Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
Andyks
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Maalis 2015 23:04

Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja Andyks »

Ensi viikolla pitäisi ko. kulkine saada ja autossa on "ainoastaan" tuo Audio3 paketti, jossa 6 kaiutinta.
Ilmeisesti siis edessä on midbassot (6.5"?) ovissa ja diskantit (3/4"?) peilikolmioissa. Ja takana ainoastaan jotkin laajempialaiset (6.5"?) kaiuttimet ovissa alhaalla.

En ainakaan koeajoautossa ollut tuohon Audio3 paketin äänentoistoon kovin tyytyväinen, joten kaiuttimet mennee vaihtoon. Hiukan yritin aihetta googletella ja ymmärsin focusfanatics.com-foorumilta että ainakin tuossa kalleimmassa 10-kaiuttimen järjestelmässä olisi sekä aktiivista että passiivista jakosuodatusta noille etuovien bassoille/diskanteille. Onkos jollain kokemusta vastaavasta "karvalakkimallin" audio-paketista, onko ko. kaiuttimille aktiivista suodatusta jo soittimessa vai onko suodatuksena vain konkka diskantille tms?

Entäs tuo ovien tiivistys. Ilmeisesti sisäpuolen pellissä olevat aukot on tukittu jollain solukumin tapaisella muotoon prässätyllä levyllä? Tämä tuskin on kovinkaan jämäkkä joten vaikuttanee bassotoistoon. Onko kukaan kokeillut korvata/tukevoittaa tätä levyä jollain muulla materiaalilla? Vai onko edes tarvetta?

Noissa kalleemmisa 9/10-kaiuttimien paketeissa lienee diskantit myös takaovissa. Löytyisiköhän jostain irtonaisena nuo pelkät takaovien diskanttien ritilät? Ja onnistuukohan niiden asennus helposti ovipahviin jossa ei ko. paikkoja ole? Mitään yleismallisia diskantin upotuskehyksiä ei taida tuonne siististi saada kun ei ovipahvissa ole riittävän suurta tasaista pintaa.

Tulipas paljon tekstiä, mutta jos joltain löytyy edes jotain hyviä arvailuja aiheisiin niin paljon kiitoksia etukäteen :)
Ford Focus Titanium Wagon 1.0 Ecoboost -15
Kuva
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Audioversiot ovat sekä soittimen, että kaiuttimien ja kaiuttimien määrän osalta eroavia. Aktiivista kaiuttimien erottelua/jakoa ei ole, vaan perusjaot ovat passiivisesti toteutettuja. "Aktiivisesti" voidaan käyttää parempien versioiden signaalin muokkaustoimintoa. Vaihtamalla korkeamman numeroisen version vaihtuu laatutaso ylöspäin. Ford käyttänee edelleen ns. parempina kaiuttimina Pioneerin kaiuttimia, vaikka soittimen paraneminen johtaa Sonyyn.
Sonyn soittimeen voidaan liittää huomattavasti äänimaailmaa parantava Helixin DSP-vahvistin, johon saa liitettyä mm. Helixin tekemän varapyörätilaan räätälöidyn refleksiviritteisen kaksoissubwooferin.
Etuovet kannattaa avata, vaihtaa paremmat kaiuttimet ja jakosuotimet; samalla ovet kannattaa vaimentaa liimaamalla vaimennuslevyä keskeisesti ulkopellin sisäpuolelle vähintään 0,5 neliömetriä. Ja sisäpuolen ovipellin reiät kannattaa tukkia esimerkiksi alumiinipellistä muotoleikatuilla pellinpaloilla, jotka liimataan tuolla samaisella vaimennuslevyllä ( on liimapintaista ).
Takaovien kaiuttimet ovat merkitykselliset lähinnä tuottamaan tilantuntua äänimaailmaan.
Tarvittaessa kerron lisää.
Torque Vectoring Control
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja KajS »

Hyvät neuvot JF, niinkuin aina sulta, mutta...

On se kumma, ettei vuonna 2015 saa kaupasta edes tyydyttävästi soivaa autoa (tietty soundin laatu on kuuntelijan korvassa). Muttaettä purkaa uusi auto ja aloittaa alusta. Tuntuu hölmöltä. Tosin, laitoin kolme neliöö akustiikkamattoa '86 dodgevaniin ja siellä disko sen kun parani... ja varsinkin se rockandroll.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

KajS kirjoitti:Hyvät neuvot JF, niinkuin aina sulta, mutta...

