Focus -01 1.6 akku
Focus -01 1.6 akku
Lepojännite 11.6, latausjännite 14.6..akunvaihto edessä? Kuitenkin kaikki toimii ja hyvin starttaa ekalla. Tarkistusilmästä yrittelin nestepintoja katella, mutta sen verran paskanen ettei saa tolkkua..Uudesta akusta sen verran saatavilla on 3 eri akkua 44ah, 60ah ja 72ah..mikähän niistä sitten pitäs ottaa?
Re: Focus -01 1.6 akku
eiks noin alhainen lepojännite meinaa aika tyhjää akkua? Jos ei tarkistussilmästä mitään näe/silmä on musta niin kai se aika finaalissa alkaa olla. Akun koosta en tähän hätään osaa sanoa muuta kuin että akun fyysinen korkeus on yksi rajoittava tekijä, jos haluaa saada sen muovikotelon vielä mahtumaan akun päälle. Jostain esson baarista oon kuullut jutun et hankkii vaan niin ison akun kuin reikään mahtuu niin hyvä tulee 8)
Itse laitoin aikoinaan Optiman punasen 50ah, ei mahtunu muovikannen alle mut on rokannut muuten ihan kybällä 8)
Itse laitoin aikoinaan Optiman punasen 50ah, ei mahtunu muovikannen alle mut on rokannut muuten ihan kybällä 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus -01 1.6 akku
Kyl ton 60 Ah akun pitäis riittää ihan hyvin
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus -01 1.6 akku
Kannattaa ladata akku vaikka erillisellä laturilla varmasti täyteen. Sitten pientä rasitusta esim. muutamaksi minuutiksi ajovalot päälle ja katsot sitten jännitteen. Jos menee silti
alle 12v (heikko varaus) niin kyllä vaihtaisin akun pois vaikka ei vielä "wouwaa" käynnistäessä. -20c pakkasilla kun et varmaankaan saa autoa käyntiin sillä ampeerin antamisen kyky
tippuu todella paljon (jopa puoleen?) kovilla pakkasilla.
Joskus ammattikoulussa opetettiin että akku pitää mitoittaa auton sähköntarpeen mukaan. Pieni akku ei kestä montaa käynnistämistä peräkkäin jos sellainen tilanne joskus
sattuu eteen. Suuressa akussa on taas isompi sisäinen vastus, joka saattaa puolestaan rasittaa hieman pienitehoisempaa laturia kuumentaen sitä turhaan kesällä kun se tekee jatkuvasti
hieman töitä pääsemättä kunnolla lepäämään. Kannattaa siis valita vastaavan kokoinen akku (ja laturi) kuin valmistaja suosittelee, niin vältyt vuosien vieriessä ongelmilta.
alle 12v (heikko varaus) niin kyllä vaihtaisin akun pois vaikka ei vielä "wouwaa" käynnistäessä. -20c pakkasilla kun et varmaankaan saa autoa käyntiin sillä ampeerin antamisen kyky
tippuu todella paljon (jopa puoleen?) kovilla pakkasilla.
Joskus ammattikoulussa opetettiin että akku pitää mitoittaa auton sähköntarpeen mukaan. Pieni akku ei kestä montaa käynnistämistä peräkkäin jos sellainen tilanne joskus
sattuu eteen. Suuressa akussa on taas isompi sisäinen vastus, joka saattaa puolestaan rasittaa hieman pienitehoisempaa laturia kuumentaen sitä turhaan kesällä kun se tekee jatkuvasti
hieman töitä pääsemättä kunnolla lepäämään. Kannattaa siis valita vastaavan kokoinen akku (ja laturi) kuin valmistaja suosittelee, niin vältyt vuosien vieriessä ongelmilta.
Re: Focus -01 1.6 akku
Edelliset puhujat ratkaisivat ongelman jo selventävästi. Itse laittaisin tähän, että akun lepojännitteen pitäisi olla yli 12 V. Mieluummin jotain 12,2-12,5 V, niin ollaan "On the safe side". Muuten SmartChargeSystem joutuu pohtimaan turhaan.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Focus -01 1.6 akku
Komppaan tätä. Luin jostain, että tämä SmartCharge ei tykkää liian suuresta akusta. Ei ymmärrä, että akku on jo täynnä ja käskee lataussäädintä nostamaan jännitettä tarpeettoman korkealle. Eli tuo 60 Ah on varmasti riittävä, pienemmälläkin pärjää.ReiluReiska kirjoitti:Kannattaa siis valita vastaavan kokoinen akku (ja laturi) kuin valmistaja suosittelee, niin vältyt vuosien vieriessä ongelmilta.
Ja se vielä, että jos akun jännitettä mittaa auton sähköjärjestelmään liitetty mittari, niin aamulla kun lampsit pakkasessa autolle, keskuslukko vääntää jäiset lukot auki, GEM kytkee virrat sinne sun tänne, sisävalot syttyy, käännät virtalukosta virrat päälle, mittaristo ja bensapumppu ja puhallin ja jne, ryhtyy töihin. Ja tähän mennessä on jännite näytössä ja hurjassa laskussa. Mittaa mieluummin kuten yllä neuvottiin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus -01 1.6 akku
Suoraan konehuoneesta rapia alle 12v, palikan kautta tulee 11,6v..Motonetistä otin ton 60ah mukaan.
Re: Focus -01 1.6 akku
Jaaha. Kyllä tuntee taas itsensä tyhmäksi.ReiluReiska kirjoitti:Suuressa akussa on taas isompi sisäinen vastus, joka saattaa puolestaan rasittaa hieman pienitehoisempaa laturia kuumentaen sitä turhaan kesällä kun se tekee jatkuvasti hieman töitä pääsemättä kunnolla lepäämään. Kannattaa siis valita vastaavan kokoinen akku (ja laturi) kuin valmistaja suosittelee, niin vältyt vuosien vieriessä ongelmilta.

- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus -01 1.6 akku
>>>Jaaha. Kyllä tuntee taas itsensä tyhmäksi.
Kuinkas paljon isompi sisäinen resistanssi isommassa akussa on pienempään verrattuna?? Jos vaikka verrataan 75 Ah ja 60 Ah akkuja. Taidat puhua jostain todella vanhasta dieselistä joka käy ilman sähköä ja jossa ei edes sammutin toimi sähköllä kun laturi ei pääse lepäämään liian ison akun ja sen suuren sisäisen resistanssin takia?? Omassa autossani jopa kipinä tehdään laturin tuottamalla sähköllä pa-pumpusta, valoista ja tuulettimesta puhumattakaan eli mun autossa laturi tekee ihan koko ajan töitä auton käydessä. Tosin se lepää kun auto ei käy. Tuleeko mulle siis laturin kanssa ongelmia?
Siitä on tosiaan yli 20v kun ammattikoulua viimeksi kävin.
En myöskään ole sähkömies joten en ole todellisuudessa asiaan perehtynyt, mutta kerroin vain mitä aikoinaan opettaja meille höpisi. 
Yritin huvikseni etsiä jonkun ammattilaisen lausuntoa asiasta netistä kun alkoi itseänikin kiinnostamaan että puhunko ihan höpöjä NYKYÄÄN että laturi voi pitkässä juoksussa rasittua turhaan (kehittynyt akku ja laturi tekniikka?). En omilla googletuksilla löytänyt varoitteluja (hieman) liian suuresta Ah akusta vaan pikemminkin sanoivat että laita konehuoneeseen isompi jos vain FYYSISESTI mahtuu. Ehkä olen siis asiassa väärässä...60Ah ja 75Ah tapauksessa. Kuitenkin useassa linkissä myös kehotettiin laittamaan sen kokoinen Ah akku kuin auton valmistaja suosittelee, joten varmaan siihenkin on jokin syy kuitenkin?

Siitä on tosiaan yli 20v kun ammattikoulua viimeksi kävin.


Yritin huvikseni etsiä jonkun ammattilaisen lausuntoa asiasta netistä kun alkoi itseänikin kiinnostamaan että puhunko ihan höpöjä NYKYÄÄN että laturi voi pitkässä juoksussa rasittua turhaan (kehittynyt akku ja laturi tekniikka?). En omilla googletuksilla löytänyt varoitteluja (hieman) liian suuresta Ah akusta vaan pikemminkin sanoivat että laita konehuoneeseen isompi jos vain FYYSISESTI mahtuu. Ehkä olen siis asiassa väärässä...60Ah ja 75Ah tapauksessa. Kuitenkin useassa linkissä myös kehotettiin laittamaan sen kokoinen Ah akku kuin auton valmistaja suosittelee, joten varmaan siihenkin on jokin syy kuitenkin?
Re: Focus -01 1.6 akku
Olisko syy ettei porukat laita pienempää akkua mitä autonvalmistaja suosittelee. 

Mondeo -09 2.5T

