Focus MK1 ikkunahissi rikki

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Focus MK1 ikkunahissi rikki

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Focus 1.6 -00 automaatti hatchback

Kävi mieletön zägä kun töistä lähtiessäni laitoin kuskin sähköikkunan kiinni, niin hetken jumitti ja sen jälkeen alkoi kuulua ikäänkuin muoviosien pyörimistä tyhjää. Ei suostunut lopulta ikkuna nousemaan puolta väliä ylemmäksi vaikka koitin kädellä vielä auttaa nousemaan. Sitten oli pakko mennä töihin halliin ja purkaa ovipanelit toivoen että jostain pienestä on kiinni. Todella huonosti näkee oven sisään pienehköistä aukoista jotka "hyörysulkuihin" jouduin puhkomaan kun ei oikein tahtoneet liimaukset antaa reunoilta periksi. Lopulta sain lasin vapautettua edes työkaverin kokemuksen avulla ja päätin sitten laittaa vain puukiilan oven sisälle, jolloin ikkuna pysyy tukevasti ylhäällä. Lopuksi vielä taputtelin lasia voimakkaasti että varmasti pysyy paikallaan tärinässä ja kokeilin puukiilaa vielä kevyesti kiskoa eri suuntiin... kyllä pysyy vaikka kuoppaan ajaisi.

Työkaveri varoitteli että entisessä duunissaan hintaskaala oli jotain 300e hintaan kokonainen ikkunahissi merkistä riippuen. Kun katsoin netistä, niin motonetistä löytyy focukseeni ikkunahissi 160e hintaan. "lasinnostin.com" löytyy 95e plus vielä kai reilu kymppi postikuluja kun pitää tilata Lahdesta Helsinkiin.

Mutta se suurin kysäri että kun vaikutti todella ahtaalta hommalta ja ei kunnolla näe juuri mihinkään ellei katkaisulaikalla tee hieman isommat ovireiät (ovipahvien taakse), niin onko paha homma aloittelijalle? Kun ei näe kunnolla ja oudot mekanismit minulle ylipäätänsä, niin hieman hirvittää koko homma. Joten kyselen kokemuksia minun ja muiden samanikäisten fordien ikkunahissien vaihdosta että onko ihan ok homma kuitenkin?

Ajattelin pitää autoa ehkä 5 vuotta vielä joten nimenomaan kuskin ikkuna olisi kiva saada auki vaikkei pelkääjää saisikaan (joka toimii kyllä). Reilu satkun kulut ei vuosiin nähden olisi kuitenkaan paha investointi. Toisaalta harvemmin tulee tilanteita että "pakko" saada ikkuna auki esim. parkkihalli lipun ottaminen ja autokaista mäkkärissä (voi mennä sisälle syömään tai hakemaan take away)... joten kiilatulla ikkunallakin kyllä pärjään periaatteessa.

Sitten sellainen kysymys että motonet ja lasinnostin firmat painottaa että pitää olla 2-napainen liitin moottorissa. En nähnyt edes kunnolla moottoria, joten onko minulla sellainen malli aika varmasti eli varaosa käy MINUN autooni?

Katso omaan autoosi mitä maksaa tuolla ikkunahissit. Muitakin mestoja voi minulle vinkata mistä kannattaa tilata. Päätän sitten tämän keskustelun perusteella että vaihdanko lähempänä kesää osat...

http://lasinnostin.com/category/9/ford
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus MK1 ikkunahissi rikki

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Todella yksinkertainen homma.Youtubella on hyviä videoita aiheesta esim. Ford Focus window regulator problems
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Focus MK1 ikkunahissi rikki

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 ikkunahissi rikki

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Kiitos mainiosta linkistä. Unohdin mainita että minulla on kaksiovinen focus (pidempi ovi) ja linkissä oli neliovinen, joten hisseissä kenties jotain eroja? Samoin linkin auto taisi olla 2003 ja kai joku uudempi versio (facelift)? Mutta kuitenkin mainiosti siitäkin saa tietoa ja varmasti youtubesta oikeilla hakusanoilla löytyy lisää myös minun autooni vastaava video. :)

Videon perusteella ei ihan mahdottomalta hommalta näytä. Enkö vain huomannut vai jotenkin videon ovessa oli kuitenkin alhaalla suht iso aukko vaikka omassa koitin tunnustella muovien läpi ja paksun irrotettavan vaahtomuovin takaa ei mielestäni minun ovimallissa ollut aukkoa. Meinaan että helpottaa huomattavasti jos minullakin olisi alhaalla suurehko aukko, jolloin näkee myös oikeasti paremmin oven sisäänkin.
Vastaa Viestiin