On se kumma, ettei vuonna 2015 saa kaupasta edes tyydyttävästi soivaa autoa (tietty soundin laatu on kuuntelijan korvassa). Muttaettä purkaa uusi auto ja aloittaa alusta. Tuntuu hölmöltä. Tosin, laitoin kolme neliöö akustiikkamattoa '86 dodgevaniin ja siellä disko sen kun parani... ja varsinkin se rockandroll.
Saa toki kaupasta tyydyttävästi, jopa hyvin soivan Focuksen, mutta pitää valita siitä ostoslistasta Sony-Audio ja sekin vielä sellaisena, että ovat nuo paremmat kaiuttimet mukana. Ei tarvitse purkaa autoa, ellei halua ( -> pitää myös osata tehdä! ) jotain ekstraa.
Kaikki maksaa, niin valmiiksi paremman valinta, kuin sen paremmaksi tekeminenkin.
Näinhän se menee myös muussakin varustelussa.
Torque Vectoring Control
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja KajS »

Noinhan se on. Rahalla ja taidolla saa enemmän kuin ilman kumpaakaan. Ihan lievää offtopikkia, mutta hämmästyttää, että se '13 focuksen basicradio on radiona huonompi kuin '05 mondeon visteon. Mondeossa on kyllä parempi (?), siis pidempi piiska kuin se vakio. Mutta radion kanssa on hyvä tehdä kuuluvuustestejä esim. ruåzinkielisellä radio xtremillä: focus rätisee ja hukkaa signaalin missä mondeo vielä soittaa "pampaspoppia". Uudempi ei aina ole ekvivalentti paremman kanssa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Sandux
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Huhti 2015 18:55

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja Sandux »

Onko 6kaiuttimen järjestelmässä etukaiuttimina 8ohm skobet? Kun noista keskiäänen liittimistä on haarotettu diskanteille johdot, niin onko sillon kokonaiskuorma 4ohm? Eli uskallanko laittaa tonne normaali 4ohmin erillissarjan?
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Jos soitin säilyy alkuperäisenä, niin asenna alkuperäiseen kaiutinlinjaan jakosuodin ( sinne oven sisälle niin, että kosteus ei pääse haittaamaan! ), josta sitten sen suotimen kytkentäohjeen mukaan asennus midbassolle ja diskantille. Eli alkuperäistä kaiutinkaapelia hyödyntäen ( siihen alkuperäiseen kaapeliin) jakosuodin kiinni - ja napaisuus oikein. Sitten nuo kaiutinliitännät myös napaisuudeltaan oikein. Sama kummallekin puolelle.
Soittimelle on sopiva 4 ohmin kuorma.
Jos asennat tehokkaamman järjestelmän erillisillä vahvistimilla, niin asenna myös paremmat ( OFC-kuparisäikeiset ), n. 1,5 (-2,5 ) neliömillimetriset kaiutinkaapelit alkuperäisten tilalle.
Torque Vectoring Control
Sandux
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Huhti 2015 18:55

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja Sandux »

JohnFinn kirjoitti:Jos soitin säilyy alkuperäisenä, niin asenna alkuperäiseen kaiutinlinjaan jakosuodin ( sinne oven sisälle niin, että kosteus ei pääse haittaamaan! ), josta sitten sen suotimen kytkentäohjeen mukaan asennus midbassolle ja diskantille. Eli alkuperäistä kaiutinkaapelia hyödyntäen ( siihen alkuperäiseen kaapeliin) jakosuodin kiinni - ja napaisuus oikein. Sitten nuo kaiutinliitännät myös napaisuudeltaan oikein. Sama kummallekin puolelle.
Soittimelle on sopiva 4 ohmin kuorma.
Jos asennat tehokkaamman järjestelmän erillisillä vahvistimilla, niin asenna myös paremmat ( OFC-kuparisäikeiset ), n. 1,5 (-2,5 ) neliömillimetriset kaiutinkaapelit alkuperäisten tilalle.
Joo, erillissarjan asennus itsessään on tuttu asia, tarkotus on alkuperäsellä soittimella noita soittaa, etukaiutin linjoista on otettu signaali linjamuuntimen kautta vahvistimille (subbaria varten) kuinka paljon kyseinen toimenpide rasittaa orkkis soitinta? Mikään muu tässä ei mietitytä kun se, että onnistunko näillä toimenpiteillä polttamaan päätteen?
Andyks
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Maalis 2015 23:04

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja Andyks »

Tuota Ameriikan ja Englannin foorumia kun olen lueskellut niin en ole kuullut tuosta kalleimmasta 10-kaiuttimen "Sony-setistä" kuin haukkuja. Ilmeisesti tuon kalleimmankaan setin laatu ei riitä edes perustason hifistille ja saa vielä lisäksi riesakseen vahvistimeen sisäänrakennetun aktiivisen jakosuodatuksen kiinteillä taajuuksilla. Eli parempien kaiuttimienkin vaihto on hyvin hankalaa, koska jakotaajuus pysyy samana kuin ennen (=vääränä uusille kaiuttimille).

Nyt kun on tullut omaa kuunneltua kohta kuukausi niin alkaa tuon perus "Audio 3" paketin äänikin kuulostamaan ihan kohtuulliselta. Selvästi parempi ainakin kuin edellisen auton vakiosetti (Volvo V70 -08 Momentum, "Performance"-audiolla neljällä kaiuttimella.)
Jokatapauksessa on tarkoitus omaan päivittää erillissarja eteen (Rainbow SL-C6.2) ja äänieristää ovia ainakin osittain. Mutta kun ulkosalla joudun puuhastelemaan niin nämä projektit saavat vielä odottaa vähän parempia kelejä...

