Sivu 1/2
Huohotuksesta....
Lähetetty: 04 Helmi 2005 15:26
Kirjoittaja Sodfor
Aloitetaampa nyt "puhtaalta pyödältä" täällä keskustelu...
OHC kiukaan huohotus systeemeistä...
Eli olisi tarkoitus muuttaa normaalin OHC:n huohotusta hieman...
Nykytilanne:
Kampikammiosta lähtee sen purkin kautta letku imusarjalle ja välissä on se venttiili.
Muutoksen jälkeen:
Kampikammiosta letku, vena kopasta letku --> metalliseen purkkiin ja siihen jonniin lainen "hengitys reikä" suodattimen kera ja purkin pohjaan joko
tyhjennys venttiili/vastaava tai sit letku suoraan öljypohjaan, eli tyhjentys purkki automaattisesti....
Purkin sisään jonkinlainen metalli verkko hässäkkä johon öljy höyry tiivistyy.

Kysymys kuuluukin et tarviiko tuohon systeemiin joitakin "takaisku" venttiilejä tai vastaavia?
Voiko sen vanhan venttiilin heittää huitin kuuseen? Ja sen vanhan purkin?
Niin, sen imusarjan reikä tukitaan... ennenkuin joku ehtii siihen juttuun tarttua...
Kiitän jälleen....
Lähetetty: 04 Helmi 2005 15:48
Kirjoittaja voicecoil
ei kai se tarvii mitään venttiileitä.ainakin kun katsoo fast fordista tai muita ihan kaupan systeemeitä niin ihan letkut jokasuuntaan siitä kerääjä säiliöstä lähtee eikä mitään venttiileitä näyttäs olevan.
Lähetetty: 04 Helmi 2005 17:25
Kirjoittaja ZyaS
ei tarvii venttiileitä... ei muuta kun letkut vaan yhteen säiliöön.. tai sitten suoraan öljypohjaan.. mutta itse ainakin laittaisin JOS rakentaisin niin säiliöön suoraan.. 8)
Lähetetty: 04 Helmi 2005 17:25
Kirjoittaja rauno
joo ei toi mitään venttilejä tarvii,tehokkaammissa turboissa ovat laittaneet paluuletkun öljynpinnan alapuolelle,ettei paine työnnä palaavaa öljyä takasi pönttöön,mutta alta 400hv koneissa riittää mielestäni myös pinnan yläpuolelle menevä paluuletku,varsinki jos kone on timmissä kunnossa eli ei väljä,minkä takia tulee ohivirtausta ja huohotus lisääntyy.
Lähetetty: 04 Helmi 2005 18:59
Kirjoittaja voicecoil
onko tuo maaginen 400hv se raja?vitsi vitsi...niin sehän on ihan verrannollinen tuo huohottaminen koneen peruskuntoon,käytettävään ahtopaineeseen,moottorin luonteeseen-katuauto-rataauto-kyllä ainakin mitä olen mahtavalla lontoon kielen taidolla lukenu ulkolaisia autolehtiä niin poikkeuksetta kaikkiin viri cossuihin laitetaan mielellään huohotus laitteet,liekö sitten helpompaa kun laittaa kunnon öljyn lauhdutin?
Lähetetty: 04 Helmi 2005 20:14
Kirjoittaja NiceMan
Itse toteutan samanlailla että muutoksena vain letku purkista imusarjaan... ja takaiskuventtiilit väliin.
Näin ne palamattomat kaasut poistetaan lohkosta että jos vahinko käyn niin ei tarvitse heti uutta öljypohjaa alkaa rakentaa...
Lähetetty: 04 Helmi 2005 20:21
Kirjoittaja Sodfor
Jeps...
Kiitoksia jo näistä tiedoista....
Pitää alkaa suunnitella systeemiä.

