cossun mäntä/f-veivit

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja esko71 »

Kysymys kuuluukin että kuinka paljon ahtopaineita vakioveivi/cossun mäntä yhdistelmä kestää?tarkotus kyhätä pienellä budjetilla ja jos kilonkin paineen kestää ilman veivien taipumista niin sekin riittäs ensimmäiseen kokoonpanoon.mutta tota tietoa kunei ole niin pitää viisaammilta kysyä :lol:
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja emax »

Cossun männät on uivalla tapilla, ohc:n ei. Rahaa menee siihenkin kun se f-veivi tehdään helalle, niin miks ei samantien sitte cossun veiviäkin?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja esko71 »

No tuo ei ollutkaan tiedossa,luulin että ne männät kävis suoraan veiveihin,sillo se on viisain hankkia cossun veivitkin
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Kyllä se vakio mäntä/veivi yhdistelmä kestää sen kilon paineen jos ei ole mikään hipo kansi avustamassa tehon saantia,eikä pääse nakuttamaan.
gti golo palloilija
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja esko71 »

Aika peruskauraa oleva pata.pitää vielä mielenkiinnon takia kysyä mitä toi helotus maksaisi kun alle kilonpaineilla kuitenkin tarkoitus ensimmäinen kesä ajaa.parista cossun veivisarjasta tullu tarjous mutta toistaseks aika tyyriin oloisia..mutta seuraillaan tilanteita
Avatar
njietro
Viestit: 831
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja njietro »

imusarjan paine ei kerro suoranaisesti mäntään ja veiviin kohdistuvista rasituksista, kilon paineella voi olla esim. 200hp ohari ihan hyvin.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Aksu »

njietro kirjoitti:imusarjan paine ei kerro suoranaisesti mäntään ja veiviin kohdistuvista rasituksista, kilon paineella voi olla esim. 200hp ohari ihan hyvin.
Silläpä mainitsin tuon kannen ;-)
Omakohtaisesti koettuna: 1.2bar,samat ,ahdin,sarjat,moottorin ohjaus yms. Koneet vaihdettu lennosta ja eron kyllä huomasi.
-toisessa koneessa vakio is:n kansi 134nokalla, 8:1 ruttu vakio veiveillä,sorvatut männät.210hv Apeksin mittaamana
-toisessa tehty kaasarin kansi ja sen vakio nokalla, 7,7:1 cossun mäntä/veivi combo 285hv Penkissä/apeksi 265hv

Mutta vakio veivit kesti toisessa koneessa ihan hyvin,kierroksia kun säästelee hieman niin kestää nipussa,6500 riittäähyvin tuolle kokoonpanolle
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Aksu kirjoitti: -toisessa tehty kaasarin kansi ja sen vakio nokalla, 7,7:1 cossun mäntä/veivi combo 285hv Penkissä/apeksi 265hv

Mutta vakio veivit kesti toisessa koneessa ihan hyvin,kierroksia kun säästelee hieman niin kestää nipussa,6500 riittäähyvin tuolle kokoonpanolle
Onko muuten ihan sama käyttääkö 2.0 iiässän vai 2.0 kaasarin kantta aihiona, jos teettää isoventtiili kannen ruisku ja turbokäyttöön? Vai onko is-kannessa jotain sellaista jota ei pysty tekemään kaasarin-mallin kanteen?

Sillä kyselen että tiedän myydä pois tuon normi 2.0 hatun jos siitä ei ole aihioksi..
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja esko71 »

Joskus kuullut että se is:n kansi ois virtauksiltaan parempi.mut jos kansi menee totaaliseen säätöön niin eikait sillä sen kummempaa merkitystä kumpi se on.itellänikin on kaasarikoneen kansi mille nyt ei varmaan sen kummempaa tehä tähän hätään kuin peruskunnostus ja kanavista purseet vekeen.285 nokka tod,näkösesti ja is:n ruiskutsydeemit isommilla suuttimilla ja tietenkin se fööni :lol: ..mutta syöttöpuolessa vielä askarruttaa tuo miten pitkälle sierran tai scorpan oma pumppu piisaa?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Is:n kansi hieman parempi kanaviltaan virtaamaan. Siitä saa teetettyä kannen kyllä. 1.6L kansia jossain vaiheessa halusivat joista sitten tekivät isommalla työllä viri kansia.

Kyllä sen is:n ruiskun muut oninaisuudet loppuvat ennen kuin sen vakiopumpun tuotto jos on kunnossa oleva.
gti golo palloilija
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja esko71 »

Paljonkoha. P-100 sierran mäntiä uskaltaisi sorvata laesta?ois vaan hyvin virtaava 2 l kansi mikä ollut vaparissa.sitä tosin on vähän laskettu,tilasin uudet peesatkun männät ja siinähän on vakionakin matalammat rutut,mutta jos männistä uskaltais vielä ojuen siivun ottaa pois niin ei tarviiskaan kansitöihin alkaa..
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja p3 »

Jos sitä kantta on laskettu vähän 1 mm ? Niin palotilan tekemällä tulee puristukset turbokäyttöön.
Vaparien kansia tehään 1.6 kannesta juuri siksi että sitä ei tarvi höylätä niin paljon palotilan työstön jäliltä. 2.0 kannen joutuu höyläämään ihan rajoille, sarjojen pultin reiät rajottaa.
Palotilojen työstö usein unohetaan ns. kotivirityksessä vaikka sillä on huomattava vaikutus moottorin toimivuuteen, voi käyttää korkeampia puristuksia.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja esko71 »