Osaiskos muuten joku kertoa mitkä korotusrenkaat tähän sopisi suoraan etuoviin? En oikein ole mistään löytänyt taulukoita tms.
Ford Focus Titanium Wagon 1.0 Ecoboost -15
Kuva
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Linjamuuntimelle menevä soittimen signaali ( =etukaiuttimien kaapeleilta otettu ) ei rasita soitinta rikki. Parasta linjamuunnintyyppiä edustaa Helix AAC (Active Analog Converter). Tähän kannattaa tutustua http://www.audiotec-fischer.com - tai vaikka googlettamalla.
Subwooferillehan tulee oma erillinen pääte ja se ei radiota rasita; tämän sw-päätteen toiminta ohjautuu tuon Helix AAC:n yhteydessä automaattisesti alkuperäissoittimen käytön yhteydessä.

10-kaiuttimisen Sony-Audion hankinta on turha juttu ja tämä audiokonsepti onkin uusimmassa Focuksen versiossa myös päivitetty. Ensinnäkin sen arsenaalin subwoofer on torso ja toiseksi kojetaulun päällä oleva keskikaiutin (joka nyt on poissa) on aivan turha juttu, joka huonontaa stereokuvaa ja ääniavaruutta. 6-kaiuttiminen on paras lähtökohta, jossa uusitaan etukaiuttimet ja lisätään subwoofer; tässä ei ole säätörajoituksia sisäisissä rakenteissa. Kiinteät taajuudet eivät ole muuten mitään aktiivisia taajuuksia - aktiivisethan ( jaot, aikaviiveet, tasot,...) ovat säädettäviä. ;)

Minulla on muuten tuolla myyntipalstalla tarjolla se paras mahdollinen äänenparannuskonsti (kokonaisratkaisuna) Sony-Audion yhteyteen: Audiotec-Fischerin Focukseen räätälöimä aikaviivesäädöt ja aktiiviset jaot mahdollistava Plug & Play- DSP-vahvistin ja subwoofer.

En suosittele hifikäyttöön mitään vakiomuovirinkuloita "korotusrenkaiksi", vaan korotusrenkaat ovat joko metallista sorvattuja tai halvempina versioina filmi-/vesivanerista tehtyjä rinkuloita. MDF- tai lastulevyrenkaat tuhoutuvat aikaa myöten kosteuden vaikutuksesta, ellei niitä ole kyllästetty vaikkapa 2-k hartsilla. Ovet kannatta tehdä huolella.
Torque Vectoring Control
Sandux
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Huhti 2015 18:55

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja Sandux »

Nyt on hertzin erkkasarja saatu kiinni ja vähän vaimennusta myös askarreltu oviin, ääni selkiytyi huomattavasti ja basson toistoon tuli kaivattua tarkkuutta, suurin homma tuossa oli paikan löytäminen, lopulta se löytyi oven taka-alareunasta, se ei kylläkään mennyt ihan "bolt on" kuten monella muulla foorumilla on mainittu (ulkomaisilla) vaan ovimuovista joutui sahaamaan semmosta tukimuovipalaa hiukan pois jotta se jakosuodin sinne mahtui.
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Terve kaikille!

Ensimmäinen postaus foorumille.. Tuli hommattua tuommoinen 2015 mallin Focus 1.5 ecoboost Titanium jossa on ilmeisesti tuo audio3 paketti (8" näyttö + 6kaiutinta). Itse soitin ja käyttöliittymä on ihan jees. Bluetooth toimii nätisti jne, mutta kaiuttimien äänenlaatu on tosiaan aika huono tai no onhan se ihan selkeä, mutta midbassotoisto on todella olematonta.

Osaako joku kertoa, että uskaltaisiko sinne etuoviin laittaa 6,5" erillissarjan 2ohmin puhekeloilla? Vai pitäytyäkkö varmuuden vuoksi 4ohmin keloissa.. Ja minkä kokoiset diskantit sinne orkkispaikoille mahttuu?
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
NakkeN
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Helmi 2015 16:33

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

Omasta projektista kerrontaa / kokemuksia / tulevia suunnitelmia. Pohjana 6 kaiuttimen setti (2011 1.6 ecoboost ja siinä joku vakiota parempi audiopaketti) jota lähdin parantelemaan autokuumeen poistamiseksi. Päivittelen tänne sitä mukaa kun projekti etenee. Tavoitteena uusi 2DIN-soitin, etukaiuttimet, subbari ja ehkäpä vielä takakaiuttimet ja vahvari neljään kanavaan. Tavoite päästä mahdollisimman pienellä rakentamisella, eli valmissettejä suositaan. Jos joku kaipaa tarkempia purkuohjeita niin kysymystä vain. Ulkomaan foorumeilla hyvin kuvia ja ohjeita tarjolla niin en kaikkia vaiheita viitsi laittaa.

Ensimmäisenä lähti etukaiuttimet ja diskantti vaihtoon. Sarjaksi valikoitui http://www.hertzaudiovideo.com/car-audi ... esk165l_5/ Hertzin Hertz ESK165L.5, jonka ilmeisesti pitäisi mennä myös vähän alemmas kuin normi erillissettien(?). Pärjää siis ilman subia hyvin. Soivat myös ok vakiomankan kanssa, ja tarvittaessa kestävät myös vahvistinta. Vaikka pieni vahvistin saattaa jossain välissä tulla mukaan, en lähtenyt valmiita kaapeleita vaihtamaan.