Lähetetty: 04 Helmi 2005 20:34
Kirjoittaja NiceMan
Niin unohtui vaan että jos on vapari niin sitten ehkä voi välttää tuon huurujen "jättö purkkiin" mutta omani tulee tuunattuna eikun turbolla niin pitää ne kaasut saada liikkeelle sieltä lohkosta ja mikäs parempi kuin imusarja eli käyttöön =)
Tosin itse ajattelin käyttöö sitä orginaali purkkia jonka jälkeen toinen jossa erotetaan öly(joka palautetaan takas lohkoon) ja vesi+etc höyryt jotka johdetaan imusarjaan.
Lähetetty: 04 Helmi 2005 20:45
Kirjoittaja rauno
voicecoil kirjoitti:onko tuo maaginen 400hv se raja?vitsi vitsi...niin sehän on ihan verrannollinen tuo huohottaminen koneen peruskuntoon,käytettävään ahtopaineeseen,moottorin luonteeseen-katuauto-rataauto-kyllä ainakin mitä olen mahtavalla lontoon kielen taidolla lukenu ulkolaisia autolehtiä niin poikkeuksetta kaikkiin viri cossuihin laitetaan mielellään huohotus laitteet,liekö sitten helpompaa kun laittaa kunnon öljyn lauhdutin?
ei tuo 400hv(siis 2.litrasesta) mikään raja oo,mutta jo noilla tehoilla ja jo altaki tuon tarvii ruveta todella miettiin millasta konetta tekee...
toi öljynlauhdutin tai jotkut sanoo öljynjäähdytin ei paljookaan vaikuta tuohon huohotukseen,vaan niinku sanoit niin tuo koneen kunto ratkasee jo paljon tarviiko tuota järjestelmää vai ei(huomaa paljookaan) tai milanen ratkasu riittää.
Lähetetty: 05 Helmi 2005 12:08
Kirjoittaja voicecoil
eikös se öljyn lämpö vaikuta mitenkään höyrystymiseen? minun mielestä kyllä vaikuttaa.
Lähetetty: 05 Helmi 2005 13:25
Kirjoittaja p3
jos ne öljyt sielä kiehuu niin ei taija kovin kauon käyrä enään.
Lähetetty: 05 Helmi 2005 13:26
Kirjoittaja Mikkovaan
http://www.burtonpower.co.uk ja sieltä "tech support" ja "engine-breather systems"
Lontooksi ovat mutta eiköhän siitä jotain ymmärrä.
Lähetetty: 05 Helmi 2005 14:38
Kirjoittaja 20M
Saattais tuo toimiakin.
Kampikammion paine lienee melko samanlainen joka puolella konetta.
Öljypohjaan menevässä letkussa ei varmaan ole ainakaan virtausta koneeseen päin. Purkkiin kerääntynyt mömmö saattaa ehkä valua alas vastavirtaankin. Mutta viimeistään kun kone on sammutettu, niin se valuu sinne öljyn sekaan.
Kerääjäpurkin hengitysreiän (ulkoilmaan) suodatin ei sitten saa kovin tukkeutua. Muuten huohotus etsii muita reittejä ulkoilmaan.
Terve kone ei kai silleen puhalla, vaan enemmänkin huohotus on edestakaista, ja tällaisessa tapauksessa systeemin rakentamisessa ei ehkä tule ongelmia.
Mutta väljä kone puhaltaa vaan, eikä sitä puhallusta auta estellä suodattimilla. Tulee öljyt ulos öljytikusta tai muualta. Kerääjäpurkkikin pitäis olla luokkaa ämpäri tai tynnyri, jotta se jotain keräis

Lähetetty: 05 Helmi 2005 15:03
Kirjoittaja p3
niin se "huohotus" on kampikammioon muodostuva paine joka pääasiassa riippuu sylinterissä syntyvästä paineesta / rpm.
männänrenkaat / venttiilinvarret päästää aina jonkin verran painetta läpi.
väljän koneen virittäminen taitaa olla aika tuskallista muutenkin.
Lähetetty: 05 Helmi 2005 18:27
Kirjoittaja rauno
väljän koneen virittäminen taitaa olla aika tuskallista muutenkin.[/quote]
se on tuhoon tuomittua ja hukkaan mennyttä aikaa>poikii kuitenkin jonkin ajan kuluttua ja rahat menee hukkaan

Lähetetty: 06 Helmi 2005 01:38
Kirjoittaja Monteonisti
Jos on kyse pelkästä huohotuksesta, eli kaasuista, voi sen letkun vetää minne haluaa, katsastuksessa kyllä pitää olla hyvin piilossa ja tietenkin ylimääräiset reiät tukittuna. Kaasarikoneissahan liika huohotus johdettiin ulos ja tukittiin ilmanputsarin reikä, silloin ei katsastuksessa välitetty!

