Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
EDIT: vaihdettu parempi kuva ja kuvalinkki kuvaksi.
Paljonko muilla on moottorin normaali käyntilämpötila?
Omassa 1.8Tdci -08 Tdci Mondeossa ELM 327 ja OBD Auto Doctor:lla mitattuna 74-76 astetta. Vaihdoin uuden termostaatin ja edelleen näyttää samaa lämpötilaa, onneksi uudella temostaatilla sentään hävisi lämpöjen seilaaminen. Molemmat uusi ja vanha termari on 88 asteisia.
Lämpömittarin viisari on neulan verran vajaa asteikon keskiviivasta. Tein mittaristolle "instrument cluster self diagnose:n" ja tuolta valikkoja selatessa näyttää myös samaa lämpötilaa. Onkohan lämpöanturissa vikaa kun alhaiselle tuntuu tuo mitattu lukema?
Käyttääköhän ecu samaa lämpötila tietoa vai onko tuolla erillinen anturi mittarille ja eculle?
It's not so easy if you don't know what you are doing...
Lisää tyhmiä kysymyksiä ja hämmästelyä, jos vaikka jollain olisi samoja kokemuksia tai ajatuksia asiasta...
Onkohan muilla 1.8 tdci moottoreilla vastaavaa ominaisuutta moottorin lämmöissä? Webastolla lämmittäessä (ainakin lämpöisemmillä keleillä) lämpömittari nousee jonkin verran yli tuon 60 asteen. Heti käynnistyksen jälkeen lämmöt tippuu ensin alas josta ne sitten nousee pikkuhiljaa normaaliin. Sama tapahtuu myös esim vaikkapa kaupassa käydessä, ennen auton käynnistämistä lämmöt näyttää olevan suurinpiirtein normaalissa. Lämmöt käy käynnistyksen jälkeen reilusti alempana kunnes nousee hiljalleen normaaliin.
It's not so easy if you don't know what you are doing...
En ole tuota TEST-mandollisuutta muistanut, joten ei ole tullut kokeiltua sitä Eberöinnin jälkeen. Jos viisarimittaria katselee, ensin ajossa kone lämpiää viisarin mukaan 90 asteeseen. Jos sitten auto seisoo vaikkapa kolme minuuttia, niin se lämpö sen jälkeen liikkeelle lähtiessä putoaa jotain 70 asteen paikkeille. Siitä se taas kapuaa takaisin 90 asteeseen jonkin ajan kuluttua.
Kun TEST-seurannalla ajelee motaria 100 km/h nopeudella, lämpö nousee 75 asteeseen. Kun sitten siirtyy rampilta pois nopeuteen 50 km/h, lämpö laskee 71-72 asteeseen. Ei siis nouse vaikka viima vähenee merkittävästi. Tämäkin siis pienessä pakkasessa.
Kannessa 4. sylinterin puoleisessa päässä näkyy olevan sen näköinen anturi että voisin sen kuvitella olevan lämpötilaa varten.
Jonkin verran tuli testailtua tuota moottorin lämpötilaa ja tuli siihen tulokseen ettei moottori yksinkertaisesti kehitä riittävästi hukkalämpöä siihen että kaupunki nopeuksissa nousisi lämmöt yli tuon 74-75 asteen(ainakaan kovemmilla pakkasilla). 7 asteen pakkasella kun ajoin vajaat 10km matkan reilua 100km/h niin sain moottorin lämmöt nousemaan jopa 91 asteeseen(obd autodoctorilla luettuna). Takaisin kaupunkiin tullessa lämmöt tippuu takaisin 75 asteen hujakkeille. Lämpömittarin viisarista tätä muutosta ei huomaa, viisari pysyttelee koko ajan tuossa hieman alle puolessa välissä
It's not so easy if you don't know what you are doing...
Tuntuu menevän itsestään jutusteluksi tämä aihe Näyttää näköjään 13 astetta liian vähän lämpöä, sama tulos katsooko mittariston test toiminnolla vai obd pulikalla. Huomasin tänään tuon kun starttasin auton ja ulkona oli +1 astetta lämmintä, moottorin lämpötilaksi antoi -12 astetta
It's not so easy if you don't know what you are doing...
Joko Jape79 sai selville oliko ominaisuus vai jotain vikaa? Itsellä sama "ominaisuus" 1.8Tdci -08 lämmöt 71-75 välissä +3 ulkolämmössä ja ajonopeuden olessa 50-80km/h , lämpöviisari viisarin paksuuden verran alle puolenvälin eli oisko 88 .. diiseliä syö aika paljon enempi mitä tehdas lupaa, tosin lastutettu, eikä kyllä vakionakaan päässy matkassa alle 5 .. 6-6.5 l/100km ollut seka-ajossa nyt lastutettuna,ajotietokone näyttää 4.9L/100km...webastoa en ajonaikana käyttänyt alle -10c pakkasilla..