Diskantit oli helppo vaihtaa, vaikka jo kuumaliimailuun varauduin. Pari klippiä irti karmin puolelta ja koko pakka lähtee mukaan. Johdot pikaliittimellä irti. Vanhat diskantit lähti nätisti irti ja uudet meni suoraan paikoilleen! Helppo alku. Varovainen saa olla, ulkomaan foorumeilla porukka noita kiinnikkeitä katkonut.
Kuva
Kuva

Seuraavaksi ovipahvien irroitus. Tarvittavat työkalut Torx T25(?) ja jokin piikki + itse käytin fillarin muovista renkaidenvaihtotyökalua kun varsinaisia paneelinirroituskaluja ole. Olisiko viisi torxia ollut irrotetavien paneelien alla piilossa (yhdet ikkunanappien alla, siellä myös yksi liitin), ja sitten alhaalta alkaen repi kiinnikkeet irti. Lopuksi liitimet (pienempi lähtee vetämällä vain, hetken sitä ihmettelin) ja kahva irti (klipeillä). Helppo homma. Seuraavaksi johdotus, signaali alkuperäisen midbasson linjasta jakosuotimeen ja sieltä sitten midbassoon ja diskanttiin. Äänieristystä piti kanssa laitella midbasson taakse, mutta oli niin likainen että jäi sopivien puhdistusaineiden puuttuessa tekemättä. Vanha midbasso on kolmella samalla torxilla kuin kaikki muutkin, mutta Huom! Yksi ruuveista on eri kierteillä kuin muut.

Sitten soviterengas ja uudet kaiuttimet kiinni. HUOM! Fordilta saa soviterenkaat, jonka mukana tulee alkuperäiseen linjaan adapteri mukana! Osanumero 1 729 724 ja hinta 18,20e. Alkuperäisessä linjassa on kaksi mustaa johtoa, joten niistä hankala päätellä napaisuus. Testasin vielä adapterin kanssa napaisuuden ja pakka kasaan. Väliin vähän fylliä telttapatjasta kun muutakaan ei ollut käsillä.
Kuva

Ovipahvissa olikin sitten pikkupuuha, kun tuon jakosuotimen kohdalla oli tuollaiset muovitötteröt. Sahasin pois kun en käyttöäkään keksinyt. Pahvi paikoilleen ja ruuvit ja osat kiinni.
Kuva

Seuraavaksi mankan vaihto ja subin virittelyä. Vahvistimen maalle pitäisi keksiä takaa jokin max. M6 pultti, ideoita?
Viimeksi muokannut NakkeN, 21 Maalis 2017 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NakkeN
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Helmi 2015 16:33

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

Vaikka ei liitykään suoraan kaiuttimiin, niin otetaan väliin soittimen asennus. Asennuksessa käytin Connects2:n kehystä ja johtosarjaa. Melkein kaiken sain toimimaan, mutta rattiohjaimet on kateissa. Valmistajalle meni kysymystä, kun ei oikein mikään kytkentäjärjestys näyttänyt auttavan. Myös auton oma usb ja aux hävisi, mutta menköön. Auxin vedin hanskalokeroon ja usbi tulee toista kautta. Tärkein kuitenkin toimii, eli tutkat tulee edelleen näytölle (ääni ei enää kaiuttimista vaan erillisestä boksista). Myös lämpötilansäädöt ja kello näkyy. Vielä jäljellä kunnollinen usb:n ja mikrofonin johtojen virittely. Mikki alkuperäiseen paikkaan, jos vain saa mahtumaan.

Asennus meni aika lailla heittämällä. Hetken sai ruuvailla kiinnikkeitä ennen kuin löytyi oikea kohta, mutta muuten kaikki meni plug 'n play. Alkuperäisestä soittimesta pitää ottaa ilmastoinnin kanavat irti, mutta muuten on aika suoraviivaista hommaa.

Vaikka pari ominaisuutta katosi, niin mankka korvaa. Soittimeksi tuli Pioneerin AVH-X390BT, jonka ominaisuudet riittävät hetkeksi. Androidista saa suoraan Appradion toimimaan, ja sen myötä sitten navigaattorit, nettiradiot yms. joiden ohjaus kosketusnäytöltä. Lämpötilakin tulee netin kautta, joten +-0.
Kuva

EDIT: Kyllähän se ulkolämpötila toimii, kun on eri näytössä. Tuli myös testattua pysäköintiapu, joka näytti lähtevän nätisti päälle (tosin en tiedä käyttääkö tuota kukaan...)
Viimeksi muokannut NakkeN, 30 Joulu 2017 23:31. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
larna
Viestit: 155
Liittynyt: 12 Tammi 2017 21:34

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja larna »

Kiitokset hienosta postauksesta. Tälläistä olen suomipalstalle odottanutkin.
Jos ja kun saan oman Focuksen tilaukseen, niin tuo kaiutin vaihto ainakin edessä. Vaikutti aika simppeliltä.
Hienoa kun löysit noi sovite osat ja vielä Fordin koodilla!

