Sivu 1/1

FOCUS -01 ZETEC venakumit vaihtoon kannattaako!?

Lähetetty: 06 Marras 2014 11:23
Kirjoittaja luketzi
kävin katsastuksessa 225000 km ajetulla focuksella 1,6l , ei mennyt päästöistä läpi ja öljyn kulutus on melkoinen (katsastusmies sanoi että on venakumit tai huohotus vena paskana ), kylmä käynnistyksessä ei mitään maailman lopun savupilveä tule mutta haisee kyllä jonkin verran "bensa/öljy" kärylle ja ehkä pientä savutusta.
hc oli210(saa olla 100) , co% oli 0,58(saa olla 0,2).
öljyä on menny tikun ylärajasta alarajaaan 1000km:n aikana(eli kait ainaki 1litra(vissiin aika paljon) :lol:
mulla hajos siitä puola aikasemmin ja ajelin 3pytyllä n.1vkon (oiskohan katti tuhoutunu).
äijä kun on laiska niin ehottelee että paaliin pitää laittaa auto(mutta se ei ymmärrä et mulla ei oo rahaa ostaa uutta).
ELI TIETÄJÄT HOX: kannattaako venakumeja alkaa vaihtaa vai onko kyseessä männän rengas ongelma(mitä ilmesesti näissä vehkeissä ei voi korjat kun kiertokanget on jotenki vitusti tehtaalla prässätty siten että niitä ei saa aukoa) ja voiko venakumit vaihtaa paikallaan ?
ai niin korvaako vakuutus jos auto palaa ja siinä on vaan pelkkä liikenne vakuutus :twisted: :lol:

Re: FOCUS -01 ZETEC venakumit vaihtoon kannattaako!?

Lähetetty: 06 Marras 2014 12:27
Kirjoittaja yritäedes
luketzi kirjoitti:katsastusmies sanoi että on venakumit tai huohotus vena pökäleenä
Kannattaa aloittaa huohotinsysteemistä.
Oikealta nimeltään PCV-venttiili, joka sijaitsee imusarjan alla lohkon kyljessä. Siitä lähtee letku, joka haarautuu kahdeksi ja menee imusarjalle. Kaikki kivasti piilossa siellä imusarjan alla. Kaikki osat irtoaa vetämällä toisistaan.
Jos tuo venttiili on tukossa ja/tai letku irti, halki, litistynyt - muodostuu kampikammioon painetta, joka varsinkin vanhemmassa moottorissa työntää öljyä männänrenkaiden ohi palotilaan.
Toinen mahdollisuus auttaa tilannetta ilman remonttia on vaihtaa öljyt ja tehdä engine flush-aineella käsittely siinä samassa, Ja sitten uusilla öljyillä antaa koneelle kunnolla kenkää, varsinkin jos muuten ajelet varovasti. Pitempi matka n. 4000 kierrosta lasissa. Kattikin tykkää. Jos kone on kovasti karstassa, voi tuossa esim. venttiili kilahtaa tms., mutta onhan sekin kunniakkaampi kuin tulipalo... 8)
luketzi kirjoitti:kannattaako venakumeja alkaa vaihtaa vai onko kyseessä männän rengas ongelma(mitä ilmesesti näissä vehkeissä ei voi korjat kun kiertokanget on jotenki vitusti tehtaalla prässätty siten että niitä ei saa aukoa)
Männänrenkaat voi kyllä vaihtaa - kampiakselin irrottamista ei suositella. Osiin menee vähintään 200-300 € ja paljon työtä päälle. Venakumit voi vaihtaa siinä samassa, kun kansi on jo irti.
luketzi kirjoitti:öljyä on menny tikun ylärajasta alarajaaan 1000km:n aikana(eli kait ainaki 1litra(vissiin aika paljon)
Tikun asteikko on reilusti alle litran, mutta on se silti aika paljon. Jos katti toimii, ei se öljynkulutuksen takia jää päästöistä kiinni. Katsari ei siis vihjannut mitään, että kävisi rikkaalla, vaan piti öljynpolttoa syypäänä?

Kyllä se siitä.

