Sivu 1/1

Lohkolämmitin kiehuttaa (Oli: Onkos ihan normaalia?)

Lähetetty: 13 Tammi 2015 22:19
Kirjoittaja Foorttimiäs
Eli lohkolämmittimeen kun heittää Sierran niin heti muutaman sekunnin päästä rupeaa "porisemaan" eli siis niinkun nesteitä lämmittämään, mutta eikös tuo ole ihan normi setti? Sillä vaan kun ei meitin uuremmis autois vissiin rupia "porisemis" ääntä kuuluun vastuksen luota, mutta niin.. Elkää ny pilkakko kuha varmistan :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 13 Tammi 2015 22:20
Kirjoittaja Foorttimiäs
Ja siis kyseessä on vanhan mallin lohkolämppäri, en tiedä onko eroo pieneen vastuksella tms...

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 13 Tammi 2015 22:23
Kirjoittaja emax
Poriseminen tarkoittaa että sielä on oikeaoppinen ja hyvä lohkolämmitin, eikä vaan jotain paistinpannua lätkäisty johonki kohtaa konetta kuten nykyään monessa on.

Toisin sanoen ja tiivistettynä: On normaalia :thumbup:

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 13 Tammi 2015 22:46
Kirjoittaja Jogiin
Komppaan :thumbup:

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 14 Tammi 2015 09:35
Kirjoittaja tuomaz
aikoinaan -84 saabissa alkoi muutaman sekunnin päästä kytkemisestä aikamoinen kropina ja porina kuulumaan, silleen että sen ihan selkeesti kuuli. Joka kerta se lämpes, joten annan minäkin pisteet sille että noin sen pitää mennä.

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 14 Tammi 2015 10:36
Kirjoittaja duckworth
Samma här :thumbup: Porina kuulunu aina Sierran lohkolämppäristä since 2009 :)

Mikä muuten on se myytti, että tuollaista "vanhaa" lämppäriä ei voi pitää tunteja kytkettynä, koska se ei tee hyvää öljyille :shock: Tai siis näin huhuaa aiempi sukupolvi :roll:

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 14 Tammi 2015 11:42
Kirjoittaja ynjevi
Ei kai se pitkään lämmittäminen öljyille mitään tee, nehän kestää paljon kovempaa kuumuutta. Sellaista myyttiä muistelen, että vanhoissa (ja vanhanaikaisissa) koneissa öljy lämpimänä pikku hiljaa valuu pois laakereiden jne. väleistä. Käynnistyksessä ne sitten käyvät hetken kuivahkoina. Saattaisi pitää paikkansa, kun muistelee niitä wanhoja moottoreita, joissa öljynpaineen valokin sammui vasta ensimmäisen runsaamman kaasupolkimen polkaisusta (kuten laturin merkkivalokin).

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 15 Tammi 2015 02:24
Kirjoittaja Foorttimiäs
Joooo kuhan varmistin, mut kiitti kaikille vastaajille! :P Ja joo onhan nuo vanhat kunnon lämmittimiä, kuten nykyään on noita säteily paskojakin mistä ei mitään hyötyä ole...

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 15 Tammi 2015 14:08
Kirjoittaja JohnFinn
Foorttimiäs kirjoitti:Joooo kuhan varmistin, mut kiitti kaikille vastaajille! :P Ja joo onhan nuo vanhat kunnon lämmittimiä, kuten nykyään on noita säteily paskojakin mistä ei mitään hyötyä ole...
Ensinnäkin jos neste kuumenee paikallisesti - vaikka kiehuen - niin pakkasnesteen hapettumisenestoaineet ( inhibiitit ) tuhoutuvat. Siis nesteen käyttöikä lyhenee. Mikäli nestettä ei uusita, niin metalliosat syöpyvät.
Säteilylämmitin ei ole mikään huono juttu, koska silloin lämmitetään moottoriöljy notkeaksi ja heti käynnistyksen yhteydessä kiertäväksi ja voitelevaksi; erittäin tärkeä asia mm. turbo-moottorille. Useissa isoissa dieselmoottoreissa on sekä säteily- että vastuslämmittin ("lohkolämmitin").

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 15 Tammi 2015 17:27
Kirjoittaja KajS
duckworth kirjoitti: Mikä muuten on se myytti, että tuollaista "vanhaa" lämppäriä ei voi pitää tunteja kytkettynä, koska se ei tee hyvää öljyille :shock: Tai siis näin huhuaa aiempi sukupolvi :roll:
Kaiketi tuossa on jotain perää. Tosin tuntikausia lämmittämisestä hyötyy vain Fortum/Vattenfall/Savon Sähkö/Rosatom. Ei ne nykyöljyt nenäänsä ota, kestäähän ne kovia käyntilämpöjäkin.

Muttamutta, kyllä moottori, joka on ns. kunnossa, lähtee käyntiin ilman esilämmitystä. Päästöistä voitte sitten kinata. Minäkin ennen, vanhan säästäväisen kasvatuksen säestämänä, lohkolämmitin niin penteleesti. Sitten kun ne vastukset sano capslock sekä dodgesta että ooppelista, ihmettelin, että nämähän käynnistyy ilman sähköäkin. Hauskin kokemus on nykyinen Dodge: Carter BBD potkaisee SlantSixin käyntiin viikon seisonnan jälkeen, kunhan akussa on virtaa ja tankissa bensaa. Ja se kaasuttimen korjaussarja on yöpöydällä...Ja mä äänestän vihreitä.

Mutta kiitos JF:lle, emme enää puhu lohkolämmittimestä. Olen siis tietämättäni asennuttanut mondeoon vuonna '05 vastuslämmittimen, vaikka tilasin lohkolämmittimen. (Jota en käytä).

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 15 Tammi 2015 20:26
Kirjoittaja emax
JohnFinn kirjoitti: Ensinnäkin jos neste kuumenee paikallisesti - vaikka kiehuen - niin pakkasnesteen hapettumisenestoaineet ( inhibiitit ) tuhoutuvat. Siis nesteen käyttöikä lyhenee. Mikäli nestettä ei uusita, niin metalliosat syöpyvät.
Säteilylämmitin ei ole mikään huono juttu, koska silloin lämmitetään moottoriöljy notkeaksi ja heti käynnistyksen yhteydessä kiertäväksi ja voitelevaksi; erittäin tärkeä asia mm. turbo-moottorille. Useissa isoissa dieselmoottoreissa on sekä säteily- että vastuslämmittin ("lohkolämmitin").
Lohkolämmittimen lisänä hyvä varuste, mutta pelkästään se ei riitä. Moottori ja öljynlauhdutin jäähdyttää öljyn aika tehokkaasti alkupisteeseen jos nestettä ei ole lämmitetty. Nestelämmitin lämmittää henkilöauton kokoluokassa koko moottorin, jolloin myös öljy lämpee. Isoissa dieseleissä on usein yli 20litraa öljyä jota ei pelkkää nestettä lämmittämällä saada kohtuullisessa ajassa lämpimäksi.

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 15 Tammi 2015 20:36
Kirjoittaja Jheinonen
Kanssa vanhoja foordeja muistellen niin, kyllä se porina/kiehumisen ääni oli mukava ja tiesi että homma toimii. Nyt -01 focuksessa ei juurikaan huomaa eroa, onko tolpan päässä auto tai ei..välillä ahdistaa niin perkeleesti -20 pakkasessa ja toisinaan ei. Joskus oli sanonta että toi tolpan päässä roikottaminen kuivattaa tiivisteet, moottorin, öljyn viskot menee piloille..minä en niistä tiedä..

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 15 Tammi 2015 20:53
Kirjoittaja riesa-reising
Kukahan osais selittää, että miksi helvetissä tuo iS:än kytkin poljin löystyy kun konetta laulattaa korkeilla kierroksilla? vm.86 is sierra siis kyseessä..

Onko normaalia tai onko jollain muilla samanlaista toimintaa havaittavissa?

Re: Onkos ihan normaalia?

Lähetetty: 16 Tammi 2015 01:16
Kirjoittaja JohnFinn
KajS kirjoitti:[...Ja mä äänestän vihreitä.
Mutta kiitos JF:lle, emme enää puhu lohkolämmittimestä. Olen siis tietämättäni asennuttanut mondeoon vuonna '05 vastuslämmittimen, vaikka tilasin lohkolämmittimen. (Jota en käytä).
Sori KajS, jos pulssisi nousi. Yleisnimitys vastuslämmitin mm. koska vastuksilla lämmitetään niin lohkossa, vesiletkussa, kuin erillisissä haaroituskappaleissa ( muovinen jäähdytysnesteen "jakotukki" ) - kuten uudessa diesel-Focuksessa. Ko. lohkon ulkopuolella olevaan "jakotukkiin" asennetaan vastaavanlainen vastuslämmitin kuin perinteisesti lohkoon vesiprikan/-tulpan paikalle. Toimii hyvin.

Ja en äänestä vihreitä ( = hometta - tuhoaa aivot ), kuten en muuten yhtään nykyhallituksessakaan olevaa. :mrgreen:

Ja säteilylämmitin on ihan oikeasti ihan pätevä laite, jos on asennettu oikealla tavalla. Jäähdytysnestemäärä uusissa moottoreissa on aika pieni ja moottoriöljyn lämpimäksi saanti ( on tärkeä asia mm. ahtimelle ) lohkolämmittimellä edellyttää tosi pitkää lämmitystä. Lämpö nousee tunnetusti ylös; siirtyy tosin johtumalla muuallekin, mutta vaatii oman aikansa.

Re: Lohkolämmitin kiehuttaa (Oli: Onkos ihan normaalia?)

Lähetetty: 16 Tammi 2015 19:26
Kirjoittaja NiceMan
Itselläni on Calixsin termostaatilla varustettu 1000w lämmitin, ennen kuului "porina" mutta projektista jäi Water Wetteriä yli niin kaadoin loput mondeon paisariin jonka jälkeen ei ole porissu mutta lämpiää edelleen =)