Sivu 1/1
Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)
Lähetetty: 14 Helmi 2015 13:38
Kirjoittaja Patrik28
Escortissa on jo pidemmän aikaa ollut tosi paha ongelma talviaikaan, mikäli kylmää Zetec-E konetta ei saa käyntiin ensimmäisellä kerralla. Kone kyllä käynnistyy hyvin ensimmäisen kerran (jos se on sammutettu lämpimänä) vaikka seisoisi pitkäänkin mutta jos se pääsee sammumaan pian startin jälkeen, sitä ei tahdo saada enää uudelleen käyntiin.
Akku on hyvä ja startti jaksaa pyörittää konetta mutta ei millään tahdo edes luvata käynnistyä. Välillä 1-2 pyttyä vähän yskäisee. Kun hetken on pyörittänyt starttia alkaa konetilassa haista lämmin starttimoottori. Sitten täytyy pitää tauko ja latailla akkua. Välillä tätä kiertoa pitää jatkaa useammin, kunnes kone pikkuhiljaa herää.
Kun koneen saa lopulta käyntiin, niin se käy kuin 2-3:lla pytyllä ja sammuu heti, jos ei paina vähän kaasua tyhjäkäynnillä. Tätä jatkuu kunnes lämpötilamittari alkaa värähtää (parin kilometrin ajon jälkeen).
Voiko tässä olla kyseessä ilmiö, että öljy (Ford FE 10w30) karkaa venttiilin nostimista? Vai pääseekö polttoainepumppu ilmaisemaan jotenkin tyhjää ja kestää kauan ennenkuin linja täyttyy polttoaineella?
Mistä voisi alkaa etsiä vikaa?
Jos laturia tai vara-akkua ei ole lähellä, kun kylmä kone sammuu, niin pulassa ollaan.
Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)
Lähetetty: 14 Helmi 2015 14:42
Kirjoittaja Xanthe_
Tekisin ihan ensin pyttyjen puristusmittaukset.
Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)
Lähetetty: 14 Helmi 2015 14:53
Kirjoittaja Patrik28
Vaikka kone käy muuten normaalisti (lämpimänä) ja päästöarvot ovat normaalit?
Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)
Lähetetty: 14 Helmi 2015 18:22
Kirjoittaja Aksu
Starttaaako se nopeemmin silloin kun ei lähde kunnolla käymään.
Pyörii kun tulpaton mopo silloin kun se öljynpaine venttiili kiukuttelee.
Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)
Lähetetty: 14 Helmi 2015 18:44
Kirjoittaja Patrik28
En sanoisi että startti pyörii nopeammin. Ehkä vähän muttei lähellekään kuin tulpaton mopo.
Kyllä tilanne vastaa enemmän sitä kuin olisi vetänyt tulpanjohdot irti.
Voisiko polttoainesyötössä olla jotain mikä ottaa nokkiinsa uusintastartissa? Sama tilanne kun vanhemmissa dieseleissä suodattimen vaihdon jälkeen joutuu sahata ilmat pois.
Päivitystä: Syypää taitaa olla vaan se, että moottori nokeaa tulpat:
http://tinyurl.com/ka6lxp4
Kuvassa vasemmalla kevyesti teräsharjattu tulppa.
Eli jos kone ei ehdi käydä tarpeeksi kauan ennen sammutusta, niin karstakaan ei ehdi poistua. Ehkä tämä on vain tyyppivika ja pitäisi varoa kylmäsammutuksia.
Onko muuten normaalia, että joissain tulpissa on ruosteen ruskea kaulus posliinissa ja osa ihan puhtaita:
http://tinyurl.com/qb2483w
Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)
Lähetetty: 16 Helmi 2015 13:36
Kirjoittaja Jaakko13
Kokeile uusia tulppia ja kato muutkin sähkö osat,ja sit kannattaa kattoo puristukset.
Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)
Lähetetty: 16 Helmi 2015 17:41
Kirjoittaja seppo1
Mittaa puristukset nimenomaan silloin, kun se ei tahdo uudelleen käynnistyä. Mullakin oli aikoinaan Zetek- escortti ja siinä todettiin tuon vastaavan ilmiön aiheuttajaksi pakopuolen venttiilinostajat, joista karkasi öljyt.
Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)
Lähetetty: 16 Helmi 2015 21:42
Kirjoittaja Patrik28
Eikös merkkitulppien vaihtoväli ole 60 tkm (nyt ajettu 38 tkm). Sama käynnistysongelma oli kyllä jo silloin kun tulpat olivat uudet, mutta lämpimänä kone käy ihan hyvin. Tulpanjohtoja en ole koskaan vaihtanut, enkä puolaa mutta 120 tkm ajetussa koneessa nämä näyttivät ehjiltä.
Täytyy hommata tuollainen puristusmittari. Vaihtoiko seppo1 uudet pakopuolen nostajat, ja vika korjaantui? Oliko nostajat hintavia?
Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)
Lähetetty: 17 Helmi 2015 17:21
Kirjoittaja seppo1
Patrik28 kirjoitti:Eikös merkkitulppien vaihtoväli ole 60 tkm (nyt ajettu 38 tkm). Sama käynnistysongelma oli kyllä jo silloin kun tulpat olivat uudet, mutta lämpimänä kone käy ihan hyvin. Tulpanjohtoja en ole koskaan vaihtanut, enkä puolaa mutta 120 tkm ajetussa koneessa nämä näyttivät ehjiltä.
Täytyy hommata tuollainen puristusmittari. Vaihtoiko seppo1 uudet pakopuolen nostajat, ja vika korjaantui? Oliko nostajat hintavia?
Kyllä vaihtoi (tai vaihdatti) pakopuolen nostajat. Työ tehtiin merkkikorjaamossa ja kyllähän ne siellä melko hinnakkaat oli. Summaa en muista, kun asiasta on jo niin monta vuotta. Kyllä nostajien vaihto helpotti käynnistystä. Sinulla nyt on niin vähän ajettu moottori, (minulla oli reippaasti yli 200 tuhatta ajettu) että ei ehkä vielä pitäisi olla nostajat lopussa. Mitäs jos vaihtaisit ne 5W-30 öljyt?