Lähetetty: 06 Helmi 2005 01:55
Kirjoittaja ZyaS
mullakin on eccerissä vedetty huohottimen letku runkopalkin sisään ettei turhaan tuki ilmanputsaria.
Lähetetty: 06 Helmi 2005 09:46
Kirjoittaja UnDone
Onko tuollainen lisäosana saatava huohottajan filtteri ns. laillinen osa, eli meneekö katsastuksesta läpi jos semmonen on huohottajan letkun päässä..? Kyllähän se ainakin siivilöi ilmaa, mutta Suomen lainsäädännöstä kun ei aina tiedä. Olis tommonen Simotan valmistama malli kiinnilaittoa varten tossa pöydällä ja rupesin miettimään että näinköhän tuo katsastuksessa riittää?
Ei sen puoleen viimeeks katsastuksessa se kaveri ei ees kattonu pellin alle

Lähetetty: 08 Helmi 2005 13:52
Kirjoittaja Sodfor
Juu....
Harvemmin ne pellin alle kattelee...
Tulipa vaan mieleen...
Olisko jollain mittoja antaa tolle "purkille"?
Vai revinkö hatusta mitat?
Entäpä... letku lähtöjen halkasija? samaa caliberia kuin toi nykyinen?
Pienempi ? Suurempi?
Olis vaan yks rosteri purkki jopa tiedossa josta vois väsäillä...
Kiitos jälleen!

Lähetetty: 08 Helmi 2005 18:13
Kirjoittaja p3
ite laitoin escorttiin 3l muovisen mehupurkin siihen 2 reikää letkuille sopivan kokoset niin on tiivis ja korkin tilalle ohc vanhan mallin venttiilikopan öljyntöyttökorkki.
Lähetetty: 08 Helmi 2005 18:51
Kirjoittaja Sodfor
kato... ku se pitäs olla nätti.....
Muuten olis laittanut jo vaik mitä....

Lähetetty: 08 Helmi 2005 19:03
Kirjoittaja VesQ
ZyaS kirjoitti:mullakin on eccerissä vedetty huohottimen letku runkopalkin sisään ettei turhaan tuki ilmanputsaria.
Itsellä menee kentin höyryt vaan suoraan siitä alkuperäisestä pikkupurkista letkulla auton alle
En ehkä ihan ensimmäiseksi laittaisi sitä mihinkään runkopalkin/vastaavan sisään, veikkaan että ruostuu aika pahasti, ja toinen on sitten tankin "hengitys" letku jos sattuu menemään palkkiin niin voipi olla aika haperoa
Lähetetty: 08 Helmi 2005 19:33
Kirjoittaja NiceMan
Tässä uitin oharin orkkis "purkin" tinnerissä ja sen jälkeen fosforihapossa eli on puhdas niin sitä tutkiessa päädyn käyttämään sitä.
Lisään siihen vain tarvittavat letkuliitännät kun ton imusarjan alla ei ole liiemmin tilaa.
Lähetetty: 08 Helmi 2005 20:13
Kirjoittaja Eemeli
Paras ratkaisu noihin huohotus hommiin olisi varmaan se nk. "vaccupakki" eli moottori "huohottaa" pakosarjan kollektoriin. Pakoputkessa virtaavat kaasut saavat aikaa imun huohotin putkeen ja näin koneeseen saadaan alipaine, joka kasvattaa kuulemma koneen tehoa jonkin verran.
Ainoa ongelma vain on saada tietoon että millainen se liitos tulisi olla siinä kollektorissa, ettei pakokaasut lähde virtaamaan huohotinputkea pitkin alakertaan. Kaveri kokeili ratkaisua v8 koneessa, mutta pakokaasut kampikammioon --> takapään stefa pullahti pois, öljyt lattialle.

Lähetetty: 08 Helmi 2005 22:57
Kirjoittaja ZyaS
VesQ kirjoitti:
Itsellä menee kentin höyryt vaan suoraan siitä alkuperäisestä pikkupurkista letkulla auton alle
En ehkä ihan ensimmäiseksi laittaisi sitä mihinkään runkopalkin/vastaavan sisään, veikkaan että ruostuu aika pahasti, ja toinen on sitten tankin "hengitys" letku jos sattuu menemään palkkiin niin voipi olla aika haperoa
ruostuu?? kyllä mulla sieltä huohotimesta on tullu aika pitkälti öljyä.. ja olihan siinä runkopalkissa jo valmiiks reikä mihin sen letkun työnsin.. toisaalta tollasessa kehon siirtimessä ei oo ruosteella suurta merkitystä