Ulkomaalaisilla sivuila oli myös suositeltu Infinity Reference 6500CX settiä. Hintaluokka 100 Eur myöskin.
NakkeN
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Helmi 2015 16:33

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

Kiitos kommentista! Tämän tyyppinen oli itselläkin haussa, joten kun ei sellaista löytynyt, niin tehdään sitten. Kokemusta näistä rakenteluista ei juurikaan ole, joten toivottavasti näistä joku muukin hyötyy, kun itse käynyt tuskan läpi. Lisäsin tuohon ensimmäiseen postaukseen, että auto tosiaan 2011 mallin 1.6 ecoboost. Mk3.5 mallin eroista en osaa sanoa. Ja kun tuon subbarin virtapiuhan vetelin valmiiksi, niin konehuoneessa on ainakin ulkomaan foorumien kuviin verrattuna aika paljon vähemmän tilaa...olisiko siellä sitten litrasta ecoboostia tms.

Jatkan päivitystä kun seuraava asennus valmistuu, nelikanavaista Pioneerin "leluvahvistinta" yritin tuonne mankan alle sovitella (saman tyyppinen kuin Alpine KTP-445U jota ulkomaan foorumeissa asenneltu), mutta ei kyllä mene millään. Vakiosoittimen kanssa saattaisi onnistua, mutta pitää tuo sitten vaikka hanskalokeroon tai johonkin muuhin koloon pistää. Toki olisi kannattanut tuo testata ennen kuin vedin subin vahvistimen virtapiuhan, olisi samalla hanskalokeron irroituksella mennyt.
NakkeN
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Helmi 2015 16:33

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

Tänään jatkui virittely ja tutkiminen. Virran saanti vahvistimelle tuntuu aiheuttavan vähän haasteita (johdon vetämisen lisäksi). Positiivisen akkukengän kiristystä katselin ensin helppona paikkana, mutta siinä näyttäisikin pultinpää olevan lyöty kasaan niin, että mutteri ei siitä tule läpi. Toinen paikka näyttäisi olevan akkukaapelin toisessa päässä, mutta en sitä vielä niin tarkkaan ehtinyt tutkimaan. Toki, pultin sahaus ja viilaus toiminee, mutta siihen en mielellään lähtisi. Väkisin en uskalla lähteä mutteria vääntämään pois, näyttäisi tuo olevan tuollainen harvinaisempi t-mallinen pultti, jota varmasti saakin etsiä jos menee jumiin / poikki. Jos joku tähän on keksinyt ratkaisun, niin apu kelpaa.

Jos ei pelkkiä kysymyksiä, niin vähän toteutustakin. Purin mankan kun rattiadapterifirman kaveri kyseli näytön mallia vianselvitykseen, ja samalla tutkin läpivientejä "leluvahvistimelle". Ja löytyihän ne, suoraan mankan takaa hanskalokeroon. Malli siis Pioneerin GM-D1004 http://www.pioneer-car.eu/eur/products/gm-d1004, joka varmasti puritanistien mielestä ei riitä mihinkään (ainakaan samasta virtalähteestä). Tuo on kuitenkin täysin plug 'n play, eli lyödään ISO-liittimien väliin ja samasta se ottaa myös herätteen ja virran itselleen. Vahvari meni nätisti hanskalokeroon, ja on vielä kiinnittämättä kun ajattelin hieman seurailla kuinka kuumana käy. Joko ylös ohjekirjan paikalle, tai sitten jollain tarranauhalla tms. paikoilleen.
Kuva

EDIT 19.7.2017: Noin tuo sitten lopulta tuli, kävi aika lämpöisenä niin uhrasin manuaalin paikan, kun sai näppärästi ylös kiinni.
Kuva

Myös hands free mikki tuli vedettyä hieman järkevämpään paikkaan. En oikein keksinyt miten alkuperäisen paikan kuoret irtoavat, niin jääköön tuohon toistaiseksi. Veto oli helppo, musta karmimuovi /tiiviste lähti helposti karmeista vetämällä, ja loppumatka väliin työntäen. EDIT: Tuota A-pilarin muovia ei kannata repiä irti, siellä on osia jotka pitää vaihtaa irrottaessa.
Kuva

Lopuksi vielä kuva mankasta ilman framea. Järjestelin hieman johtoja, ja tilaahan tuolla on vaikka kuinka. Liittimet ja johdot mahtuvat hyvin taakse ja alle, joten ilmakin tuossa päässee kiertämään ihan ok.
Kuva
Viimeksi muokannut NakkeN, 19 Heinä 2017 20:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NakkeN
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Helmi 2015 16:33

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

Tänään tuli puuhattua melkeinpä työpäivän verran projektin parissa. Rattisäädöt ei edelleenkään toimi, ja valmistajan mukaan ohjausboksi on rikki. Vähän epäilyttää, koska kaikki muu sen läpi menevä toimii (tutkat / näyttö) ja ohjaus toimi edellisestä autosta pois ottaessa. Tuossa audio kolmosessa (premium audio?) on myös kytkentäkaavion mukaan erilaiset signaalit kuin basic mallissa, joten sekin voi vaikuttaa. Auton ollessa virrattomana hävisi päivämäärä näytöstä, joten tuli samalla testattua alkuperäisillä osilla etten ole sulaketta polttanut tms. asentaessa. Ei ollut, napit toimi ok ja päivän sai asetettua kohdilleen. Ollaan sitten ilman.

