Sivu 1/1

Ford Sierra 2.8 V6 tyhjäkäynti ongelma ??

Lähetetty: 26 Loka 2014 17:51
Kirjoittaja TikiTii
Terve

Sellanen ongelma että tuossa eilen laitoin sierran käyntiin ja aluksi kävi kierrokset normaalisti ja sitten yhtä äkkiä kierrokset nousi 3500 ja ei laskenu vaikka ajo sierran lämpimäksi, mutta kun samana päivänä säädettiin venttiilit niin se kävi normaalisti ja kun tänään laitoin auton käyntiin niin taas kas kumma oli kierrokset 3500.
Missä 2.8 sierrassa sijaitsee tyhjäkäynti venttiili ??
Ja ongelmasta kokeneilta jos sais neuvoja ?

Kiitän ja kumarran vastauksista valmiiksi.

Re: Ford Sierra 2.8 V6 tyhjäkäynti ongelma ??

Lähetetty: 27 Loka 2014 21:59
Kirjoittaja KajS
Lait JyriN:lle yyvee. Hän auttoi virtuaalikorjaamaan 2,6 l Colognea. Ja nyt käy, murisee ja kulkee.

Re: Ford Sierra 2.8 V6 tyhjäkäynti ongelma ??

Lähetetty: 27 Loka 2014 22:43
Kirjoittaja JyriN
Köh köh - kiitos vaan KajS. :oops:

Ihan samaan ongelmaan en ole törmännyt, mutta tuon oman 2.8:n kanssa on tullut nyt taiteiltua vuodesta 2007. Jos tuota ilmiötä alkaisi debuggaamaan niin ihan ensiksi katsoisin mahdolliset imuilmavuodot:

1) rikkinäinen imukanavan haitari tai tiiviste jossain,
2) jumiutunut kampikammion huohotusventtiili tai
3) viallinen lisäilmaventtiili.

Rikkinäinen imukanava tai tiiviste voidaan ehkä rajata pois, kun vika iskee päälle satunnaisesti.

Kampikammion huohotusventtiili on siinä apukuskin puoleisen kannen päällä ja siitä menee letku takaisin imusarjaan. Jumiutuessaan auki venttiili voisi päästää sen verran liikaa ilmaa koneeseen, että kierrokset nousee. Venttiili on toimiessaan sen oloinen, että se on rikki - sisällä heiluu ali- / ylipaineeseen reagoiva venttiili.

Lisäilmaventtiili on taas semmoinen hassunnäköinen levyn ja putken yhdistelmä imusarjan edessä, joka päästää ilmaa ohi ilmamäärämittarin. Rikkoutuessaan auki sekin voi päästää liikaa ilmaa koneeseen - lisäksi lisäilmaventtiiliä ohjataan sekä sähköisesti että moottorin lämmönsiirtymällä, joten se voi oikutella kylmällä / kuumalla koneella mutta toimia toisinaan ihan ok. Englanniksi tämä on auxiliary air valve.

Ks. oheinen sivusto js ffp:n ohjeet lisätietojen varalta. Ja yksi nouvo vielä: älä ala säätämään sitä CO säätöä vaikka kuinka haluaisit - se ei ole mikään kaasaria vastaava säätönamikka jonka saa takaisin kohdalleen korvakuulolta!

Re: Ford Sierra 2.8 V6 tyhjäkäynti ongelma ??

Lähetetty: 28 Loka 2014 15:38
Kirjoittaja TikiTii
Hei, tuli tuossa mieleen että voisiko sama ilmiö tapahtua jos bensan paluuletku on tukossa ? Ko pikkuveli tuossa hoksasi että pakokaasu haisee tosi rikkaalle. :roll:
"Update" eli olen nyt aittanut uudet tiivisteet kaasuläppiin ja varmistin että ohi virtaus venttiili siinä kaasuläpissä aukeaa ja litoin siihenki uudet tiivisteet.
Otin ilmamassa mittarit irti ja katoin ettei siellä ole mikään kyrvähtäny ei näkyny selviä merkkejä mutta en hoksannut kattoa että onko ne langat poikki sieltä ilammassa anturin alusta.
Mietiskeltiin tuossa että mitäs jos se ohivirtaus venttiili on menny sököksi että koko ajan ohjaa lisä ilmaa kaasuläppien ohi ?
Tuossa minun sierrassa ei ole mitään venttiiliä mikä voi päästää ilmaa ilmamassa antureiden ohi.
Kampikammion huohotusventtiili testattiin että ei ole jumissa :D aika löysästi helisi siellä sisällä se sulku :)
Huomena käyn ostamassa uuden moottorin lämpötila anturin ko tuumailtiin että voisko se siitä johtua tuo temppuilu sillä :D

Re: Ford Sierra 2.8 V6 tyhjäkäynti ongelma ??

