Focus ST170 outo käytös kylmänä
Lähetetty: 05 Marras 2014 15:08
Moro,
Alla siis st170 focus ja ongelmana siis auton käytös kylmänä. Tasaisella kaasulla ajaessa tuntuu olevan pientä humppaamista (epätasaista vetoa), varsinkin kun kierrokset ovat noin 2000rpm kohdalla. Tämä vika on pahentunut ilmojen kylmetessä ja kosteuden lisääntyessä. Kyse pienestä ilmiöstä, eli kengurubensaa ei tankissa ole.
Toinen ongelma on se että kun jäähdytinnesteen lämpötilan noustessa asteikon noin 1/3 kohtaan, tulee tasaisella kaasulla ajaessa suurempaa nykimistä / pumppaamista (normaali veto - ei vetoa - normaali veto - ei vetoa) noin 1-3 sekunnin ajan. Tämäkin ilmiö parhaiten havaittavissa noin 2000rpm kohdalla. Ilmiöitä ei näe kierroslukumittarista.
Ilmiöt ovat vahvistuneet hiljalleen viimeisen reilun vuoden aikana. Vikakoodeja ei ole löytynyt autosta omalla diagnostiikalla eikä pajojen testereillä.
Yleisimpiä vikapaikkoja mitä olen yrittänyt googletella ovat:
1) Puola / Tulpat / Tulpanjohdot -> kaikki on jo vaihdettu viimeisen 2 vuoden aikana alkuperäisillä osilla.
2) EGR -> ei löydy automallista sellaista
3) DPFE sensori -> ei löydy automallista sellaista
4) IMRC (imuilmaputken kontrolleri) -> vaihdettu varmuuden vuoksi jo 2010. Luulisi ilmoittavan vikavalolla mikäli rikki.
5) MAF -> ei ole vaihdettu, mutta puhdistettu.
6) Kaasuläpän kotelon puhdistus -> ei ole puhdistettu mutta ilmiö todennäköisesti tulisi silloin myös lämpimänä.
7) Jakohihnan ajoitus -> jakohihnaremontti tehty 2010, samalla uusittu nokka-akseli ja hammaspyörä. Luulisi ilmoittavan vikakoodilla sillä tunnetusti tässä moottoriversiossa tuo tarkistus on hyvinkin tiukka (niin tiukka että nokka-akseli piti vaihtaa jotta ajoituksen sai kohdalleen.)
Ideoita voi heittää ja voi suositella Jyväskylän suunnalta oikeasti hyvää pajaa missä esimerkiksi tuon ongelman voisi ajon aikana tallentaa logeihin tarkasteltavaksi, mikäli se sensoriongelma olisi.
Alla siis st170 focus ja ongelmana siis auton käytös kylmänä. Tasaisella kaasulla ajaessa tuntuu olevan pientä humppaamista (epätasaista vetoa), varsinkin kun kierrokset ovat noin 2000rpm kohdalla. Tämä vika on pahentunut ilmojen kylmetessä ja kosteuden lisääntyessä. Kyse pienestä ilmiöstä, eli kengurubensaa ei tankissa ole.
Toinen ongelma on se että kun jäähdytinnesteen lämpötilan noustessa asteikon noin 1/3 kohtaan, tulee tasaisella kaasulla ajaessa suurempaa nykimistä / pumppaamista (normaali veto - ei vetoa - normaali veto - ei vetoa) noin 1-3 sekunnin ajan. Tämäkin ilmiö parhaiten havaittavissa noin 2000rpm kohdalla. Ilmiöitä ei näe kierroslukumittarista.
Ilmiöt ovat vahvistuneet hiljalleen viimeisen reilun vuoden aikana. Vikakoodeja ei ole löytynyt autosta omalla diagnostiikalla eikä pajojen testereillä.
Yleisimpiä vikapaikkoja mitä olen yrittänyt googletella ovat:
1) Puola / Tulpat / Tulpanjohdot -> kaikki on jo vaihdettu viimeisen 2 vuoden aikana alkuperäisillä osilla.
2) EGR -> ei löydy automallista sellaista
3) DPFE sensori -> ei löydy automallista sellaista
4) IMRC (imuilmaputken kontrolleri) -> vaihdettu varmuuden vuoksi jo 2010. Luulisi ilmoittavan vikavalolla mikäli rikki.
5) MAF -> ei ole vaihdettu, mutta puhdistettu.
6) Kaasuläpän kotelon puhdistus -> ei ole puhdistettu mutta ilmiö todennäköisesti tulisi silloin myös lämpimänä.
7) Jakohihnan ajoitus -> jakohihnaremontti tehty 2010, samalla uusittu nokka-akseli ja hammaspyörä. Luulisi ilmoittavan vikakoodilla sillä tunnetusti tässä moottoriversiossa tuo tarkistus on hyvinkin tiukka (niin tiukka että nokka-akseli piti vaihtaa jotta ajoituksen sai kohdalleen.)
Ideoita voi heittää ja voi suositella Jyväskylän suunnalta oikeasti hyvää pajaa missä esimerkiksi tuon ongelman voisi ajon aikana tallentaa logeihin tarkasteltavaksi, mikäli se sensoriongelma olisi.