Radion osalta on myös hieman häirinnyt huonontunut signaali. Alkuperäisen mankan takana on kaksi Fakra-liitintä, jotka ovat hieman erilaiset, eli ei saa laitettua ristiin. Mistään ei oikein tahdo löytyä tietoa että mitä ne on. Mustaan meni johtosetin mukana tullut standardi-Fakra kiinni, mutta siinä oli aika huono signaali. Purin liittimen, ja laitoin valkoiseen kiinni. Radio parani, mutta edelleen huonompi kuin alkuperäisen mankan kanssa. Kävin sitten Motonetista hakemassa 2xFakra -> DIN piuhan (Volvoille tarkoitettu), purin liittimen kun ei alkuperäiset siihen suoraan sovi ja laitoin molemmat kiinni. Edelleen hieman huonompi kuin alkuperäinen. Kytkentäkaavion mukaan pitäisi mennä myös virtaa antennille, liekkö se sitten kytkemättä johtosetissa tai jotain muuta.
Viimeksi muokannut NakkeN, 25 Maalis 2017 22:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NakkeN
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Helmi 2015 16:33

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

Case Subbari. Tämä ei sitten ollutkaan ihan plug 'n play, vaikka mitään massiivisen haastavaa ei vastaan tullutkaan. Aikaa kului vain aika paljon pähkäilyyn, itse tekeminen menisi toisella kertaa huomattavasti nopeammin.

Virta
Tämä luonnollisesti akusta suoraan. Maan irroitus kävi helposti, vaikka negatiivinen onkin ulottumattomissa piilossa. Sieltä tulee piuha runkoon, kuskin puolelle. Siitä helppo irroittaa. Kuten aiemmin mainitsin, akkukengän pultin kierteet ainakin minulla oli lyöty kasaan, jotta mutteria ei saisi siitä kokonaan pois. En uskaltanut lähteä väkisin vääntämään mutteria pois, joten kierrepakalla pyörittelin pultin toimivaksi (M6 1.0). Siihen sai sitten rengasliittimen hyvin kiinni.
Kuva

Hytistä konehuoneeseen joutuikin vähän painimaan, vaikka ohjeet oli helpot. Ensiksi hanskalokero irti. Se meni helposti (kunhan löytää ne pari vikaa ruuvia sieltä takaa boksin alta), mutta en keksinyt pikaisesti miten USBin liitin irtoaa. Jätin kiinni kun mahtui tekemään työt muutenkin. Hanskalokeron takana on isohko läpivientikumi, josta menee öbaut kaikki sisälle tulevat sähköt. Tilaa on silti hyvin. Läpivientikumi on aika pirun kovaa materiaalia, sai mattoveistä työntää ihan kunnolla, että pääsi läpi. Sitten ruuvarilla vähän venytin ja lopuksi työnsin virtakaapelin sisäkautta ulos. Tuossa käytin apuna pientä ruuvaria, jolla työnsin ensin ohuemman kaapelin siitä läpi, ja sillä sitten vedin varsinaisen johdon. Sen verran pieni tuli omasta reiästä, että pelkkää virtakaapeliä ei olisi saanut siitä läpi työntämällä. Jonkin aikaa tuossa meni, kun en heti tajunnut käyttää vain brutaalia voimaa. Kunhan kelit vähän lämpenee, niin ajattelin vielä silikonitiivistettä tuohon laittaa ympärille tiivistämään. Konehuoneen puolella johdon sai aluksi menemään kiinnikkeitä pitkin nippusiteillä akulle päin. Sitten ei enää kädet mahtuneet. Ulkomaan foorumeilla ovat laittaneet sulakeboksia akun vasemmalle puolelle (konetta katsoessa), mutta minulla ainakin ties mitä putkia siinä. Ehkei ihan paras ratkaisu, että molemmat johdot menevät vierekkäin, mutta toista kautta olisi pitänyt vetää virta maajohtoa sivuuttaen ja se ei oikein kiinnostanut. Pitää tuo paikka vielä miettiä paremmalla ajalla.
Kuva
Kuva

Maa
Tähän löytyykin paikkoja jonkin verran. Ensiksi mietin varapyöräkotelon stryroksisäilytysratkaisun alla olevaa metallikannaketta, missä olisi valmiiksi ollut kahdet M6 kierteet pultille (toiseen tulee styroksipalan kiinnitys). Tällöin ajatuksena oli myös laittaa vahvistin tuonne piiloon, mutta sitten olisi pitänyt alkaa puukottamaan osia irti. Katsotaan jos jostain purkupaikasta saisi uuden säilytysratkaisun edullisesti, sitä voisi sitten runnoa. Toinen valmis maa löytyi oikean takavalon takaa. Siellä oli myös yksi käyttämätön liitin, liekkö tehdassubbarille tarkoitettu. Se oli kuitenkin aika ohkaisen näköinen, joten päätin laittaa takaistuinten kiinnitysrautaan kiinni oikealle puolelle. C-pilarista piti vähän raottaa yhtä paneelia (yksi T25 Torx kannen alla), ja sitten koko kontin sivun muovi irti (2 T25 torxia, loput repimällä). Muista että siellä on myös valon liitin, se irti. Sitten pääsee käsiksi tuohon pulttiin. Hionta, piuha + pultti ja maan vastusmittaus (tarkastetaan että varmasti on maassa) jonka katsoin siitä valon takaa olevasta maasta. Lopuksi laitoin korjauslakkaa päälle kun ei mitään muuta järkevää ruosteenestäjää ollut käsillä. Johto tulee tuolta nätisti, ja menee huomaamattomasti pyöränkotelon ja takaistuimen välissä.
Kuva
Kuva

Johdot konttiin
Virrat vedin oikeaa puolta, ja audio + heräte meni kuskin puolta. Molemmat menee samalla tyylillä. Hetken joutuu ehkä miettimään miten saa kuskin puolelta johdot ulos mankasta (virta on helppo kun tulee suoraan hankalokeron alle), itse pistin ensin ratin alle "välitilaan"), ja sieltä sitten eteenpäin. Musta kumitiiviste lähtee ihan vain vetämällä pois, ja sitten astinlevy lähtee vetämällä pois. Alla kuvassa musta johto tulee jo tuolta ylempää sisällä, se on helppo sinne pujottaa väliin ilman minkään irroittamista. Kaapelin saa kulkemaan nätisi kourussa koko matkan, muista että se kouru on "sisäpuolella" alla, ei tuossa missä kuvassa menee.
Kuva
B-pilarin läpi pääsee helposti paneelia hieman raottamalla (alhaalta pari klippiä vaan työntämällä pois) ja sitten työntää johdon vain takaovelle. Hirveästi ei kannattane repiä, taitaa sivutyynyjä olla tuossa.
Kuva
Takaovella taas musta kumitiiviste pois, ja johtoa eteenpäin. Kuva on huono, mutta ainakaan itse en tuota "lokerikkomuovia" ottanut ollenkaan irti. Ruuvarilla sain vähän raotettua jotta sai kaapelin helposti tarpeeksi sisälle. Tuon "lokerikkomuovin" kulmasta pääsee suoraan turvavyön kohdalta ulos, ja samasta kohdasta konttiin. Missään penkin asennossa ei kaapeli pääse painautumaan. Itse vedin vielä pelkääjänpuolelta vahvarin säätimen johdon B-pilarille, ja penkin kohdalta penkin ali kyynärnojalle. Vielä pohdinnassa miten vedän sen sisälle / miten kiinnitys siellä.
Kuva

Vahvistin / subbari
Ylempänä olikin jo kommentti alkuperäisestä suunnitelmasta laittaa vahvari kannen alle, mutta se ehkä myöhemmin. Plan B oli laittaa selkänojaan, mutta eipä ollut poraa käsillä kun metallia takaseinä. Päädyin tylsään ratkaisuun laittaa vahvari vain kontin pohjalle, ja pikainen kiinnitys ruuvilla. Vahvistimeksi tuli JL Audio JX250/1 monovahvari. Subbaria mietin pitkään, isoa / pientä / aktiivista / passiivista / suljettua / refleksiä. Tällä kertaa mitat voitti, eli en halunnut koko tilaa uhrata. 10" JL Audio CS110-WXv2 menee pystyyn nostettuna lähes täydellisesti tuohon, viemättä liikaa neliöitä pohjalta. Johdot vielä laittamatta kunnolla, kun piti kaljaakin ehtiä juomaan. Kotelon kiinnitys jäänee noin, tuntui ihan tukevalta.
Kuva

EDIT: 19.7.2017 Nykytilanne kun paikat siistimmät. Käytössä ei tuosta ole ollut merkittävää tilahaittaa, jopa lapsivankkurit mahtuu samaan kyytiin.
Kuva
Viimeksi muokannut NakkeN, 19 Heinä 2017 20:57. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
NakkeN
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Helmi 2015 16:33

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

Joku kuitenkin miettii kustannuksia koko projektille, yhteensä meni noin 900e. Onko sitten järkeä vai ei, vaikea sanoa. Tonni menee varmaankin rikki jos taakse vielä vaihtaa kaiuttimet. Ainakin ääni parani huimasti, ja onhan noilla jotain jälleenmyyntiarvoakin. Kaikki alkuperäiset osat on edelleen ehjänä tallella, eli palautus onnistuu nopeasti jos uusi omistaja ei noita halua lunastaa itselleen. Muutenkin on tullut minimoitua kaikki rikkominen, eli mahdollisimman alkuperäisenä pidetty.
Viimeksi muokannut NakkeN, 02 Joulu 2017 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Zuhnu99
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Syys 2016 21:09

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja Zuhnu99 »

Focus mk3.5

Ei kyllä vakuuta alkuperäinen Sony 10 kailottimen lisävarusteaudiopaketti. Hyvällä äänimateriaalilla ääni on kohtuuvoimakkuudella jokseenkin kuunneltava. Jos on puutteellinen äänite, ei kyllä kauaa viitsi kuunnella. Äänen tasoa nostettaessa ääni kompressoituu, säröytyy ja muuttuu korvia riipiväksi puuroksi aika kohtuullisella äänenvoimakkuudella. On sen verran värittynyt soundimaailma, että vähänkään kovempaa ei viitsi kauaa kuunnella. Tosi rasittava soundi. Yksittäisen biisin voi vähän kovempaa kuunnella. Subbari ponneton eikä toista kovin alas. Ajoittain diskantissa huomaa positiivistä heleyttä. Pellit ym. saattavat toistua kohtuullisesti.