Lähetetty: 28 Loka 2014 19:26
Kirjoittaja JyriN
Ahaa - kuvauksesta päätellen sulla on 2.8 EFI, ei MFI (k-jet). Automaattisesti oletin jälkimmäistä, kun tuo EFI on niin harvinainen Suomessa. Konehuonesta pitäisi löytyä siis jotain tämän näköistä? Siinä tapauksessa oheiset ohjeet voi heittää romukoppaan. :cry:

Kävisin läpi kaikki anturit - tosiaan se lämpötila-anturi on yksi knadidaatti. Samoin kaasuläpän asentoanturi, ilmamäärämittarin anturit jne. Perusdiagnostiikkaa peliin - joko olet lukenut vikakoodit?

Re: Ford Sierra 2.8 V6 tyhjäkäynti ongelma ??

Lähetetty: 28 Loka 2014 19:45
Kirjoittaja TikiTii
Mites ne vikakoodit luetaan tuosta ja mistä ? :mrgreen:
Oishan sitä voinu itekki mainita että Efi on :oops:
Asento anturin olen aika vasta vaihtanu.
Onneksi mulla on toiset ilmamäärä anturit porukoilla ne vaan pitää säätää uusiksi ko edellinen omistaja oli niitä säädelly :cry:
juurikin kuvan mukainen moottori :D Mitenhän tuo imusarja sinun mielestä kestää turbotuksen ? :)

Re: Ford Sierra 2.8 V6 tyhjäkäynti ongelma ??

Lähetetty: 30 Loka 2014 22:49
Kirjoittaja JyriN
2.8 efi on ymmärtääkseni samalla EEC-IV eculla mitä todella monet ko. ajan Ford koneet. Yleisempi Sierra/Scorpio 2.9 on samalla moottorinohjauksella, joten samat neuvot pätee.

Katso Scorpion ohje ihan yleissivistyksen kannalta ja vikakoodin lukija voisi olla vaikka tämä tai vastaava.

Se 2.8 efi imusarja on parasta mitä tuohon lohkoon saa kiinni - älä hävitä sitä. Jos turbottamista meinaat, niin pidä maltti mukana, koska tuo lohko ei ole tunnettu tukevuudestaan ja tulee aiheuttamaan ongelmia isoilla tehoilla. Imusarja kestää leikin kyllä, mutta kaikki pehmeät imuputket joudut toki vaihtamaan.

Turbottamisessa en osaa okein mitenkään auttaa. Suosittelisin pitämään tuon koneen sellaisenaan ja hankkimaan 2.9:n turboaihioksi. Aja toimivalla 2.8 efillä kunnes turbokone on valmis ja netota vähän rakennuskustannuksia myymällä tuo 2.8 ehjänä edelleen.

Re: Ford Sierra 2.8 V6 tyhjäkäynti ongelma ??

Lähetetty: 01 Marras 2014 10:23
Kirjoittaja TikiTii
Juu niin mie olin ajatellukki että hommaan 2.9 BOA ( vai BOB kumpi se uudempi on) koneen ja alan sitä turbottaan, onhan kuulemma kaikissa fordin V6:sissa heikko kohta tuolla alakerrassa kampiakselin kiinnitys (kuulemma).
Pitää katella netistä jos löytäs sen 2.9 Cosworth koneen. :D

Re: Ford Sierra 2.8 V6 tyhjäkäynti ongelma ??

Lähetetty: 04 Marras 2014 05:41
Kirjoittaja TikiTii
Do dii selvisi mikä sierrassa oli vikana :D moottorin lämpötila anturi sökö :mrgreen:
Nyt pärisee ja paukkuu aivan normaalisti :lol: