Ostinpa sitten tuollaisen riesan keväällä "työkaluksi". Löyty vajaa 100tkm ajettu yksilö ja tarkoitus pitää pari vuotta / 60tkm jolloin hinta näissä ei paljoa laske ja jää se jakopääremppakin seuraavan iloksi kun vaihto vasta 200tkm.
Kävi sitten kuitenkin niin, että vesipumppu korkkas pari vko sitten kun mittarissa 110tkm ja kus.. laski nesteet luontoon. Huomasin onneksi heti kun kabiinissa alko lämmöt laskeen ja koneessa nousemaan ja sammutin koneen heti ja liruttelin tiensivuun. Hinausauto vei kärryn korjaamolle ja sitten olikin mielenkiintoinen keskustelu kustannuksista kun oli auto ollut vasta 5kk. Sillä tarinalla en teitä vaivaa, mutta lopputulos oli itselle 450Eur jakopäärempasta vesipumppuineen.
Nyt sitten kun vihdoinkin sain auton huollosta niin huomasin, että voorttiin oli tullut uusi pidätysvaiva ja laskee öljyä pihaan. Konepelti auki tallissa ja hämmästeleen mille ei loppua tullut. Jostain vuotaa moniurahinnan päälle (noin 3mm märkää hihnan ulkopinnan sisäsyrjässä, eli koneen puolella) ja sehän sitten paskoo koko konehuoneen kun hihna roiskii öljyä pyöriessään. Siivosin roiskeet ja odotellut mihin tulisi tippaa, mutta ei tule kun vuotaa ilmeisesti vain käydessä ja silloin sitten taas hihna roiskii öljyt joka paikkaan.
Sehän tässä nyt kiinnostaa ja paljon, että onko tämä vain yhteensattuma vai voiko olla käynyt huoltomiellä hama ja vuoto johtuu jostain väärin tehdystä asiasta jakopäärempassa? Huomenna vien auton huoltoon, mutta epäilemättä heidän rehellisyyttä luulen, että heidän kanta on sattuma.
- Onko kellään tietoa mistä vuotaa?
- Voiko olla syy jakopäärempassa?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
PS. googlasin ja luin mitä jaksoin tunnissa lukemaan tätä foorumia enkä löytänyt vastaavaa kuin suomi24 ja siellä kysyjälle ei oltu vastattu.
MK4 Mondeo -09, 1,8TDCi öljyvuoto moniurahihnalle
Re: MK4 Mondeo -09, 1,8TDCi öljyvuoto moniurahihnalle
Jos se alempi hihnakin on vaihdettu niin hyvin todennäköistä että on jäänyt alakoppa vuotamaan tai sitten kampiakselin etustefa tai pa-pumpun stefa kaikki noin joutuu irrottamaan ja kopan tiivisteen ja stefat uusimaan jos oikein tehdään..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: MK4 Mondeo -09, 1,8TDCi öljyvuoto moniurahihnalle
Kiitos @focst vastauksesta!!
Alempikin hihna vaihdettiin, eli jokin mainitsemistasi vuotaa.....
Eipä tarvitse siis enää taskulampun kanssa hämmästellä ahtaassa tallissa vaan huomenna auto takaisin korjaamolle. Toi vaan valitettavasti tarkoittaa käytännössä koko homman uudelleen tekemistä, poislukien vesipumpun vaihtoa, eli luultavasti taas ens vko huristellaan jollain timantilla vaihtoautolla....
Vähän syö uskoa voorttiin, mutta eiköhän tämä ollut vain valitettava yksittäistapaus.. Vai onkohan kellään kestänyt vesipumppu 200tkm mikä on jakopäärempan kohta? Oli kyllä edellisessä volkkarissakin 180tkm vaihtoväli ja vesipumppu kesti saman 100tkm
Jos seuraavan auton valkkais sellaisen jossa on jakohihnan vaihto 100tkm ja ostais sellaisen johon se on juuri tehty. Niin ja heti näsäviisaille vastaus, uusi ei ole vaihtoehto ainakaan voorttissa kun tiputtaa hintaa niin rajusti. Persaukisten ongelmiahan nämä vaan on
Alempikin hihna vaihdettiin, eli jokin mainitsemistasi vuotaa.....
Eipä tarvitse siis enää taskulampun kanssa hämmästellä ahtaassa tallissa vaan huomenna auto takaisin korjaamolle. Toi vaan valitettavasti tarkoittaa käytännössä koko homman uudelleen tekemistä, poislukien vesipumpun vaihtoa, eli luultavasti taas ens vko huristellaan jollain timantilla vaihtoautolla....
Vähän syö uskoa voorttiin, mutta eiköhän tämä ollut vain valitettava yksittäistapaus.. Vai onkohan kellään kestänyt vesipumppu 200tkm mikä on jakopäärempan kohta? Oli kyllä edellisessä volkkarissakin 180tkm vaihtoväli ja vesipumppu kesti saman 100tkm

Jos seuraavan auton valkkais sellaisen jossa on jakohihnan vaihto 100tkm ja ostais sellaisen johon se on juuri tehty. Niin ja heti näsäviisaille vastaus, uusi ei ole vaihtoehto ainakaan voorttissa kun tiputtaa hintaa niin rajusti. Persaukisten ongelmiahan nämä vaan on

Re: MK4 Mondeo -09, 1,8TDCi öljyvuoto moniurahihnalle
Kyllä se Toyotankin vesipumppu alkoi vuotaa jossain 120 kohdalla. Vuoto oli tosin aika pientä silloin kun se huomattiin. Jos oikein muistan, syyttivät nykyisiä nesteitä siitä, etteivät pumput kestä kuten ennen vanhaan.
Vuosia oli toki tuolloin jo aika monta, kun kilometrejä ei noina aikoina paljon kertynyt.
Vuosia oli toki tuolloin jo aika monta, kun kilometrejä ei noina aikoina paljon kertynyt.