Vähän hakuammuntaa mutta omassa escortissani ihmettelin samaa, lämmöt ei nouse "puoliväliin" mittaria niinkuin normaalisti on tehnyt.
Termarin vaihto ei auttanut, molemmat 88c
"Vika" löytyi siitä että ilmastointi oli kokoajan päällä, nupissa oleva ilmastoinnin merkkivalo oli palanut, huomasin vasta kun tarkistelin muita asioita pellin alta että flekti pyörii kokoajan. Vika tai ominaisuus mutta ilmastoinnin kanssa ei nouse kokonaan tuo lämpöviisari.
ford78 kirjoitti:Joko Jape79 sai selville oliko ominaisuus vai jotain vikaa? Itsellä sama "ominaisuus" 1.8Tdci -08 lämmöt 71-75 välissä +3 ulkolämmössä ja ajonopeuden olessa 50-80km/h , lämpöviisari viisarin paksuuden verran alle puolenvälin eli oisko 88 .. diiseliä syö aika paljon enempi mitä tehdas lupaa, tosin lastutettu, eikä kyllä vakionakaan päässy matkassa alle 5 .. 6-6.5 l/100km ollut seka-ajossa nyt lastutettuna,ajotietokone näyttää 4.9L/100km...webastoa en ajonaikana käyttänyt alle -10c pakkasilla..
Ei vielä selvinnyt, eivätkä osanneet suorilta huollosta sanoakkaan
Tilasin uuden anturin ja meinasin että vaihdan tuon itse, on kuitenkin niin pahassa paikassa polttoainesuodattimen alla johtosarjojen välissä että ehkä parempi viedä pajalle vaihdatettavaksi. Vanhan sais kenties pois mutta uuden paikalleen saaminen ehjänä olisikin jo toinen juttu... Palaan taas asiaan kunhan anturi on vaihdettu.
Kulutuslukemat itella samaa luokkaa, Webaston käyttöä pystyin vähentämään kun asensin 1kW tehoisen kiertovesipumpulisen letkulämmittimen, parissa tunnissa lämpee moottori abaut 50 asteiseksi http://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/13
Kenen lastu ja minkälaisilla hp/Nm arvoilla sinulla on?
It's not so easy if you don't know what you are doing...
Ei auttanu anturin vaihto, edelleen huijaa saman 12 astetta... Jos haluais enemmän tietoo ja tutkia niin pitäs viedä liikkeeseen testeriin hämästeltäväksi. Pitää katsoa jos jossain vaiheessa olis mielenkiintoo (ylimäärästä rahaa) veidä piuhaan, jos se sittenkään siitä sen paremmaksi muuttuis
It's not so easy if you don't know what you are doing...
Jape-79 kirjoitti:Ei auttanu anturin vaihto, edelleen huijaa saman 12 astetta... Jos haluais enemmän tietoo ja tutkia niin pitäs viedä liikkeeseen testeriin hämästeltäväksi. Pitää katsoa jos jossain vaiheessa olis mielenkiintoo (ylimäärästä rahaa) veidä piuhaan, jos se sittenkään siitä sen paremmaksi muuttuis
Tuliko missään vaiheessa selvyyttä tähän miksi näytti nuin paljon lämpötilan pieleen? Itsellä sama tilanne päällä.
Samaa vikaa että ominaisuudeksi menee. Uus motorcraft termari ja facet merkkinen lämpöanturi. Lämmöt näyttää sen 12 astetta vähemmän kuin ulkolämpötila. Lämpömittari näyttää sen about 90° ( convers mittaristo).
Sen verran voisin vielä lisätä että vanha lämpöanturi oli hajonnut siten että alue ~70-87 astetta oli pimeänä niin sai siinä vähän ihmetellä että miten lämpömittarilla oli vähän kummalliset liikkeet. Mitään vikakoodia siitä ei tietenkään tullut.
Jape-79 kirjoitti: ↑24 Helmi 2015 21:57
Tuntuu menevän itsestään jutusteluksi tämä aihe Näyttää näköjään 13 astetta liian vähän lämpöä, sama tulos katsooko mittariston test toiminnolla vai obd pulikalla. Huomasin tänään tuon kun starttasin auton ja ulkona oli +1 astetta lämmintä, moottorin lämpötilaksi antoi -12 astetta
Onko tähän joku löytänyt vielä syytä/ratkaisua? Mullakin mittariston viisarin sekä tuon self-test-lämpötilan välillä eroa yli 10 astetta.