Sivu 1/1

Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 20 Maalis 2015 19:03
Kirjoittaja jarno149
Noniin, Fordin kanssa taistelu jatkuu.
Eli kyseessä on vuosikertaa 1998 mondeo jossa on 1.8litranen hopeakantinen zetecci.
Auton päästöt olivat aavistuksen pielessä tammikuussa katsastuksessa
ja viaksi diagnosoitiin kiinanpojan vikakoodinlukijaa apuna käyttäen
lambda-anturin viallisuus. Lambdajännite oli jatkuvasti alle 0.1v, joten
tässä kohtaa ajattelin säästää ja hakea uuden anturin motonetistä,
halvimman tottakai.
Autoon palasi laitumella olevia hevosia useampiakin
ja kulutuskin laski jonkin verran, jännite seilasi 0.5voltin ympärillä kuten
sen ilmeisesti kuuluukin.
Nyt sama vika palasi, tämä uusikin anturi
näyttää enää alle 0.1v ja auto käy miten sattuu.
Voiko tuo stnan anturi olla nyt jo rikki?
Johdotukset ja anturi mitattu ihan yleismittarilla --> samaa väittää kuin vikakoodinlukijakin.
Onko muilla kokemuksia noista lambdojen hajoamisista?

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 20 Maalis 2015 22:22
Kirjoittaja NiceMan
Eihän vaan mitenkää saa liikaa gasoa??

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 20 Maalis 2015 22:31
Kirjoittaja njietro
miten kytkit johdot?

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 20 Maalis 2015 22:51
Kirjoittaja Boosteri
Motonetin ei boschilainen kesti itsellä puoli vuotta, ja jälkeen muuttui helistemeksi. Boschilainen ei ollut ainakaan silloin hirveän paljon kalliimpi ja toimi ainakin useita vuosia ennenkuin auto vaihtoi omistajaa

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 21 Maalis 2015 09:30
Kirjoittaja jarno149
Bensaahan auto saa liikaa ainakin nyt kun se lambda ei pelaa.
Kun sen uuden anturin ruuvvasin kiinni 2kk sitten kaikki pelasi
juuri niinkuin pitääkin. Imusarja/pakosarja ainakaan ei vuoda,
tyhjäkäyntiventtiili toimii, kaasuläpän anturi vaikuttaa ehjältä.
Lambda saattaa herätä pieneksi hetkeksi silloin tällöin mutta
saman tien jännite tippuu nollaan tai lähes nollaan.

Johtoja ei ole tinattu kiinni jos sitä ajoit takaa? :D
Asennuksessa käytettiin niitä mukana tulleita
puristusliittimiä.

Jotain delphin antureita motonetti ainakin myy.
20e kalliimpi kuin tuo halpiainen. Olisko tuo
nyt sitten parempi jos investoisi 20e lisää?

Alan oikeasti uskoa että tuo anturi oli oikeasti
niin onneton ettei se kestänyt mitään.

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 21 Maalis 2015 19:25
Kirjoittaja jarno149
No nyt on haettu samanlainen halpa-lambda.
Anturin jännitteet taas ok ja auton käynti
tasaista. Tehotkin palasi taas. Toivotaan että
tämä lambda toimii edes vähän kauemmin, jos ei,
niin haetaan joku parempi sitte. :D

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 27 Maalis 2015 09:16
Kirjoittaja JiiHoo
Mulla Motonetin lambda-anturi kesti samanlaisessa koneessa ja vuosimallissa pari vuotta ja aika vähän kilometrejä. Huollossa laitettiin laadukkaampi tarvikeanturi tilalle ja se on kestänyt jo paljon pidempään. Eikä hintaeroakaan pahemmin ollut.

Kannattaa kiertää noi Motonetin anturit kaukaa, koska ei se anturin vaihtaminen sentään niin kivaa ole.