Autossa Sync 3.

Saako jollain uudella äänilähteellä alkuperäisen peruutuskameran, tutkat, ym. alkuperäistoiminnot toimimaan?
Soittimessa tuskin on linjalähtöjä???
Oliko tossa särögeneraattorissa aktiivijakoja vai ei?

Puukotan ehkä parin Elac 310.2 kotikaiuttimia. Hyllyyn jäänyt myös Peerlessin pienessä kotelossa toimiva sub. ja Alpinen 4-kanavainen analogivahvistin.

OIlisko linkkiä Focukseen sopivaan signaaliprosessoriin.
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Mulla Kugassa tuo 9 kanavainen "sony" (sync 3) ja ihan samat fiilikset kuin Zuhnulla, miten voi uudessa autossa olla näin järjettömän huono mankka? Ennen kuuntelin musiikkia autossa mielelläni, mutta nyt ei viitsi kuunnella edes yle puhetta kun äänimaailma on niin rasittava... Täytyypä laittaa herzin erillissarjat tilaukseen ennenkuin lähtee järki! Kiitos Nakke hyvistä vinkeistä, toivon, että Kugassa on about samat osat kuin focuksessakin!
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
j0n1j
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Elo 2017 13:27

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja j0n1j »

NakkeN kirjoitti:Vaikka ei liitykään suoraan kaiuttimiin, niin otetaan väliin soittimen asennus. Asennuksessa käytin Connects2:n kehystä ja johtosarjaa. Melkein kaiken sain toimimaan, mutta rattiohjaimet on kateissa. Valmistajalle meni kysymystä, kun ei oikein mikään kytkentäjärjestys näyttänyt auttavan. Myös auton oma usb ja aux, (EDIT: ei hävinnyt (sekä lämpötilannäyttö)) hävisi, mutta menköön. Auxin vedin hanskalokeroon ja usbi tulee toista kautta. Tärkein kuitenkin toimii, eli tutkat tulee edelleen näytölle (ääni ei enää kaiuttimista vaan erillisestä boksista). Myös lämpötilansäädöt ja kello näkyy. Vielä jäljellä kunnollinen usb:n ja mikrofonin johtojen virittely. Mikki alkuperäiseen paikkaan, jos vain saa mahtumaan.

Asennus meni aika lailla heittämällä. Hetken sai ruuvailla kiinnikkeitä ennen kuin löytyi oikea kohta, mutta muuten kaikki meni plug 'n play. Alkuperäisestä soittimesta pitää ottaa ilmastoinnin kanavat irti, mutta muuten on aika suoraviivaista hommaa.

Vaikka pari ominaisuutta katosi, niin mankka korvaa. Soittimeksi tuli Pioneerin AVH-X390BT, jonka ominaisuudet riittävät hetkeksi. Androidista saa suoraan Appradion toimimaan, ja sen myötä sitten navigaattorit, nettiradiot yms. joiden ohjaus kosketusnäytöltä. Lämpötilakin tulee netin kautta, joten +-0.
Kuva

EDIT: Kyllähän se ulkolämpötila toimii, kun on eri näytössä. Tuli myös testattua pysäköintiapu, joka näytti lähtevän nätisti päälle (tosin en tiedä käyttääkö tuota kukaan...)
Kiitos NakkeN hienoista asennuskuvista ym. Itsellä mietinnässä 2012 Titanium varusteilla olevaan Focucseen Pioneerin soittimen vaihto mutta hieman arveluttaa tuo johtosarjan tilaaminen. Mitä Connect2 -johtosarjaa käytit? Vaihtoehtoja näyttää olevan 3 kappaletta, ainakin basic- ja advanced display -näytöille :o :shock:

t. joni
NakkeN
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Helmi 2015 16:33

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja NakkeN »

Minulla on käsittääkseni tämä CTSFO008.2 setti (näin edellisen omistajan mukaan), tuossa on myös tuo kaiutin on paketoitu tuollaiseen omaan boksiin. Muissa on ilmeisesti vain kaiutinelementti sellaisenaan. Oliko sinulla mikä radioversio (oikealla numeronapit 1-6 vai kymmenen numeroa)?
j0n1j
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Elo 2017 13:27

Re: Focus mk3(.5) kaiuttimien päivitys

Viesti Kirjoittaja j0n1j »

Radio on sellainen 1-6 nappinen.
Jos näiden johtosarjojen kuvat ebayssa pitää lainkaan paikkaansa (CTKFD30-CTKFD31), niin siinä Advanced -versiossa on 1 johto/sarja enemmän :?
Eli ei varmaan pahasti mene pieleen jos ottaa sellaisen missä on kaikki mahdolliset piuhat ja jotakin jää vaan käyttämättä... :shock:

-joni
Vastaa Viestiin