Siitä on 1,5mm otettu pois mutta sitä hain takaa että jos männistä on varaa ottaa lastu pois ja muotoilis palotiloja niin sillä sais kompensoituasitä kannen laskua,mutta tota palotilojen muotoilua ei ole tullu harrastettua niinsiihen olisi vinkit tarpeen..
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja p3 »

Palotilojen tekoon tarvii vanhat venttiilit jotka hiotaan silleen että ulkoreuna on terävä, jolloin lautanen painuu kokonaan seetille suojaten sitä hiomisessa. Onnistuu hiomattomillakin venttiileillä mutta sillon hankalampi saada kokonaan pois palotilan puoleiset seetin työstöjäljet, saadaan jopa 2mm lisää avautumaa venttiilille. Tarkotushan on tehä palotilasta täysin sileä, ts. kaikki kulmat ja valu jämät pois, niitä oharin kannesta löytyy runsaasti.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Tetemu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Kesä 2014 02:39

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Tetemu »

osaisko joku sanoa mitkä männät sopis turbo käyttöön f veivien kanssa tuohon 1.6 165 sierran lohkoon? vakiothan on siis 81,32mm halkaisijlla
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tetemu kirjoitti:osaisko joku sanoa mitkä männät sopis turbo käyttöön f veivien kanssa tuohon 1.6 165 sierran lohkoon? vakiothan on siis 81,32mm halkaisijlla
Ekana tulee mieleen jotkut audin/vw männät niitä muistaakseen oli 81mm eli ylikoina varmaan koko sopisi (81,5) mut puristuskorkeudesta/tapista ei uskalla heittää varmuutta(1.8t 20v:ssä taisi olla 19tai 20mm tappia käytössä).
Mites meinasitko laittaa 2L kannen siihen 165:sen päälle?
gti golo palloilija
Tetemu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Kesä 2014 02:39

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Tetemu »

Aksu kirjoitti: Ekana tulee mieleen jotkut audin/vw männät niitä muistaakseen oli 81mm eli ylikoina varmaan koko sopisi (81,5) mut puristuskorkeudesta/tapista ei uskalla heittää varmuutta(1.8t 20v:ssä taisi olla 19tai 20mm tappia käytössä).
Mites meinasitko laittaa 2L kannen siihen 165:sen päälle?
joo 2L kansi tulee jossa bf 134 nokka kovapala seuraajat jne.pitää koittaa etsiä nuita audin/vw mäntiä :lol:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Aksu »

No ennenkuin alat mäntiä etsimään niin teeppäs sellainen pikku testi mitä käy kun laitat kannen pöydälle ja pyörität nokkaa.
Saattaa vena osua 165ssa lohkoon .kun on niin paljon pienempi poraus siinä.
gti golo palloilija
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja esko71 »

Mut sietääkö niitä mäntiä laskea yhtään
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei tietoa paljonko kehtaa ottaa pois, eli siihen en ota kantaa, mutta mulla sellanen käsitys että ei oo ainakaan enää saannis kuin yksiä mäntiä ohceehin, ja ne on hc...
Tetemu kirjoitti: joo 2L kansi tulee jossa bf 134 nokka kovapala seuraajat jne.pitää koittaa etsiä nuita audin/vw mäntiä :lol:
Se oli joku vanhemman audin mäntä mitä ite joskus suunnittelin. Koitan selailla jos löydän vielä speksit siitä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Tetemu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Kesä 2014 02:39

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Tetemu »

Aksu kirjoitti:No ennenkuin alat mäntiä etsimään niin teeppäs sellainen pikku testi mitä käy kun laitat kannen pöydälle ja pyörität nokkaa.
Saattaa vena osua 165ssa lohkoon .kun on niin paljon pienempi poraus siinä.
Kyllähän ne osuu :cry: pitää siis rakentaa 20 lohkosta mutta saako 1.6 muutoskatsastettua 2.0 ?
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja esko71 »

Mistähän autosta kyse?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tetemu kirjoitti: Kyllähän ne osuu :cry: pitää siis rakentaa 20 lohkosta mutta saako 1.6 muutoskatsastettua 2.0 ?
No sierran saa muutoskatsastettua helposti 1.6>2L .Samat jutut joutuu jokatapauksessa tekemään jarruille esim. Ja jos on ollut 165 lohkolla niin t9 siellä jo valmiina on. Eikä se ole ollut vähäpäästöinenkään jos alunperin 1.6ohc ollut,joten vaan tyhjä katti putkeen riittää.
gti golo palloilija
Tetemu
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Kesä 2014 02:39

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Tetemu »

esko71 kirjoitti:Mistähän autosta kyse?
1.6 sierra vuosimallia 86
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cossun mäntä/f-veivit

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tetemu kirjoitti: 1.6 sierra vuosimallia 86
Sitten vaan 2L versio tekemään ja sillä muutoskatsastukseen. Tuo ei vaadi juurikaan kuin jarrut laitettavaksi esim. xr4:sta vastaavaksi niin saa penkitettyä sinne 150-170 leimaa varten helpost. Voi unohtaa sen katikin äheltämisen kokonaan.
gti golo palloilija
Vastaa Viestiin