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 27 Maalis 2015 09:37
Kirjoittaja njietro
JiiHoo kirjoitti: Kannattaa kiertää noi Motonetin anturit kaukaa, koska ei se anturin vaihtaminen sentään niin kivaa ole.
Motonet ei valmista/valmistuta lambda-antureita. Kuten tässäkin ketjussa on todettu, Motonetistä myös saa monen merkkistä lambda-anturia. Onko kuitenkin ne kaikki syytä kiertää kaukaa vain myyjäliikkeen takia?

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 27 Maalis 2015 17:51
Kirjoittaja Tessu
Noin se menee varaosaliikkeet myy sitä mitä ostavat ja merkit usein samoja, on vaan hankalaa tarpeeksi vanhan kaluston kanssa kun ei oo kuin yhtä merkkiä tarjolla niin muuta ei saa vertailuun.
Monesti myöskin jos osa rikkoontuu voipi olla vika muualla mikä rikkoo juuri vauhdetun osan! sillon se ei ole osan vika ja on ollu ihan ammattilaisenkin tekemiä virheitäkin

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 29 Maalis 2015 19:15
Kirjoittaja SakkeMO
Itse kun mätänetistä anturia etsin niin myyjä sanoi suoraan että nuo ei kuulemma kovin kauan kestä. Otin sitten vähän kalliimman delphi tarvikkeen ja ihan ok toiminut kesästä asti, piti vain liittää itse entiseen töpseliin.

Eihän jäähdytysnestettä katoa mihinkään? Joku viisas on kertonut että happianturit ei kestä jäähdytysnestettä ollenkaan, eli jos kansipahvi vuotaa niin...

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 06 Huhti 2015 20:10
Kirjoittaja jarno149
Riippuu mikä lasketaan katoamiseksi? Nestettä katoaa ehkäpä 0.5l /20000km. Eli ei mun käsityksen mukaan nimeksikään. Öljyä palaa noin 0.5 litraa per oljynvaihtoväli (noin 10000km)

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 07 Huhti 2015 22:16
Kirjoittaja KajS
Motonetista saa hyviä antureita, kuten sanottu: "Motonet ei valmista/valmistuta lambda-antureita."

Motonet oli eka Dodgen aikaan pelastus. "Alkuperäiset" lambdat olis maksanut hunajaa, Motonetista sai sen universaalin Mercedes, Volvo, BMW-mallin, joka kävi myös Dodgeen. Kunhan et laittanut Hondan anturia...Ja abikoilla kiinni, siellä aivolaatikon sähköissä ei paljon kannata kolvailla, jossei ole Otaniemen Dipl.Ins tai muuten muita taviksia parempi autonropaaja.

OK. parin vuoden jälkeen uusi, mutta vaihto oli helppo, kun olin kertaalleen porattu, lämmitetty ja remmottu se alkuperäinen sieltä pihalle.

Nuo anturit on nyt niin pellejä, että joku kestää kolme vuotta ja toinen kaks viikkoa.

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 08 Huhti 2015 02:16
Kirjoittaja cb600
Yleensä jos haluaa hyvän (tai kestävän) ja halvan, pitää ostaa kaks.

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 11 Huhti 2015 19:36
Kirjoittaja Kollo
Nyrkkisääntönä vois pitää sitä, että "Lambaadassa" kun on valmiiks oikee liitin niin se kestää 2 vuotta. Rakennussarja kestää yleensä 2 kuukautta. Tämä on tullu töissä opittua.

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 12 Huhti 2015 15:05
Kirjoittaja Fiestalla
Millasta paskaa sitä nykyään valmistetaan, täällä on Nissanissa orkkis lambda kestänyt 17 vuotta. :D

Re: Motonetin lambda rikki?

Lähetetty: 13 Huhti 2015 08:03
Kirjoittaja KajS
Jostain syystä alkuperäiset kestää kauan ja tarvikkeet sitten kaikkea kahden viikon ja kahden vuoden väliltä. Siinä Dodgessa kesti alkuperäinen 12 vuotta ja sitten vaihtoväli tiuheni. Mondeossa (vm 2005) on aluperäiset lambdat ja 237000 km takana.