Re: FOCUS -01 ZETEC venakumit vaihtoon kannattaako!?

Lähetetty: 06 Marras 2014 12:41
Kirjoittaja luketzi
kiits, tossa oon soitellu pajoille ja sanoivat ihan samoja juttuja , nyt seuraavaksi haen forten motor flush:ia ja kierrätän sen ja hoidan ton huohotussysteemin (enpä ois kuvitellu että vois moisesta olla kyse).
kirjotti katsastustodistukseen että sinistä savua ja hiilivedyt koholla ni eikös öljy oo kans joku hiilivety!?
pääseekös tohon huohottimeen yläpuolelta käsiksi?

Re: FOCUS -01 ZETEC venakumit vaihtoon kannattaako!?

Lähetetty: 06 Marras 2014 12:47
Kirjoittaja yritäedes
luketzi kirjoitti:pääseekös tohon huohottimeen yläpuolelta käsiksi?
Pääsee. Taskulampusta ja pienistä käsistä on paljon apua. Siellä se on mustan muovisen imusarjan alla.

Re: FOCUS -01 ZETEC venakumit vaihtoon kannattaako!?

Lähetetty: 06 Marras 2014 15:02
Kirjoittaja tuomaz
luketzi kirjoitti:mulla hajos siitä puola aikasemmin ja ajelin 3pytyllä n.1vkon (oiskohan katti tuhoutunu).
mäkin ajelin muutaman päivän käyntivikaisena kun puola oli hajonnut, niin kattihan siinä porsi :lol:
Ja jos öljyä vaihtelet niin suosittelen sitä Motonetin halpaa Fordin tarralla olevaa ölppää, ainakin omassa focuksessa se tuntuu parhaiten pysyvän sisällä...

Re: FOCUS -01 ZETEC venakumit vaihtoon kannattaako!?

Lähetetty: 06 Marras 2014 15:18
Kirjoittaja Aksu
Kattia veikataan täälläkin suunnalla.
Ei olisi ollut vaikea irroittaa sitä pimenneen pytyn suuttimen johtoa niin olisi saattanut pysyä katti hengissä ;-)

Ei kai zetec:ssä viellä kampuran irroitusta tarvii pelätä,eikös se ole duratec:n ominaisuus.

Re: FOCUS -01 ZETEC venakumit vaihtoon kannattaako!?

Lähetetty: 06 Marras 2014 15:38
Kirjoittaja yritäedes
Aksu kirjoitti:Kattia veikataan täälläkin suunnalla.
Samaa mieltä. Kunhan vain öljynkulutusta saisi vähän pienemmäksi ennen katin vaihtoa. Muuten voi tarvikekatin elinkaari jäädä lyhyeksi.
Aksu kirjoitti:Ei kai zetec:ssä viellä kampuran irroitusta tarvii pelätä,eikös se ole duratec:n ominaisuus.
Tuosta en käy kinaamaan, uskon vain mitä mulle on sanottu... Tuohan on Zetec-SE, joka eroaa
vanhemmista Zeteceistä. Käytännössä samaa pataa on myyty näihin päiviin asti Duratec-nimilapulla.

Re: FOCUS -01 ZETEC venakumit vaihtoon kannattaako!?

Lähetetty: 06 Marras 2014 17:18
Kirjoittaja luketzi
no nii irtosihan se ja tippu samantien jonnekin laturin väliin enkä sitä sieltä saanu takas -uus on tilattu , kait se täytyy alkaa kattia ettimään jostain romikselta jos ei saa lappua sihen jostain pakokaasujen osalta ..
hyvä tipsi toi että ois ottanu suuttimen johdon irti

Re: FOCUS -01 ZETEC venakumit vaihtoon kannattaako!?

Lähetetty: 06 Marras 2014 19:50
Kirjoittaja tuomaz
luketzi kirjoitti:kait se täytyy alkaa kattia ettimään jostain romikselta
kannattaako ettiä romikselta loppuunpoljettua kattia (ellei nyt melkein ilmatteeks saa) jos eBaysta saa satkulla uuden kotiin tuotuna?