoittaja Jheinonen
Pitää paikkansa, vaihdettu omaan +150tkm kohdalla..sama kotelon kansi sopii pariin muuhunkin autoon, esim wv...hintaa oli pyöreesti 50e osalla uutena. 240e oli huolto sis. kotelon kannen, monitoimihihnan, työn ja uudet jäähdytysnesteet. Oliko nyt niin että joutui laturin irrottamaan tieltä pois tms..täytyis tsekata.

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 28 Kesä 2015 01:10
Kirjoittaja mynok
Heh. Mulla oli omassa mk1 fokkersonissa nämä kaikki yllämainitut viat.
Mainitaan nyt vielä susipaska tuulilasinpyyhkijöiden mekanismi ja moottori, jotka porsivat säännöllisesti.
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 29 Kesä 2015 21:14
Kirjoittaja ReiluReiska
Miten pyyhkijävika tarkalleen ilmeni? Irtooko siirtotanko nivelestä esim. täysnopeudella? Pyyhkijämoottori ei aina lähde käyntiin? Tihku ei toimi? Ei palauta pyyhkijöitä lepotilaan automaattisesti?
Itselläni sattuu olemaan kellarissa käytetty kokonainen pyyhkijäkoneisto moottoreineen onneksi valmiina.

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 05 Heinä 2015 12:11
Kirjoittaja Jheinonen
Keskuslukko naksahtelee ajaessa, liekö mikrokytkin menny kuskin ovesta
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 05 Heinä 2015 23:39
Kirjoittaja S-P-H
Jheinonen kirjoitti:Keskuslukko naksahtelee ajaessa, liekö mikrokytkin menny kuskin ovesta
Ja tämä on "kriittinen vika"? Eikö näistä vastauksista olis eniten apua, jos jokainen esittelis millä moottorilla
oleva Focus on kyseessä? Esim termarikotelon vuotaminen pienilläkin kilometrimäärillä on tosi yleistä Zetec-E koneessa, mutta ei muissa.
Tossa on listattu muutama semmonen vika mitä en ite laskis tyyppiviaksi vaan yleistä kulumista/sattumaa.
Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti
Lähetetty: 08 Heinä 2015 13:44
Kirjoittaja yritäedes
Mun mielestä tämä on hyödyllinen ketju aloittajan reunaehdoilla. Eli ei ole oleellista määrittely tyyppivika/kuluminen/"sattuma" vaan se, mikä jättää mk1 Focuksia tielle tai haittaa vahvasti matkan jatkamista.
Tuo muovinen termarikotelo on hyvä esimerkki. Sen kun uusii, vaikka about 100 000 km välein, niin ei jää matkanteko kesken nesteiden tullessa pihalle. Itse laitan sen laipan reunaan ohuesti moottorisilikonia ennen asennusta, ettei lohkon kylkeä pitkin ehkä valuva öljyfilmi imeydy sinne väliin ja turvota tiivisteitä ja haurastuta muovia.